نویسنده: سیّد محمّد حسین بطحایی دوشنبه، 23 مهر 1397
ساعت 11:00

مروری بر شایعات و حواشی مجموعه Super Smash Bros مطلب ویژه

5 از 5

 

 مروری بر مجموعه‌ی محبوب Super Smash Bros و حواشی و پیرامون آن

با گذشتن چیزی حدود بیست سال از عمر مجموعه Super Smash Bros می‌توان در این نقطه به راحتی این ادّعا را کرد که این عنوان نه تنها یکی از مهم‌ترین عنوان‌های در حال حاضر نینتندو، بلکه از مهم‌ترین عناوین کلّ دنیای بازی‌های ویدیویی است. نه تنها این مجموعه در تمامی این سال‌ها موفّق شده به یکی از قطب‌های بخش سنگین رقابتی بازی‌های فایتینگ تبدیل شود، بلکه همواره یکی از نوآورانه‌ترین و عجیب‌ترین و خلّاقانه‌ترین آن‌ها نیز بوده است. تا حدّی که بسیاری این حجم از تفاوت Super Smash Bros نسبت به دیگر بازی‌های فایتینگ را قابل قبول نمی‌دانند و آن را از گستره‌ی بازی‌های فایتینگ بیرون می‌اندازند و سعی می‌کنند برچسب دیگری به آن بزنند. تلاش‌های بیهوده‌ی این افراد به کنار؛ مهم‌ترین موردی که این عنوان را به شدّت در این صنعت پرهیاهو بر سر زبان‌ها انداخته، حقیقت این امر است که این بازی بزرگ‌ترین کراس‌اُور موجود در کلّ این صنعت است. بازی‌ای که نه تنها مجموعه‌ای از نمادین‌ترین شخصیّت‌های نینتندو را که بسیاری با آن‌ها خاطره دارند را دور هم جمع کرده بلکه به همه‌ی آن‌ها جمعی از ماندگارترین و نمادین‌ترین شخصیّت‌های تاریخ صنعت گیم که ساخت نینتندو نیستند را نیز اضافه کرده تا این بازی به راحتی یکی از جاه طلبانه‌ترین و عظیم‌ترین کراس‌اُور‌های نه تنها صنعت بازی‌های ویدیویی، بلکه کلّ دنیای مدیای دیجیتال باشد. امّا این فستیوال دیوانه‌وار که پر از شخصیّت‌های نام آشنا است موجب ایجاد اتّفاقاتی نیز قبل و بعد آن می‌شوند و در یک کلام حاشیه ساز می‌شوند. با نزدیک شدن هر چه بیشتر به عرضه Super Smash Bros. Ultimate می خواهیم به حاشیه‌های هر کدام از چهار نسخه عرضه شده در این سری + پنجمین نسخه از آن که به زودی برای نینتندو سوییچ عرضه می‌شود نگاهی بیندازیم و ببینیم چه شایعاتی پیرامون این بازی‌ها می چرخیده و جدا از آن نکته مهم دیگر این که همچین کراس‌اُورهای مهمی از لحاظ تبلیغاتی برای نینتندو چه تغییرات سرنوشت‌ سازی را به همراه داشته. با بازی مگ همراه باشید تا نگاهی بر حواشی پیرامون هر نسخه از این مجموعه بزرگ داشته باشیم.

 smash bros leaks 1

Super Smash Bros
Nintendo N64
1999

حقیقتاً نسخه اوّل Super Smash Bros آن چنان درگیر حاشیه، شایعات و اخبار جانبی درگیر کننده نشد. موضوعی که بخشی از آن به نسخه اوّل بودن این فرنچایز بازمی‌گشت و بخش مهم‌تر آن به فراگیر نبودن اینترنت در سطحی فعلی در آن زمان.

