نویسنده: مهدی افتخاری شنبه، 28 مهر 1397
ساعت 10:17

هر آنچه که باید در مورد Resident Evil 2 بدانید مطلب ویژه

4.58 از 5

کسی حتی فکرش را نمی‌کرد که رزیدنت ایول 2 به یکی از مورد انتظارترین عناوین سال 2018 تبدیل شود، اما طولی نکشید که این اتفاق افتاد؛ بعد از نمایش زیبای بازی در کنفرانس سونی، کسی نبود که بگوید برای تجربه این عنوان هیجان زده نیست. نه فقط به خاطر گرافیک بالای بازی یا اینکه یکی از محبوب‌ترین نسخه‌های فرنچایز رزیدنت ایول در حال بازسازی شدن است، بلکه به خاطر کمبود عناوین وحشت بقا و بازی‌هایی که تجربه‌ای مانند یکی از رزیدنت ایول‌ها را برای ما به جای می‌گذارند. با ورود نسل هشتم، اکثر شرکت‌های بازی سازی فقط به فکر ساخت بازی‌های آنلاین یا جهان باز و استفاده نادرست از تکنولوژی‌های قدرتمند افتاده‌اند؛ این حرفیست که اخیرا زیاد شنیده می‌شود و حقیقت هم دارد. بنابراین، اینکه کپکام قصد دارد یک عنوان قدیمی و بی نظیر را با استفاده از ابزاری که در حال حاضر در اختیار دارد بازسازی کند، واقعا تصمیم درستی است. در واقع با اینکار، می‌تواند به یک ژانر فراموش شده جان بخشد و یک استفاده بهینه از نسل فعلی داشته باشد. گیم پلی فوق العاده، داستان فراموش نشدنی و گرافیک خیره کننده واجب‌ترین نیازهای نسل هشتم هستند و رزیدنت ایول 2 تمامی این مشخصه‌ها را دارد.

از آنجایی که چیز زیادی به انتشار بازی باقی نمانده و مطمئنا اکثر شما بی صبرانه منتظر هستید که آن را تجربه کنید، تصمیم گرفته‌ایم به تمامی نکاتی که دانستن آن‌ها قبل از تجربه این عنوان ضروری است نگاهی داشته باشیم.

این عنوان فقط یک ریمیک نیست

Everything-About-RE2-P1تغییراتی که در بازی اعمال شده تا حدی هستند که دیگر نمی‌توان آن را فقط یک ریمیک دانست.

طی چند سال گذشته، شاهد عرضه ریمسترهای فراوانی از چندین بازی مشهور بودیم و متاسفانه تنها تفاوتی که این ریمسترها با نسخه اصلی بازی داشتند، چند افکت تصویری و تعدادی تکسچر با کیفیت بود. خبر خوب این است که این قضیه در مورد RE 2 صدق نمی‌کند.

تهیه کنندگان بازی، سویوشی کاندا و یوشیاکی هیباراشی بارها اعلام کردند که این عنوان فقط یک ریمیک ساده نیست، بلکه یک بازی جدید در فرنچایز رزیدنت ایول به حساب می‌آید. و به همین دلیل است که آن‌ها اسم بازی را رزیدنت ایول 2 گذاشته‌اند، نه رزیدنت ایول 2 ریمک. و این حرف حقیقت دارد؛ با تماشای عکس‌ها و تریلرها می‌توان متوجه شد که ساخت بازی از صفر شروع شده است.

مایک لون، مدیر برند شرکت کپکام می‌گوید:

ممکن است یک نفر یک بار و فردی دیگر هزار بار رزیدنت ایول 2 را تمام کرده باشد. اما همان کسی که هزار بار هم بازی را تمام کرده، اینبار تجربه‌ای متفاوت خواهد داشت. این یک بازی کاملا جدید است که بر اساس RE 2 ساخته شده، برای همین اسم آن را رزیدنت ایول 2 گذاشته‌ایم، نه رزیدنت ایول 2 ریمیک. محل قرارگیری آیتم‌ها و دشمنان، شکل و شمایل معماها و حتی لوکیشن‌های بازی تغییر کرده‌اند. انگار که همان بازی قدیمی را به شکلی دیگر ساخته‌ایم اما در عین حال تلاش کردیم که دی ان ای رزیدنت ایول هنوز در آن وجود داشته باشد. اعمال این تغییرات برای این است که شما دقیقا همان تجربه 20 سال پیش را نداشته باشید.

