نویسنده: هادی یکشنبه، 03 فروردين 1399
ساعت 18:00

مقایسه دو کنسول پلی‌استیشن 5 و ایکس‌باکس Series X مطلب ویژه

3.13 از 5

چند روز پیش بود که سونی سرانجام از مشخصات فنی کنسول نسل بعدی خود یعنی پلی‌استیشن 5 رونمایی کرد. اگرچه در جریان این کنفرانس، از طراحی و ظاهر این کنسول پرده‌برداری نشد، با این وجود طرفداران این کمپانی محبوب، حال درک بهتری از میزان انتظارات خود از این کنسول دارند. صنعت بازی‌های ویدئویی دوباره وارد مرحله آشنایی شده است که هر بار با عرضه سیستم‌های جدید تجربه کرده‌ایم؛ رقابتی که همه آن را با عنوان جنگ کنسول‌ها می‌شناسیم. اینجاست که این سوال پیش می‌آید که پلی‌استیشن 5 چگونه در رقابت با ایکس‌باکس Series X ظاهر شده است؟

جدای از این حرف‌ها، همه می‌دانیم که یک کنسول بدون بازی‌هایش، عملاً هیچ ارزشی ندارد و تا به این جای کار هنوز عناوین زیادی برای نسل بعدی کنسول‌ها معرفی نشده‌اند. تنها چیزی که دیده‌ایم، گیم‌پلی کوتاهی از بازی Godfall بوده که قرار است یکی از عناوین نسل بعدی پلی‌استیشن 5 باشد. همچنین خبرهایی از عرضه بازی‌های نسل فعلی بر روی کنسول‌های نسل جدید به گوش می‌خورد. البته این صحبت‌ها به این معنا نیست که مشخصات فنی کنسول‌ها اهمیتی ندارد ولی شاید طرفداران قبل از هر گونه نتیجه‌گیری نهایی مایل باشند که ببینند چه عناوینی بر روی کنسول محبوبشان عرضه خواهد شد.

ایکس باکس Series X

xbox series x console

مایکروسافت در خصوص کنسول نسل بعدی خود، بسیار شفاف عمل کرده است. ایکس باکس Series X در مراسم سال گذشته Game Awards معرفی شد و طرفداران اولین بار با قابلیت‌هایی که نسل بعد برای ارائه دارد آشنا شدند. با این وجود تا همین چند روز پیش، دقیقاً نمی‌دانستیم که Series X چه چیزی برای عرضه دارد. با توجه به قدرت بالای مایکروسافت در پشتیبانی از کنسول خود، به نظر می‌رسد که ایکس باکس برای نسل پیش رو، از وضعیت بهتری برخوردار است.

این بار مایکروسافت نسبت به ایکس باکس وان، شعار و مفهوم بسیار بهتری را برای ایکس باکس Series X در نظر گرفته است. تمرکز مایکروسافت به جای بازاریابی برای کنسولی همه‌ کاره (آنطور که ایکس باکس وان معرفی شده بود) به بازی‌ها و پلتفرم ایکس باکس جلب شده است. این حرکت مایکروسافت بسیار کلیدی است و قطعا می‌تواند نویدبخش نسلی قدرتمند برای این کنسول باشد.

این که پلی‌استیشن 4 نسبت به ایکس باکس وان فروش بسیار بهتری را تجربه کرد، بر کسی پوشیده نیست؛ حداقل طبق برآوردها و پیش‌بینی‌های رسمی زیرا مایکروسافت خیلی وقت است که آمار فروش ایکس باکس را اعلام نمی‌کند. با این وجود مایکروسافت تقریبا در هر زمینه‌ای دست پیش را گرفته و همین موضوع نیز اذهان عمومی را نسبت به کنسول بعدی این شرکت کنجکاو کرده است. شاید همین جلب توجه  به این کنسول کمک کند که علیرغم موفقیت فعلی پلی‌استیشن، در کانون توجهات باقی بماند. تا به اینجای کار و با توجه به مشخصات فنی دو کنسول، ایکس باکس Series X قدرتمندتر از پلی‌استیشن 5 است ولی بسیاری از افراد، قبل از آن که به نتیجه‌ای نهایی در این خصوص برسند، به مقایسه‌ای اصولی بین این دو کنسول، در کنار هم و از تمامی جهات، نیاز دارند.