با این حال، یکی از حواشی‌ای که پیرامون بازی سال‌ها بعد از عرضه آن از طرف خود سازندگان مطرح شد و برای طرفداران بازی جالب بود، این موضوع بود که SUPER SMASH BROS. به هیچ وجه قرار نبود با شخصیّت‌های نینتندو ساخته شود. ایده ساکورایی برای ساخت یک بازی فایتینگ خارج از چهارچوب‌های تعیین شده توسّط Street Fighter 2 برای مدّتی توسّط تیم کوچکی به سرپرستی وی و مدیر آن روزهای کمپانی HAL Laboratory و بعدها کلّ کمپانی نینتندو، ساتورو ایواتا هدایت می‌شد و آن‌ها سعی در عملی کردن ایده‌های خود از این فایتینگ سنّت شکن در قالب یک عنوان دمو را داشتند تا با نشان دادن آن به سران نینتندو به سرعت چراغ سبز را بگیرند و مراحل جدّی توسعه بازی را ادامه دهند. آن گونه که سازندگان در مصاحبه‌های خود می‌گویند، ساکورایی و ایواتا علی رغم توانایی بالا در ساخت و برنامه نویسی یک گیم پلی قابل اجرا و مستحکم، به شدّت در مورد طرّاحی و ساخت شخصیّت‌های قابل بازی به مشکل خورده بودند. آن ها در نقطه‌ای به سرشان خطور می‌کند که به جای طرّاحی شخصیّت‌های اورجینال و جدید، به طور موقّت دست به دامن شخصیّت‌های محبوب و شناخته شده نینتندو شوند تا بعد از گرفتن چراغ سبز از نینتندو وارد پروسه طرّاحی شخصیّت شوند. با این حال هنگام ساخت دموی بازی، هیچ کس از آن تیم کوچک سازندگان در HAL Laboratory به ساختمان اصلی نینتندو اطّلاع نداده بود که آن‌ها دارند بی‌اجازه از شخصیّت‌های محبوب‌شان مانند ساموس آران، ماریو و دانکی کونگ استفاده می‌کنند. ساکورایی با انتظار واکنش تند و خشن مدیران نینتندو دمویی که آماده کرده بود را به آن‌ها نشان داد در حالی که نتیجه کاملاً با آن چه وی انتظار داشت، مایل‌ها تفاوت داشت.
تیم مدیریتی نینتندو از شالوده گیم‌پلی بازی نه تنها خوششان آمده بود بلکه از ایده به جان هم افتادن ساموس آران و لینک در یک زمین از مجموعه‌ی دانکی کونگ به شدّت هیجان زده شده بودند و نه تنها چراغ سبز را به HAL Laboratory دادند، بلکه به آن‌ها اصرار کردند که به جای طرّاحی شخصیت‌های جدید، به طور کامل بر روی ایده کراس اُور بین شخصیّت‌های نینتندو تمرکز کنند. حرکتی که شاید از هر ناشری سر نزند ولی نینتندو اجازه این کار را داد و جوابش را سریع گرفت.

 smash bros leaks 2

اوّلین شایعاتی که پیرامون Super Smash Bros نخستین صورت گرفت به مخفیانه قابل بازی بودن چهار شخصیّتی بود که در بازی تنها توسّط CPU کنترل می‌شدند. این چهار شخصیّت متشکّل از Master Hand، Polygon Fighter، Giant Donkey Kong و Metal Mario بود. شایعه‌ای که مدّتی بعد از عرضه میان بازیبازان دهان به دهان می‌چرخید و در نهایت عدم صحت آن طی زمان مشخّص شد. هر چند هم اکنون با قابل دسترس شدن این بازی ها بر روی PC به واسطه شبیه سازهای Nintendo64 و ROM های بازی‌های آن، اگر به ROM های هک شده Super Smash Bros دسترسی داشته باشید می‌توانید با این شخصیّت‌ها بازی کنید. هر چند با کمی امتحان کردن متوجّه می‌شوید که آن ها واقعاً برای تجربه توسّط بازیکنان واقعی ساخته نشده‌اند و در حدّ همان شخصیّت‌های قابل کنترل توسّط CPU باقی مانده بودند.

smash bros leaks 3

در کنار حاشیه قبلی، شایعاتی مبنی بر تعدادی از شخصیّت‌هایی که برای قرارگیری در بازی برنامه ریزی شده بودند امّا به دلایلی موفّق نشده بودند نیز از طرف برخی اشخاص منتشر شد. این شخصیّت ها شامل Peach(سوپر ماریو) Wario(واریوویر) Meowth(پوکمون) Pit(کید ایکاروس) Bowser (سوپر ماریو) King Dedede (کربی) و Mewtwo (پوکمون) بودند و ظاهراً همه‌ی آن‌ها برای نسخه N64 مجموعه برنامه‌ریزی شده بودند. در حالی که در حقیقت تنها سه شخصیّت Bowser و King Dedede و Mewtwo به صورت رسمی مشخّص شدند که برای بازی برنامه‌ریزی شده بودند ولی به مرحله اجرا نرسیدند. Bowser و King Dedede تا حدّ زیادی به مرحله نهایی خود نزدیک شده بودند ولی به علّت ذیق وقت و مسائل این چنینی از نسخه نهایی بازی کنار گذاشته شدند. Mewtwo در نهایت مشخّص نشد چه قدر از پروسه طرّاحی‌اش جلو رفته و در مورد Meowth امّا ظاهراً Jigglypuff جایگزین وی شده بود. سیگفرید از مجموعه Fire Emblem نیز شایعه شده بود که برای راستر بازی برنامه‌ریزی شده که در حقیقت شایعه‌ای بی پایه و اساس به نظر می‌رسید. با این حال شایعات پیوستن Marth از همین مجموعه به سوپر اسمش براس نیز گوش به گوش می پیچید که با توجّه با قابل بازی بودن وی در نسخه‌ی بعدی SUPER SMASH BROS. می‌توان شایعات‌اش را باورپذیرتر دانست. ایده قرار گیری Pit در بازی نیز از طرف برخی اینسایدرها این گونه بیان شده که به علّت مشکل بودن انیمیت کردن بال‌های وی با امکانات آن دوره، وی از بازی کنار گذاشته شده

