نویسنده: محمدرضا زارع‌رفیع سه شنبه، 10 دی 1398
ساعت 20:00

بازیکنان باید یک ویژگی بزرگ و کم‌تر اشاره شده PS5 را جدی بگیرند

0 از 5

در جدیدترین اخبار بازی در بازی‌مگ؛ یک تکنولوژی کم‌تر اشاره شده برای کنسول‌های نسل نهم، ممکن است طرفداران را بیش از ویژگی‌های دیگر این کنسول‌ها سورپرایز کند.

سونی و مایکروسافت به عنوان مهم‌ترین کمپانی‌های حاضر در بازار کنسول‌های بازی خانگی، هر دو به صورت رسمی اسامی کنسول‌های نسل نهمی خود به عنوان «پلی‌استیشن 5» و «ایکس‌باکس سری ایکس» را فاش کرده‌اند. در این زمینه، این موضوع نیز روشن شده که هر دو این کنسول‌ها قرار است در اواخر سال ۲۰۲۰ و در دوره تعطیلات پایان سال عرضه شوند. با توجه به این اطلاعات و البته اشارات مختلف به ویژگی‌های سخت‌افزاری، تحلیلگران تاکنون نظرات مختلفی را درباره میزان قدرت، رقابت‌پذیری، عناوین و بازی‌ها، سرویس‌های جانبی و ... مطرح کرده‌اند. درحالی که مهم‌ترین ویژگی‌های این دو کنسول، عمدتا در ارتباط با هاردهای SSD و از بین رفتن صفحات لودینگ، و همچنین قدرت بالای پردازش گرافیکی آن‌ها مطرح بوده، ولی یک ویژگی دیگر هم ممکن است به همین اندازه در کنسول‌های نسل نهمی انقلابی باشد.

همان‌طور که اشاره شد، گرچه عمده بحث‌ها درباره کنسول‌های نسل نهم از کاهش سرعت لود و قدرت گرافیکی آن‌ها بوده، ولی یک توسعه‌دهنده بازی اخیرا به ویژگی جدید «صدای سه‌بعدی (3D Audio)» اشاره و از آن به عنوان یک تغییر اساسی و قابل تشخیص نام برده است. به گفته این توسعه‌دهنده، با توجه به ویژگی جدید 3D Audio، بازیکنان شاهد ارتقای تجربه گیمینگی خود به میزان بسیار بالایی خواهند بود. لازم به ذکر است که مارک سرنی به عنوان رهبر تیم معماری سخت‌افزاری کنسول‌های PS4 و PS5، در زمان معرفی اطلاعات اولیه از کنسول جدید سونی هم به این ویژگی اشاره کرده بود. او در آن زمان گفته بود:

به عنوان یک گیمر، این موضوع که انتقال از پلی‌استیشن 3 به پلی‌استیشن 4 همراه با کم‌ترین میزان تغییر از نظر ارتقا تجربه صداگذاری و صداپردازی همراه بود کمی ناامیدکننده بود. با کنسول بعدی، رویای ما نمایش ای موضوع است که در این بخش چه تغییر بنیادین و انقلابی صورت گرفته و تجربه کلی بازیکنان از پردازش صدا، با توجه به اینکه ما مقدار قابل‌توجهی قدرت سخت‌افزاری اختصاصی برای این ویژگی کنار گذاشتیم ارتقا پیدا کرده است.

ویژگی سخت‌افزاری جدید که تکنولوژی 3D Audio نامیده می‌شود، اخیرا باعث ابراز تحسین یکی از توسعه‌دهندگان فعال در صنعت بازی شده است. در این رابطه ساموئل جاستیس (Samuel Justice) از بنیانگذاران شرکت Sweet Justice Sound که در پروژه‌های مختلفی نظیر Fortnite، Half-Life: Alyx، Mortal Kombat 11  و ... به عنوان طراح صدا همکاری داشته، چنین گفته است:

من فکر می‌کنم که آن مقدار قدرت خالص پردازشی که برای ایجاد مدل‌های واقع‌گرایانه صداگذاری مورد نیاز بوده، به شکل گسترده‌ای با بی‌توجهی مواجه بوده است. در گذشته، ما تا حد زیادی موفق شدیم تا مدل‌های صداگذاری تا حد امکان مناسبی را از طریق ترفندها و تکنیک‌های مختلف تولید کنیم. به همین خاطر است که توانایی ما برای ایجاد صداهای سه‌بعدی در کنسول‌های نسل بعد، یک جهش بسیار بلند در حین تجربه بازی‌ها خواهد بود و مطمئن هستم که این موضوع به تولید تجربه‌های بسیار غنی‌تری ختم می‌شود.

باید دید که این ویژگی جدید، که به گفته سرنی حتی نیازی به سخت‌افزارهای جانبی نظیر اسپیکر و ... نیز ندارد درنهایت به چه صورت تبلیغ و در ادامه تجربه خواهد شد. کنسول پلی‌استیشن 5 قرار است در تعطیلات سال ۲۰۲۰ وارد بازار شود.

برچسب‌ها
  • هیچ نظری یافت نشد
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید و یا ثبت نام کنید.