نویسنده: حمیدرضا شنبه، 16 شهریور 1398
ساعت 17:03

نقد و بررسی بازی Children of Morta

خانواده‌ای از جنس استقامت

4.2 از 5

اگر تا حدودی صنعت بازی‌سازی ایران را دنبال کرده باشید مسلما با عناوینی همچون گرشاسپ و شمشیر تاریکی آشنایی دارید. شرکت فن افزار، سازنده دو عنوان ذکر شده جزو معدود شرکت‌های موفق در عرصه بازی‌سازی در ایران است که این بار با در نظر گرفتن رویکردی جدید توانسته عنوانی شایسته را در سطح جهانی عرضه کند. Children of Morta اولین بار در سال 2014 معرفی شد. سازندگان با ایجاد صفحه کیک‌استارتر برای بازی توانستند مبلغ 108 هزار دلار جهت ساخت و گسترش بازی جمع‌آوری کنند و این شروع موفقیت‌آمیزی برای پروسه ساخت این عنوان بلندپروازانه بود.

20190901194916 1خانواده دوست داشتنی برگسُن.

Children of Morta بیان‌کننده داستان آخرین خاندان ساکن در حوالی کوه نفرین شده مورتا است. این خانواده که هر کدام از اعضایش از استعدادهای خدادادی متفاوتی بهره می‌برند، تنها امید بشریت برای رهایی از نفرین خدای کوه مورتا هستند. در طول بازی تاکید زیادی روی اعضای خانواده و روابط بین آن‌ها می‌شود. مارگارت، بزرگ خانواده و مادر جان و بِن است و در زمینه کیمیاگری و دانش‌های باستانی مهارت زیادی دارد. بِن، فرزندخوانده مارگارت به دلیل شکستگی پایش دیگر توان مبارزه ندارد اما در عوض مهارت او در زمینه آهنگری زبان‌زد خاص و عام است. جان و همسرش مَری چهار فرزند دارند که هر کدام ویژگی‌های شخصیتی منحصربفردی دارند و باعث می‌شوند که داستان تا حدودی از روند یکنواخت خود خارج شود. پس از اتمام هر یک از مراحل بازی، صفحه جدیدی از داستان زندگی خانواده Bergson روایت می‌شود. در این میان اگر در مسیرتان ماموریت‌های فرعی را انجام دهید و یا آیتم‌های خاصی را جمع آوری کنید، در هنگام بازگشت به خانه شاهد کات‌سین‌های جدیدی خواهید بود. موضوعات قابل توجهی همچون عشق، از‌خودگذشتگی، شجاعت و نفرت در داستان بازی مطرح می‌شوند که باعث پدید آمدن صحنه‌هایی دوست‌داشتنی می‌شوند. اما مشکل داستان بازی اینجاست که موضوع اصلی آن، یعنی نبرد بین خیر و شر بیش از حد کلیشه است و از سوی دیگر اتفاقات پایانی بازی از هیچ منطقی پیروی نمی‌کنند. علاوه بر این اگر تعامل بین اعضای خانواده بیشتر بود و امکان این وجود داشت که زمانی که در خانه هستیم فعالیت‌های بیشتری انجام دهیم مطمئنا به میزان اثرگذاری داستان افزوده می‌شد.

20190831180746 1سپر جان می‌تواند تعدادی از ضربات دشمنان را در ازای کم شدن استامینا دفع کند.

Children of Morta با ترکیب دو سبک اکشن - نقش آفرینی و روگ‌لایک توانسته ترکیبی دلچسب برای طرفداران این دو سبک پدید آورد. در ابتدای هر مرحله می‌توانید با انتخاب یکی از شش کاراکتر قابل بازی که به تدریج به بازی افزوده می‌شوند، وارد صحنه نبرد شوید. هر کدام از کاراکترهای بازی از سبک مبارزه منحصربفردی بهره می‌برند. چهار تن از کاراکترهای بازی با سلاح سرد و از فاصله نزدیک مبارزه می‌کنند و دو کاراکتر دیگر از راه دور. تفاوت زیادی بین سبک مبارزه این دو نوع کاراکتر وجود دارد و همین باعث شده که کاراکترهایی که از فاصله نزدیک مبارزه می‌کنند نسبت به کاراکترهای دورزن ضعف‌های زیادی داشته باشند. این مسئله تا حدی ممکن است روی اعصاب‌تان راه برود که اصلا نخواهید با کاراکترهای نزدیک زن مبارزه کنید. اما بازی به این سادگی به شما این آزادی را نمی‌دهد. حتی اگر با کاراکتران چند مرحله از بازی را با موفقیت پشت سر بگذارید، با این پیام مواجه خواهید شد که کاراکتر شما به دلیل خستگی دچار ضعف شده و از این رو نصف یا حتی بیشتر نوار سلامتی او قابل دسترسی نیست. برای رفع این مشکل به ناچار مجبورید کاراکتر دیگری را انتخاب کنید که البته این مسئله از این نظر خوب است که با سبک مبارزه کاراکترهای جدید آشنا می‌شوید، اما در عین حال با توجه به اینکه بازی برای هر کاراکتر سیستم لول آپ جدا در نظر گرفته است ممکن است تا حدی توی ذوق‌تان بزند، زیرا باید مدت نسبتا زیادی را به بازی با کاراکتر جدید اختصاص دهید تا به سطح کاراکتر قبلی‌تان برسد.

