نویسنده: وحید ظهرابی نژاد شیرازی چهارشنبه، 13 شهریور 1398
ساعت 13:19

نقد و بررسی بازی Wreckfest

جشنواره هرج و مرج!

5 از 5

ژانر بازی‌های ریسینگ تقریبا دو نسل است که هیچ رنگ و بوی جدیدی به خودش ندیده است، اشتباه برداشت نشود کیفیت بازی‌های عرضه شده در آن بلواقع با بازی‌هایی چون Forza Horizon و Gran Turismo Sport بسیار نیز پیشرفت کرده است و بلواقع در سبک و نحوه خودشان می‌توان گفت به بهترین حد خود نیز رسیده‌اند اما همانطور که گفتم این سبک دیگر هیچ هیجان یا انتخاب دیگری برای مخاطبانی که دنبال تجربه‌ای نو و جدید هستند به ارمغان نمی‌آورد و کل انتخاب‌های خوب بازیکنان این سبک در زیر سبک‌های شبیه ساز و آرکید خلاصه شده است به بازی‌های GT Sport و Forza Motorsport و Forza Horizon و Need For Speed که البته این آخری در چندین سال اخیر انقدر درجا زده و افت داشته است که اشاره به آن نیز شاید درست نباشد! البته سری بازی‌های Dirt و Formula 1 نیز در چند سال اخیر موفق ظاهر شده‌اند اما مقایسه مخاطبان آن‌ها با عناوین بالا دست کمی از شوخی ندارد.

با این وجود این مسئله قرار است کمی تغییر کند، استدیو Bugbear که سال‌ها وظیفه ساخت سری بازی FlatOut را بر عهده داشت سعی کرد با آخرین ساخته خود این ژانر بدون هیجان و تنوع را تکانی بدهد، حال سری بازی‌ FlatOut هیچگاه تجربه‌های کامل و تمام لذت بخشی نبودن اما اینبار استدیو روش پیشروی متفاوتی اتخاذ کرد. بازی Wreckfest که یکسالی است تقریبا بر روی پلتفرم Steam بصورت عرضه پیش از موعد یا همان Early Access در دسترس بود و در همان مدت زمان هم توسط مخاطبانش بسیار تعریف و تمجید می‌شد بالاخره پس از کش و قوس‌های فراوان و عهده دار شدن شرکت THQ Nordic برای عرضه نسخه کامل آن بر روی کنسول‌های خانگی آماده شد و در دسترس بازیکنان این پلتفرم‌ها در دسترس قرار گرفت، حال در این مقاله سعی‌ می‌کنیم بفهمیم که آیا بالاخره این استدیو توانسته است بازی کامل و درخور توجه را ساخته و عرضه کند و به ژانر بازی‌های مسابقه‌ای همان چیزی که سال‌ها نیاز بود اضافه شود را تزریق کند یا باز هم شاهد تجربه‌های پر از عیب و ایراد بازی‌های Flatout خواهیم بود، با ما همراه شوید.

Wreckfest 1

مسلما اگر نگاهی به اسم بازی کرده باشید نیازی به گفتن این نکته نخواهد بود که تخریب و تصادف و خرابکاری حرف اول و آخر را در بازی Wreckfest می‌زند و عمده تمرکز بازی بر روی مسابقات با بیشترین تلفات و نقش آفرینی بی چون و چرای فیزیک برخورد ماشین‌ها با یکدیگر است. حال برای چنین بازی با این ایده طراحی یک سیستم بی عیب و نقص فیزیک برخورد اشیا با یکدیگر و تعاملشان با هم حرف اول و آخر را می‌زند. باید به ضرص قاطع بگوییم که استدیو Bugbear توانسته است از این چالش به خوبی موفق بیرون بیاید و لذت برخورد و تصادفات بدون ایراد و مشکل است، البته بازی از همان ابتدای کار از شما می‌پرسد که کدام نوع تخریب پذیری را دوست دارید، نرمال یا واقعیت پذیر بودن که خب مطمئنا تجربه بازی بر روی تخریب پذیری واقعی لذت بی مثال دیگری دارد و البته کمی سخت‌تر و چالش برانگیزتر.

