نویسنده: سینا جمعه، 06 فروردين 1400
ساعت 07:48

بررسی بازی Genesis Noir

3.5 از 5

فصل اول تمامی باورهای دینی به این مسئله اختصاص دارد که در ابتدا فقط تاریکی مطلق وجود داشت و ناگهان به واسطۀ انفجار یک نور، همه چیز به وجود آمد و در متون علمی هم چنین پدیده‌ای با نام «انفجار بزرگ» نام‌گذاری شده است. استودیوی Feral Cat Den از سال 2014 با تلفیق این ایده و آثار فیلم نوآر تلاش کرده‌اند تا اثری خاص و متفاوت را به عالم بازی‌های ویدئویی ارائه کنند و نتیجۀ این فرآیند طولانی، بازی Genesis Noir است که در نگاه اول به واسطۀ طراحی بصری خاص خود، مخاطبان را به خودش جذب می‌کند.

Genesis Noir 3

داستان بازی کنترل فردی با نام No Man را در اختیار بازیکن قرار می‌دهد که با شمایل قهرمان‌های فیلم نوآر (پالتو، کلاه فدورا و ...) در حال فروش ساعت‌های مچی احتمالاً دزدی یا تقلبی به رهگذران است. در مسیر بازگشت به خانه، سایۀ زنی را در قاب پنجره می‌بینیم که یادآور تصویر همیشگی زنان اغواگر در آثار این ژانر است. قهرمان داستان در حال استراحت در خانۀ خود، که در واقع یک برج ساعت است، به سر می‌برد که صدای شلیک اسلحه‌ای شنیده می‌شود و با حضور در صحنه حادثه در می‌یابیم که مردی که با نام Golden Boy شناخته می‌شود به سمت همان زن شلیک کرده است. از اینجا روایت Genesis Noir شخصیت تحت کنترل را به سفری از ابتدای خلقت می‌برد تا پرده از ماجرای این اقدام به قتل بردارد.

با وجود ایده‌ای که به وسعت پیداش حیات و تک تک اجزای کائنات است، خوشبختانه Genesis Noir به بیراهۀ آثار ملقب به «شبیه‌ساز راه رفتن» نمی‌رود و ساختار روایی فیلم نوآر خود را تا انتها حفظ می‌کند. اینجا هم دقیقاً مثل تمام آثار شناخته شدۀ این ژانر باید پرده از یک معمای جنایی بردارید که خود قهرمان داستان هم در آن گیر است اما پیدا کردن اسناد و مدارکی که در حل این معما به کمک بازیکن می‌آید از مسیر خلقت جهان عبور می‌کند! خبری از فلسفه بافی‌های بیهوده در این مسیر نیست و حتی جفت کردن سلول‌هایی که منجر به خلق موجودات زنده می‌شوند هم در خدمت پیدا کردن سرنخ‌هایی است که منجر به نجات مقتول می‌شود. جفت کردن لحظاتی که باعث آفرینش می‌شود با یک داستان فیلم نوآر عاشقانه، در نگاه اول چندان مناسب به نظر نمی‌رسد اما تمام قطعات به شکلی استادانه در کنار هم قرار گرفته‌اند تا یک کل جذاب را در اختیار مخاطب بگذارند.

Genesis Noir 3

از منظر گیم‌پلی می‌توان Genesis Noir را در دستۀ آثار «اشاره و کلیک» قرار داد اما برخلاف سنت این قبیل آثار، هدف پیدا کردن آیتم‌ها و سر هم کردنشان برای حل معماهای مختلف نیست بلکه در هر لحظه، معمایی ویژه بر سر راه بازیکن قرار می‌گیرد که نیازمند پیدا کردن راهکاری ویژۀ آن معمای خاص است. این معماها نهایتاً منجر به وقایعی مثل رویاندن پرندگان در میان شاخه‌های درخت، پیدایش شهرها و آسمانخراش‌ها در اثر یک دونوازی و ... می‌شود که مشابه خودِ معماها را در عناوین دیگر دیده‌ایم اما همراه شدن آن‌ها با تصاویری که در واقع آفرینش و خلقت را به تصویر می‌کشند، ارزشی بیشتری به آن‌ها بخشیده است. در مجموع گیم‌پلی چیزی پیچیده و به اندازۀ دیگر بخش‌ها خاص نیست اما نتایجی که قطعات مختلف گیم‌پلی به آن‌ها منجر می‌شوند، باعث شده تا حس تازگی و بدیع بودن را در این بخش هم کم و بیش احساس کنیم.

