نویسنده: سینا محمدی چهارشنبه، 16 فروردين 1396
ساعت 19:35

پیش نمایش بازی Cuphead

4.33 از 5

شوتر دهه نودی ! پیش نمایش بازی کاپ هد

مدت زیادی است که با ورود به نسل هشتم همچنان عنوان Run and Gun دو بعدی با کیفیتی منتشر نشده و خیلی از بازیبازان ( که نگارنده در راس آن ها قرار دارد ) منتظر ادامه ای از Metal Slug هستند و روز ها را با آرزوی دنباله ساخت Contra سپری می کنند ! دو برادر کانادایی با نام های Chad Moldenhauer و Jared Moldenhauer قصد دارند با ساخت Cuphead جایگاه عناوین Run and Gun را ثابت نگه دارند تا شاید سازندگان بیشتری هم به ساخت عناوینی با این سبک تشویق شوند . با ما و ادامه پیش نمایش این عنوان خاص همراه باشید .

Cuphead Preview image 1

طوفان گلوله * ( برگرفته شده از بازی ای با نام BulletStorm ساخته سال 2011 )

اگر اخبار این بازی را دنبال کرده باشید می دانید که کاپ هد، مانند Run and Gun های قدیمی ساخته شده و از نظر سختی به عناوین Gunstar Heroes و Contra شباهت فراوانی دارد و حتی در بخش مبارزه با باس ها می بینیم که سختی بازی از سری کنترا نیز فراتر می رود !

Cuphead Preview image 2

مراحل بازی در داخل یک نقشه با دوربین ایزومتریک قابل انتخاب هستند و به احتمال زیاد قادر خواهید بود که یک مرحله را به منظور کسب امتیاز بیشتر از نو شروع کنید

مراحل بازی کاملا مناسب بازیبازانی طراحی شده که با اصول عناوین ران اند گان دهه نودی آشنایی کامل دارند و با دیدن دشمنان داخل بازی، این موضوع کاملا مشهود است. شما در نقش کله فنجانی بعد از به پایان رساندن تعدادی مرحله، درست مانند بازی های قدیمی با باس فایتی سرسخت روبرو می شوید. بازی تاکید زیادی بر روی مبارزه با باس ها دارد و تمامی آنها دقیقا از اصول نسخه های Shattered Soldier و Hard Corps سری Contra پیروی می کنند، به این معنا که دقیقا لحظه ای که فکر می کنید باس مقابل تان شکست خورده و مغلوب میدان شده، ناگهان خود را در وضعیتی هولناک تر می بینید و مشاهده می کنید که باس پیش روی شما با تغییر دادن استراتژی حمله اش قصد دارد شما را با روشی دیگر به صفحه You Died راهنمائی کند! باس فایت های بازی تنوع زیادی دارند و چه در زمین و چه در آسمان ها مبارزات زیادی وجود دارد که انتظار بازیباز های سرسخت را می کشند. سازندگان تصمیم دارند بیش از 30 باس فایت را در بازی بگنجانند، رقمی که تا کنون در بازی های ران اند گان بی سابقه بوده و اگر سازندگان بیش از سی باس فایت را در بازی قرار دهند می توانند رکورد بیشترین تعداد باس فایت در یک بازی ران اند گان که پیش از این متعلق به Alien Soldier بود را از آن خود کنند.

Cuphead Preview Alien Soldier image 3

رکورد بیشترین تعداد باس فایت در یک بازی ران اند گان به بازی Alien Soldier تعلق دارد که استودیوی Treasure که عنوان Gunstar Heroes را در کارنامه داشت ، آن را ساخته بود

چیزی که پس از معرفی کاپ هد، باعث گرم شدن محافل گیمی شد، سبک گرافیکی بازی بود. گرافیک بازی در یک کلام زیباست بنحوی که سازندگان با الگوگیری از کارتون های ده ی 1930، از بعد بصری بازی متفاوتی را خلق کرده اند. اگر بخواهیم سبک گرافیکی کاپ هد را بهتر توصیف کنیم، باید بگوییم که فرض کنید در حال دیدن یکی از کارتون های دهه سی میلادی هستید و حال این توانایی به شما داده می شود که کنترل شخصیت اصلی آن کارتون را بر عهده بگیرید !

