نویسنده: محمدرضا زارع‌رفیع دوشنبه، 08 خرداد 1402
ساعت 11:00

PlayStation در اروپا با نسبت 4 به 1 از Xbox فروش بیشتری دارد

0 از 5

در جدیدترین اخبار بازی در بازی‌مگ؛ پیشنهاد خریداری 69 میلیارد دلاری Activision Blizzard توسط کمپانی مایکروسافت، مدت طولانی است که به یکی از اصلی‌ترین تیترهای خبری صنعت گیم تبدیل شده و با توجه به عمق و وسعت قرارداد نیز نهادهای نظارتی و کنترل رقابت در دنیا مشغول بررسی و اعلام نظر نهایی هستند. در این رابطه گرچه نهاد کنترل رقابت بریتانیا (CMA) اخیرا این معامله را رد کرد، اما نهادهای دیگر نظیر اتحادیه اروپا به تایید نهایی آن رای دادند. در همین ارتباط، Margrethe Vestager از مسئولان ارشد کمیسیون اتحادیه اروپا اطلاعیه  جدیدی منتشر کرده و درباره اعلام نظر مثبت نهایی شفاف‌سازی انجام داده است. با توجه به این صحبت‌ها، او ادعا کرده کنسول‌های بازی پلی‌استیشن تقریبا چهار برابر بیشتر از کنسول‌های بازی ایکس‌باکس در منطقه اروپا فروش دارند.

یک یافته مهم توسط کمیسیون، این بود که سهم کلی توزیع در بازار اروپا برای مایکروسافت و Activision مجموعا پایین بوده است. زمانی که شما به شاخص خیلی خاصی نظیر بازی‌های شوتر نگاه می‌کنید، این رقم به بالای 20 درصد می‌رسد. از نظر کنسول‌ها نیز سونی حدودا چهار برابر بیشتر از مایکروسافت و ایکس‌باکس کنسول پلی‌استیشن می‌فروشد. با این پیش‌زمینه، ما به این نتیجه‌گیری نرسیدیم که تایید معامله و ادغام دو شرکت تاثیر چشمگیری در رقابت ایجاد کند. آنچه مطرح بود درباره سری بازی‌هایی نظیر Call of Duty هستند که به عنوان بازی شوتر محبوبیت بسیار بالایی دارند. ما در نهایت به این نتیجه رسیدیم که مایکروسافت احتمالا قصد خودزنی ندارد و تمایلی به توقف فروش بازی‌های این مجموعه در پلتفرم‌هایی بزرگ نظیر پلی‌استیشن نشان نمی‌دهد. در این رابطه همکاران ما در CMA نیز نهایتا به همین جمع‌بندی ما رسیدند.

باید توجه داشت که CMA در گزارشی بسیار مفصل‌تر، دقیق‌تر و 418 صفحه‌ای، مجموعا در دو شاخص تاثیر این قرارداد در بخش کنسول‌ها و همچنین بازی‌های استریمی، بررسی انجام داد و گرچه در موضوع فروش بازی‌ها در پلتفرم‌های رقیب نگرانی را اعلام نکرد، ولی در ادامه به خاطر نگرانی از صدمه دیدن رقابت در بخش بازی‌های استریمی با این معامله مخالفت کرد. در این رابطه البته مایکروسافت نیز رسما فرایند اعتراض را شروع کرده و باید دید که نظر نهایی پس از درنظر گرفتن اعتراض مایکروسافت در چه زمانی اعلام می‌شود.

  • هیچ نظری یافت نشد
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید و یا ثبت نام کنید.