پلی‌استیشن 5

playstation 5 logo concept black

پلی‌استیشن 5 هنوز یک جورایی برای بسیاری از ما ناشناخته و مرموز است و به نظر می‌رسد که سونی از لحاظ بازاریابی، توجهی به این موضوع نداشته است. اگرچه مشخصات فنی پلی‌استیشن 5 رونمایی شده است ولی در مورد سایر ویژگی‌ها و حتی ظاهر نهایی آن هنوز اطلاعاتی در دسترس نیست.

پلی‌استیشن به عنوان برنده نسل فعلی، بایستی از جایگاه بهتری در بین کنسول‌های نسل بعدی برخوردار باشد. با این وجود با دست پیش گرفتن مایکروسافت از سونی، درست بودن این فرضیه دیگر تضمینی ندارد. مایکروسافت در این زمینه با تعداد زیاد اعلامیه‌ها و کنفرانس‌های خود، از سونی پیشی گرفت و سونی نیز از آن طرف تنها به ارائه اطلاعات مناسبتی و گاه و بیگاه از سیستم خود بسنده کرد.

سونی در جریان کنفرانس خود اعلام کرد که در حال حاضر تنها صد عنوان برتر پلی‌استیشن 4 از قابلیت backward compatible برخوردار هستند و این موضوع، شایعه پشتیبانی کامل پلی‌استیشن 5 از تمامی کنسول‌های پلی‌استیشن را در هاله‌ای از ابهام قرار می‌دهد. به نظر می‌رسد که خبری از آن سطح از پشتیبانی که همه قبلا در ذهن خود تصور می‌کردیم نیست.

با توجه به ضعیف‌تر بودن پلی‌استیشن 5، به نظر می‌رسد که سونی روی لیست سنگین خود از عناوین انحصاری برای حفظ  کاربران خود بر روی این پلتفرم حساب باز کرده است. خوشبختانه پلی‌استیشن از لحاظ عناوین انحصاری چیزی کم ندارد و لیستی قدرتمند از بازی‌های شناخته‌شده و محبوب را در اختیار دارد. باید اشاره کنیم که چند سال اول نسل بعدی، زمانی بسیار عالی برای عرضه دنباله‌ی بزرگترین عناوین این پلتفرم مانند Horizon: Zero Dawn، God of War و Spider-Man است و قطعا سونی برنامه ویژه‌ای برای این عناوین دارد.

این مزیت بزرگی است که پلی‌استیشن برای ارائه به مخاطبان خود دارد اما از آن طرف مایکروسافت نیز چپ و راست در حال خرید استودیوهای جدید است و به نظر می‌رسد که در حوزه عناوین انحصاری نیز شاهد رقابتی شدید بین این دو کنسول باشیم. در نهایت با فرض این که هر دو کنسول‌ها عناوینی انحصاری برای عرضه داشته باشند، نتیجه‌گیری در این خصوص به کیفیت بازی‌ها برمی‌گردد. با توجه به آنچه که قبلا از سونی دیده‌ایم و نیز اشتیاقی که مایکروسافت برای نسل بعدی از خود نشان می‌دهد، به نظر می‌رسد که در این حوزه شاهد ارائه عناوین انحصاری با کیفیت و بزرگی باشیم.

مشخصات فنی

xbox series x velocity architecture e1584372921352

بدون شک طرفداران هر دو کنسول، هم در حال حاضر و هم در زمان عرضه کنسول‌ها، حتی به کوچکترین و ریزترین جزئیات در خصوص پلتفرم محبوب خود واکنش نشان می‌دهند. مایکروسافت در زمینه مشخصات فنی دست بالا را دارد ولی این ممکن است به معنای گران‌تر بودن Series X نیز باشد. در هر صورت هر دو کنسول، مشخصات بسیار بالاتری نسبت به کنسول‌های فعلی دارند و این موضوع می‌تواند جهشی بزرگ را در زمینه گیم‌پلی و مقیاس بازی‌ها به دنبال داشته باشد.

