نویسنده: محمدجواد فرج الهی چهارشنبه، 17 خرداد 1396
ساعت 02:11

دورنمای تکامل صنعت بازی‌سازی

4.67 از 5

دورنمای سرگرمی‌های رایانه‌ای و تکامل صنعت گیم

تجسم کنید در سال 2037 قرار داریم. البته با این فرض که جهان در اثر جنگ های اتمی و تهدید های محیط زیستی از بین نرفته باشد!

شما در خانه نشستید و حوصله تان سر رفته است. به سراغ کامپیوتر ذغالی تان که چند سالی عمر دارد می روید. دنبال یک بازی خاص می گردید. سرور های مختلف را زیر و رو می کنید. سرور های مایکروسافت، سونی، نینتندو، الکترونیک آرتز، اسکوئرانیکس، اکتیویژن بلیزارد و ... بالاخره یک عنوان انحصاری را انتخاب می کند. بعد از خرید اشتراک سرویس، مستقیما وارد بازی می شوید. بدون آنکه نیازی به دانلود و نصب بازی داشته باشید. بعد ازاجرا، از گرافیک بازی حیرت زده می شوید. البته می دانید که کامپیوتر شما هیچگاه نمی تواند این حجم از پردازش را انجام دهد!

غرق در بازی هستید که ناگهان یادتان می آید کاری دارید که باید انجام دهید. کاری که بخاطر آن باید از خانه بیرون بروید. اما شما نگرانی ندارید. کامپیوتر را خاموش می کنید و بیرون می روید.

در طول مسیر، وقتی داخل ماشین خودران خود نشسته اید، موبایل تان را ازجیبتان در می آورید و بازی تان را ادامه می دهید! دقیقا از جایی که بازی را رها کردید شروع می کنید. بازی با همان کیفیت اجرا می شود و افتی مشاهده نمی کنید...

Future of the game industry article p1

موبایل ها، جز مهمی از صنعت گیم هستند و خواهند بود!

این دورنمای 20 ساله آینده صنعت گیم است. در این دورنما، خبری از کنسول های بازی نیست. خبری از ماژول‌های فوق العاده قدرتمند برای بازی در کامپیوترهای شخصی نیست. خبری از سیستم عامل های مجزا برای کامپیوتر و موبایل نیست.

در این دورنما، زمان و مکان برای بازی کردن معنا ندارد. عنوان انحصاری و غیر انحصاری معنا ندارد. شما با یک کامپیوتر و یا یک موبایل می توانید به تمام بازی‌ها دسترسی داشته باشید. دیگر حسرت بازی های انحصاری را نخواهید خورد. سونی، مایکروسافت، نینتندو همگی سرور های خود را راه اندازی کرده اند و خدمات ارائه می دهند. تنها مبلغی که باید پردازید هزینه اشتراک ماهیانه است. و بعد دنیای گیم در اختیار شماست! بازی ها با بیشترین جزییات گرافیکی در سرور های مرکزی پردازش می شوند و تصویر را برای شما می فرستند. دیگر نگران سخت افزار کهنه و موبایل ضعیف خودتان نیستید. ابر کامپیوتر ها خودشان کارشان را انجام می دهند. شما بدون دغدغه و نگرانی جا و مکان و زمان و هزینه، فقط لذت ببرید!

اما چطور به این دورنما در صنعت گیم خواهیم رسید؟

شاید در این دورنما، اینترنت و سرعت آن بزرگترین مساله و دغدغه باشد. جدای از قدرت ابرکامپیوترها، یک بستر اینترنتی مناسب لازم است تا تصاویر پرحجم پردازش شده را به دستگاه کاربر بفرستد و کنترل های حرکتی را از کاربر بگیرد. خوشبختانه نسل بعدی اپراتور های موبایل توانایی ارائه این اینترنت را دارند. استاندارد های نسل پنجم سیمکارت ها سرعتی بالغ بر 10 گیگابیت بر ثانیه و تاخیر کمتر از یک میلی ثانیه را پیشنهاد می کنند.