smash bros leaks 5

Super Smash Bros. Melee
Gamecube
2001

قبل از پرداختن به شایعات و حواشی این نسخه بد نیست به اهمیّت زیاد SUPER SMASH BROS. برای تبلیغ بازی های نینتندو اشاره کنم. دقیقاً همان جور که شخصیّت‌های محبوب نینتندو محبوبیت SUPER SMASH BROS. را هر نسخه نسبت به نسخه ی قبل بیشتر می‌کردند، خود SUPER SMASH BROS. نیز این کار را در حقّ شخصیّت‌های نینتندو که کمتر شناخته شده بودند نیز انجام می داد. که مهم ترین این نمونه‌ها بدون شک Marth از مجموعه Fire Emblem است.
عنوان Fire Emblem از انحصاری‌های نینتندو بود که از داستان‌های به شدّت قوی و پیچیده، تم اروپای میانه با عناصر فانتزی و در نهایت پایه‌های گیم‌پلی یک عنوان استراتژیک نقش‌آفرینی به شدّت سخت و هاردکور پسند بهره می‌برد. نینتندو به علّت سختی این اثر و البته عدم اطمینان نسبت به این که در غرب این مجموعه و سبک استراتژیک خاص‌اش مورد مقبولیت قرار بگیرند؛ از ابتدای سال 1992 که اوّلین نسخه از آن بر روی NES منتشر شد تا 2001 تمامی نسخه‌های این مجموعه را تنها در ژاپن برای مخاطبان شرقی عرضه نمود.
مشکل از جایی آغاز شد که Marth و Roy، شخصیّت های اصلی دو نسخه از این مجموعه ناشناخته در غرب، به طور ناگهانی در SUPER SMASH BROS. Melee سر و کلّه‌شان پیدا شد. همه کسانی که در Melee پیشروی داشتند و ناگهان این شخصیّت‌ها را آزاد می‌کردند برایشان یک سوال عظیم پیش می آمد: "این دو تا شمشیرزن دیگه کی‌اند؟" سوالات مردم در مورد این که Fire Emblem چیست و چرا ما چیزی در مورد آن نمیدانیم و از طرفی موفّقیت عناوین استراتژیک نقش‌آفرینی دیگر بر روی کنسول GBA، باعث شد نینتندو بعد از حدود ده سال، مجموعه‌ای که در حال دفن شدن زیر خروارها خاک در ژاپن بود را در حرکتی غیرقابل پیش‌بینی به غرب عرضه کند که با واکنش به شدّت مثبت طرفداران نینتندو روبرو شد و باعث Fire Emblem مسیری را پیش بگیرد که اگر SUPER SMASH BROS. Melee وجود خارجی نداشت، هرگز ممکن نبود به آن برسد.

