نویسنده: محمدرضا زارع‌رفیع جمعه، 28 شهریور 1399
ساعت 15:00

به عقیده سونی مدل تجاری Game Pass با استراتژی شرکت همخوانی ندارد

0 از 5

در جدیدترین اخبار بازی در بازی‌مگ؛ جیم رایان مدیرعامل پلی‌استیشن، معتقد است که مدل تجاری سرویس Game Pass از نظر اقتصادی با آنچه سونی می‌سازد همخوانی ندارد.

جدای از دو سرویس اشتراکی PS Plus در پلی‌استیشن 4 و Xbox Live Gold در ایکس باکس وان که شامل دسترسی به تجربه آنلاین، تخفیف در خرید و عرضه بازی‌های رایگان ماهانه می‌شود، مایکروسافت در چند سال اخیر سرویس دیگری به نام Xbox Game Pass هم راه‌اندازی کرده که به سرعت هم محبوبیت پیدا کرده است. پیرامون این سرویس که مایکروسافت از آن به عنوان «نتفلیکس گیمینگ» یاد می‌کند، بازیکن در قبال پرداخت هزینه ماهانه 10 دلار، اجازه دسترسی به کتابخانه‌ای از صدها بازی را پیدا می‌کند که امکان دانلود و تجربه روی کنسول، و اخیرا حتی در ویندوز و پی‌سی را نیز خواهد داشت. درحالی که اکثر عناوین این کتابخانه عناوین نه چندان جدید هستند، یکی از مهم‌ترین مزایای آن عرضه عناوین فرست پارتی و انحصاری ایکس‌باکس از روز اول انتشار از طریق این سرویس است.

حالا که هر دو شرکت مایکروسافت و سونی، رسما از مهم‌ترین اطلاعات پیرامون کنسول‌های نسل بعدی خود رونمایی کردند، طرفداران و بازیکنان دیدگاه شفاف‌تر و دقیق تری نسبت به آنچه این دو شرکت و دو کنسول PS5 و Xbox Series X ارائه می‌کنند پیدا کردند. در رابطه با سرویس Xbox Game Pass، مایکروسافت قبلا از برنامه گسترش و سرمایه‌گذاری بیشتر روی آن پرده برداشته است، با این حال در ارتباط با سونی، آیا این شرکت هم سرویس مشابهی را برای PS5 عرضه می‌کند؟ پاسخ احتمالا منفی است. جیم رایان، مدیرعامل پلی‌استیشن در این رابطه چنین گفته است:

استراتژی پلی‌استیشن در زمینه ساخت بازی متفاوت است و ما پشتیبان ساخت بازی‌های بزرگ و بلاک‌باستری هستیم. به این ترتیب راه‌اندازی سرویس اشتراکی با استایل Game Pass حداقل در مقطع فعلی در برنامه‌های ما وجود ندارد.

صحبت‌های جیم رایان، البته به صورت قطعی به نظر نمی‌رسند اما در ارتباط با تفاوت استراتژی این دو شرکت و ساخت عناوین بزرگ و بلاک‌باستری در پلی‌استیشن، این است که سونی مایل است تا این عناوین پرهزینه را به جای عرضه رایگان برای مشترکین، به صورت مستقیم به فروش برساند. با توجه به اینکه کیفیت ساخت بازی‌های سونی در طول سال‌های اخیر مرتبا بیشتر و سود حاصل از آن نیز افزایش پیدا کرده، شرکت هنوز قانع نشده تا این بازی‌ها را از روز اول عرضه به صورت رایگان برای مشترکین یک سرویس جدید عرضه کند. لازم به ذکر است که سونی، البته سرویس جدیدی را هم برای PS5 با عنوان PS Plus Collection معرفی کرده است، که شامل دارندگان اشتراک فعال PS Plus در PS5 می‌شود. این دسته از کاربران در کنسول جدید، به کتابخانه جدیدی از بازی‌ها دسترسی دارند که شامل چندین بازی منتخب نسل هشتمی می‌شود. این کتابخانه گرچه فاصله زیادی با کتابخانه عناوین Game Pass دارد، ولی به نظر سونی می‌تواند با سرمایه‌گذاری بیشتر آن را قابل رقابت با سرویس Game Pass کند.

برچسب‌ها
  • هیچ نظری یافت نشد
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید و یا ثبت نام کنید.