نویسنده: Kasra Derakhshan جمعه، 13 خرداد 1390
ساعت 23:12

نقد و بررسی PORTAL 2

4 از 5

معمولا وقتی بزرگترهای فامیل به ما می گویند که حداقل برای صلاح خودمان هم که شده , قدری دست از این بازی های یکنواخت کامپیوتری بکشیم و کمی هم از سلول های خاکستری مغزمان استفاده کنیم , ما پاسخشان را با بی اعتنایی می دهیم و غوطه ور ماندن در عالم هنر هشتم را بیشتر ترجیح می دهیم . اما گاهی اوقات در همین عالم هنر هشتم نیز عناوینی وارد بازار می شوند که به صورت مستقیم ( مانند CUBOID ) و یا غیر مستقیم ( مانند سری محبوب و معروف  HALF - LIFE ) فکر و قدرت تحلیل بازیکن را به چالش می کشند.

2 PORTAL جزو عناوین گروه اول است که نسبت به نسخه پیشین خود , پیشرفت های زیادی کرده و یک بازی کامل محسوب می شود . از نظر سازندگان , 1 PORTAL بیشتر شبیه به یک موش آزمایشگاهی بود . ایده اولیه آن بازی از ذهن چند دانشجو تراوش کرده بود . VALVE ریسک استفاده از این ایده نوین را به جان خرید اما چون از موفقیت آن اطمینان نداشت , طی یک اقدام هوشمندانه آن را در قالب یک بسته به نام THE ORANGE BOX و در کنار 4 بازی بسیار محبوب به بازار عرضه کرد که اگر PORTAL به موفقیتی نرسید , حداقل اثر منفی آن با 4 بازی دیگر خنثی شود.

اما نتیجه کاملا برعکس  و بسیار فراتر از حد انتظار VALVE بود . پورتال به حدی محبوب شد که همه را در انتظار نسخه دوم خود قرار داد . پس از این موفقیت VALVE متوجه شد که پورتال پتانسیل بسیار خوبی برای اجرای ایده های ناب و عجیب تر دارد و هر قدر غیر متداول تر باشد بیشتر در نزد گیمر ها محبوب می شود . بنابراین ساخت پورتال 2 را با خیال آسوده و با قدرت بیشتری آغاز کرد و این بار , نسخه جدید  را نه در کنار چند عنوان دیگر بلکه به صورت یک بازی کامل و مستقل به عرضه عمومی گذاشت . اگر شما هم مثل من از عناوین اکشن محور و خشن روز که بازار را به سیطره خود دراورده اند و بازیکن در ان ها از ثانیه اول تا اخر , کاری جز گرفتن جان از جاندار انجام نمی دهد خسته شده اید , 2 PORTAL می تواند با فضاسازی و گیم پلی متفاوتش , نقش یک اب و هوای تازه را برایتان بازی کند.

داستان

داستان در پورتال 2 در دنباله نسخه پیشین خود , جریان دارد . شخصیت اصلی بازی یعنی CHELL که ظاهرا در پایان نسخه اول مرده بود , بار دیگر از خواب مصنوعی بیدار شده و باید ماجراهای جدیدی را آغاز کند .

در این میان او با یک Personality core به نام WETHLEY آشنا می شنود . Personality core ها در حقیقت ربات های یک چشم و کروی شکلی به اندازه یک توپ فوتبال هستند که هرکدامشان وظیفه نگهداری  بخشی از ساختمان APRETURE ( مجموعه علمی و آزمایشگاهی بسیار عظیمی که بازی در آن جریان دارد ) را به عهده دارند و هر کدام دارای شخصیت های متفاوتی هستند .WETHLEY  وظیفه اش نگهداری از اتاقک های بزرگ و جعبه ای شکلی است که سوژه های آزمایشگاهی مانند شل و سایرین در آن ها و به صورت جدا از یکدیگر نگهداری میشوند . اما او پس از این همه سال از زندگی یکنواخت خود خسته شده !! و در صدد فراری دادن شل از ساختمان APRETURE بر میاید تا شاید بتواند برای خودش نیز زندگی متفاوت و متنوع تری را آغاز کند . اما ناگهان اشتباه ترسناکی رخ داده که تمام نقشه های او را خراب می کند .  هوش مصنوعی فوق پیشرفته ای موسوم به GLADOS که بر تمام مجموعه APRETURE نظارت داشته و در پایان بازی اول  توسط  شل نابود شده بود , بار دیگر فعال شده و کار همیشگی خود یعنی قرار دادن شل و افرادی نظیر او در میان انبوهی از پازل ها و معما های مختلف را از سر می گیرد . شل نیز چاره ای جز اطاعت و عمل بر طبق خواسته های او ندارد و باید این معما ها و پازل ها را یک به یک حل کرده و پشت سر گذارد . ولی WETHLEY هنوز تسلیم نشده و با وجود اینکه نمی تواند مستقیما با شل در ارتباط باشد ( به دلیل ترس و واهمه ای که از گلادوس دارد ) در تلاش برای یافتن راهی است تا بتواند اهداف خود و شل را عملی سازد .