ایکس‌ باکس Series X:

  • پردازنده: ۸ هسته‌ای 3.8 گیگاهرتز (3.66 گیگاهرتز w/ SMT)، پردازنده سفارشی Zen 2
  • پردازنده گرافیکی: 12 ترافلاپس، 52 واحد محاسباتی (CU) با 1.825 گیگاهرتز، مدل سفارشی RDNA 2
  • ابعاد مدار: 360.45 میلی‌متر مربع
  • معماری: ۷ نانومتری بهبودیافته
  • مموری: 16 گیگابایت از نوع GDDR6 (w/ 320mb bus)
  • پهنای مموری: ۱۰ گیگابایت @ 560 گیگابایت بر ثانیه, ۶ گیگابایت @ 336 گیگابایت بر ثانیه
  • حافظه داخلی: یک ترابایت SSD مدل سفارشی NVME 
  • سرعت انتقال داده: 2.4 گیگابایت بر ثانیه (خام)، 4.8 گیگابایت بر ثانیه (فشرده‌ شده، به همراه بلاک سخت‌افزاری سفارشی عدم فشردگی)
  • حافظه قابل افزایش: 1 ترابایت کارت گسترش‌دهنده (کاملا مطابق با حافظه داخلی)
  • حافظه بیرونی: پشتیبانی از HDD اکسترنال با USB 3.2 
  • درایور نوری: درایو بلوری 4K UHD
  • عملکرد هدف: وضوح 4K با نرخ 60 فریم بر ثانیه تا 120 فریم بر ثانیه

 

پلی‌استیشن 5:

  • پردازنده: ۸ هسته‌ای Zen 2 فرکانس 3.5 گیگاهرتز (با فرکانس متغیر)
  • پردازنده گرافیکی: 10.28 ترافلاپس، 36 واحد محاسباتی (CU) با فرکانس 2.23 گیگاهرتز (فرکانس متغیر)
  • مموری: مدل GDDR6 و 16 گیگابایتی / 256 بیت
  • پهنای مموری: 448 گیگابایت بر ثانیه
  • حافظه داخلی: SSD سفارشی 825 گیگابایتی
  • سرعت انتقال داده: 5.5 گیگابایت بر ثانیه (خام)، 8 تا 9 گیگابایت بر ثانیه (فشرده‌ شده)
  • حافظه قابل افزایش: NVMe SSD 
  • حافظه بیرونی: پشتیبانی از USB HDD
  • درایور نوری: درایو بلوری 4K UHD

واضح است که ایکس باکس Series X کنسول قدرتمندتری است و حداقل با توجه به آمار و ارقام، از لحاظه کارایی و عملکرد فنی بهتر از  پلی‌استیشن 5 عمل خواهد کرد. با این وجود باید گفت که فرایند توسعه یک بازی بسیار پیچیده است. چیزی که مسلم است این است که بازی‌ها قطعا ظاهر و گرافیک بهتری نسبت به الان خواهند داشت. اما توسعه بازی برای یکی از این دو کنسول آسان‌تر از دیگری خواهد بود و این موضوع  در جنگ کنسول‌ها، حکم یک برگ برنده را دارد.

سونی ادعا کرده که پلی‌استیشن 5، آسان‌ترین پلتفرمی است که تا به حال برای توسه بازی‌ها مورد استفاده قرار گرفته است. اگر این ادعا درست باشد، ممکن است با وجود سخت‌افزار پایین‌تر، شاهد یک تجربه گیمینگ با ثبات‌تر در این کنسول باشیم. البته باید منتظر باشیم و ببینیم که نظر توسعه‌دهندگان بازی در این خصوص چیست.

بله احتمال این که ایکس باکس بازی‌های تردپارتی را با بازدهی بیشتری و حتی نرخ وضوح بالاتر اجرا کند وجود دارد اما قطعا هر دو کنسول با هدف اجرای بازی‌ها در وضوح 4K و نرخ 60 فریم بر ثانیه طراحی شده‌اند و با توجه به سخت‌افزار این کنسول‌ها، به نظر می‌رسد که اکثر بازی‌ها نیز به این هدف دست یابند.

متاسفانه هنوز اطلاعاتی در خصوص قیمت این کنسول‌ها وتاریخ دقیق عرضه آن‌ها در دست نیست. می‌توان امیدوار بود که سونی به زودی کنفرانسی با تمرکز بیشتر بر روی مخاطبان داشته باشد و از ناراحتی طرفداران خود نسبت به شیرجه عمیق پلی‌استیشن 5 بکاهد. البته دیر یا زود سونی بالاخره اطلاعات کامل این کنسول را فاش خواهد کرد و بنابراین گیمرها می‌توانند با آگاهی بیشتری نسبت به خرید خود اقدام کنند.

 

هادی | مقالات | 22/03/2020
  • هیچ نظری یافت نشد
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید و یا ثبت نام کنید.