20190902185757 1با بدست آوردن آپگریدها و آیتم‌های مناسب شانس خود را برای به پایان رساندن مراحل بالا می‌برید.

ویژگی مثبت بازی در مقایسه با عناوینی همچون Dead Cells در این است که تا حد زیادی با گیمرها مهربان تر است. پس از اتمام هر مرحله حتی اگر نتوانید آن مرحله را با موفقیت به اتمام برسانید، میزان قابل توجهی طلا دریافت می‌کنید که می‌توانید با استفاده از آن‌ ویژگی‌های همه اعضای خانواده نظیر میزان سلامتی، میزان دمیج، شانس ضربات کریتیکال، سرعت و دیگر پارامترهای این چنینی را افزایش دهید. علاوه بر این، اگر در هر مرحله حسابی همه سوراخ سمبه‌ها را کنکاش کنید ممکن است با کتیبه‌هایی باستانی روبرو شوید که با فعال کردن و ارتقای آن‌ها میزان تجربه بدست آمده، طلای بدست آمده و ... را می‌توان افزایش داد.

مراحل بازی معمولا هر‌کدام خود از دو یا سه مرحله تشکیل‌شده‌اند و در پایان مرحله آخر یک باس‌فایت انتظارتان را می‌کشد. مسئله‌ای که ممکن است تا حدودی آزارتان دهد این است که خود مراحل بازی چالش چندانی برای ارائه ندارند و با کمی صبر و حوصله می‌توانید آن‌ها را پشت سر بگذارید، اما در باس فایت‌ها اگر کمی بی دقتی کنید ممکن است با دو یا سه حرکت باس‌های بازی از پا دربیایید و مجبور شوید دوباره 30 دقیقه تا یک ساعت دیگر را صرف تکرار مراحل بازی و رسیدن به باس کنید. با شروع دوباره هر مرحله چینش محیط و دشمنان بازی تغییر می‌کند و علاوه بر این با شخصیت‌های فرعی و ماموریت‌های جدیدی روبرو می‌شوید. با کمک به این شخصیت‌ها می‌توانید به آیتم‌های ارزشمندی دست پیدا کنید و علاوه بر این در روایت داستان زندگی‌شان شریک شوید. طراحی دشمنان معمولی برخلاف باس فایت‌ها چندان جذاب نیست و هیچ حس خاصی از مبارزه با آن‌ها به پلیر منتقل نمی‌شود. بازی زمانی اندکی چالش‌انگیز می‌شود که با دسته بزرگی از دشمنان روبرو شوید که اگر کاراکتران از دور مبارزه کند با مشکل بزرگی مواجه نخواهید شد و می‌توانید با حرکت مداوم در محیط آن‌ها را از خود دور نگه دارید، اما اگر کاراکترتان نزدیک‌زن باشد چالش بزرگی پیش روی‌تان قرار خواهد گرفت. علاوه بر این، برخی از دشمنان هستند که نسبت به ورژن معمولی‌شان قوی‌تر هستند و به رنگ قرمز یا زرد درآمده‌اند، این دشمنان نیز چالش‌های مخصوص به خودشان را دارند و معمولا آیتم‌های ارزشمندی دراپ می‌کنند.

20190901235834 1کاراکترهای بازی هر کدام سبک مبارزه مخصوص به خودشان را دارند.

هر یک از کاراکترهای بازی پس از لول آپ شدن به شاخه‌های جدیدی از مهارت‌ها دست پیدا می‌کنند که برخی از آن‌ها ثابت هستند و برخی دیگر قابل فعال شدن. می‌توان طراحی خلاقانه مهارت‌های کاراکترها را تحسین کرد، اگرچه اکثر آن‌ها الهام گرفته از سایر عناوین سبک نقش آفرینی و MOBA هستند. آیتم‌ها و رلیک‌های بازی نیز همانند مهارت‌ها دو نوع هستند. استفاده به موقع از آیتم‌ها به خصوص در باس فایت‌ها اهمیت زیادی دارد، از این رو بهتر است که در هنگام بازی تمام محیط را کاملا زیر و رو کنید تا بهترین آیتم‌های ممکن را به همراه خود به مراحل بعدی ببرید.