این نسل از اپراتور ها توانایی دارند ظرفیتی بیش از 10 هزار برابر ظرفیت فعلی نسل چهارم را پوششش بدهند درنتیجه تعداد کاربران شبکه کوچکترین تاثیری بر کیفیت خدمات نداشته باشد و باعث افت کارایی آن نشود. این نسل از همین حالا در گوشه و کنار دنیا خودش را نشان داده است اما هنوز به استاندارد های لازم نرسیده است تا کاربرد آن جهانی شود. برای ارائه چنین بستری، ایده های زیادی وجود دارد. مفاهیمی مانند شبکه های انبوه، آنتن های هوشمند، شبکه های فراگیر، امواج رادیویی جدید و ...

Future of the game industry article p2

رشد 100 برابری سرعت اینترنت در نسل پنجم

شبکه های انبوه: کاهش دادن اندازه ی شبکه ها باعث می شود تا از آنتن های بیشتری در یک منطقه استفاده کنیم و  این آنتن ها در کنار  هم یک شبکه بزرگتر را تشکیل دهند. این شبکه های انبوه، کمترین میزان افت کیفیت سیگنال را دارند و آنتن دهی گشترده تری را ارائه می کنند.

شبکه های فراگیر: این تکنولوژیی است که برای اپراتور های نسل پنجم مورد استفاده قرار خواهد گرفت. در این شیوه یک کاربر می تواند به طور همزمان به چندین آنتن متصل شده و بصورت یکپارچه از آن ها استفاده کند.

آنتن های هوشمند:  یکی دیگر از عناصر اصلی نسل پنجم، آنتن هوشمند خواهد بود. استفاده از این آنتن ها این امکان را فراهم می آورد که بتوان جهت سگنال ها را دگرگون ساخت تا ارتباطی مستقیم تر و پارازیت کمتر و ظرفیت شبکه ای بیشتر در همه جا، ایجاد شود.

این ها نمونه هایی از تکنولوژی های نسل پنجم هستند که به زودی فراگیر خواهند شد. نسل پنجم شبکه های موبایلی علاوه بر ارائه سرعت بالا و تاخیر بسیارکم، به ما امکان می دهد تا اینترنت اشیا را نیز پیاده سازی کنیم. اتصال به اینترنت برای هر شی داخل خانه ازجمله یخچال،تلویزیون، اجاق گاز و ماشین لباس شویی و ... امکان پذیر خواهد بود.

پس دیدیم که بستر اینترنتی لازم برای دورنمای ذکر شده وجود دارد. در واقع اینترنت پرسرعت و کم تاخیر بزرگترین شرط است که از همین حالا در حال تحقق است.

چه می شود که کنسول ها از بین می روند و موبایل ها جایشان را می گیرند؟

رشد وحشتناک درآمد بازی های موبایلی

بله درست خواندید، رشد وحشتناک! طبق بررسی ها موسسات آماری از جمله سنسور تاور، درآمد حاصل از بازی های موبایل در 3 ماهه اول سال 2017 بیشتر از 50 درصد رشد خواهد داشت! 50 درصد یک رقم بسیار زیاد و وحشتناک است. برای مقایسه و تفهیم بیشتر این رقم باید بگویم طبق اعلام مایکروسافت، درآمد بخش گیمینگ آن ها در سال 2017، 4 درصد رشد خواهد داشت نسبت به سال قبل و این را یک موفقیت می دانند!

در بخش موبایل میبینیم بازیی مانند سوپر ماریو ران حدود 150 میلیون بار دانلود می شود و این رقم بسیار بزرگی است! تابحال هیچ بازی کنسولی و رایانه ای به این تعداد بازیکن دست پیدا نکرده است. این در حال است که 6 ماه از عرضه بازی ماریو می گذرد! پر فروش ترین بازی کنسولی را می توان GTA V مثال زد که با گذشت حدود 4 سال از زمان عرضه، 60 میلیون نسخه فروخته است و این حتی نصف تعداد آمار دانلود ماریو در طی 6 ماه نیست! از طرفی هم میبینیم که در آمد بازی گوکمن گو در کمتر از یک سال به یک میلیارد دلار می رسد!