Cuphead Preview image 4

سبک گرافیکی بازی بی نظیر است و با یک نگاه شیفته آن خواهید شد

چیزی هم که گرافیک این عنوان را خاص کرده سبک متفاوت آن بازی است که دقت سازندگان را در انتخاب طرح هنری مناسب با اتمسفر بازی نشان می دهد. از آن جایی که با عنوانی مستقل طرف هستیم، باید گفت که گرافیک بازی به عنوان یک بازی مستقل بی نقص است، به قدری بی نقص که توجه مخاطب را به نسبت دیگر عناوین بزرگ، حتی بیشتر به خود جلب می کند. همانطور که گفتم، گرافیک بازی به کارتون های دهه سی میلادی شباهت دارد، به همین طبع موسیقی های بازی هم از آهنگ های کارتون های همان دوران پیروی می کند تا کاملا احساس کنید که بازی خود را در کارتون های دهه سی میلادی غوطه ور ساخته؛ موسیقی بازی مخصوصا در هنگام مبارزه با باس ها، مخاطب را به دوران کارتون های قدیمی می برد و حتی در هنگام اجرای بازی خط و خش هایی بر روی تصویر ظاهر می شوند تا دقیقا این احساس به شما دست دهد که در حال دیدن یک کارتون قدیمی هستید .

Cuphead Preview image 5

مانند بسیاری از بازی های ران اند گان اسلحه های متنوعی در بازی وجود دارند و حتی قادر به خرید آیتم های مختلف در بازی هستید

اژدها وارد می شود* ( برگرفته شده از فیلمی به نام Enter the Dragon به کارگردانی رابرت کلوز )

پیش تر گفتیم که سازندگان قصد دارند باس فایت های زیاد و البته متنوعی را در بازی قرار دهند و رکورد بیشترین تعداد باس فایت در یک بازی Run and Gun را بشکنند. خوب است به همین بهانه نگاهی به دو مورد از متفاوت ترین والبته چالش برانگیز ترین باس فایت های بازی بپردازیم.

Cuphead Preview image 6

یکی از خلاقانه ترین باس فایت های بازی

یکی از مبارزات سخت شما در بازی بطور قطع رویایی با دو قورباغه بوکسور خواهد بود که قرار است دمار از روزگار بازیباز بخت برگشته دربیاورند! دلیلی هم که باعث می شود این مبارزه را سخت بنامیم، همکاری بین آن هاست، چرا که این بار تنها یک باس را نباید از بین ببرید، بلکه دو قورباغه به کمک هم اوضاع را بسیار وخیم می کنند. قورباغه اول به بازیباز گلوله های پرانرژی شلیک می کند و قورباغه دیگر نیز در این کار او را همراهی می کند! در موقعیت بعدی می بینیم که قورباغه اول به سمت چپ صفحه منتقل می شود و با پرتاب گلوله هایی قصد دارد بازیباز را از بین ببرد، اما مشکل این جاست که قورباغه دوم به لطف تکان دادن سر و دست اش و تبدیل کردن خود به یک پنکه (!) جریان هوا را طوری تنظیم می کند که به سمت چپ منتقل شوید تا احتمال برخورد شما به این گلوله ها بیشتر شود. اما همانطور که گفتم بازی از فرمول نسخه های Hard Corps و Shattered Soldier سری کنترا پیروی می کند و به همین ترتیب، صحنه ای عجیب را می بینید که طی آن قورباغه اول با قل دادن خود به سمت راست صفحه به دهان قورباغه دیگر منتقل می شود و مشاهده می کنیم که دستگاه عجیبی شکل می گیرد که به سمت بازیباز سکه نیز پرتاب خواهد کرد!  گویا موارد طنزآلود و البته ترسناک زیادی در بازی وجود دارند که باید با انتشار بازی و تجربه آن نظاره گر چنین موضوعی باشیم.