20190901212043 1Children of Morta جادوی پیکسل‌ها را به زیبایی به تصویر می‌کشد.

اخیرا عناوین زیادی به استفاده از سبک گرافیکی پیکسل آرت رو‌آورده‌اند و اکثریت در این زمینه موفق بوده‌اند. Children of Morta نیز جزو همین عناوین است اما تفاوت آن در این است که توانسته از این سبک گرافیکی به بهترین شکل ممکن استفاده کند. طراحی خانه خانواده برگسُن بسیار زیبا و رویایی است و رنگ‌های به کار رفته در طراحی محیط و کاراکترها باعث شده که بازی بسیار دلپذیر و چشم‌نواز به نظر بیاید. علاوه بر این، انیمیشن‌های بازی نیز بسیار زیبا و با جزئیات طراحی شده‌اند و به هرچه لذت‌بخش‌تر شدن مبارزات کمک بسیاری می‌کنند. موسیقی بازی در برخی مراحل به سرعت یکنواخت می‌شود اما در برخی دیگر باعث برانگیختن حس هیجان در پلیرها می‌شود. اما این راوی داستان بازی است که بخش بزرگی از هویت بازی مدیون حضور اوست. صدای پخته و دلنشین Ed Kelly آن‌قدر خوب روی بازی نشسته که نمی‌توان بازی را بدون حضور او تصور نمود. او توانسته یک تنه بار بزرگی از موفقیت بازی را بر دوش بکشد و از این جهت لایق تقدیر فراوان است.

راز موفقیت Children of Morta در این است که برخلاف سایر عناوین ایرانی، مخاطب آن عموم گیمرهای جهان است. با این وجود سازندگان سعی‌کرده‌اند تا حد ممکن المان‌های ایرانی را در قسمت‌های مختلف بازی جای دهند که این خود جای تقدیر دارد. Children of Morta به قطع اولین بازی ایرانی است که توانسته با بهره‌گیری از سبک گرافیکی مناسب، گیم‌پلی جذاب و اعتیادآور، و صداگذاری حرفه ای، صنعت بازی‌سازی ایران را در سطح جهانی مطرح کند. امید می‌رود سایر استودیوهای داخلی نیز با الگو گرفتن از سیاست‌های به‌جای فن افزار، بتوانند منجر به رشد و ترقی هر چه بیشتر این حرفه در ایران شوند.

  • استودیوی سازنده: Dead Mage
  • زمان مورد نیاز برای اتمام بازی: 14-16 ساعت
  • پلتفرم تحت بررسی: PC
گرافیک
9.0
گیم پلی
8.0
سرگرم کنندگی
7.0
موسیقی و صداگذاری
8.0
ارزش تجربه
8.0
راز موفقیت Children of Morta در این است که برخلاف سایر عناوین ایرانی، مخاطب آن عموم گیمرهای جهان است. با این وجود سازندگان سعی‌کرده‌اند تا حد ممکن المان‌های ایرانی را در قسمت‌های مختلف بازی جای دهند که این خود جای تقدیر دارد. Children of Morta به قطع اولین بازی ایرانی است که توانسته با بهره‌گیری از سبک گرافیکی مناسب، گیم‌پلی جذاب و اعتیادآور، و صداگذاری حرفه ای، صنعت بازی‌سازی ایران را در سطح جهانی مطرح کند. امید می‌رود سایر استودیوهای داخلی نیز با الگو گرفتن از سیاست‌های به‌جای فن افزار، بتوانند منجر به رشد و ترقی هر چه بیشتر این حرفه در ایران شوند.
نقاط قوت
  • استفاده از سبک گرافیکی پیکسل آرت به بهترین شکل ممکن
  • زمانی که با بازی اخت شوید به سختی می‌توانید آن را کنار بگذارید
  • صدای گرم و دوست داشتنی راوی داستان
نقاط ضعف
  • ضعیف بودن کاراکترهای نزدیک زن در مقایسه با کاراکترهای دورزن
  • طراحی ضعیف باس فایت آخر بازی
9.4/10

امتیاز شما

(7 رای )
8.0/10
خیلی خوب
  • هیچ نظری یافت نشد
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید و یا ثبت نام کنید.