این کار سختی است؛ اینکه بخواهید یک بازی را دوباره به شکلی کاملا متفاوت بسازید و در عین حال تلاش کنید تا هنوز هم همان حس و حال قدیمی را داشته باشد. ناگفته نماند که تغییرات زیاد دیگری هم به چشم می‌خورند؛ داستان، شخصیت‌ها، گیم پلی و یا حتی موسیقی‌های بازی هم تغییر کرده‌اند.

همانطور که کپکام می‌گوید، دلیل اعمال این تغییرات این است که نمی‌خواهند شما همان تجربه قبلی را داشته باشید؛ نمی‌خواهند همان قسمتی بترسید که دفعه اول ترسیدید، نمی‌خواهند یک معما را همانطوری حل کنید که دفعه اول حل کردید و نمی‌خواهند استراتژی که بار اول پیاده کردید را دوباره همینجا هم پیاده کنید.

با توجه به این صحبت‌ها، می‌توان گفت که RE 2 بیشتر شبیه به یک ریبوت است تا یک ریمیک.

تغییراتی که در روند داستانی و شخصیت‌ها ایجاد شده

Everything-About-RE2-P2بله، ظاهر شخصیت‌ها با آن چیزی که ما به یاد داریم بسیار فرق کرده است؛ اما این تفاوت‌ها فقط به ظاهر آن‌ها محدود نمی‌شود.

همانطور که می‌دانید، داستان RE 2 از جایی شروع می‌شود که یک اشتباه کوچک باعث شده تا راکون سیتی به یک جهنم تبدیل شود. پلیس تازه کار لیان کندی، و دانشجوی جوان کلر رد فیلد، که در این شهر نفرین شده گیر افتاده‌اند، باید به دنبال راه فراری بگردند که آن‌ها را از مخمصه نجات دهد. در طول داستان، بسیاری از شخصیت‌های دوست داشتنی سری رزیدنت ایول سر راه شما سبز خواهند شد، بعضی‌ها دشمن شما و بعضی‌ها دوست شما. افرادی از قبیل ای دا وانگ که مطمئنا نقش مهمی را ایفا خواهد کرد، شری برکین(که اگر به یاد داشته باشید در رزیدنت ایول 6 یکی از شخصیت‌های قابل بازی بود) و آنت و ویلیام برکین که به سرنوشت شومی دچار خواهند شد، در RE 2 حضور دارند.

از لحاظ داستانی، رزیدنت اویل 2 از اهمیت بالایی برخودار است؛ چرا که اصل ماجرا از این نسخه شروع می‌شود و حادثه راکون سیتی، یکی از مهم‌ترین و هولناک‌ترین اتفاقاتی است که در کل این سری رخ داده. و از لحاظ شخصیت پردازی، رزیدنت ایول 2 جایی بود که جذاب‌ترین شخصیت‌های این فرنچایز، برای اولین بار وارد داستان شدند؛ افرادی که در نسخه‌های بعدی تکامل یافتند و تبدیل به محبوب‌ترین شخصیت‌های سری رزیدنت ایول شدند؛ افرادی مانند، لیان، کلر، ای دا و یا حتی شری.

اما بد نیست به نکته مهم دیگری اشاره کنیم؛ روایت داستانی اینجا کمی تغییر کرده است. به عنوان مثال، در بازی اصلی، زمانی که شری برای اولین بار کلر را می‌بیند به او می‌گوید "کمکم کن!"؛ اما در تریلر جدیدی که از کمپین کلر دیدیم، در اولین دیدار، قبل از اینکه ویلیام برکین به دنبال کلر بیفتد، شری به کلر می‌گوید "تو کسی هستی که کمک لازم داره!". زمانی که از نویسندگان پرسیدند دلیل تغییر این دیالوگ چیست، آن‌ها در جواب گفتند شری یک بچه است و رفتار او در بازی اصلی زیادی بچگانه بود، این باعث می‌شد که بازی یک حالت کارتون مانند داشته باشد. اما از آنجایی که بازی جدید یک حالت فوتورئالیستی دارد و گرافیک بازی بسیار واقعی است، سازندگان قصد داشتند که به شخصیت‌ها عمق بیشتری بدهند. این تغییر دیالوگ باعث می‌شود که شری دیگر فقط یک بچه نباشد، بلکه به یک شخصیت با انگیزه‌ها و رفتارهای خاص خودش تبدیل شود. بنابراین، این تغییر را برای همه شخصیت‌ها اعمال کرده‌اند.

