نویسنده: مهدی افتخاری شنبه، 10 فروردين 1398
ساعت 09:45

نقد و بررسی بازی Ace Combat 7: Skies Unknown

به سوی آسمان‌های ناشناخته

5 از 5

اگر نسخه‌های قبلی سری Ace Combat را تجربه کرده باشید، می‌دانید که برخلاف H.A.W.X ایس کامبت اصلا تلاش نمی‌کند تا یک شبیه ساز خیلی دقیق و حرفه‌ای باشد، بلکه تنها هدفش ارائه یک تجربه بسیار مهیج و مفرح به بازیکن است. و همچنین می‌دانید که بر خلاف هاوکس، ایس کامبت در بخش گیم پلی به حاشیه نمی‌پردازد و تلاش می‌کند دقیقه به دقیقه، بازیکن را سرگرم نگه دارد. متاسفانه دو بازی قبلی در فرنچایز ایس کامبت نتوانستند چندان طرفداران این سری را راضی نگه دارند و با بازخوردهای منفی بسیاری مواجه شدند. اما خوشحالم که می‌توانم بگویم بالاخره نامکو از اشتباهات گذشته‌اش درس گرفته و آن‌ها را تکرار نکرده است؛ به این معنی که Ace Combat 7: Skies Unknown یک عنوان موفق بوده و با وجود مشکلات کوچک و بزرگش، یک تجربه بسیار لذت بخش و دوست داشتنی را برای شما رقم خواهد زد. و خوشبختانه، اینکه تا چه حد از این تجربه لذت خواهید برد بستگی زیادی به علاقه شما نسبت به اینگونه عناوین شبیه ساز ندارد؛ به عبارت دیگر، ایس کامبت 7 می‌تواند برای تقریبا تمامی گیمرها یک بازی خوش آیند و دلنشین باشد.

در ادامه با بازی‌مگ همراه باشید تا دقیق‌تر به نقد و بررسی Ace Combat 7: Skies Unknown بپردازیم.

Ace-Combat-7-Review-P1

ایس کامبت 7 یک داستان احساسی و حماسی را تعریف می‌کند که طرز روایت آن، کمی با چیزهایی که تا به حال دیده‌اید متفاوت است؛ برای همین شاید داستان نتواند در ابتدای کار چندان توجه شما را به خود جلب کند و حتی ممکن است تا حد زیادی برای شما گنگ باشد. اما خوشبختانه هرچه بیشتر در بازی پیشروی کنید، داستان جالب‌تر شده و بیشتر شما را تحت تاثیر قرار خواهد داد. همانند نسخه‌های قبلی ایس کامبت، ماجرای بازی در یک دنیای ساختگی شکل می‌گیرد؛ داستان از جایی شروع می‌شود که تنش بین پادشاهی یوروشیا(Erusea) و فدراسیون اوشیا(Ocea) منجر به شروع یک جنگ بین آن‌ها می‌شود. یوروشیا که از کارهای اخیر اوشیا راضی نیست و از کنترلی که آن‌ها بر روی دیگر ملیت‌ها دارند خسته شده، علیه اوشیا اعلان جنگ می‌کند و بازی دقیقا از همین نقطه آغاز می‌شود. شما در نقش یک خلبان اوشیایی ملقب به تریگر(Trigger) هستید که در گروه هواپیمایی میج(Mage) با شورشی‌های یوروشیا مبارزه می‌کند. البته در طول بازی اتفاقاتی می‌افتد که ناخواسته مجبور می‌شود با گروه‌های دیگر نیز همکاری کند. می‌توان گفت که هیچ طرف خوب یا بدی در بازی وجود ندارد و تقریبا همه چیز خاکستری است؛ حتی گاهی اوقات پس از انجام ماموریت‌ها از خود می‌پرسید که آیا من طرف خوب داستان هستم؟

همانطور که گفته شد، داستان ایس کامبت 7 یک داستان احساسی و تاثیر گذار است و به راحتی می‌توان فهمید که فقط برای سرگرم کردن مخاطب ساخته نشده؛ به این معنی که تلاش می‌کند تا منظور خاصی را برساند و این مشخصه را می‌توان در همه چیز بازی مشاهده کرد، از دیالوگ‌هایی که بین تریگر و یارانش ردوبدل می‌شود گرفته تا آبجکتیوهایی که در هر مرحله برای شما در نظر گرفته شده. با وجود اینکه داستان گاهی اوقات کمی حالت لوس و بچه‌گانه‌ای به خودش می‌گیرد(مسلما دلیلش ژاپنی بودن نویسنده و کارگردان بازی است)، اما تا حدی در رساندن منظورش موفق است و می‌تواند تاثیر خود را روی مخاطب بگذارد.

