سالها پیش، یکی از مربیان نام آشنای فوتبال ایران، ملقب به ژنرال، وقتی قصد اشاره به اهمیت برنامهریزی پایهای در فوتبال داشت گفت که ژاپن برای پیشرفت در این ورزش با کارتون فوتبالیستها شروع کرد! این حرف عجیب و غریب تا حدودی ریشههایی در واقعیت دارد چرا که زمان پخش اولین سری این مجموعه همزمان شد با برنامهریزیهای جدی ژاپن برای تاسیس لیگ حرفهای، جذب ستارههای مشهورِ پا به سن گذاشته و نهایتاً تبدیل شدن به ابرقدرتی در فوتبال قارۀ آسیا. در کنار موفقیتهای ژاپن در دنیای واقعی فوتبال، مجموعۀ Captain Tsubasa در سراسر جهان تبدیل به مجموعهای پربیننده و موفق شد و به لطف همین موفقیت بود که داستانهای مصور این مجموعه بعد از پایان اولیه در دهۀ 80، مجدداً در دهۀ 90 زنده شد و تا به امروز به انتشار خود ادامه داده است. در دوران نسل سوم و چهارم کنسولهای خانگی، کمپانی Tecmo مجموعه بازیهای ویدئویی بر اساس این برند ساخت که به دلیل ساختار فانتزی داستانهای این مجموعه و حرکات محیرالعقولی که توسط شخصیتهای آن انجام میگرفت، به جای تشابه به عناوین ورزشی معمول، شباهت بیشتری به آثار JRPG داشت. در نسلهای بعدی و در پلتفرمهای همراه هم تلاشهایی برای زنده کردن این برند در قالب بازیهای ویدئویی انجام گرفت که آنطور که باید و شاید حس و حال جادویی نسخههای قدیمی را به خوبی منتقل نمیکردند. بازی Captain Tsubasa: Rise of New Champions، جدیدترین بازی ویدئویی ساخته شده بر اساس این برند، مدتی است که به بازار عرضه شده و در ادامه به بررسی آن خواهیم پرداخت.
بخش داستانی به دو بخش Episode Tsubasa و Episode New Heroتقسیم شده که اولی متمرکز بر ماجراهای خط داستانی دوم این مجموعه یعنی تورنمنت سال آخر دورۀ راهنمایی است و دومی هم یک داستان جدید با محوریت شخصیتی ساختۀ مخاطبان را روایت میکند. قسمت ناامیدکنندۀ «اپیزود سوباسا» در اینجاست که سازندگان باز هم به سراغ یکی از خطهای داستانی چندین و چند بار اقتباس شده رفتهاند و همین خط داستانی هم با وجود استفاده از برخی فلشبکهایی که بسیار ضروری بودند، با جزئیات کافی روایت نمیشود که این مسئله احتمالاً برای مخاطبان تازه وارد گیج کننده خواهد بود، چرا که نه تنها داستان از وسط کار شروع میشود و تقابلهای بین شخصیتها از زمینهسازی درستی برخوردار نیستند بلکه همین روایتی که پیش روی مخاطب قرار دارد هم به خوبی گسترش پیدا نمیکند. با این حال تلفیق داستان با گیمپلی به شکل جذابی انجام گرفته و جریان هر مسابقه به گونهای بوده تا مخاطب به سمت رخ دادن نقاط عطف داستانی هدایت شود که جایزۀ نهایی این امر یک کاتسین از لحظات به یادماندنی این مجموعه است. شاید بهتر باشد دیگر عناوین ورزشی در بخش نیمبند داستانی خود، درسهایی از Captain Tsubasa: Rise of New Champions بگیرند.
تمام نکات منفی مربوط به اپیزود سوباسا میتوانست تا حدی تعدیل شود اگر اپیزود دیگر بخش داستانی، ارزش کنار گذاشتن چند دهه پیش زمینه و دنبالههای داستانی و رفتن به سراغ روایتی جدید را داشت اما متأسفانه این روایت تازه آن طور که باید و شاید رضایتبخش از آب در نیامده است. همراه شدن با شخصیتی که خودتان میسازید و امکان بازی در تیمهای شناخته شدۀ این مجموعه در ذهن ایدۀ جذابی به نظر میآید اما چون کلیت این روایت چندان فکر شده نیست و انتخابهایی که پیشروی گیمر میگذارد از زیرهکاری خاصی برخوردار نیست، نهایتاً جایگزین خوبی برای روایت اصلی نشده و تا حدودی احساس اتلاف وقت را در این طرفدار قدیمی ایجاد کرده است. شاید از نگاه کسی که آشنایی خاصی با این مجموعه ندارد، این بخش در مجموع قابل قبول و جذاب باشد اما برای طرفداران قدیمی احتمالاً چنین حکمی نخواهد داشت.
