نویسنده: محمدرضا زارع‌رفیع شنبه، 14 دی 1398
ساعت 20:00

مقایسه جالب Xbox Series X با ابررایانه ۲۰ سال پیش

5 از 5

در جدیدترین اخبار بازی در بازی‌مگ؛ یکی از کارمندان ارشد HTC Vive اخیرا توییت جالبی از مقایسه Xbox Series X با یکی از ابرکامپیوترهای ۲۰ سال پیش منتشر کرده است.

سال ۲۰۲۰ سال بسیار مهمی برای صنعت بازی‌های ویدیویی است و قرار است تا چندین ماه آینده، خبرهای بیشتر و بیشتری از کنسول‌های نسل بعدی سونی و مایکروسافت منتشر شود. این دو شرکت که اسامی کنسول‌های بعدی خود با نام‌های پلی‌استیشن 5 و ایکس‌باکس سری ایکس را معرفی کرده‌اند، قرار است در تعطیلات پایان سال ۲۰۲۰ این سخت‌افزارهای بازی خانگی را وارد بازار کنند. پیرامون قدرت سخت‌افزاری، تاکنون برخی اطلاعات کلی فاش شده و خصوصا درباره Xbox Series X گمانه‌زنی‌ها از توان گرافیکی ۱۲ ترافلاپسی این کنسول می‌گویند. منشا این گمانه‌زنی، صحبت‌های فیل اسپنسر رئیس ایکس‌باکس است که گفته بود کنسول جدید حدودا دو برابر Xbox One X قدرت گرافیکی دارد؛ لازم به ذکر است که این کنسول بالارده فعلی مایکروسافت، حدودا ۶ ترافلاپس توان پردازش گرافیکی دارد.

در صورتی که مایکروسافت واقعا توان ۱۲ ترافلاپسی را برای ایکس‌باکس سری ایکس هدف‌گذاری کرده باشد، این یک جهش بسیار بزرگ هم در زمینه کنسول‌های بازی خانگی و هم منابع در دسترس بازیسازان خواهد بود که درنهایت، به خلق بازی‌هایی بسیار واقع‌گرایانه منتهی می‌شود. با در نظر گرفتن اینکه ۱۲ ترافلاپس یک توان پردازشی عظیم محسوب می‌شود، اخیرا Shen Ye، مدیر بازاریابی محصولات HTC Vive (هدست‌های واقعیت مجازی شرکت HTC) توییت جالبی ارسال و این کنسول را با یکی از ابررایانه‌های ۲۰ سال گذشته مقایسه کرده است. شما در ادامه این توییت را مشاهده می‌کنید:

شایعه شده که ایکس‌باکس بعدی قرار است ۱۲ ترافلاپس قدرت پردازشی داشته باشد.

۲۰ سال پیش، IBM ASCI White سریع‌ترین ابررایانه جهان بود که از نظر تئوری، توان پردازشی ۱۲٫۳ ترافلاپسی داشت. آن دستگاه عظیم با هزینه ۱۱۰ میلیون دلاری ساخته شده بود و وزنی معادل ۱۰۶ تن داشت. این دستگاه همچنین ۶ مگاوات مصرف برق داشت که نصف این مقدار هم برای سیستم کولینگ به کار می‌رفت.

این مقایسه جالب غیر از اینکه مشخص می‌کند سریع‌ترین ابررایانه ۲۰ سال گذشته با چه مشخصات سخت‌افزاری ساخته شده بود، نشان‌دهنده این موضوع هم هست که تکنولوژی در این فاصله تا چه میزان پیشرفت داشته است. این پیشرفت نیز نه فقط از نظر تبدیل چنین توان پردازشی از یک دستگاه تحقیقاتی به سمت بازار مصرفی آزاد، بلکه از نظر خروجی گرفتن بسیار بهینه‌تر و با هزینه کم‌تر هم قابل توجه است. خصوصا اینکه قیمت کنسول‌های قدرتمند معرفی شده، به صورت تخمینی بین ۴۰۰ تا حداکثر ۶۰۰ دلار در نظر گرفته می‌شود و فاصله‌ای نجومی با ۱۱۰ میلیون دلار دارد.

لازم به ذکر است که جزئیات فنی دقیق هیچ کدام از دو کنسول Xbox Series X و PlsyStation 5 به صورت رسمی فاش نشده و با توجه به اینکه کم‌تر از ۱۲ ماه تا عرضه آن‌ها باقی مانده، انتظار می‌رود که در هفته‌ها و ماه‌های جاری سونی و مایکروسافت رفته رفته رونمایی از آن‌ها را شروع کنند.

  • هیچ نظری یافت نشد
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید و یا ثبت نام کنید.