این افزایش درآمد به معنای افزایش کاربر، افزایش بازی ها و سرمایه گذاری بیشتر است. طبق همین بررسی ها، پیش بینی می شود تا سال 2020 بیش از نیمی از درامد صنعت گیم متعلق به موبایل ها باشد! تقریبا 10 سال از عرضه ی اولین آیفون می گذرد و در طی این مدت 10 ساله ، صنعت موبایل به شدت رشد و تغییر کرد. حال متوجه رقم وحشتناک رشد موبایل ها شدید؟

این افزایش سهم موبایل ها در بخش گیمینگ، به معنای کاهش سهم کنسولها و رایانه های شخصی خواهد بود. این بدان معناست که گیمر های کژوال که بخش بزرگی از جامعه ی گمیر ها را تشکیل می دهند، به موبایل ها روی خواهند آورد و کنسول ها و بازی هایشان با کاهش فروش مواجه خواهند شد و تنها گیمر های هاردکور به پشتیبانی و خرید آن ها خواهند پرداخت. این در حالی است که موبایل های هوشمند هر روز ارزان تر و در دسترس تر می شوند و هر کسی به سادگی می تواند به بازی با موبایل بپردازد.

Future of the game industry article p3

همانطور که مشاهده می کنید، درآمد موبایل گیمینگ هر ساله افزایش و سهم کنسول ها کاهش می یابد

حال فرض کنید با بستر اینترنتی مناسب و راه اندازی سرویس های استریم، امکان اجرای بازی های AAA بروی موبایل ها فراهم شود. در اینصورت موج دوم مهاجرت به سمت موبایل ها ایجاد خواهد شد و گیمرهای هاردکور نیز به این بخش روی خواهند آورد چراکه با هزینه کمتر، بازی های بیشتر و گرافیک بهتری را تجربه خواهند کرد و به این طریق نقش کنسولها کم رنگ تر از همیشه خواهد شد. و خواهیم دید که همراه این موج، کنترل ها و هدست ها و لوازم های جانبی مخصوص بازی با موبایل نقش جدی تر و پر رنگ تری را ایفا خواهند کرد تا به نیاز های گیمران هاردکور را ارضا کنند. لوازم جانبی از جمله عینک های واقعیت مجازی که نیاز به پردازش سنگینی دارند و صد التبه سرویس های استریم به خوبی می توانند از پس این پردازش ها بر بیاییند.

اما سرنوشت پی‌سی گیمینگ در این دورنما چه می شود؟

به خوبی می دانیم که گیم یکی از بخش های کاربردی کامپیوتر و لب تاب هاست و آن ها نقش های مهمی دیگری هم در خانه دارند. درست است که با رشد موبایل گیمینگ، بخش گیم کامپیوتر های شخصی با کاهش درآمد مواجه خواهد شد اما هرگز از بین نخواهد رفت. آن دسته کاربرانی که همیشه به دنبال کنترل بهتر، صفحه نمایش بزرگتر و تجهیزات بیشتر هستند به پیسی گیمینگ روی خواهند آورد. التبه کارکرد آن با موبایل گیمینگ یکی است و هر دو از سیستم های استریم استفاده خواهند کرد.  بدین طریق گیمران هاردکور دو بخش می شوند، بخشی به موبایل گیمینگ و بخش دیگر به پیسی گیمینگ روی خواهند آورد.

سرمایه گذاری استودیو های بزرگ در بخش موبایل گیمینگ

این افزایش در آمد بازی های موبایل، هر استودیو و ناشری را مشتاق خواهد کرد تا در این بخش سرمایه گذاری کند.در حال حاضر بارز ترین و مهمترین کمپانی که به بخش موبایل گیمینگ توجه ویژه ای می کن دو سرمایه گذاری زیادی در این بخش کرده است، نینتندو است. آن ها کار خود را بازی هایی مانند پوکمن گو و سوپر ماریو شروع کردند و اتفاقا بهترین شروع را هم داشته اند. بعد از موفقیت های چشمگیر این دو بازی، نینتندو اعلام کرد که قصد دارد سالی 2 الی 3 بازی موبایل عرضه کند! بعد تر هم اعلام کرد که قصد دارد یک بازی زلدا برای موبایل بسازد! این خبر ها نشان از توجه ویژه نینتندو به موبایل گیمینگ است. سران نینتندو از اولین کسانی بودند که اهمیت و جایگاه ویژه موبایل گیمینگ را درک کرده و در این مسیر قدم گذاشتند و موفق هم شدند. انتظار می رود که نینتندو موفقیت های بیشتری در این بخش کسب کند و سرمایه گذاری خود را افزایش دهد.

