نویسنده: سینا دوشنبه، 18 شهریور 1398
ساعت 14:55

نقد و بررسی بازی Creature in the Well

5 از 5

مفهوم Dungeon Crawler برای اکثر گیمرها مفهومی کاملا شناخته شده است. نخستین عناوین نقش‌آفرینی عمدتا ساختار مراحل خود را بر اساس این فلسفه بنا می‌نهادند و گشتن در هزارتوهای بی‌پایان، بخشی جدایی ناپذیر از ژانر نقش‌آفرینی به حساب می‌آید. در طول چند دهه، تغییر چندانی در این نوع طراحی ایجاد نشده و بیشتر تمرکز بازیسازان بر ترکیب این سبک و سیاق با المان‌هایی از دیگر سبک‌ها بوده است. Flight School Studio در ساخته جدید خود یعنی بازی Creature in the Well هم با بهره‌گیری از فلسفه طراحی Dungeon Crawler و ترکیب آن با بازی Pinball، تجربه‌ای آشنا اما به شدت متفاوت را خلق کرده‌اند.creature in the well 4

ظاهر داستان، ساده و کاملا کلیشه‌ای است: دنیا دچار بلایی نابودگر شده (در اینجا طوفان شن) و قهرمان داستان باید با از جان گذشتگی‌های بسیار، شر این بلا را سر جهان کم کند اما چند نکته کوچک باعث شده تا اتمسفر و فضاسازی کار متفاوت از آثار مشابه باشد. در قدم اول قهرمان داستان است که به جای یک شخصیت خردسال یا یک مبارز تنومند، در Creature in the Well کنترل یک رباتِ مهندس در اختیار بازیکنان قرار دارد. تفاوت بزرگ دیگر به علت طوفان در دنیا برمی‌گردد که این بار نیرویی اهریمنی یا جادوگری مخوف پشت ماجرا نیست بلکه علت مشکلی که گریبان ساکنان جهان را گرفته، خراب شدن دستگاه‌های ساختمام عظیمی است که کار تصفیه هوا و جلوگیری از طوفان‌ها را انجام می‌دهد. البته یک هیولای غول پیکر هم در زیر این ساختمان زندگی می‌کند که حکم نقش منفی اصلی ماجرا را دارد.

اما بدون شک مهم‌ترین وجه تمایز Creature in the Well به بخش گیم‌پلی آن مربوط می‌شود. از ساختار عناوین Dungeon Crawler معمولا انتظار داریم که با پیشروی هر چه بیشتر در نقشه‌های آن‌ها، با دشمنان قوی‌تری رو به رو شویم که شکست دادن آن‌ها نیازمند جنگیدن سریعتر و استفاده از سلاح‌های قوی‌تر است اما اینجا بیشتر از آنکه توانایی شمشیرزنی و استفاده از جادوی مخاطب مورد آزمون قرار بگیرد، توانایی تفکر او به چالش کشیده می‌شود. در طول مراحل مختلف، خبری از دشمن به شکل سنتی آن وجود ندارد و نقش اصلی داستان در واقع حکم یک سوزن و باله Pinball را ایفا می‌کند که در جای خود ثابت نیست و امکان تغییر محل در فضای اتاق‌ها را دارد. هر اتاق از سیاهچاله‌های مختلف Creature in the Well یک معماست که باید با تبحری ویژه در «پینبال» آن را حل کرد تا انرژی لازم برای گشودن دری که شما را به اتاق بعدی هدایت می‌کند را به دست آورید.

creature in the well 4

معماها در ابتدا ساده هستند، یک یا چند گوی نورانی وجود دارند که باید با کوبیدن چندباره آن‌ها به صفحات انرژی، آن صفحات را شارژ کرده و انرژی لازم را ذخیره کنید و در خروجی را باز کنید. با پیشروی در سیاهچاله‌های مختلف، معماها شکل پیچیده‌تری به خود می‌گیرند مثلا برخی از این معماها نیازمند سرعت عمل بالایی هستند چون بعد از شارژ کردن یک صفحه انرژی، مدت زمان محدودی برای شارژ کردن صفحات بعدی وجود دارد و در صورتی که زمان را از دست بدهید باید کار را مجددا از ابتدا شروع کنید یا اتاق‌هایی که صفحات انرژی موجود در آن‌ها نه تنها به راحتی شارژ نمی‌شوند، بلکه گوی‌های نورانی شما را با قدرتی بیشتر به سمتتان باز‌می‌گردانند و به شما آسیب می‌زنند.