پیش از این گفتم ممکن است داستان در ابتدا تا حد زیادی برای شما گنگ باشد؛ دلیلش این است که داستان فقط یک راوی ندارد و از دید چند شخصیت مختلف تعریف می‌شود. و از آنجایی که شخصیت اصلی یعنی تریگر در طول بازی نه صحبت می‌کند و نه نشان داده می‌شود، شخصیت‌هایی از جمله آوریل مید(Avril Mead)(یک تعمیرکار اهل اوشیا)، دکتر شردر(Doctor Schroeder)(یک دانشمند اهل بلکان) و یا چندین شخصیت فرعی دیگر روایت داستان را بر عهده دارند. به خاطر اینکه بعضی از شخصیت‌ها به طور ناگهانی در داستان پدیدار می‌شوند و هیچ رابطه‌ای با یکدیگر ندارند و در مورد چیزهایی صحبت می‌کنند که در ابتدا شما هیچ چیز از آن‌ها نمی‌دانید، ممکن است پا به پای داستان حرکت کردن در اوایل بازی کمی دشوار باشد. اما به مرور زمان متوجه می‌شوید که حضور این شخصیت‌ها در بازی چه دلیلی دارد و زمانی که داستان به اوج خودش می‌رسد به راحتی هیجان زده خواهید شد. اینکه هر لحظه راوی داستان تغییر می‌کند باعث می‌شود انگیزه هر کدام از شخصیت‌ها را راحت‌تر بفهمید و همچنین باعث می‌شود بیشتر تحت تاثیر قرار بگیرید. به طور کلی روایت داستانی می‌تواند گاهی کمی پیچیده باشد اما در عین حال، یکی از نقاط قوت بازی است؛ و این را در نظر داشته باشید که بسیاری از عناوین در سبک ایس کامبت 7، حتی همین داستان خوب را هم ندارند.

چیزی که در این میان کمی شما را خسته خواهد کرد، میان پرده‌هایی هستند که هر چند وقت یکبار بین مراحل پخش می‌شوند. البته همه آن‌ها غیر قابل تحمل نیستند، بلکه اکثر آن‌ها شما را بیشتر در مورد داستان کنجکاو خواهند کرد؛ اما تعداد کمی از این میان پرده‌ها بسیار طولانی هستند و از آنجایی که هیچ اتفاق خاصی در آن‌ها رخ نمی‌دهد و هیچ چیز بجز دیالوگ ندارند، به روند سریع بازی لطمه می‌زنند. بدتر از آن این است که بعد از هر میان پرده باید Briefing(جلسه توضیح ماموریت شما) را نیز تماشا کنید اما دیگر حوصله‌ای برای شما نمی‌ماند. با وجود اینکه میان پرده‌ها و این Briefingها قابل رد کردن هستند، اما یک نقطه ضعف به حساب می‌آیند.

