نویسنده: محمدرضا زارع‌رفیع سه شنبه، 27 اسفند 1398
ساعت 09:00

مایکروسافت رسما از جزئیات سخت‌افزاری Xbox Series X پرده برداشت

5 از 5

در جدیدترین اخبار بازی در بازی‌مگ؛ مایکروسافت اخیرا در پست رسمی وبلاگ ایکس‌باکس، اطلاعات جدیدی از Xbox Series X از جمله مشخصات کامل سخت‌افزاری آن را منتشر کرده است.

شرکت مایکروسافت، به تازگی در چند بروزرسانی جدید، اطلاعات تازه‌ای را از کنسول نسل بعدی ایکس‌باکس یعنی Xbox Series X فاش کرده است. این اطلاعات شامل معرفی جزئیات کامل سخت‌افزاری دستگاه، اکسسوری‌های مختلف نظیر کنترلر و یک پورت مخصوص افزایش حافظه یک ترابایت به شکل کارتی و معرفی برخی ویژگی‌ها از جمله لودینگ سریع و Quick Resume بوده است. در این بروزرسانی‌ها، هدف‌گذاری رسمی کنسول برای ابعاد تصویر 4K با نرخ فریم ۶۰ تا ۱۲۰ نیز تایید شده است. شما در ادامه مشخصات کامل سخت‌افزاری کنسول نسل نهمی ایکس‌باکس را مشاهده می‌کنید.

  • پردازشگر: ۸ هسته 3.8 گیگاهرتز (یا 3.66 گیگاهرتز وات/ SMT) از مدل سفارشی‌شده پردازشگرهای Zen 2
  • پردازشگر گرافیکی: 12 ترافلاپس, 52 واحد پردازشی یا CU در 1.825 گیگاهرتز از مدل سفارشی‌شده پردازشگرهای RDNA 2
  • ابعاد تراشه: 360.45 میلی‌متر مربع
  • نوع پردازنده: ۷ نانومتری ارتقایافته
  • حافظه رم: 16 گیگابایت از نوع GDDR6 با باس 320mb
  • پهنای حافظه: ۱۰ گیگابایت در 560 گیگابایت بر ثانیه, ۶ گیگابایت بر 336 گیگابایت بر ثانیه
  • حافظه ذخیره‌سازی داخلی: SSD یک ترابایتی از نوع NVME سفارشی‌سازی شده
  • توام ورودی/خروجی: 2.4 گیگابایت بر ثانیه (به شکل خام), 4.8 گیگابایت بر ثانیه (درحالت فشرده, همراه با سخت‌افزار اختصاصی رفع فشار)
  • پورت اختصاصی افزایش حافظه ذخیره‌ساز: 1 ترابایت کارت حافظه (مشخصات کاملا مشابه با حافظه ذخیره‌ساز داخلی کنسول)
  • افزایش حافظه ذخیره‌سازی: پشتیبانی از USB 3.2 برای هاردهای HDD (قابل‌استفاده برای بازی‌های Backward Compatible)
  • درایور نوری: درایو 4K UHD Blu-Ray
  • هدف‌گذاری کاربردی: 4K در 60 فریم بر ثانیه, تا 120 فریم بر ثانیه

با توجه به توضیحات ذکر شده مایکروسافت، کنسول ایکس‌باکس سری ایکس گرچه با حافظه داخلی پیش‌فرض یک ترابایتی (از نوع NVME SSD سفارشی) عرضه می‌شود، ولی امکان افزایش این ظرفیت به میزان یک ترابایت دیگر را هم می‌دهد. این حافظه‌های مخصوص که مشخصات سخت‌افزاری دقیقا مشابه حافظه  پیش‌فرض کنسول دارند، به شکل کارت حافظه مخصوص عرضه می‌شوند و از طریق یک پورت مخصوص در پشت دستگاه قابل نصب هستند. به علاوه، کنسول امکان افزایش ظرفیت حافظه از طریق هاردهای معمولی HDD با پورت USB 3.2 را هم دارد که البته این ظرفیت، برای بازی‌های نسل نهمی کاربرد ندارند. شما در ادامه تصویر کارت‌های حافظه اختصاصی یک ترابایتی را مشاهده می‌کنید.

xbox series x ssd storage expansion memory card

از نظر ابعاد و وزن، این کنسول در اندازه‌های 15.1cm x 15.1cm x 30.1cm ساخته شده و وزنی معادل 4.45 کیلوگرم دارد که حدودا یک کیلوگرم بیشتر از Xbox One X است. به گفته مایکروسافت، طراحی خاص این کنسول جدید، باعث شده تا سازندگان بتوانند معماری ساخت اختصاصی با عنوان «Velocity Architecture» را برای مجتمع کردن قطعات و چیپ‌های سخت‌افزاری داخلی کنسول پیاده‌سازی کننده که بسیار پیشرفته می‌باشد. شما در ادامه تصاویر مقایسه ابعاد کنسول جدید با Xbox One X و همچنین حالت باز شده قطعات داخلی Xbox Series X را مشاهده می‌کنید.

xbox series x size comparison 3xbox series x size comparison 3xbox series x size comparison 3xbox series x size comparison 3

کنترلر جدید معرفی شده برای Xbox Series X، گرچه قبلا هم رونمایی شده بود، حالا اما مایکروسافت توضیحات تازه‌ای هم درباره این کنترلرها منتشر کرده است. مهم‌ترین ویژگی این کنترلرها مشابهت بسیار زیاد با کنترلر Xbox One است که از نظر ظاهری، تنها یک دکمه جدید Share در میانه کنترلر دیده می‌شود. این مشابهت به معنی امکان استفاده از آن در Xbox One، پی‌سی و گوشی‌های هوشمند نیز هست. یکی دیگر از تغییرات جدید، طراحی جدید دکمه‌های d-pad هستند که به گفته مایکروسافت تجربه کاربری از استفاده از این دکمه‌ها را بالا می‌برد. برای استفاده بیسیم کنترلر، مدل‌های جدید نیز همراه با دو باطری قلمی معمولی عرضه می‌شوند و باطری دوقلو سارژی به شکل جداگانه به فروش می‌رسد. به علاوه کنترلر مدل جدید ایکس‌باکس، از فن‌آوری رادیویی اختصاصی قبلی ولی حالا به شکل قابل ملاحظه‌ای ارتقا یافته‌تر استفاده می‌کند که در هماهنگی با سخت‌افزار داخلی اختصاصی دیگری برای خروجی HDMI که قبلا با عنوان «Dynamic Latency Input (DLI)» معرفی شده بود، تاخیر در اجرای دستورات را به حداقل زمان ممکن می‌رساند. شما در ادامه تصاویر این کنترلر جدید را مشاهده می‌کنید.

xbox series x controller image 5xbox series x controller image 5

مایکروسافت در بروزرسانی قبلی منتشر شده برای ایکس‌باکس سری ایکس، دو ویژگی لودینگ سریع و Quick Resume را معرفی کرده بود که اخیرا دموهای فنی برای این دو ویژگی نیز منتشر شده است. پیرامون Quick Resume، مایکروسافت گفته که این ویژگی «حداقل» از ۳ بازی به شکل همزمان پشتیبانی می‌کند و حداکثرتعداد بازی‌ها می‌تواند متفاوت باشد. شما در ادامه این دو دمو را هم مشاهده می‌کنید.

 

 

کنسول نسل نهمی Xbox Series X، طبق اعلام قبلی در تعطیلات پایانی سال ۲۰۲۰ وارد بازار می‌شود.

برچسب‌ها
  • هیچ نظری یافت نشد
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید و یا ثبت نام کنید.