و به همین ترتیب، می‌توان نینتندو را اولین کمپانی دانست که طی یک یا دو نسل آینده، تولید کنسول های خود را متوقف خواهد کرد و به ساخت بازی موبایل روی خواهد آورد. احتمال دارد که علاوه بر ساخت بازی موبایل، سخت فزار و لوازم جانبی همراه نیز برای موبایل ها معرفی کند تا تجربه بازی ها را در این بخش لذت بخش تر کند. پس ازهمین حالا می توان نینتندو را مدعی و پرچم دار بخش نرم افزاری و سخت افزاری موبایل گیمینگ دانست در دو دهه ی آینده دانست!

Future of the game industry article p4

بر خلاف تصور همگان، موفقیت های مالی زیادی در انتظار نینتندو است!

البته به جز نینتندو شرکت های دیگر مثل بتسدا بروی موبایل گیمینگ تمرکز کرده اند. عرضه فالوت شلتر و موفقیت های خیره کننده آن، تاد هوارد را مجاب کرد تا به بازیسازی بروی موبایل ها ادامه دهد و علام کند که برای موبایل ها یک بازی در دست ساخت دارد.

همچنین اسکوئر انیکس نیز یک از ناشران مطرح بود که وارد بخس موبایل گیمینگ شد. آن ها با عرضه بازی هایی مانند هیتمن گوو لاراکرافت گو، علاقه خود را به بخش موبایل نشان داند و به دنبال سرمایه گذاری در این بخش هستند.

از طرف دیگر، بازی های مستقل را داریم که هر ساله نقش پر رنگ تری را در صنعت گیمینگ ایفا می کنند و مورد توجه منتقدان قرار می گیرند. به خوبی می دانیم که بسیاری از این بازی های مستقل با بهینه سازی بروی موبایل ها نیز قابل اجرا خواهند بود و بدین طریق با فروش بیشتر این بازی ها بروی موبایل ها، بخش بازی های مستقل نیز پیشرفت خواهد کرد و این بازی ها در کنار بازی های بزرگ، بهتر دیده خواهند شد!

شاید بازی های ذکر شده ، بازی های ساده و بی اهمیت جلوه کنند، اما موبایل گیمینگ در اول راه است و به مرور پیشرفت خواهد کرد و تا زمان رسیدن به موج دوم، بازی های بزرگی بروی این پلتفرم منتشر خواهند شد.

اما در بخش دیگر ما سونی و مایکروسافت را داریم با دو سرویس بزرگ PS Now و XBOX Game Pass ، اولین بنیان های نسل های بعدی صنعت گیم را پایه گذاری کردند و صد البته با عرضه ی کنسول های میان نسلی تیشه به ریشه کنسول های سنتی و نسلی زدند!

سونی هر روز به توسعه ی سرویس استریم PSNOW می پردازد و حت یالعام کرده است که تعدادی از انحصاری های این نسل نیز برای این سرویس عرضه خواهند شد!

در طرف دیگر سرویس XBOX Games Pass یک شوک تجرای بزرگ به خرده فروشی هایی مانند گیم استاپ بود و باعث کاهش سهام این شرکت ها شد چرا که این سرویس ها جایگزین یمستقیم و به صرفه تر هستند و شما تنها با پرداخت هزینه اندکی می توانید به تعداد زیادی بازی دسترسی پیدا کنید. به زودی با عرضه رسمی این سرویس شاهد موفقیت های روز افزون آن خواهیم بود.همچنین سرویس XBOX Play Anywhere یک قدم مثبت دیگر در جهت برآوردن اهداف سرویس های استریم است. این سرویس مایکروسافت به شما اجازه می دهد با خرید یک بازی بروی یکی از پلتفرم های ایکس باکس و یا کامپیوتر، می توانید بازی را در هر دو پلتفرم تجربه کنید و بازی شما در سرویس های ابری ذخیره خواهد شد و اگر بین پلتفرم ها جابجا شوید، به راحتی به ادامه بازی خود خواهید پرداخت! بدون کوچکترین مشکلی!