Ace-Combat-7-Review-P2

اما میان پرده‌های طولانی چیزی از گیم پلی عالی ایس کامبت 7 کم نمی‌کنند. درست از زمانی که برای بار اول کنترل یک هواپیما را به دست می‌گیرید و وارد اولین مبارزه می‌شوید، حس فوق العاده‌ای به شما دست می‌دهد. فارغ از اینکه کنترل کدام جت را به دست گرفته‌اید، از کدام اسلحه استفاده می‌کنید یا از چه نمایی بازی را تجربه می‌کنید، مبارزات بسیار هیجان انگیز، لذت بخش و دوست داشتنی هستند. فعالیت‌هایی که در اکثر مراحل انجام می‌دهید، تعقیب و گریزهای هوایی سریع و یا نابود کردن اهداف زمینی هستند اما به لطف لول دیزاین عالی و جزئیات بازی، گیم پلی واقعا متنوع است و در هیچکدام از 20 مرحله بخش داستانی یکنواخت نمی‌شود. هر مرحله شما را به منطقه متفاوتی برده و آبجکتیو جدیدی را پیش روی شما می‌گذارد؛ تعقیب و گریز سریع در میان انبوهی از ابرها، جست و جو برای هدفی خاص در یک طوفان شدید شن، مخفیانه عبور کردن از یک گذرگاه بسیار باریک یا تلاش برای زنده ماندن در یک شرایط آب و هوایی نا مساعد، از جمله چیزهایی هستند که شما در مراحل بازی تجربه خواهید کرد. ممکن است بازی خطی باشد، اما شرایطی که هر مرحله شما را در آن قرار می‌دهد آنقدر جذاب هستند که دیگر این خطی بودن زیاد به چشم نمی‌آید. به شخصه از تعقیب کردن هواپیماهای دشمن در میان ابرها در آسمان و یا مانور دادن بین ساختمان‌های بلند روی زمین، واقعا لذت بردم؛ اینکه در توده‌های ابر پرواز کنید و ندانید هر لحظه ممکن است چه چیزی جلوی شما ظاهر شود، بسیار هیجان انگیز و ترسناک است. فقط مواظب باشید در حین پرواز کردن مانند من به یک کوه بزرگ برخورد نکنید! فاکتور مهم دیگری که جذابیت مبارزات را چندین برابر بیشتر می‌کند، دوربین بازی است؛ اگر از میان ابرها یا نزدیک به یک صاعقه پرواز کنید، دوربین به لرزش در می‌آید و هنگام سرعت گرفتن و یا چرخیدن دوربین کمی اینطرف و آنطرف می‌رود. این ویژگی باعث می‌شود بازی یک حالت سینمایی پیدا کند و شما بیشتر مجذوب مبارزات شوید.

نکته مهم‌تر این است که تصمیماتی که شما در قسمت شخصی سازی اتخاذ می‌کنید، تاثیر بسزایی در هر مرحله دارند. بیش از 20 مدل هواپیما در بازی وجود دارد که هر کدام از آن‌های ویژگی‌های خاص خود را دارند و هر کدام برای کار خاصی مناسب هستند. علاوه بر آن، قطعه‌هایی که روی یک هواپیما سوار می‌کنید و اسلحه‌هایی که برای آن انتخاب می‌کنید، ممکن است کار شما را در یک مرحله بسیار آسان یا بسیار دشوار کنند. البته این قطعه‌ها، اسلحه‌ها و هواپیماها رایگان نیستند و باید آن‌ها را از طریق MRP(چیزی مانند پول) که بدست می‌آورید، تهیه کنید. هر چقدر در یک مرحله عملکرد بهتری داشته باشید، در پایان مرحله MRP بیشتری به شما تعلق می‌گیرد.

در واقع تنها مشکلی که در بخش گیم پلی وجود دارد، فاصله زمانی زیاد بین چک پوینت‌های بازی است. هر مرحله دارای یک سری چک پوینت‌های مشخص است و اگر در انجام ماموریت خود شکست بخورید، بازی دوباره از آخرین چک پوینت آغاز می‌شود. اما از آنجایی که مراحل طولانی هستند، چک پوینت‌های موجود در آن‌ها فاصله زیادی از یکدیگر دارند؛ بنابراین، در صورت شکست باید بخش اعظمی از کارهایی که انجام داده‌اید را دوباره انجام دهید. البته این مشکل بسیار عظیمی نیست، اما بهتر بود چک پوینت‌ها کمی بهتر در هر مرحله جای گذاری می‌شدند.