امکان حمل سلاح در هر دو دست شخصیت تحت کنترل وجود دارد که از یک سلاح برای ضربه زدن و فرستادن گوی نورانی به نقطه مورد نظر استفاده می‌شود و از سلاح دیگر برای در اختیار گرفتن و افزایش انرژی گوی‌ها استفاده می‌شود تا در زمان مناسب و از زاویه مناسب، آن‌ها را با سلاح دیگر به سمت هدف مورد نظر ارسال کنید. در انتهای هر سیاهچاله هم یک چالش ویژه در مقابل بازیکن قرار می‌گیرد که در عمل حکم Boss Fight سیاهچاله‌ها را دارند و با الهام‌گیری از همه معماهایی که در طول سیاهچاله با آن رو به رو شده‌اید، لحظاتی هیجان‌انگیز و خطرناک را برای شما خلق می‌کنند.

طراحی هنری Creature in the Well در ابتدای کار بسیار جذاب و به یادماندنی است و حتی این جذابیت راه خود را به منوی اصلی آن هم گشوده است اما با گذشت زمان و تجربه‌ سیاهچاله‌های مختلف، این جذابیت کم و بیش رنگ می‌بازد چون طراحی اکثر محیط‌های کار به شدت مشابه یکدیگر است. البته با توجه به مدت زمان کوتاه بازی، قبل از اینکه طراحی‌ها کاملا تکراری شوند، داستان به پایان می‌رسد و این مسئله چندان آزاردهنده نمی‌شود. خبری از صداگذاری برای معدود شخصیت‌های ناطق بازی وجود ندارد اما موسیقی متن آن با ریتم و ضرباهنگ ویژه خود، کاملاً بار این کاستی را به دوش کشیده است. با این حال در نظر داشته باشید که دیالوگ‌های زیادی از ابتدا تا انتهای کار رد و بدل نمی‌شود که عدم صداگذاری تبدیل به یک مشکل شود. از طرف دیگر، تمامی ابزارهای صدای خاص خود را در هنگام برخورد با گوی‌های نورانی دارند که جذابیت ویژه‌ای به استفاده از آن‌ها داده است و تا حدودی عدم تفاوت در کارکرد گیم‌پلی آن‌ها را پوشش می‌دهد. 

creature in the well 4

در مجموع Flight School Studio توانسته با تلفیق قابل قبولی از چند ژانر و ایده‌ مختلف، Creature in the Well را تبدیل به تجربه‌ای جذاب و سرگرم‌کننده کند که همراهی این ساختار با یک موسیقی متن جذاب و طراحی بصری چشم‌نوازش، می‌تواند یکی از متفاوت‌ترین تجارب بازیکنان در چند وقت اخیر باشد.     

  • استودیوی سازنده: Flight School Studio
  • زمان مورد نیاز برای اتمام بازی: 4 ساعت
  • پلتفرم تحت بررسی: PC
گرافیک
8.0
گیم پلی
8.5
سرگرم کنندگی
7.0
موسیقی و صداگذاری
8.0
ارزش تجربه
8.0
Flight School Studio توانسته با تلفیق قابل قبولی از چند ژانر و ایده‌ مختلف، Creature in the Well را تبدیل به تجربه‌ای جذاب و سرگرم‌کننده کند که همراهی این ساختار با یک موسیقی متن جذاب و طراحی بصری چشم‌نوازش، می‌تواند یکی از متفاوت‌ترین تجارب بازیکنان در چند وقت اخیر باشد.
نقاط قوت
  • ایده گیم‌پلی جذاب که به شکل موفقی به اجرا درآمده
  • موسیقی متن با ضرباهنگ هیجان‌انگیز و مکمل گیم‌پلی
  • فضاسازی جذاب با وجود ایده داستانی کلیشه‌ای
نقاط ضعف
  • کلافه‌کنندگی برخی از معماها
  • عدم تفاوت قابل توجه بین کارکرد ابزار مختلف
  • تکراری شدن ظاهر محیط‌ها
10.0/10

امتیاز شما

(1 رای )
7.9/10
خیلی خوب
  • هیچ نظری یافت نشد
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید و یا ثبت نام کنید.