همان طور که می بینید , داستان در پورتال 2  شاید در برخی نقاط دارای وقایع غیر مترقبه و یا قابل پیش بینی باشد ولی چندان پیچیده نیست . در حقیقت آن چه که داستان پورتال 2 را جذاب نموده , نحوه روایت REAL-TIME  گونه و لذت بخش آن است که بازیکن را مجذوب خود می کند و به طور دقیق و کامل , علت هر اتفاقی که رخ می دهد و یا هر کاری که باید از جانب بازیکن صورت گیرد ( به جز حل کردن پازل هایی که گلادوس تدارک دیده است . ) را بیان می کند .

شخصیت پردازی

در تمام طول بازی تک نفره , تنها 3 شخصیت وجود دارد ; شل , گلادوس و WETHLEY .شل به طور کلی فاقد هرگونه شخصیت تعریف شده ای است . هرگز صحبت نمی کند و در طول بازی هیچ اطلاعاتی از پیشینه او بازگو نمی شود . به همین دلیل امکان برقراری ارتباط با او تقریبا غیرممکن است . در مقابل , WETHLEY از نظر شخصیتی بسیار کامل و با جزییات و تا حدی بامزه معرفی می شود . او شخصیتی پرحرف , عجول , کمی مضطرب و بسیار خجالتی دارد . آن قدر خجالتی که شاید باورش برایتان دشوار باشد . برای مثال در یکی از مراحل ابتدایی بازی , او خودش را از ریل هایی که با کمک ان ها در داخل ساختمان APRETURE  حرکت می کند , جدا ساخته و به زمین می اندازد و از شل می خواهد که او را در جایگاه مخصوصی بر روی یک دیوار قرار دهد تا بتواند یک در مخفی را باز کند . زمانی که بازیکن , این کار را انجام می دهد WETHLEY از او می خواهد که رویش را برگرداند و برای یک ثانیه به او نگاه نکند زیرا در این صورت WETHLEY  خجالت کشیده و تمرکزش را از دست می دهد و نمی تواند با آرامش خاطر و بدون استرس در را بگشاید !! WETHLEY همچنین از پرنده ها نیز وحشت زیادی دارد و هنگام روبه رو شدن با ان ها , شدیدا از خودش واکنش نشان می دهد .

WHEATLEY

گلادوس نیز شخصیتی فراموش نشدنی دارد . اگرچه او در حقیقت  نقش منفی بازی به حساب می آید ولی با طعنه ها و سخنان ترسناکش , بازیکن را عاشق خود می کند . او تمام تمرکزش را بر قرار دادن شل در اتاق های پازل گونه قرار داده است . همچنین در تکاپو زیادی است تا شل را متقاعد کند که او بیرون از مجموعه APRETURE  , هیچ دوست و خانواده ای ندارد و در واقع اصلا کسی او را دوست ندارد !!

گرافیک و طراحی محیط

گرافیک فنی پورتال 2 نسبت به نسخه قبل , به جز افزوده شدن اندکی افکت Motion Blur ,  پیشرفت بسیار بسیار قلیلی داشته . طوری که شاید اصلا متوجه آن هم نشوید . اما در مقابل , گرافیک هنری بازی بسیار مورد توجه سازندگان بوده . محیط ساختمان APRETURE  بسیار باور پذیرتر از گذشته  شده است . مدت زیادی از حوادث پورتال 1 که منجر به نابودی تقریبی گلادوس شده بود , گذشته و در طول  این مدت , ظاهر ساختمان APRETURE دستخوش تغییرات زیادی شده . بخش های زیادی از آن تخریب شده اند  و پوشش گیاهی نیز به درون ان رسوخ کرده که ساختمان APRETURE را به یک مقبره بدل ساخته است .