چیزی که عیان است و واضح، کم بودجه بودن بازی و نبود سرمایه آنچنانی برای ساخت بازی است و شاید گرافیک فنی کلی بازی فارغ از فیزیک بی نظیرش قابل رقابت با عناوین استدیو‌های شرکت‌های بزرگ مثل EA و Sony و Microsoft نباشد اما بدون شک دست کمی از آن‌ها نیز ندارید و شاید به شخص برای من AA (Anti Aliasing) بکار گرفته شده در این عنوان از اکثر بازی‌هایی که در پاراگراف اول نام برده شده‌اند بهتر و کامل‌تر بوده است  و باقی موارد نیز کاملا در حد این نسل بوده‌اند و مطمئنا چشمان شما را راضی نگه خواهند داشت. اما خب مسلما نبود سرمایه کافی بالاخره باید یکجا خودش را نشان دهد و در بازی Wreckfest افت فریم‌های متعدد و بارگذاری‌های طولانی (حداقل بر روی کنسول‌های پایه و نه میان نسلی ) بعد و قبل از هر مسابقه صبر و حوصله شما را به دفعات زیاد مورد امتحان قرار می‌دهند.

نوبتی هم باشد نوبت خود بازی و هسته گیم‌پلی آن است، با ورود به بازی شما امکان انتخاب سه نوع حالت بازی را دارید، یک Career یا همان بخش تک نفره بازی است که از پنج بخش مسابقات مبتدی تا کاملا حرفه‌ای پوشش داده شده است و دیگر بخش‌ها شامل بخش چند نفره آنلاین و مسابقات Costume یا همان شخصی ساز خود بازیکن است. مطمئنا اگر از کسانی باشید که علاقه‌مند به بازی‌های آفلاین و تک نفره هستید Wreckfest کاملا شما را ارضا خواهد کرد و از این مورد ناامید نخواهید شد.

بدلیل همان بودجه بازی خبری از ماشین‌های لایسنس شده و یا واقعی نیست اما به گمانم اگر بودجه کامل هم در دسترس بود خود شرکت‌های ماشین سازی معروف نیز اجازه نمی‌دادند در بازی که هدف اول و آخرش تصادف و برخورد واقعی است ماشین‌هایشان شرکت کنند، البته با تمامی این تفاسیر اکثر وسایل نقلیه موجود در بازی کاملا الهام گرفته و بعضا کپی مستقیم از نمونه‌های واقعیشان با اسم‌های عجیب و غریب است. پیست‌های بازی نیز متنوع و جالب کار شده‌اند و معمولا به سه نوع متفاوت خاکی، اسفالتی و ترکیبی از اسفالت و خاکی در بازی نمود پیدا می‌کنند و حس مسابقه در هر کدام از این سه نوع، متفاوت و کاملا قابل تمیز ساخته و طراحی شده است.

شخصی سازی نیز در هر مسابقه برای ماشین‌هایتان حرف اول و آخر را می‌زند، اینکه دیفرانسیل عقب باشند یا جلو، وزن هر ماشین و طول و بزرگی آن‌ها تاثیرگذاری بسزایی در روند مسابقات دارند و اینکه شما نیز می‌توانید با بدست آوردن پول ماشین‌هایتان را بصورت موتوری تقویت کنید و قدرت‌ آن‌ها را با خرید قطعات افزایش دهید. با این وجود اگر ماشین‌هایتان را به قوی‌ترین نوع ممکن هم برسانید رقبایتان که با هوش مصنوعی بسیار خوبی با شما مسابقه می‌دهند نمی‌گذارند مسابقه‌ای را بدون دردسر و چالش به سرانجام برسانید و آن‌ها قوانین این بازی که برخورد است را به خوبی می‌شناسند و نوع پیست‌های بازی که راه ها را برای برخورد بیشتر تدارک دیده آن‌ها را بیشتر ترغیب می‌کند که شما را به دفعات از مسیر مسابقه منحرف کنند.