smash bros leaks 7

مهم‌ترین و بزرگترین شایعه‌ای که پیرامون Melee شکل گرفت به امکان قابل بازی بودن Sonic اشاره داشت. این شایعه توسّط یک مجلّه گیمینگ شروع به پخش شدن کرد و در مطلب مذکور شرایط آزاد کردن سونیک در بازی به طرز عجیبی غیر ممکن و سخت بودند تا اگر کسی این مطلب را خواند یا بیخیال شود یا اگر واقعاً آن را عملی کند، بعد از حاصل نشدن هیچ نتیجه‌ای تا انتها بسوزد! هر چند قابل بازی بودن سونیک در حدّ یک شوخی باقی ماند امّا در حقیقت اضافه شدن سونیک به جمع شخصیّت های Melee یک امر قریب‌الوقوع بود که به خاطر ذیق وقت صورت نگرفته بود. توسّط نشریه دیگری نیز شایعه‌ی دیگری به همین صورت برای قابل بازی بودن Toad نیز شروع به پخش شدن کرد که این دفعه به علّت وضوح تقلّبی بودن اسکرین‌شات‌های مجلّه، سریع قائله این یکی ختم به خیر شد.
ساکورایی بعدها در یکی از مصاحبه ها گفته بود که اگر قرار بود تنها یک شخصیّت دیگر با مجموعه شخصیّت‌های قابل بازی Melee اضافه شود، آن شخصیّت قطعاً Wario خواهد بود. بسیاری از صحبت‌های وی این نتیجه‌گیری را کردند که چون ساکورایی نمی‌خواسته واریو را صرفاً به کلونی از ماریو تبدیل کند و او را لایق بیشتر از این ها می دانسته از قرار دادن وی به صورت عجله‌ای در Melee سر باز زده. هر چند این نیز تنها یکی از ده‌ها سوءتفاهمی است که بین سازندگان و طرفداران SUPER SMASH BROS. به وجود آمده و هیچ کس در نهایت از سازندگان این موضوع را رد یا تایید نکرد.

smash bros leaks 8

Super Smash Bros. Brawl
Wii
2007

شایعات و حواشی به یک کنار، با فراگیر شدن اینترنت در اوایل قرن بیست و یکم، کم کم سر و کلّه لیک‌ها و اطّلاعات لو رفته از بازی قبل از عرضه‌ی آن برای اکثر بازی‌های پیدا شد. ولی با این وجود هیچ چیز جنون‌آورتر و گیج‌کننده‌تر و مضحک‌تر از لیک‌های عنوانی که عملاً می‌تواند هر شخصیّتی که فکر کنید در خود داشته باشد، نمی‌تواند باشد و این دقیقاً اتّفاقی بود که برای Brawl افتاد.
بعد از معرّفی Snake برای Brawl، ساکورایی در مصاحبه‌ای اعلام کرد که ممکن است دو یا سه شخصیّت تردپارتی دیگر نیز به جمع شخصیّت‌های قابل بازی اضافه شوند. با معرّفی Sonic در ادامه روند معرّفی تا انتشار، طرفداران بازی با توجه به صحبت‌های ساکورایی انتظار یک شخصیّت تردپارتی دیگر را نیز داشتند و شروع به ایده‌پردازی در مورد شخصیّت سوّم کردند و بسیاری عقیده بر اضافه شدن Megaman داشتند. ایده‌هایی که هیچ گاه به حقیقت نرسید و اسنیک و سونیک تنها شخصیّت‌های مهمان Brawl باقی ماندند.

smash bros leaks 9

یکی از شایعات و لیک‌های مهم آن زمان مربوط به وجود DLC و محتوای قابل دانلود برای Brawl بود که قرار بود در آن 4 شخصیّت جدید و 2 زمین مبارزه دیگر به بازی اضافه شود. در این لیک به سه بازی دیگر نینتندو که قرار بود DLC دریافت کنند نیز اشاره شده بود. که خب در واقع لیک مذکور فیک و دروغین بود و هیچ‌گاه به حقیقت نپیوست. در حقیقت سازندگان بازی نیز علاقه داشتند تا با محتوای قابل دانلود به چیزی که قبلاً عرضه کرده بودند محتوای بیشتری اضافه کنند امّا به خاطر ضعف سرویس آنلاین Wii در آن زمان و اضافه بر آن، حافظه داخلی به شدّت کم کنسول این ایده بلافاصله کنار گذاشته شد. ساکورایی همچنین هنگام ساخت بازی اعلام کرد که این بازی آخرین نسخه از Super Smash Bros. است که عرضه می‌شود. هیچ احتیاجی نیست تا بگویم چرا ساکورایی اشتباه می‌کرده. نینتندو ظاهراً آن زمان بر خلاف ساکورایی فکر می‌کرده و عقیده ای بر سپردن این مجموعه به این زودی ها به تاریخ نداشته.
در بازه معرّفی تا انتشار Brawl همان‌گونه که گفتم به واسطه اینترنت و دسترسی اینسایدرهای این صنعت به همه دوستداران آن؛ لیک‌ها و اطّلاعات لو رفته شروع به افزایش کردند. با این حال اکثراً نسبت به این پدیده بدبین بودند و هر کسی که سعی می‌کرد قبل از عرضه بازی اطّلاعات آن رو لو دهد و روشنگری کند را احمق و کودن خطاب می‌کردند و او را باور نمی‌کردند. در اکتبر 2007، یوزر Kf0 در سایت Game fax اقدام به پخش اطّلاعات حیاتی‌ای از Brawl نمود که بسیاری این موارد را مضحک نامیدند. در کنار وی کاربر دیگری در سایت دیگری شروع به لیک کردن اطّلاعات مهمی اعم از اضافه شدن Toon Link، تعداد کاراکترها و همچنین وجود چند کاراکتر که در قالب یک کاراکتر وارد بازی می‌شوند، کرد(که اشاره مستقیم به شخصیّت Pokemon Trainer است که در حقیقت سه شخصیّت قابل بازی مجزّا در یک پکیج‌اند). واکنش بقیه به این لیک‌ها به شدّت منفی نگرانه بود و بسیاری این موضوعات را دروغ‌های قابل حدس می‌شمردند تا جایی که پست کاربر دوّم در انجمن ادیت شد و تاپیک مربوطه به وسیله ادمین آن جا قفل شد. لیک‌های دیگر نیز به ندرت ولی با قدرت به این موج پیوستند و وقتی اکثر آن‌ها در نهایت موقع انتشار رسمی اطّلاعات بازی به حقیقت پیوستند فضا به طور کامل برای لیک‌های آتی برای نسخه‌های بعدی SUPER SMASH BROS. فراهم شد. 