Ace-Combat-7-Review-P3

باز هم موتور آنریل 4 و باز هم گرافیک خیره کننده! بازی از لحاظ بصری بسیار زیبا و چشم نواز است و پی بردن به این قضیه اصلا کار دشورای نیست. از همان لحظات ابتدایی، افکت‌های تصویری و نورپردازی عالی بازی توجه شما را به خود جلب خواهند کرد. قطره‌های بارانی که روی شیشه می‌نشینند، انفجارهایی که روی هوا یا روی زمین رخ می‌دهند و حتی جزئیاتی که در طراحی هر هواپیما دیده می‌شوند، همه و همه زیبایی بازی را افزایش می‌دهند. طراحی محیط نیز به خوبی انجام شده و اگرچه جزئیات زیادی در آن به چشم نمی‌خورد، اما هر مرحله محیط‌های زیبا و متنوعی دارد؛ از یک صحرای وسیع گرفته تا یک رشته کوه برفی. لازم به ذکر است که با وجود برخی مشکلات فنی(مانند دیر بارگذاری شدن بافت‌ها)، بازی برای پلتفرم PC به خوبی آپتیمایز شده و می‌توان آن را تقریبا روی هر سیستمی با نرخ 60 فریم بر ثانیه تجربه کرد.

چیزی که از همه بیشتر در ایس کامبت 7 می‌درخشد، بخش صوتی بازی است. موسیقی‌های حماسی، نقش مهمی در افزایش هیجان لحظه به لحظه بازی را ایفا می‌کنند؛ چه هیجان یک نبرد هوایی عظیم و پر هرج و مرج، چه هیجان یک تعقیب و گریز سریع و دیدنی. حتی موسیقی‌های ملایمی که درحین میان پرده‌ها بخش می‌شوند نیز زیبا هستند و به خوبی حس لازم را به شما منتقل می‌کنند. از طرفی دیگر، افکت‌های صوتی بازی نیز عالی خلق شده و تجربه‌ای که شما از ایس کامبت 7 دارید را دلنشین‌تر می‌کنند. به شخصه هنوز از شنیدن صدای هولناک رد شدن یک جت از فاصله یک سانتی متری از هواپیمای خودم خسته نشده‌ام.

همانطور که قبلا هم گفته شد، Ace Combat 7: Skies Unknown یک بازی بسیار خوش ساخت است که می‌تواند برای هر گیمری تجربه جذاب و سرگرم کننده‌ای را به جای بگذارد؛ اگرچه گاهی اوقات میان پرده‌ها می‌توانند کمی خسته کننده باشند و علاوه بر آن‌ها، کاستی‌های کوچک دیگری نیز در بازی به چشم می‌خورند، اما داستان احساسی و تاثیرگذار و گیم پلی بسیار لذت بخش و هیجان انگیز آن، نمی‌گذارند این مشکلات ناچیز آسیب جدی به تجربه بازیکن وارد کنند. به ازای هر ایراد کوچک، یک المان عالی وجود دارد که به شما دلیلی برای ادامه دادن می‌دهد و هیجانی که می‌توان در دقیقه به دقیقه مراحل بازی پیدا کرد، شما را تا آخرین لحظه سر جای خود نگه خواهد داشت.

گرافیک
8.0
گیم پلی
8.5
سرگرم کنندگی
8.5
موسیقی و صداگذاری
9.0
ارزش تجربه
8.5
Ace Combat 7: Skies Unknown یک عنوان بسیار خوش ساخت و جذاب است که اشتباهات دو بازی پیشین در سری ایس کامبت را تکرار نمی‌کند. اگرچه هنوز هم بازی کاملا بی نقص نیست و می‌توان کمی و کاستی‌هایی در آن مشاهده نمود، اما مطمئن باشید تجربه‌ای لذت بخش و هیجان انگیز را ارائه می‌کند که قطعا ارزش وقت شما را خواهد داشت.
نقاط قوت
  • مبارزات هوایی بسیار هیجان انگیز
  • روایت داستانی منحصر به فرد و احساسی
  • افکت‌های صوتی عالی و موسیقی‌های حماسی
نقاط ضعف
  • میان پرده‌های طولانی و خسته کننده گاهی اوقات به روند بازی آسیب وارد می‌کنند
  • فاصله زمانی زیاد بین چک پوینت‌ها در هر مرحله
8.0/10

امتیاز شما

(20 رای )
8.5/10
خیلی خوب
  • هیچ نظری یافت نشد
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید و یا ثبت نام کنید.