در برخی مراحل ( که البته شمارشان هم اندک نیست ) شما مستقیما نظاره گر  تعمیر بخش های تخریب شده APRETURE توسط گلادوس خواهید بود که تماشایشان خالی از لطف نیست . قطعاتی که زمانی دیوار خوانده می شدند و اکنون مانند یک جسد بر زمین افتاده اند و یا تکه ها و خرت و پرت های بی مصرفی که قسمتی از راهرو ها را به اشغال خود در آورده اند , همه و همه به زیبایی و سرعت توسط بازوهای مکانیکی که از گوشه و کنار اتاق ها سر بر می آورند , در کمتر از یک دقیقه ناپدید شده و یا مجددا به جایگاه اصلی خود متصل می شوند .

طراحی سلاح PORTAL GUN نیز اکنون با ظرافت بیشتری صورت گرفته . PORTAL GUN نیز به مانند ساختمان APRETURE که در طول این سال ها متروکه و خالی از هر جنبنده ای بوده , مدت زیادی است که بلا استفاده در میان خرابه های گوشه و کنار APRETURE افتاده و در نتیجه بر اثر گذر زمان , ظاهری کهنه تر به خود گرفته است .

PORTAL GUN ای که دیگر جلا و درخشش گذشته را ندارد

سایر  اجزای محیط , کیفیت سابق را دارند و بدون هیچ دخل و تغییری , از پورتال 1 به نسخه جدید منتقل شده اند . اما در طراحی برخی آیتم های محیط , اندکی کم کاری به چشم می خورد . برای مثال جلوه ی مایعاتی نظیر ژل ها و یا  آب که در مراحل بالاتر مورد استفاده قرار می گیرند , مصنوعی به نظر می رسد .

کسانی که پورتال 1 را تجربه کرده اند  حتما می دانند که در مراحل پایانی آن , کار بازیکن به  قسمت های مخفی  ساختمان APRETURE می رسید که هیچ کس اجازه و توانایی تردد در آن ها ( مگر با کمک PORTAL GUN ) را نداشت  و بازیکن  می بایست از میان انواع و اقسام موانع عبور می کرد تا به هدف خود برسد .  در پورتال 2 , توجه بسیار بیشتری نسبت به محیط هایی این چنینی صورت گرفته به طوری که از نیمه های بازی , خود را درون آن ها میابید . با این تفاوت که دیگر این محیط ها , مخفی محسوب نشده و به پاس اینکه چندین مایل در عمق زمین قرار گرفته اند !!! عملا غیر قابل دسترس می باشند و گذر بازیکن بد اقبال نیز صرفا به دلیل وقایع داستانی , به آن جا می رسد . زمانی که به دور نمای بی پایان این لوکیشن ها می نگرید , مبهوت عظمت و گستردگی آن ها می شوید و مدام از خود سوالاتی نظیر :" چه کسی و به چه قیمتی , چنین مجتمع عظیم و بی پایانی را ساخته است ؟ " می پرسید .

بخش کوچکی از اعماق سرد و ترسناک  APRETURE

گیم پلی

محور و هسته اصلی پورتال بر گیم پلی آن بنا شده . معماهای گوناگونی با ویژگی ها و شرایط مختلف در بازی گنجانده شده اند . برخی از آن ها ساده هستند و پس از چند دقیقه , به نحوه حل کردن آن ها پی می برید . برخی , متوسط هستند و برای حل کردنشان به وقت بیشتری نیاز خواهید داشت چرا که باید چندین روش گوناگون که به ذهنتان رسیده است را امتحان کنید و احتمالا چند باری طعم تلخ مرگ را بچشید . معما های سطح دشوار نیز از قانون معما های متوسط تبعیت می کنند . با این تفاوت که برای حل کردنشان می بایست , تمام گوشه ها و زوایا و نقاط کور لوکیشنی که در آن حضور دارید را نیز با دقت زیاد مشاهده و بررسی کنید . این روش مخصوصا در اعماق و مکان های مخروبه ی ساختمان APRETURE ( که پیشتر در موردشان توضیح داده شد ) می تواند بسیار مفید واقع شود .