مثل تقریباً تمامی بازی‌ها، عامل اولیه‌ای که سرها را به سمت Genesis Noir برمی‌گرداند، ظاهر آن است که اگر به دنبال تماشای شخصیت‌هایی هستید که در هر تار موی آن‌ها هزاران هزاران پیکسل به کار رفته، این بازی اصلاً مناسب سلیقۀ شما نیست اما اگر علاقه‌مند به سبک طراحی‌های غیرمعمول هستید با یکی از متفاوت‌ترین کارها رو به رو خواهید شد. لازم به ذکر است که مشابه این سبک و سیاق را در انیمیشن‌های کوتاه یا کامیک‌های خارج از جریان اصلی، کم و بیش شاهد بوده‌ایم اما کاربست این سبک و سیاق در بازی است که شخصیت خاص خود را به آن بخشیده است. طراحی‌ بصری در عین سادگی بسیار چشم‌نواز است و خبری از اضافه‌کاری‌های بیجا نیست، هر عملی که در گیم‌پلی انجام می‌دهیم چیز تازه‌ای به دنیای آن اضافه می‌کند و بخش گرافیک این اضافه شدن موارد جدید را به شکلی کاملاً ملموس در کلیت قاب نقاشی‌های خود جا می‌دهد.

Genesis Noir 3

به طور کلی دو دسته آدم در جهان وجود دارند: آدم‌هایی که به طور کامل پذیرفته‌اند که Jazz بهترین سبک موسیقی است و افرادی که به شدت در اشتباه هستند. حسی از زندگی که در این سبک موسیقی جریان دارد، به شکلی باورنکردنی روی تصاویر نشسته و ظاهر سادۀ مونوکروم آن را به رقص در می‌آورد. این جان بخشی به واسطۀ موسیقی متن به خصوص در ‌تعدادی از ست‌پیس‌های اصلی، حس و حال موجود را چند پله بالاتر می‌برد و در بخش‌های پایانی، بارعاطفی لحظات را صد چندان می‌کند.   

بازی‌های ویدئویی در طول سال‌های متمادی بارها و بارها مخاطبان خود را بر سر دو راهی‌های اخلاقی قرار داده‌اند اما روایت Genesis Noir پا را فراتر از انتخاب‌های خوب و بد معمول گذاشته و هدایت مسیر خلقت را در دستان بازیکن قرار می‌دهد. محصول نهایی تجربه‌ای ویژه است که تقریباً هیچ ساختۀ دیگری مشابه آن وجود ندارد. طراحی بصری با وجود آن که بسیار ساده به نظر می‌رسد اما به بهترین شکل در هر لحظه به خدمت بازی می‌آید و با همراهی یک موسیقی متن گوشنواز، اثری به یادماندنی را به وجود می‌آورد.   

 

نسخۀ نقد و بررسی بازی Genesis Noir توسط ناشر در اختیار بازی‌مگ قرار گرفته است. 

  • استودیوی سازنده: Feral Cat Den
  • زمان مورد نیاز برای اتمام بازی: 5 تا 6 ساعت
  • پلتفرم تحت بررسی: PC
گرافیک
8.0
گیم پلی
8.0
سرگرم کنندگی
8.0
موسیقی و صداگذاری
8.0
ارزش تجربه
8.0
بازی‌های ویدئویی در طول سال‌های متمادی بارها و بارها مخاطبان خود را بر سر دو راهی‌های اخلاقی قرار داده‌اند اما روایت Genesis Noir پا را فراتر از انتخاب‌های خوب و بد معمول گذاشته و هدایت مسیر خلقت را در دستان بازیکن قرار می‌دهد. محصول نهایی تجربه‌ای ویژه است که تقریباً هیچ ساختۀ دیگری مشابه آن وجود ندارد. طراحی بصری با وجود آن که بسیار ساده به نظر می‌رسد اما به بهترین شکل در هر لحظه به خدمت بازی می‌آید و با همراهی یک موسیقی متن گوش‌نواز، اثری به یادماندنی را به وجود می‌آورد. 
نقاط قوت
  • طراحی بصری ساده اما خاص و ویژه
  • در هم تنیدن یک روایت کیهانی با یک داستان فیلم نوآر
  • استفاده از موسیقی متن در سبک Jazz که به بهترین شکل به تک تک لحظات کار زندگی بخشیده است
نقاط ضعف
  • .
8.4/10

امتیاز شما

(7 رای )
8.0/10
خیلی خوب
برچسب‌ها
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید و یا ثبت نام کنید.