Everything-About-RE2-P3

علاوه بر اینها، سازندگان باید انتظارات بازیکنان را هم در نظر بگیرند و عنوانی را بسازند که گیمرها در سال 2018 انتظارش را دارند، نه عنوانی که دهه 90 محبوب بود. آن زمان بازی‌ها داستان درست و حسابی نداشتند، برای همین رزیدنت ایول 2 یک انقلاب به حساب می‌رفت، اما الان دیگر ماجرا فرق کرده و انتظارات افزایش یافته‌اند.

برای همین کپکام آن حس و حالی که یک بازی ژاپنی دارد را از این عنوان حذف کرده و کمی واقع گرایانه‌تر عمل کرده است. و به خاطر همین است که ظاهر شخصیت‌ها به کل عوض شده و چهره‌هایشان همانند قبل رویایی نیستند! زمانی که از سازندگان بازی در مورد تغییر لباس کلر پرسیدند، آن‌ها در جواب گفتند، لباسی که در دهه نود طراحی شده بود، همان زمان جالب به نظر می‌رسید اما زیادی فانتزی بود؛ با توجه به تفاوت‌هایی که بازی‌های ویدیویی الان با آن زمان دارند، طراحان کپکام به دنبال چیزی می‌گشتند که منطقی به نظر برسد. پوشیدن آنطور لباسی در شهری که توسط مردگان متحرک تسخیر شده واقعا کمی غیر منطقی به نظر می‌رسد.

گیم پلی جدید اما آشنا

Everything-About-RE2-P4

مسلما یکی از تغییرات مهم اعمال شده، تغییر زاویه دوربین است که از نظر من یک تغییر مثبت به حساب می‌آید؛ با وجود اینکه دوربین ایزومتریک جذابیت خاص خودش را داشت، گاهی اوقات مزاحم کار بازیکنان می‌شد و آن‌ها را آزار می‌داد، بنابراین دوربین سوم شخص یک جایگزین مناسب است و بازی را زیباتر می‌کند. اما علاوه بر زاویه دوربین، ویژگی‌های جدید دیگری هم به بازی اضافه شده که مهم‌ترین آن‌ها، درجه سختی متغیر یا داینامیک است.

درجه سختی داینامیک، مشخصه‌ای بود که برای اولین بار، به طور پنهانی در رزیدنت ایول 4 پیاده سازی شد(می‌گویم پنهانی به خاطر اینکه کپکام تا یک سال بعد از انتشار بازی، چیزی در مورد آن نگفت). روش کار این سیستم اینگونه بود که اگر بازیکنان خیلی حرفه‌ای بازی می‌کردند، بازی خودکار درجه سختی را افزایش می‌داد؛ تعداد دشمنان در هر مرحله بیشتر می‌شد و با خشونت بیشتری با لیان مبارزه می‌کردند. اما اگر بازیکنان دفعات زیادی می‌مردند و نمی‌توانستند به خوبی بازی کنند، بازی خودش کار را برای شما آسان می‌کرد؛ تعداد دشمنان کاهش داده می‌شد و هوش مصنوعی به شما جای نفش کشیدن می‌داد. این سیستم باعث می‌شود که بازی نه آنقدر سخت باشد که اعصاب بازیکن بهم بریزد، و نه آنقدر آسان شود که برای بازیکن یک تجربه خسته کننده را به جای بگذارد.