ممکن است در برخی مواقع  با یک پازل یا معمای خاص که در قالب یک محیط بسیار بزرگ طراحی شده است , روبه رو شوید و پیش خود فکر کنید که احتمالا آن معما سخت ترین و غیر متداول ترین معما در کل بازی است . اما وقتی بازی را به پیش می برید , متوجه حدس نادرست خود شده و آن زمان است که ضرب المثل معروف " دست بالای دست , بسیار است . " در ذهنتان خودنمایی می کند !!!

اساس کار PORTAL GUN , دیگر بر کسی پوشیده نیست . با استفاده از این وسیله فوق پیشرفته ( کلمه ' سلاح ' برای چنین چیزی مناسب نیست . ) می توانید تنها در چند ثانیه , مسافت های بسیار طولانی را پیموده و به مکان های غیر قابل دسترس وارد شوید .

در پورتال 2 , آیتم ها و پدیده های گوناگونی به چشم می خورند . دیگر خبری از گلوله های انرژی که هنگام برخورد با دیوار به سوی دیگری منحرف می شدند و همواره خطر برخوردشان , بازیکن را تحدید می کرد  نیست و به جای آن ها از لیزر های قرمز رنگی استفاده شده است که عینا کار گلوله های انرژی را انجام می دهند و باید با دادن یک جهت و راستای خاص به آن ها , به سمت صفحات مخصوصی هدایتشان کنید تا انرژی لازم برای باز شدن یک در فراهم شود و بتوانید به مرحله بعدی بروید .

قطعات مکعب شکل پورتال 1 را که با قرار دادنشان بر روی یک دکمه بزرگ  می توانستید برخی درها را باز کنید  , به یاد دارید ؟ اکنون به نسخه جدید پورتال , 1 نوع دیگر نیز از این مکعب ها افزوده شده است که در حقیقت ابزار اصلی شما برای ایجاد انحراف در مسیر لیزر ها محسوب می شوند . هر 6 وجه این مکعب ها از عدسی های مخصوصی درست شده است . این گونه می توانید با قرار دادن آن ها در مسیر لیزرها , به سمت دیگری هدایتشان کنید .

 

مکعب های ساخته شده از عدسی برای هدایت مسیر لیزر ها

دومین آیتم جدیدی که به این عنوان راه یافته , یک پل نوری آبی رنگ است که با استفاده از آن و همین طور ایجاد پورتال ها در مکان های صحیح , امکان دسترسی به نقاطی را میابید که تنها با ایجاد کردن پورتال میسر نیست . از این پل ها همچنین می توانید به عنوان سپر دفاعی در مقابل حملات SENTARY GUN ها استفاده کنید .

سومین آیتمی که در بازی به چشم می خورد , ژل ها هستند . به طور کلی 2 نوع ژل در بازی وجود دارد . یکی از آن ها آبی و دیگری نارنجی رنگ است . ژل آبی رنگ , خاصیتی مانند صندلی های انباشته شده از ابر دارد !! و هنگام پریدن بر روی آن چند متری به هوا پرتاب می شوید . ژل نارنجی رنگ , بسیار سرنده است و با قرار گرفتن بر روی آن , حرکتتان چندین برابر سریع تر می شود . از این ژل می توانید برای عبور از برخی مسیر ها و تله های مرگبار استفاده کنید .

آخرین آیتمی که به بازی افزوده شده , نوعی تونل است که با قرار گرفتن در مجرای آن می توانید در داخل لوکیشن ها جابه جا شوید . نحوه عملکرد این تونل , تا حد زیادی شبیه به پل های نوری ذکر شده است . با این تفاوت که این تونل ها قادر به حفظ جان شما در برابر گلوله های بی پایان SENTARY GUN ها نیستند .