Wreckfest 2

البته مطمئنا از خودتان می‌پرسید که شاید تنها مسابقه دادن کمی خسته کننده شود که Wreckfest برای این مورد هم شما را سوپرایز می‌کند و علاوه بر مسابقات عادی، دو نوع مسابقه Demolition و به نوعی مسابقات Last Car Standing هم وجود دارد که با وسایل نقلیه‌های متفاوت و جالبشان مطمئنا خسته‌گی را از بدنتان در می‌آورد، بلواقع در همان اولین مسابقه بخش Career وقتی با ماشین‌های چمن‌زنی به جون یکدیگر می‌افتید و باید بیشترین تخریب و نابودسازی را داشته باشید، بازی به زبان بی زبانی به شما ‌می‌گوید که حس طنز هنوز در این ژانر نمرده است و این آخرین شوخی بازی با شما نخواهد بود و نگذارید در مورد ماشین‌های مسابقه‌ای که از مبل ساخته شده‌اند چیزی بگویم!

برای چنین بازی، انتخاب موسیقی‌های مناسب نقش بسیار مهمی را ایفا می‌کند که متاسفانه Wreckfest در این مورد نتوانسته است با موفقیت آن را پشت سر بگذارد، آهنگ‌های بازی به سرعت تکراری می‌شوند و آن‌هایی هم که وجود دارند تعداد اندک‌شان مناسب این بازی با این جو و فضا نیستند و بهتر بود آهنگ‌های بیشتری از سبک Metal یا Hard Rock انتخاب شود که ریتم بیشتر و جالب‌تری به بازی و مسابقاتش بدهند.

در آخر اینکه Wreckfest دقیقا همان نقش پسر بد کلاس‌های مدرسه را در ژانر بازی‌های مسابقه‌ای بازی می‌کند با این تفاوت که این پسر بد، درس و مشق‌هایش را به بهترین شکل ممکن انجام داده است و با وجود تمامی نقاط ضعفش که بیشتر حاصل نبود سرمایه کافی است، توانسته عنوانی جالب و غیر از کلیشه‌ها تحویل دهد. اگر از قوانین دست و پا گیر بازی‌های دیگر مسابقه‌ای خسته شده‌اید و هر نوع برخورد و خارج شدن از پیست با جریمه‌ای سنگین برای شما همراه خواهد بود، Wreckfest دقیقا همان بازی است که به آن نیاز دارید، زیرا نه تنها قانونی جز اول شدن در بازی وجود ندارد، بلکه قواعد بازی شما را تحریک می‌کند که از این جشنواره هرج و مرج لذت ببرید و یکدیگر را در پیست‌ها نابود کنید.

  • استودیوی سازنده: Bugbear Entertainment
  • زمان مورد نیاز برای اتمام بازی: 20 تا 25 ساعت
  • پلتفرم تحت بررسی: PS4
گرافیک
8.0
گیم پلی
9.0
سرگرم کنندگی
8.5
موسیقی و صداگذاری
7.0
ارزش تجربه
9.0
Wreckfest دقیقا همان نقش پسر بد کلاس‌های مدرسه را در ژانر بازی‌های مسابقه‌ای بازی می‌کند با این تفاوت که این پسر بد، درس و مشق‌هایش را به بهترین شکل ممکن انجام داده است و با وجود تمامی نقاط ضعفش که بیشتر حاصل نبود سرمایه کافی است، توانسته عنوانی جالب و غیر از کلیشه‌ها تحویل دهد. اگر از قوانین دست و پا گیر بازی‌های دیگر مسابقه‌ای خسته شده‌اید و هر نوع برخورد و خارج شدن از پیست با جریمه‌ای سنگین برای شما همراه خواهد بود، Wreckfest دقیقا همان بازی است که به آن نیاز دارید، زیرا نه تنها قانونی جز اول شدن در بازی وجود ندارد، بلکه قواعد بازی شما را تحریک می‌کند که از این جشنواره هرج و مرج لذت ببرید و یکدیگر را در پیست‌ها نابود کنید.
نقاط قوت
  • سیستم فیزیک فوق العاده و بی نقص
  • گیم‌پلی لذت بخش
  • همان تنوع و جنب و جوشی که بازی‌های مسابقه‌ای نیاز داشتند
نقاط ضعف
  • افت فریم‌های زیاد و متعدد
  • بارگذاری‌های طولانی در قبل و بعد از هر مسابقه
  • موسیقی‌های تکراری و بعضا نامناسب با فضای بازی
8.4/10

امتیاز شما

(9 رای )
8.3/10
خیلی خوب
  • هیچ نظری یافت نشد
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید و یا ثبت نام کنید.