این ویژگی ها شاید الان به نظر ما بی اهمیت بیایند ولی در سرور های استریم آنلاین آینده نقش پررنگی ایفا خواهند کرد و در واقع سرویس های استریم، ترکیبی از این سرویس ها خواهند بود و وقتی از نطر تجاری به قضیه نگاه کنید می فهمید چقد از نظر اقتصادی صرفه دارند.

فرض کنید یک کنسول می خرید و به جای خرید یک بازی ۶۰ دلاری مثلا ۱۰ دلار پول میدهید و اشتراک یک ماه و ۱۰۰ تا بازی در دسترستان قرار میگیرد. حساب دو دوتا چهارتاست و مطمین باشید این سرویس ها به قدری رشد میکنند که خود ما هم حیرت زده میشیم . بعد رفته رفته این سرویس ها توسعه پیدا میکنند و کنسول ها جاشونو به استریم آنلاین میدهند. در واقع رقابت سخت افزاری به رقابت نرم افزاری تبدیل میشود و باز هم اگر بحث اقتصادی باشد، به جای کنسول ۳۰۰ دلاری ، ۵۰ دلار برای کنسولی که فقط استریم آنلاین انجام میدهد می پردازید و ماهیانه هم۱۰ دلار برای هزنیه اشتراک پرداخت می کنید!

بعد از مدتی کنسول استریم هم برداشته می‌شود و سرویس های استریم بروی گوشی های هوشمند و کامپیوتر های شخصی عرضه خواهند شد.

در اینصورت تنها هزینه ی بازی و اشتراک ماهیانه  لازم خواهد بود و هیچ وقت نگرانی برای سخت افزار وجود نخواهد داشت. زمانی که هر کسی با هزینه اندک می‌تواند گیمر باشد و از بازی لذت ببرد. آن روز، روزیی است که دیگر کسی نگران سخت افزار نیست چون قوی ترین سیستم ها، بازی ها را برایش پردازش و استریم میکنند و بیشترین جزییات گرافیکی را خواهد داشت. زمانی که شما بروی کامپیوتر در حال بازی کردن هستید و بعد بیرون می روید و ادامه بازیتان را بروی گوشی هوشمند انجام خواهید داد و نگرانی نخواهید داشت. روزی که بتوانید با استفاده از سرویس های استریم و با کمترین هزینه، هربازی انحصاری را انجام دهید.

آن روز، روز تکامل صنعت گیم است.

Future of the game industry article p5

آینده ی صنعت گیم بسیار روشن و امیدوار کننده است

مطمئن هستم بسیاری ازخوانندگان بعد از خواندن مقاله، تحقق این درونما را غیر ممکن می دانند و از وضعیت گیمینگ در ایران نگران خواهند شد. اما بدانید تمامی تغییرات گفته شده در نهایت به نفع مصرف کنندگان است و بیشترین صرفه اقتصادی را خواهند داشت. با وجود سرویس های استریم در آینده، سرعت پیشرفت این صنعت چند برابر خواهد شد و قدمی رو به جلو است. در ایران عزیز ما هم، از زمان عرضه سیم کارت های رایتل نسل سوم در سال 92 تا امروز، پیشرفت های بسیار بزرگی شکل گرفت که انصاف نیست این پیشرفت ها را نادیده بگیریم. تا قبل از آن سرعت های کیلوبایتی نسل دوم سیمکارت ها موجب عذاب بسیاری ازکاربران بود. اما هم اکنون با نسل  LTE ، سرعت های 7 الی 8 مگابایت بر ثانیه هم ممکن است و تمامی این تغییرات تنها در 4 سال رخ داد. بیایید به آینده امیدوار باشیم و نه نگران!

  • هیچ نظری یافت نشد
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید و یا ثبت نام کنید.