نویسنده: محمدرضا زارع‌رفیع جمعه، 18 خرداد 1397
ساعت 11:00

یوبی‌سافت معتقد است که نسل بعدی آخرین نسل کنسول‌های بازی خواهد بود

4.5 از 5

تاکنون چندین ناشر و توسعه‌دهنده بزرگ، آینده صنعت گیم را در روش Cloud Gaming یا بازی کردن به روش استریم دانسته‌اند.

در جدیدترین اخبار بازی در بازی‌مگ؛ ایوس گیلموت، مدیرکل کمپانی یوبی‌سافت معتقد است که تا قبل از اینکه صنعت گیم به کلی به شکل رایانش ابری و استریمی تبدیل شود، نسل بعدی کنسول‌های بازی آخرین نسل از روش سنتی استفاده از گیم به عنوان سرگرمی خواهد بود.

گیلموت صحبت‌های جدید خود را در مصاحبه با Variety مطرح کرده است. او در این مصاحبه گفته که معتقد است نسل بعدی کنسول‌ها، آخرین نسل از شیوه توزیع سخت‌افزار کنسولی برای تجربه بازی‌ها خواهد بود و پس از آن، روش بازی استریمی به استاندارد غالب تبدیل خواهد شد. در این زمینه گفتنی است که گیلموت به عنوان مدیرکل یکی از بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین ناشران صنعت گیم، احتمالا چندان هم بی‌منطق حرف نمی‌زند و یوبی سافت از دیرباز یکی از شناخته‌شده‌ترین سازندگان محصولات بازی و سرگرمی بوده و همواره نیز ارتباط مستقیمی با اکثر سازندگان کنسول‌ها داشته است. از طرف دیگر، صنعت گیم اینک در دورانی است که پلی‌استیشن ۴ وارد آخرین مرحله از چرخه عمر خودش شده و شایعات پیرامون عرضه پلی‌استیشن 5 و به طور کلی نسل ۹ کنسول‌های بازی نیز هر روز جدی‌تر می‌شود. گیلموت در زمینه آینده سخت‌افزاری صنعت گیم گفته است:

من فکر می‌کنم که ما یک نسل کنسولی دیگر هم در پیش داشته باشیم. ولی همین هم می‌تواند یک شانس خوب برای حرکت قدم به قدم و رسیدن به نقطه‌ای باشد که سخت‌افزار نقش کم‌تر و کم‌تری پیدا کند. با گذشت زمان فکر می‌کنم که روش استریم پراستفاده‌تر می‌شود، و به بازیکنان خیلی بیشتری امکان دسترسی به بازی‌هایی می‌دهد که لزوما هم نیاز به داشتن یک سخت‌افزار قوی خانگی نداشته باشند. همه ما شاهد یک نسل دیگر از کنسول‌ها نیز خواهیم بود و بعداز آن شیوه رایج به حالت استریم بازی کردن تبدیل می‌شود.

در این صحبت‌ها عنصر دسترسی‌پذیری، فاکتور اصلی در این تغییر تدریجی توصیف شده؛ به طوری که بازی‌ها برای مشتریان، در هر نوع دستگاهی فارغ از احتیاج به خرید یک سخت‌افزار به خصوص، در دسترس قرار داشته باشند. گیلموت در این زمینه این طور توضیح داده است:

این حقیقت که ما بتوانیم این گونه بازی‌ها را در همین دستگاه‌های گوشی هوشمند و تلویزیون‌های هوشمند استریم بازی کنیم و نیازی هم لزوما به کنسول نباشد واقعا تغییر بنیادینی در صنعت گیم ایجاد می‌کند. درنهایت روزی تکنولوژی تا این میزان ارتقا پیدا خواهد کرد که بتوانیم دقیقا همین تجربه مشابه تجربه روان حضور در شهرهای مختلف جهان را داشته باشیم.

cloud gaming

گفتنی است که یوبی‌سافت تنها کمپانی بزرگ صنعت گیم نیست که خودش را آماده ورود به دنیای استریم می‌کند و پیش از این، کمپانی EA نیز در جلسه اخیر گزارش مالی خود به تعهدش در زمینه سرمایه‌گذاری روی همین تکنولوژی تاکید کرده بود. اندرو ویلسون، مدیرکل الکترونیک آرتز در این زمینه گفته است:

ما به طور کلی بحث‌هایی درباره ۳ تا ۵ سال آینده داشتیم. معتقد هستیم که بازی ابری (cloud gaming) به تدریج تبدیل به روش مهم‌تر و بهتری برای بازی توسط بازیکنان تبدیل می‌شود. درباره این روش بهتر، منظور این است که دیگر واقعا مهم نیست که بازیکن به چه دستگاهی دسترسی داشته باشد. درواقع تجربه بهتر برای شما بسته به فاکتورهایی نظیر ابعاد نمایشگر و مدت زمانی است که بتوانید صرف بازی کردن کنید. همه چیزهایی که امروزه می‌سازیم، ما دراصل به دنیایی بدون این محدودیت و مرزبندی دستگاه‌های سخت‌افزاری فکر می‌کنیم. اینکه دیگر به این سیستم خانگی یا حافظه محدود نمانیم ولی بیشتر تجربه کنونی را از طریق فضای ابری داشته باشیم. اینجا تنها عنصری که باقی می‌ماند این است که شما چه دستگاهی برای دسترسی به این فضای ابری داشته باشید.