smash bros leaks 11

شخصیّتی که هیچ کس انتظار اضافه شدن آن را به Brawl نداشت، اسنیک و سونیک نبودند بلکه شخصیّت Pit از مجموعه Kid Icarus بود. نینتندو این مجموعه را عملاً در همان دوران بازی‌های هشت بیتی رها کرده بود و بازی غریب به بیش از 15 سال بود که هیچ نسخه‌ای از خود به بازار ارائه نداده بود و ناگهان در Brawl، پیت از یک شخصیّت هشت بیتی از اعماق تاریخ به یکی از شخصیّت های کاملاً از نو طرّاحی شده تبدیل شد. جوری که اگر Kid Icarus رو نمی‌شناختید فکر می کردید این شخصیّت از بازی ای آمده که حدّاکثر 3 سال قبل ار عرضه Brawl منتشر شده باشد. در حقیقت این حرکت ساکورایی برای اضافه کردن پیت به بازی اتّفاقی نبود و یک حرکت به شدّت حساب شده برای بیرون آوردن این مجموعه از زیر خاک بود تا زیرساخت تبلیغات بازی برای انتشار نسخه بعدی آن فراهم شود، بازی‌ای که سه سال بعد بر روی 3DS تحت عنوان Kid Icarus: Uprising منتشر شد و کارگردانش خود ماساهیرو ساکورایی بود، هر چند پیت تنها شخصیّتی نبود که نینتندو علاقه داشت ساکورایی آن را از زیر خروارها خاک بازی‌های هشت بیتی قدیمی بیرون بکشد. Ice Climbers در Melee و Mr.Game & Watch از شخصیّت های دیگر نینتندو بودند که با وجود عرضه نشدن هیچ نسخه‌ای از آن‌ها طی مدت‌های طولانی، شخصیّت‌های اصلی‌شان درSuper Smash Bros. حضور داشتند. علّت این موضوع نیز به این خاطر بود که نینتندو و علی‌الخصوص شخص ساکورایی، به SUPER SMASH BROS. علاوه بر مجموعه‌ای که شخصیّت‌های محبوب و مطرح نینتندو و دنیای بازی‌های ویدیویی را کنار هم جمع می‌کند، به عنوانی که میراث نینتندو را هم به دنیا نشان می‌دهد نگاه می‌کنند. این تفکّر باعث شد از Melee به بعد ساکورایی در هر نسخه یک یا دو شخصیّت از دوران طلایی و کهن نینتندو و صنعت بازی‌های ویدیویی به مجموعه شخصیّت‌های قابل بازی SUPER SMASH BROS. اضافه کند تا یاد و خاطره‌ی آن‌ها را زنده نگه دارد. 