Cuphead Preview image 7

سختی بازی در این قسمت بیداد می کند

معلوم نیست سازندگان از کجا ایده چنین باس فایت هایی به ذهن شان رسیده! مبارزه ای که در تصویر بالا مشاهده می کنید، گویی یکی از سخت ترین باس فایت های تاریخ بازی های ران اند گان است ! مبارزه با این باس در آسمان جریان دارد و شما باید استراتژی خود را بارها و بار ها تغییر دهید. از آنجایی که این باس قادر است خود را به شکل موجودات مختلف تغییر دهد، می تواند به یک گاو خشمگین تبدیل شده و به بازیباز حمله کند یا خود را به شکل تیراندازی ماهر در بیاورد و تیر های زیادی را روانه بازیباز کند، این را باید در نظر داشت که در این حالت، شلیک ها فقط شامل یک تیر معمولی نمی شوند و چند ستاره هم ، درست مانند ردیاب ها به جان بازیباز می افتند و او را دنبال می کنند! همچنین باید این موضوع را بگوییم که در این حین زپلین هایی نیز به شما شلیک خواهند کرد تا آرزو کنید ای کاش همانند مکس پین، این قابلیت را داشتید که زمان را آهسته کنید! حتی شما از صدای این باس در امان نخواهید بود، چرا که او با پرتاب جسمی به شکل HA از دهان خود می تواند برای شما دردسر ایجاد کند ( در تصویر بالا این صحنه قابل رویت است ) ! جدا از تمامی دردسر ها در نهایت این باس فایت به شکل یک ماه تبدیل شده و به روش کنترایی (!) دود از سر شما بلند خواهد کرد !

Cuphead Preview image 8

این باس فایت دقیقا مانند باس فایت صورت فلکی بازی Contra Hard Corps عمل می کند و جالب اینجاست که او هنگام تغییر شکل ، به شکل هایی که در تصویر بالا می بینید خود را شبیه می سازد ؛ گویا سازندگان ایده زیادی از Contra Hard Corps برای طراحی این باس فایت گرفته اند . ویدیوی مبارزه با این باس فایت را می توانید در زیر مشاهده کنید تا بیشتر به این شباهت پی ببرید

مرز بین سختی و جنون

معرفی همین دو باس فایت کافی بود تا بتوانید به سختی جنون آمیز بازی پی ببرید ، سختی ایکه می تواند بار ها بازیباز را به نقطه شروع منتقل کند . البته امکان اجرای بازی بصورت Co op در این بازی وجود دارد اما با سختی زیاد این بازی بعید است حتی بازی کردن آن بصورت دو نفره بتواند توفیقی داشته باشد . این دو برادر کانادایی در سال 2000 نیز ایده ساخت بازی ای با این استایل را در سر داشتند اما کمبود امکانات مانع از ادامه کار شد . آن ها در سال 2010 و با دیدن موفقیت بازی Super Meat Boy دوباره تصمیم به تلاش مجدد برای به وقع پیوستن رویای خود گرفتند و از سال 2010 بود که روند توسعه بازی آغاز شد . جالب است بدانید که کاراکتر های بازی که هم اکنون آن ها را با نام های Cuphead و Mugman می شناسیم چیزی حدود 150 طرح مختلف را پشت سر گذاشته اند تا به شکل کنونی رسیده اند و حتی به عنوان مثال قرار بود چنگال یا بشقاب به جای سر کاراکتر اصلی قرار گرفته باشد !

Cuphead Preview image 9

یکی از بهترین عناوین ران اند گان که چیز زیادی تا انتشارش باقی نمانده

کاپ هد اولین بازی استودیوی مستقل MDHR به حساب می آید و این استودیو قصد دارد تا عنوانی ران اند گان را همانند بازی های دهه نود شکل دهد ، اما با سبک و سیاق گرافیکی کارتون های قدیمی . اگر به بازی های ران اند گان دو بعدی علاقه مندید این بازی باید در لیست بازی های مورد انتظار شما در سال 2017 قرار گیرد . تاریخ انتشار بازی نیمه سال 2017 ذکر شده و می توانید بر روی PC و Xbox One به تجربه این بازی بپردازید ، عنوانی سخت ، طاقت فرسا و البته پر از گلوله هایی که همگی به سمت بازیباز شلیک می شوند !

  • Registered
    آفلاین
    عضویت: بهمن 1395
    نظرها: 46
    تشکر: 25
    تشکرشده: 67
    کنسول‌های بازی:

    به به و چه چه به این بازی( برگرفته از متن مجله ویدیویی بازیخوار)!!!!!
    زمانی دو کنسول نسل هشتمی تازه داشتند پایشان را در فروش خود در بازار محکم میکردن ،هر کدوم از شرکت ها سعی داشتن که به جز بازیای aaa انحصاری واسه کنسول خودشون عناوینی مستقل رو هم به صورت انحصاری زمانی وارد رقابت با همدیگر کنن تو این جریانات به نظر من این عنوان cuphead بود که بیشتر از همه مورد توجه مخاطبین و منتقدین قرار گرفت(حتی بیشتر از inside!!!!! چون اینساید بیشتر یه بازی مرموز بود)علتش هم صد در صد وجود همین استایل گرافیکی جذاب و متفاوت بود که در نگاه اول هر گیمری رو به یاد کارتونای هالیوودی مینداخت .اینقدر که فک کنم بیشتر سایتای گیم و به قول خودت محافل گیمی بعد از تیزر کوتاه این عنوان سریعا شروع به نوشتن مقالات و نظراتشون راجع به بازیی بودن که همه ی وجودش معنای یه نوستالژی تمام عیار میاد.از گرافیکش ،از سبک ران اند گان جذاب و سختش که ما رو یاد عناوین کنترا میندازه،از صدا گذاری عجیبش که انگار داری یه فیلم یا ویدیوی قدیمی رو با کیفیت تاریخ مصرف گذتش نگاه میکنی و یا صداگذاری تیراندازیش که انگار سازندگان با صدای دهن خودشون اونو درآوردن?،از باس فایتای دیوانه وارش که واقعا میتونه در لحظه هم اوج لذت رو در بازیباز ایجاد کنه و هم از سختیش اونو عصبی کنه!!!!و خلاصه همه چیزش که نشان از یک پکیژ تمام عیارو میده.
    این عنوان اگر بتونه به تمام وعده هاش عمل کنه و یه بازی استاندارد رو توی این نسل بده ،باید بازیسازان مستقل از خوشحالی بال در بیارن چون قراره از این به بعد خیلی بیشتر تحت حمایت ناشران بزرگ قرار بگیرن.
    no man's sky که نتونست امیدوارم این یکی بتونه.
    ممنونم سینا جان بابت مقالت

    آخرین بار در تاریخ حدود 7 سال قبل توسط سینا محمدی ویرایش شد
    ‏سینا محمدی از این نوشته تشکر کرده است.
  • Registered
    آفلاین
    عضویت: دی 1395
    نظرها: 104
    تشکر: 91
    تشکرشده: 78
    در پاسخ به: btb cutting
    به به و چه چه به این بازی( برگرفته از متن مجله ویدیویی بازیخوار)!!!!! زمانی دو کنسول نسل هشتمی تازه داشتند پایشان را در فروش خود در بازار محکم میکردن ،هر کدوم از شرکت ها سعی داشتن که به جز بازیای aaa انحصاری واسه کنسول خودشون عناوینی مستقل رو هم به صورت انحصاری زمانی وارد رقابت با همدیگر کنن تو این جریانات به نظر من این عنوان cuphead بود که بیشتر از همه مورد توجه مخاطبین و منتقدین قرار گرفت(حتی بیشتر از inside!!!!! چون اینساید بیشتر یه بازی مرموز بود)علتش هم صد در صد وجود همین استایل گرافیکی جذاب و متفاوت بود که در نگاه اول هر گیمری رو به یاد کارتونای هالیوودی مینداخت .اینقدر که فک کنم بیشتر سایتای گیم و به قول خودت محافل گیمی بعد از تیزر کوتاه این عنوان سریعا شروع به نوشتن مقالات و نظراتشون راجع به بازیی بودن که همه ی وجودش معنای یه نوستالژی تمام عیار میاد.از گرافیکش ،از سبک ران اند گان جذاب و سختش که ما رو یاد عناوین کنترا میندازه،از صدا گذاری عجیبش که انگار داری یه فیلم یا ویدیوی قدیمی رو با کیفیت تاریخ مصرف گذتش نگاه میکنی و یا صداگذاری تیراندازیش که انگار سازندگان با صدای دهن خودشون اونو درآوردن?،از باس فایتای دیوانه وارش که واقعا میتونه در لحظه هم اوج لذت رو در بازیباز ایجاد کنه و هم از سختیش اونو عصبی کنه!!!!و خلاصه همه چیزش که نشان از یک پکیژ تمام عیارو میده. این عنوان اگر بتونه به تمام وعده هاش عمل کنه و یه بازی استاندارد رو توی این نسل بده ،باید بازیسازان مستقل از خوشحالی بال در بیارن چون قراره از این به بعد خیلی بیشتر تحت حمایت ناشران بزرگ قرار بگیرن. no man's sky که نتونست امیدوارم این یکی بتونه. ممنونم سینا جان بابت مقالت

    بله واقعا بازی , بازی جالبیه
    از اون جایی هم که عاشق کنترا م صبر کردن برای این بازی کمی سخته:blink:

    ‏btb cutting از این نوشته تشکر کرده است.
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید و یا ثبت نام کنید.