نمایی از یک تونل نوری

فیزیک

بدون شک سازندگان یک بازی فکری چون پورتال , برای طراحی معما های منحصر به فرد , به چیزی بیشتر از PORTAL GUN و سایر آیتم های مذکور نیاز دارند . برخورداری از یک " فیزیک ناب و دقیق " می تواند آخرین نیاز ضروری آن ها در این راه باشد . مسلما اطاعت از قوانین فیزیک , در پورتال 2 بیشتر از نسخه پیشین به چشم می خورد . چرا که بازی جدید علاوه بر معماهای بیشتر و متنوع تر , از قابلیت های بیشتری نیز بهره می جوید . برای مثال ; می توانید ژل آبی رنگ را در نظر بگیرید . تنها کافی است که از 2 ارتفاع متفاوت بر روی آن پریده تا خودتان متوجه اختلاف میزان "پرش بازتابیده " تان از سطح آن بشوید . و یا در برخی مراحل , شما به منظور رسیدن به یک مکان خاص می بایست پورتال های آبی و نارنجی را در نقاط دقیقی از دیوار و یا سقف آن لوکیشن قرار داده تا با رساندن انرژی جنبشی خود به حد و اندازه انرژی گرانش , بتوانید سرعت کافی برای رسیدن به هدف خود را به دست آورید . علاوه بر این مثال ها , موارد بی شمار دیگری نیز هستند که استفاده ناصحیح و بی دقت از آن ها میتواند به شکست یا حتی مرگ شما بی انجامد .

موزیک و صداگذاری

سازندگان برای این بازی , موسیقی چندانی تدارک ندیده اند . به جز تعدادی سکانس تنش زا , سایر مراحل فاقد هرگونه موزیک هستند . البته حقیقت این است که این عنوان نیازی به ترک های پرتعداد و متنوع موسیقی ندارد . چرا که هدف اصلی VALVE از ساخت این بازی , مجاب کردن بازیکن به استفاده از قوه تفکرش است . بازیکن نیز طبیعتا برای عملی ساختن چنین هدفی  نیاز مبرم به ارامش و تمرکز حواس دارد ; امری که در صورت وجود انواع مختلف موزیک امکان پذیر نیست .

اما در عوض گویندگی و صداگذاری بازی متحیر کننده است . WETHLEY به رغم اینکه فاقد دست و پا و اجزا صورت می باشد و فقط از یک قطعه فلز کروی شکل به انزمام یک عدد چشم آبی رنگ تشکیل شده است , به دلیل برخورداری از گویندگی بسیار با روح و حرفه ای , ابعاد مختلف شخصیتش را به طور کامل برای بازیکن تداعی می کند .

گویندگی سرد و بی روح و همین طور پلید گلادوس نیز کاملا با شخصیت او هم خوانی دارد و به ابزاری برای توجیه اعمال غیر انسانی و مطلق گرایانه او تبدیل شده است . SENTARY GUN ها نیز با عمل به تنها وظیفه خود ( یعنی شلیک به شل ) و همین طور صدا گذاری لطیف و مظلوم خود , پارادوکس بسیار جالب توجهی را دارند .

سایر افکت های اصوات موجود در محیط ها ( مانند صدای شلیک پورتال ها , حرکت آسانسورها , شتاب گیری های بازیکن هنگام استفاده از انرژی گرانش , برخورد گلوله های SENTARY GUN ها به شیشه و ....) قابل قبول و خوب از کار درآمده اند و ایرادی به آن ها وارد نیست .

نتیجه گیری

در پایان باید بگویم که شرکت VALVE قطعا موفق شده تا نقاط ضعف 1 PORTAL را تصحیح و نقاط قوت آن را نیز , قوی تر و گسترده تر کند . این بازی بدون تردید نامزد بهترین عنوان معمایی و پازل  سال خواهد بود . داستانی قوی , گیم پلی چالش برانگیز , معماهایی که خبر از ذکاوت و ذوق بالای طراحانشان می دهند , شخصیت های به یاد ماندنی و صدا گذاری بینهایت حرفه ای و با احساس و مطابق با نقش و نحوه عملکرد شخصیت ها , از جمله عواملی هستند که این افتخار و پیروزی را برای 2 PORTAL و سازندگانش به ارمغان خواهند آورد .

با این حال متاسفانه طیف بازیکنانی که مشتاق تجربه عناوینی این گونه هستند چندان گسترده نیست و بسیاری از این افراد همچنان شوترهای خشن با مضامین و داستان های یکنواخت و کلیشه ای را ترجیح می دهند . شاید اگر VALVE اندکی درون مایه خشونت آمیز هم به این بازی زیبا می افزود شمار عاشقان و وفادارن به خود و بازی های خاصش را نیز چند برابر می کرد .