smash bros leaks 12

Super Smash Bros.
Wii U
2014

میزان لیک، شایعات و حواشی پیرامون این بازی در یک کلام دیوانه‌وار بود و هنوز هم که هنوز است جزو یکی از شایعه‌سازترین بازی‌های تاریخ به شمار می‌رود. بازی ای که تعداد لیک‌های واقعی و تقلّبی آن تا حدّی زیاد است که به طور کامل به یک مقاله دیگر برای پوشش کامل آن احتیاج دارد. با این وجود اوّلین لیک بازی به 2011 باز می‌گردد. بر روی انجمن 4chan پستی ارسال می‌شود که بیان می‌کند نسخه بعدی SUPER SMASH BROS. قرار است تحت عنوان SUPER SMASH BROS. Universe برای کنسول تازه معرّفی شده‌ی Wii U عرضه شود. مشکل این لیک و قابل تشخیص بودن آن این بود که ساکورایی قبلاً به وضوح اعلام کرده بود که تا کار وی بر روی Kid Icarus: Uprising تمام نشود هیچ حرکتی برای توسعه‌ی SUPER SMASH BROS. بعدی صورت نخواهد شد و تاریخ انتشار این لیک به 6 ماه قبل از عرضه‌ی آن بازی بازمی‌گشت که اعتبار و صحت آن را باطل می‌کرد. بعد از این با معرّفی بازی در 2013، موج عظیم و وحشتناک از لیک‌ها و شایعات در توییتر، یوتیوب، ردیت و بالاخص 4chan شروع به پخش شدن کرد، تا حدّی که اگر به این بازی هیچ علاقه‌ای هم نداشتید در نهایت خبرهای ضد و نقیض آن به گوش‌تان می‌خورد با این حال یک مورد از این لیکرها به شدّت جالب توجّه واقع شد. 

smash bros leaks 13

Gematsu لیکری بود که اطّلاعات عجیبی را قبل از دایرکت E3 2013 که بازی معرّفی شد به اشتراک گذاشت. صحت اطّلاعات او از یک طرف عجیب بود و از طرف دیگر این که هیچ کس نمی‌دانست او این اطّلاعات را از چه منابعی می گیرد و یا حدسی هستند یا خیر اطّلاعات او را به شدّت قابل توجّه و غیر قابل پیش بینی می کرد. او قبل از هر کس و هر چیز، حضور Villager، Mega man، Pac Man، Wii fit Trainer و Little Mac و Mii را به عنوان شخصیّت های جدید مجموعه لو داد. که همگی در کمال تعجّب در طی انتشار رسمی اطّلاعات بازی به حقیقت پیوستند. نکته عجیب ماجرا این بود که با وجود قابل حدس بودن اضافه شدن شخصیّت‌های نمادینی مانند Villager و Megaman هیچ احدی به Wii Fit Trainer فکر نمی‌کرد. با این حال لیک بعدی Gematsu قبل از نمایش دایرکت اختصاصی بازی در هشتم آوریل 2014، باعث معروف شدن وی تا حدّ بسیار غیر قابل باوری شد. او قبل از این دایرکت به اضافه شدن Chrom(از شخصیّت‌های اصلی Fire Emblem: Awakening) پالوتینا از مجموعه کید ایکاروس، کوروس کیدز، شالک و در نهایت یک پوکمون از نسل بعدی این مجموعه که قرار بود مدّتی بعد تحت عنوان Pokemon X & Y عرضه شود، اشاره کرد. مورد آخر که مربوط به پوکمون نسل بعدی بود به طور کامل تخیّلی و غیر واقعی به نظر می‌رسید. مخصوصاً از آن جا که آن بازی هنوز عرضه نشده بود. با این حال به طرز ناگهانی‌ای Greninja تحت عنوان آخرین پوکمونی که به بازی اضافه می‌شود از طریق دایرکت معرّفی شد و فکّ همه‌ی کسانی که به لیک های Gematsu شک کرده بودند را به دهان دوخت. لازم به ذکر نیست که از میان دیگر کاراکتر های لیک شده قبل از دایرکت، تنها کوروس کیدز، به هیچ وجه به SUPER SMASH BROS. راه پیدا نکرد و Chrom نیز با این که شخصیّت قابل بازی نبود ولی حضور کوتاهی در Final Smash شخصیّت robin پیدا کرد(و در ادامه، در Ultimate به جمع شخصیّت‌های قابل بازی پیوست.) 

smash bros leaks 14

بعد از صحت اکثر لیک‌های Gematsu و البته مشخّص نشدن این که او آیا شانسی به این حدس‌ها رسیده یا با منابع و اینسایدرهای خاصی در ارتباط بوده. مجموعه جدید لیک‌ها و شایعات به بیرون درز پیدا می‌کنند که مهم‌ترین آن‌ها لیکی بود که در اگوست 2014 در اینترنت شروع به پخش شدن کرد. در 19 آگوست، با انتشار عکسی در اینترنت نه تنها سرنوشت شخصیّت‌های جدید به طور کامل به بیرون درز پیدا کرد. بلکه تا حدّ بسیار زیاد و دقیقی به سرنوشت شخصیّت‌های قدیمی و این که چه کسانی از نسخه‌های قبلی برمی‌گردند و چه کسانی جا می‌مانند نیز منتشر شد. با استثناء تنها یک شخصیّت که آن Mewtwo بود. لیکر این تصویر، مدّعی بود که سرنوشت Mewtwo معلوم نیست و ممکن است یا کامل از بازی حذف شود یا هر لحظه به بازی به عنوان یک شخصیّت قابل بازی برگردد. 