Everything-About-RE2-P5

یوشیاکی هیباراشی می‌گوید:

هدف استفاده از درجه سختی داینامیک این بود که شما هر چقدر هم حرفه‌ای باشید، هیچوقت احساس امنیت نکنید و آن ترس مورد نیاز را همیشه داشته باشید، چرا که ممکن است هر گوشه و کناری یک دشمن قدرتمندتر از شما وجود داشته باشد!

وجود چنین ویژگی در یک بازی وحشت بقا مانند رزیدنت ایول ضروری است، چرا که ممکن است هر لحظه مهمات شما تمام شود یا حتی ممکن است زیادی به خود مطمئن شوید و دشمنان را دست کم بگیرید! این ویژگی کمک می‌کند که هنگام بازی کردن، ترس لازم را داشته باشید و احساس راحتی نکنید.

علاوه بر آن، بازیکنان می‌توانند با استفاده از منابعی که به دست می‌آورند، پنجره‌ها را مسدود کنند تا از ورود دشمنان جلوگیری کنند. اگر نسبت به این پنجره‌ها بی اهمیت باشید ممکن است بعدا به مشکل بخورید و با یک لشکر زامبی روبرو شوید!

نکته جالب دیگری که توجه من را جلب کرد این بود که زامبی‌ها دیگر سر جای خود ثابت نمی‌ایستند؛ به این معنی که شما را دنبال خواهند کرد و اگر وارد اتاق دیگری بشوید، خیلی راحت در را باز کرده و دست از سر شما بر نمی‌دارند.

همچنین بد نیست بدانید آن جوهرهای دوست داشتنی که در نسخه‌های قبلی رزیدنت ایول برای ذخیره کردن بازی لازم بودند، در این نسخه برگشته‌اند؛ به این معنی که دیگر دفعات محدودی می‌توانید بازی را سیو کنید. همچنین، از آنجایی که تعداد آیتم‌هایی که می‌توانید بردارید محدود است، Item Box یا جعبه‌هایی که به شما اجازه می‌دادند آیتم‌های اضافی خود را در آن‌ها ذخیره کنید، در بازی موجود هستند.

Everything-About-RE2-P6تصویری که مشاهده می‌کنید مربوط به یکی از دشمنان شما در رزیدنت ایول 2، یعنی T-00 است. من به شخصه بدجور منتظرم که ایشان را در بازی ببینم!

و در آخر باید اشاره کنم به حذف Zapping System. این سیستم در نسخه اصلی RE 2 به بازیکنان اجازه می‌داد به طور دلخواه، کنترل لیان یا کلر را به دست بگیرند. کپکام در E3 2018 تایید کرد که این سیستم در نسخه بازسازی شده وجود نخواهد داشت؛ در عوض، برای لیان و کلر دو کمپین کاملا جداگانه ساخته شده که مطمئنا داستان‌هایشان به یکدیگر مرتبط خواهد بود.

یوشیاکی هیباراشی می‌گوید:

اینکه دو شخصیت جدا، یک داستان را تجربه کنند ایده جالبی بود؛ اما وقتی بازیکنان می‌خواستند برای بار دوم بازی را با شخصیت دیگری تمام کنند، بازی کمی خسته کننده می‌شد، چرا که داستان و مرحله‌ها در هر صورت ثابت بودند. ما به دنبال راه بهتری بودیم که بازیکنان را به تجربه دوباره تشویق کند و باعث شود که داستان متفاوتی را تجربه کنند. بنابراین، دو کمپین جداگانه و متفاوت برای لیان و کلر ایجاد کردیم.

شاید حتی کمپین سومی هم وجود داشته باشد، مثلا یک کمپین دیگر برای ای دا وانگ؛ زیرا در عناوین قبلی این سری، زمانی که تمامی مراحل را کامل می‌کردید یک کمپین جدید برای شما باز می‌شد. اگر کمپین دیگری هم در کار باشد، زمانی که بازی منتشر شود خواهیم فهمید.