گیمپلی در نگاه اول بسیار ساده به نظر میرسد اما همین که وارد اولین مسابقه خود میشوید، دنیای شما و تمام چیزی که از فوتبال میدانستید زیر و رو خواهد شد، به خصوص اگر از قبل با این فرنچایز آشنایی نداشته باشید. تمامی اصول اولیهای که در بازیهای فوتبال دیگر وجود دارند در اینجا هم دیده میشوند اما وقتی از کارهای ابتدایی فوتبال مثل سانتر کردن و پاس دادن فاصله میگیریم، با بخش مبالغه آمیز کار رو به رو میشود. شخصیتهایی که در قالب مانگا و انیمه حرکات ویژهای داشتند، در اینجا هم حرکات عجیب خود را تکرار میکنند و هر دریبل یا هر تکلی که میزنید هم با انیمیشن و افکتهای اغراقآمیز همراه میشوند. موفقیت در نبردهای تن به تن، به جای نیاز به تبحر ویژه مثل آثار ورزشی دیگر، نیاز به سرعت عمل و مدیریت صحیح استقامت بازیکنان دارد و پشت فرار کردن از تکلها یا گل زدن، ساختاری QTE مانند وجود دارد که یادگیری آن چندان سخت نیست اما نیازمند کمی صبر و حوصله است.
همۀ این مواردی که گفته شد دست به دست هم دادهاند تا تجربهای نزدیک به انیمه در اختیار طرفداران قرار گیرد که یادگیری آن برای افرادی که اهل بازیهای ورزشی عادی هستند اصلاً سخت نیست و پیچیدگی گیمپلی در چالشی است که رقبای ویژه با تواناییهای خاص خود برای شما ایجاد میکنند. با این وجود حالت آرکیدی گیمپلی به سرعت تکراری میشود و بعد از به پایان رساندن دو بخش داستانی، Captain Tsubasa: Rise of New Champions چیز تازهای در چنته ندارد تا مخاطب را پای خود نگه دارد به طوری که حتی اگر علاقهمند به ادامۀ تجربۀ این عنوان به صورت چند نفره باشید، به دلیل محدودیت قابل توجهی که در تیمهای قابل انتخاب شاهد هستیم، باز هم همه چیز خیلی زود تکرار میشود. سادگی گیمپلی و عدم نیاز به دانش فنی مثل اکثر آثار ورزشی مشهور روز، کمک میکند تا این بازی گزینۀ مناسبی برای تجربه در کنار دوستان کمتر گیمر شما باشد اما در مجموع بعد از به پایان رساندن بخش داستانی، جذابیت اصلی کار به اتمام میرسد.
طراحی بصری مشابه هیچ کدام از اقتباسهای انیمهای نیست و از این بابت میتواند عدهای را ناامید کند اما شخصاً معتقدم که سبک و سیاق انتخاب شده با اثری که قصد داشته فوتبال را با اکشن و جلوههای ویژه ترکیب کند به خوبی همراه شده است. در بخش موسیقی و صداگذاری هم سازندگان سنگ تمام گذاشتهاند و در کنار استفاده از دوبلورهای انیمه، از موسیقیهای به یادماندنی این مجموعه هم استفادۀ به جایی صورت گرفته تا هم شخصیتها و هم فضای ایجاد شده کاملاً مخاطب را در میان اپیزودهای هیجان انگیز انیمه قرار دهند.
طرفدارانی که سالهای سال منتظر یک اقتباس کامل از خطوط داستانی متأخر مانگا هستند، بعد از تحربۀ Captain Tsubasa: Rise of New Champions هم کماکان باید به انتظار خود ادامه دهند چون باز هم شاهد یکی از همان دو خط داستانیای هستیم که معمولاً به صورت انیمه اقتباس میشوند. در بحث گیمپلی هم با ساختار نسبتاً سادهای رو به رو هستیم که البته توانسته حس و حال فانتزی این مجموعه را به خوبی منتقل کند اما به اندازهای سرگرمکننده نیست که ارزش تکرارپذیری بالایی داشته باشد و امکان ساخت تیمهایی با ترکیبهای ویژه هم کمک چندانی به بهبود اوضاع نمیکند. در مجموع برای طرفدارانی که برخی نزدیک به 30 سال است که با این مجموعه همراه بودهاند، لحظات به یادماندنیای خلق شده اما به عنوان یک اثر جدی با این قیمت و برای مخاطب عام، با ساختهای کامل و تمام عیار رو به رو نیستیم.
نسخۀ نقد و بررسی بازی Captain Tsubasa: Rise of New Champions توسط ناشر در اختیار بازیمگ قرار گرفته است.
نظرات