smash bros leaks 15

بعد از عرضه‌ی بازی و اضافه شدن Mewtwo تحت عنوان DLC به بازی، دیتاماینرها (اشخاصی که فایل‌های رمزنگاری شده بازی را سعی می کنند رمزگشایی کنند) به انیمیشن‌های پیروزی Roy و جالب تر از آن Ryu از سری استریت فایتر دست پیدا می‌کنند. این اطّلاعات شروع به درز پیدا کردن می‌کنند با این حال کمتر کسی آن‌ها را باور می‌کند تا این که یک روز قبل از ویدیوی رسمی سایت بازی که محتوای جدید را معرّفی می‌کرد، دیتاماینرها دوباره با هک کردن فایل‌های آپدیت که یک روز قبل از انتشار ویدیو برای بازی عرضه شده بود به طور کامل به شخصیّت‌های DLC دست پیدا می‌کنند و به راحتی قبل از معرّفی‌شان، نه تنها آن‌ها را لو می‌دهند بلکه حتی با آن دو شخصیّت به راحتی بازی می‌کنند و جزییات گیم‌پلی‌شان را نیز در اختیار بقیه می‌گذارند. 

smash bros leaks 16

جدا از لیک‌های عرضه شده، همه می‌دانیم که مجموعه SUPER SMASH BROS. برای تبلیغ بازی‌های نینتندو تا چه حد حیاتی‌اند. نسخه Wii U بازی نیز از این قاعده مستثنا نبود و اوّلین حرکت آن با معرّفی Greninja تحت عنوان شخصیّت قابل بازی بود که به بازاریابی Pokemon X & Y کمک بسیاری کرد. با این حال ادامه این قضیه آن گونه که نینتندو انتظار داشت پیش نرفت و مشکل از جایی شروع شد که در این نسخه، به علّت موفّقیت های کم نظیر Fire Emblem: Awakening در سال 2013، دو شخصیّت Lucina و Robin به راستر اصلی بازی هنگام عرضه اضافه شدند که ناگهان تعداد شخصیّت های Fire Emblem در بازی را از 2 به 4 افزایش داد و خب کمی برای کسانی که با این مجموعه نزدیکی خاصی نداشتند اذیّت کننده بود. (با اشاره به این نکته که وجود Lucina و توضیحاتش در متون بازی به راحتی یکی از بزرگترین پلات توییست‌های Fire Emblem: Awakening را لو می‌داد) ولی با انتشار DLC ها و اضافه شدن دوباره Roy به شخصیّت‌ها کمی همه چیز از کنترل خارج شد و ضربه نهایی با اضافه شدن Corrin در قالب طرحی تبلیغاتی برای معرّفی بهتر Fire Emblem: Fates که در 2016 عرضه می‌شد، زده شد و ناگهان همه از کوره در رفتند و در نتیجه معرّفی این شخصیّت کاملاً جلوه منفی‌ای برای مجموعه Fire Emblem پدید آمد. با اضافه شدن دو شخصیّت دیگر در قالب DLC به مجموعه شخصیّت‌های حاضر از سری Fire Emblem در SUPER SMASH BROS. تعداد این شخصیّت ها به 6 عدد رسید که با تعداد نماینده های مجموعه‌ی The Legend of Zelda برابری می‌کرد و این برای هیچ کس قابل قبول نبود، به استثنای طرفداران Fire Emblem.
مشکل دیگر اضافه شدن این همه شخصیّت از این مجموعه این بود که تقریباً همه‌ی آن ها از کلاس شمشیر زن بودند و چهار نفر از این شش نفر حرکات به شدّت مشابهی با یکدیگر داشتند. و این در صورتی است که Fire Emblem یک بازی نقش آفرینی استراتژیک با تنوّع فوق‌العاده‌ای از اسلحه‌ها و کلاس‌های نزدیک برد و دوربرد است که نتیجه این امر سوءتفاهم‌های زیادی را برای محبوبیت و مقبولیت بازی به وجود آورد. هر چند در انتها به فروش Fire Emblem: Fates ضربه آن چنانی نخورد و با 2 میلیون نسخه فروش بر روی 3DS به یکی از پرفروش‌ترین عناوین این سبک تبدیل شد. 