آخرین ویرایش در 06 شهریور 1395، 21:22
گرافیک
8.0
گیم پلی
9.0
سرگرم کنندگی
8.0
موسیقی و صداگذاری
9.0
ارزش تجربه
8.0
در دوره ی بازی های شوتر و اکشن و کشت و کشتار عنوانی همچون Portal که بتواند سبک و قالبی متفاوت را در بالاترین سطح ممکن به مخاطب ارائه دهد ، مرواریدی است ارزشمند و نایاب
نقاط قوت
  • گیم پلی فوق العاده
  • موسیقی متن تاثیر گذار
نقاط ضعف
  • کنترلی که کمی زمان میبرد تا به آن عادت کنید
9.4/10

امتیاز شما

(23 رای )
8.4/10
خیلی خوب
  • نام: مهمان - ZexiS

    واقعا از این کمپانی VALVe خوشم میاد... واقعا خلاقن...<br />مخصوصا وقتی فهمیدم قراره با ice frog برای ساخت DotA 2 همکاری کنه... مطمئنم واقعا کار قوی ای میشه اگه این دو تیم باهم همکاری کنن...

    ‏admin از این نوشته تشکر کرده است.
  • نام: مهمان - danial.ACiD

    از رو حواس پرتی من هم نوشتم گلادوس اما با فونت فارسی بهتره بنویسیم گلیدوس.

  • نام: مهمان - danial.ACiD

    [Spoiler alert]<br />سلام، وقتی این بازی اومد 2روز طول کشید که سینگل و 3 روز برای مولتی که تا تهش برم، موافقم که دیر بودن مطلب ایراد نیست اما کاش شما که تاخیر داشتین آخر های بازی هم میدیدین. کلا خوب نوشتی و ممنون اما چند مورد، اسم کاراکتر اصلی شل نبود تا جایی که یادمه کارولین بود مگر اینکه فامیلیش شل بوده باشه، کاراکتر منفی بازی گلادوس نیست خود ویتلی بود اما گلادوس هم یه آنتی هیرو محسوب میشه که نظرش برمیگرده، یک نوع ژل رو نگفتین در اصل 3نوع ژل هست ژل سفید که بار اصلی مرحله آخر روی اونه. جای خالی نقد در مورد مولتی هم کاملا حس میشد با اینکه پی-بادی و اطلس دیالوگ نداشتن اما با این حال شخصیت پردازی خیلی خوبی داشتن بر عکس نظر گلادوس پر از احساسات هم بودند. در کل یکی از بهترین بازی هایی بود که امسال به بازار اومد.

  • Registered
    آفلاین
    عضویت: ارديبهشت 1391
    نظرها: 43
    تشکر: 0
    تشکرشده: 10

    بازم میگم حتما بازی رو تا اخرش برید اواتار ایتم های قشنگی میده به خصوص تفنگه پورتالش که اخرش میده(تک نفره)<br />مولتیشم یه کلاه و تی شرت میده

  • Registered
    آفلاین
    عضویت: ارديبهشت 1391
    نظرها: 43
    تشکر: 0
    تشکرشده: 10

    [quote]ببخشید یکم برای زدن این مطلب دیر نشده
    <br />نه عزیز من . این چه حرفیه ؟ ثبت نام کنکور نیستش که بگیم مهلتش تموم شده . اگه این جوری بود , پس نقد CRYSIS 2 که دیگه کلا باید منسوخ و عتیقه حساب می شد .[/quote]<br />ok ok

  • Registered
    آفلاین
    عضویت: ارديبهشت 1391
    نظرها: 4
    تشکر: 2
    تشکرشده: 1

    از مطلب خوبتون ممنون و به نظر من این بازی همین طور که فکری هستش و پر از معما های ساده ولی فکر برانگیزه بهتره من رو که بیشتر جذب می کنه

  • Registered
    آفلاین
    عضویت: ارديبهشت 1391
    نظرها: 43
    تشکر: 0
    تشکرشده: 10

    ببخشید یکم برای زدن این مطلب دیر نشده

  • Super Admin
    آفلاین
    عضویت: ارديبهشت 1391
    نظرها: 207
    تشکر: 50
    تشکرشده: 75
    کنسول‌های بازی:

    مطلب بسیار کامل و خوبی بود . بسیار بسیار عالی ولی من اصلا با این جمله "شاید اگر VALVE اندکی درون مایه خشونت آمیز هم به این بازی زیبا می افزود شمار عاشقان و وفادارن به خود و بازی های خاصش را نیز چند برابر می کرد . " موافق نیستم . فکر میکنم که تاثیر معکوس داشته باشه .

لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید و یا ثبت نام کنید.