نویسنده: محمدرضا زارع‌رفیع شنبه، 26 بهمن 1398
ساعت 09:00

کمبود قطعات و بالارفتن هزینه تولید PS5 باعث سردرگمی سونی شده است

5 از 5

در جدیدترین اخبار بازی در بازی‌مگ؛ وب‌سایت بلومبرگ اخیرا گزارشی را درباره وضعیت ساخت و قیمت‌گذاری کنسول PlayStation 5 منتشر کرده است.

وب‌سایت بلومبرگ به تازگی اقدام به انتشار گزارشی کرده که از شرایط سردرگم‌کننده سونی برای قیمت‌گذاری نهایی کنسول نسل بعدی خود یعنی پلی‌استیشن 5 پرده برمی‌دارد. براساس این گزارش، کمبود برخی قطعات خاص که به خاطر نیاز بالای گوشی‌های هوشمند 5G وجود دارد، باعث بالارفتن هزینه تمام شده تولید کنسول شده و همین هزینه ساخت بالا، باعث شده تا سونی فعلا منتظر اعلام قیمت کنسول بعدی مایکروسافت بماند. لازم به ذکر است که سونی پس از راه‌اندازی وب‌سایت رسمی PS5، به این نکته اشاره کرده بود که «هنوز کاملا آماده رونمایی از PS5» نیست.

گزارش اخیر بلومبرگ، ادعا کرده که براساس شنیده‌ها از منابع مطلع به این نتیجه رسیده که هزینه تولید هر واحد PS5 برای سونی 450 دلار تمام می‌شود؛ هزینه‌ای که بسیار بالاتر از کنسول‌های فعلی محسوب می‌شوند و به احتمال زیاد به بالاتر رفتن قابل توجه قیمت تمام شده کنسول جدید در بازار نیز منتهی خواهد شد. بلومبرگ با در نظر گرفتن این موضوع است که نتیجه گرفته دلیل تاخیر سونی در رونمایی از PS5، پیش گرفتن سیاست صبر و انتظار از جانب سونی است، چون آن‌ها مایل هستند قیمت نهایی کنسول خود را با توجه به قیمت نهایی Xbox Series X مایکروسافت تعیین کنند؛ اتفاقی که به احتمال زیاد در جریان رویداد E3 2020 مشخص خواهد شد.

به عنوان مقایسه، سونی در شروع نسل قبل در فوریه ۲۰۱۳ اقدام به معرفی رسمی PlayStation 4 کرد، فهرست بازی‌های روز عرضه را مشخص و قیمت و تاریخ عرضه نهایی را هم در E3 2013 اعلام کرد. با این حال در آستانه نسل بعدی کنسول‌های بازی، سونی هنوز آماده معرفی PS5 نیست و قرار است برای دومین سال متوالی در E3 غایب باشد. گزارش بلومبرگ همچنین ادعا کرده که سونی در آن زمان، PS4 را با هزینه 381 دلاری تولید و درنهایت در بازار با قیمت 399 دلاری به فروش رساند، موضوعی که به خاطر هزینه تولید بالای PS5 ممکن است در شروع نسل بعدی و رقابت با مایکروسافت، همراه با زیان‌دهی برای این شرکت باشد. بلومبرگ همچنین ادعا کرده که کمبود قطعات ناشی از نیاز سازندگان گوشی‌های هوشمند 5G، مشخصا در ارتباط با DRAM و حافظه‌های NAND است که باعث می‌شود قیمت تمام شده این قطعات برای سونی گران تمام شود. به علاوه سونی برای برخی قطعات دیگر نظیر سیستم کولینگ نیز هزینه بالاتری را نسبت به کنسول‌های فعلی می‌پردازد.

با توجه به این گزارش، به نظر می‌رسد که PS5 درنهایت با قیمت نهایی بین 470 تا 499 دلار عرضه شود که درصورت پایین نگه داشتن قیمت Xbox Series X توسط مایکروسافت، این موضوع ممکن است به پایین آمدن قیمت PS5 و زیان‌دهی سونی منتهی شود. بلومبرگ گفته که این کار در داخل سونی موافقان و مخالفانی دارد و شرکت هنوز پیرامون هزینه نهایی به جمع‌بندی نرسیده است. از دیگر اشارات جالب گزارش اخیر، ذکر این موضوع است که سونی مدتی پس از عرضه PS5 قصد عرضه مدل‌های جدید هدست‌های PlayStation VR را هم دارد. سونی البته درباره هیچ کدام از این ادعاها اظهارنظر رسمی انجام نداده و باید منتظر وقایع ماه‌های جاری بود.

کنسول‌های جدید PS5 و Xbox Series X قرار است در تعطیلات پایان سال ۲۰۲۰ در بازارهای جهانی عرضه شوند.

برچسب‌ها
  • هیچ نظری یافت نشد
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید و یا ثبت نام کنید.