گرافیک و جزئیات خیره کننده

Everything-About-RE2-P7

گمان نمی‌کنم لازم باشد در این مورد حرفی بزنیم، زیرا با توجه به تریلرهایی که تا الان از بازی مشاهده کرده‌ایم، می‌دانیم که گرافیک این عنوان واقعا مسحور کننده است. همانطور که می‌دانید، موتور استفاده شده برای ساخت RE 2، همان موتوری است که برای ساخت رزیدنت ایول 7 استفاده شد و همان موتوری که DMC 5 با آن ساخته می‌شود. این سه بازی از لحاظ بصری شباهت بسیاری به یکدیگر دارند؛ افکت‌های تصویری و جزئیات گرافیکی که در این عناوین وجود دارند همه بی نظیر هستند و همه اینها به لطف RE Engine است.

طراحی صورت‌های شخصیت‌ها در رزیدنت ایول 2 به کمک مدل‌های زنده انجام شده که این امر باعث می‌شود چهره‌ها بسیار طبیعی‌تر جلوه کنند. علاوه بر گرافیک زیبا و واقعی، دیگر جزئیاتی که تا به حال دیده شده، بازی را به اوج کمال می‌رسانند. RE 2 از فیزیک بسیار قوی برخوردار است، عضوهای مختلف بدن دشمنان ممکن است با تیر زدن قطع شوند و یا حتی پوست صورتشان به طور کامل جدا شود. درواقع جزئیات بازی فوق العاده و همچنین چندش آور هستند، دقیقا همانطوری که یک بازی ترسناک باید باشد.

Everything-About-RE2-P8گرافیک بالا فقط به طبیعی شدن چهره‌ها کمک نمی‌کند؛ بلکه همچنین باعث می‌شود دشمنان شما شکل و شمایل هولناک‌تری داشته باشند.

کپکام تا جایی که توانسته، قدرت نسل هشتم را به کار گرفته است؛ چرا که با خود فکر نمی‌کند RE 2 یک ریمیک است، بلکه به چشم یک بازی کاملا جدید به آن نگاه می‌کند. و ناگفته نماند که شرکت کپکام، قبلا اعلام کرد که مهم‌ترین هدف آن‌ها دستیابی به گرافیک واقعی، اما در عین حال ثبات نرخ فریم است. بنابراین می‌توان انتظار یک بازی با گرافیک بی نظیر و Performance عالی را داشته باشیم.

یک Survival Horror به تمام معنا

گاهی اوقات احساس می‌کنم که حتی با وجود غیبت شینجی میکامی، شرکت کپکام در ساخت بازی‌های وحشت بقا استعداد خاصی دارد. این شرکت بارها به همه ثابت کرد که در این ژانر حرف اول را می‌زند و حال، می‌خواهد با ساختن یکی از کامل‌ترین عناوینش، دوباره همگان را حیرت زده کند.

بله، این عنوان کامل‌ترین بازی فرنچایز رزیدنت ایول خواهد بود، چرا که سازندگان تمامی ویژگی‌هایی که در عناوین قبلی این سری بوده را در RE 2 قرار داده‌اند. تصور کنید تمامی این ویژگی‌ها با هم ترکیب شوند؛ داستان و شخصیت پردازی زیبای رزیدنت ایول 2، گرافیک چشم نواز و ترس و دلهره رزیدنت ایول 7، المان‌های فوق العاده Survival و دوربین سوم شخص رزیدنت ایول 4، تصور کنید همه اینها با یکدیگر ترکیب شوند، چه نتیجه‌ای به دست می‌آید؟ بله، RE 2. به راحتی می‌توان گفت که با بهترین بازی وحشت بقا در سال 2018 یا حتی بهترین بازی وحشت بقا که تا به حال درست شده روبرو هستیم.

Everything-About-RE2-P9

RE 2 تمامی مشخصه‌هایی که برای یک بازی رزیدنت ایول لازم است را دارد و می‌تواند به راحتی یکی از بهترین تجربه‌های Survival Horror شما را برایتان به جای بگذارد. مطمئن باشید این عنوان ارزش صبر کردن را خواهد داشت و شما را ناامید نخواهد کرد.

رزیدنت ایول 2 در تاریخ 25 ژانویه 2019(پنجم بهمن ماه سال جاری) برای PC، Xbox One و PS4 منتشر خواهد شد.

  • هیچ نظری یافت نشد
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید و یا ثبت نام کنید.