این شرکت اخیرا نیز یک شرکت تکنولوژی بازی ابری به نام GameFly را نیز خریداری کرده که نشان‌دهنده برنامه‌های جدی این شرکت پیرامون کلاود گیمینگ در سال‌های آینده خواهد بود. مایکروسافت نیز پیش از این به دفعات پیرامون اهمیت بازی کردن به روش استریمی و ابری تاکید کرده، و از طرفی روی این موضوع که بتوان بازی‌ها را غیر محدود به پلتفرم و در دستگاه‌های مختلف نیز تجربه کرد نیز برنامه‌ریزی گسترده‌ای داشته است. سرویس Play Anywhere و همچنین امکان بازی بین پلتفرمی بازی Minecraft (غیر از پلی‌استیشن 4) نیز یکی دیگر از نشانه‌های اهمیت آینده «بازی کردن بدون مرز»، در دستگاه‌های مختلف توسط این کمپانی است.

یکی از اظهار نظرهای اخیر فیل اسپنسر، رئیس بخش ایکس‌باکس مایکروسافت در مصاحبه با Variety پیرامون بازی بدون محدودیت نیز این بوده است:

تجربه انجام دادن بازی‌های ویدیویی کم‌تر باید پیرامون این باشد که چه دستگاهی دارید تا بتوانید یک بازی خاص را تجربه کنید. در عوض این اهمیت باید پیرامون مسئله دسترسی‌پذیری بازیکنان بر روی هر مدل دستگاهی باشد. [ماین‌کرفت] یک تجربه خیلی خوبی در این زمینه است. ما این بازی را به شکلی بروزرسانی کردیم که بازیکنان بتوانند آن را در هر دستگاهی که برای ما ممکن بود بازی کنند. این هم با این هدف انجام شد که هر بازیکن ماین کرفت در دنیا بتواند بازی دیگران را تماشا کرده، با بازیکنان دیگر ارتباط داشته و با آن‌ها بازی کند.

ما روی این ماموریت برای آینده بازی‌ها در مایکروسافت هم تمرکز کرده‌ایم. من روی سرمایه‌گذاری روی سه بخش یعنی محتوا، رایانش ابری و جامعه طرفداری تاکید می‌کنم. اینکه بازی‌های عالی بسازیم، اینکه امکان تجربه کردن و دسترسی‌پذیری به آن‌ها را بهبود دهیم و در مجموع همه چیز را برای جامعه بازیکنان ارتقا دهیم.

من فکر می‌کنم که آینده صنعت گیم فراتر از «نسل‌های کنسولی» رقم بخورد ولی دوست دارم همچنان تکامل دستگاه‌های سخت‌افزاری به عنوان ابزارهای چندنسلی هم ادامه داشته باشد.

با در نظر گرفتن صحبت‌ها و برنامه‌های چند کمپانی بزرگ صنعت گیم، به نظر می‌رسد که حرکت کلی و همه جانبه این صنعت به سمت «بازی کردن به روش استریمی» یک احتمال کاملا جدی است.

  • Registered
    آفلاین
    عضویت: ارديبهشت 1396
    نظرها: 48
    تشکر: 72
    تشکرشده: 51
    کنسول‌های بازی:

    کاملا هم درست میگه. چون استریم نیازمند یک سرعت اینترنت بالا هست، لازمه که در وهله اول بسترش فراهم بشه. به زودی با فراگیرشدن نسل اینترنتی جدید که شامل نت 5G و انیترنت اشیا میشه، بستر مناسبی برای استریم بازی ها صورت میگیره. این اتفاق تو 10 سال آینده میفته و دنیای تکنولوژی دگرگون میشه. البته یک سری قدم ها از همین حالا برداشته شده. همین بازی های کراس پلتفرم یک نمونه خوبش هستن. بازیی مثل فورتنایت با داشتنم 60 میلیون کاربر رو همه دستگاه های مقصدش، یک جامعه بزرگ رو به وجود آورده که فارغ از اینکه کی چه دستگاهی داره همه میتونن با هم بازی کنن. سیستم یکپارچه سازی به زودی صورت میگیره و راهی گریزی هم ازش وجود نداره. چون به نفع جامعه ی دیجیتاله. هر کی هم مثل سونی باهاش مخالفت کنه مثل بچه ها رفتار کرده و یه جور تحجر محسوب میشه! امیدوارم که نسل بعدی دیگ این حرکتای چیپ رو نبینیم.

    ‏yaamato از این نوشته تشکر کرده است.
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید و یا ثبت نام کنید.