smash bros leaks 17

Super Smash Bros. Ultimate
Nintendo Switch
2018

در نهایت به آخرین نسخه این مجموعه می‌رسیم که هنوز به انتشار نرسیده. هر چند موج شایعات در مورد Ultimate به قوّت خود باقیست امّا به لطف فیک بودن اکثر لیک‌ها و شایعات مربوط به نسخه پیشین تعداد آن‌ها به شدّت کاهش یافته. با این حال اضافه شدن سایمون بلمونت از مجموعه Castlevania یکی از لیک های قدرتمندی بود که از قبل از E3 سال 2018 در میان اینسایدرها گوش در گوش می پیچید تا این که در تابستان به حقیقت پیوست امّا به همراه آن ریکتر نیز از همین سری بلافاصله معرّفی شد تا نشان دهد لیکرها به تمامی اطّلاعات دسترسی ندارند. با نزدیک شدن به انتشار بازی امّا لیک‌های بیشتری در مورد اضافه شدن Skull Kid از مجموعه The Legend of Zelda و Ken از مجموعه استریت فایتر در حال پخش شدن است که هنوز نمی توان در مورد صحت یا عدم صحت آن بحث کرد. 

smash bros leaks 18

Ultimate از لحاظ حواشی و خبرساز بودن امّا دست کمی از بقیه بازی‌های مجموعه ندارد. با بیشترین تعداد پست در توییتر هنگام نمایشگاه E3، این بازی بالاتر از تمامی موج عظیم بازی‌ها در این مراسم به مورد بحث ترین بازی E3 2018 تبدیل شد. نبودن Waluigi به عنوان شخصیّت قابل بازی، نکات تریلر و meme های اینترنتی که بسیار در این دوره فراگیر شده‌اند همگی به روی هم باعث شدند Ultimate با وجود عرضه نزدیک به چند تن از بزرگترین عناوین امسال، هنوز به عنوان یکی از مورد بحث ترین بازی‌های سال و نسل به حساب بیاید. در کنار این موارد فایده تبلیغاتی SUPER SMASH BROS. برای بقیه فرنچایزهای نینتندو هنوز به قوّت خود باقیست. اضافه شدن Isabelle به جمع شخصیّت‌ها در Ultimate، به طور بی نظیری به بازاریابی نسخه جدید بازی که در نیمه اوّل سال 2019 به نینتندو سوییچ می‌آید کمک کرد و اضافه شدن سایمون بلمونت و ریکتر باری دیگر توانست نام کستلوانیا را بعد از مدّت ها بر سر زبان ها بیندازد که نشان می دهد محبوبیت و تاثیر این مجموعه بر بقیه عنوان ها هنوز به قوّت خود باقیست. پیوستن Dark Samus نیز به عنوان اکوفایتر Samus Aran در راستای عرضه نسخه چهارم Metroid Prime می‌تواند موجب آشنایی بیشتر بازیبازان با آنتاگونیست این مجموعه دوست‌داشتنی شود. 

smash bros leaks 19

صحبت کردن در مورد حواشی بازی‌های بزرگ عموماً این چنین طولانی نمی‌شود. همیشه پیرامون اکثر آن‌ها شایعاتی به وجود می‌آید و بعد از عرضه اکثر آن‌ها در تاریخ محو می‌شوند. ولی Super Smash Bros.  مجموعه‌ی به شدت حاشیه‌سازی است که بخش زیادی از آن به ذات کراس اُور بودن آن بازمی‌گردد و به صورت عجیبی دوستداران این مجموعه با حواشی و شایعات پیرامون آن زندگی می‌کنند و آن را نمک هر نسخه از مجموعه می‌دانند. موضوعی که باعث می‌شود صبر کردن نزدیک به یک سال برای بازی محبوب شان همواره پر از خبرهای باورپذیر با باورنکردنی، پست‌های طنز و meme های دنباله‌دار باشد و آن ها همیشه چیزی برای بحث کردن برای هم درمورد بازی محبوب‌شان داشته باشند که بهترین چیز برای بازاریابی یک بازی به این بزرگی است. از این که این مقاله بلند و طولانی را تا انتها مطالعه کردید متشکر و سپاسگذارم. موفّق باشید!

 

برچسب‌ها
  • هیچ نظری یافت نشد
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید و یا ثبت نام کنید.