نویسنده: محمد مراقی دوشنبه، 10 مهر 1396
ساعت 17:55

پیش نمایش بازی Middle Earth: Shadow of War

4.5 از 5

لذت لشگرکشی در سرزمین های میانه | پیش نمایش بازی Middle Earth: Shadow of War

در سال ۲۰۱۴ میلادی شاهد انتشار یکی از بهترین بازی های اکشن و ماجراجویی چند سال اخیر بودیم که Middle Earth: Shadow of Mordor نام داشت. این بازی درست به همان اندازه که خوب بود، به موفقیت رسید و توانست نظر خیلی از طرفداران بازی‌های جهان باز و اکشن ماجراجویی را به خود جلب کند.

بازی Shadow of Mordor از حیث گیم پلی یادآور کمبوهای سریع و دیوانه‌وار سری بازی‌های موفق Batman Arkham بود. به هنگام مخفی کاری و نفوض آهسته به مقر دشمنان هم یک پا Assassin’s Creed می شد و علاوه بر این دو ویژگی های منحصر به فرد دیگری را هم در مبارزات ارائه می داد.

به تازگی شاهد رونمایی از دنباله ی این بازی بودیم که با نام Middle Earth: Shadow of War از آن یاد می شود. نسخه ی قبلی یعنی Shadow of Mordor با اینکه ویژگی های مثبت زیادی داشت، در برخی موارد دارای نقص های واضحی بود. تنوع محیط کم و روایت داستانی که از نظر طرفداران بازی می توانست خیلی بهتر از این حرف ها باشد. به هر حال داستان عنوانی که نام دنیای داستان های تالکین را به دوش می کشد و با عناوینی نظیر هابیت و ارباب حلقه ها ارتباط دارد، باید بسیار گسترده تر و جذاب تر از این حرف ها می بود. از همین رو سازندگان به نقد های طرفداران واکنش مثبتی نشان داده اند و تمرکز زیادی بر روی رفع مشکلات نسخه ی قبلی، در نسخه ی جدید کرده اند.

Middle earth Shadow of War Preview P1

لذت پرواز بر فراز یک اژدها و به آتش کشیدن دشمنان، تنها در Shadow of War! 

داستان بازی در نسخه ی پیشین، بیشتر به زندگی شخصی تالیون می پرداخت. تالیون شخصیت اصلی بازی در هر دو نسخه به حساب می آید که طی یک ماجرا که در نسخه ی قبلی روایت شد، میزبان یک روح دیگر در بدن خود شده است.

همانطور که گفته شد، داستان بازی Shadow of Mordor به زندگی شخصی تالیون می پرداخت و ارتباط کمی با دنیا و حوادث هابیت و ارباب حلقه ها داشت. اما گفته می شد که اتفاقاتش در برهه ی زمانی بین هابیت و ارباب حلقه ها جریان دارند. اما سازندگان بازی در استدیوی Monolith اعلام کرده اند که حوادث بازی جدید یعنی Shadow of War ارتباط بسیار زیادی با دنیای هابیت و ارباب حلقه ها دارد و حتی بسیاری از سوالات بی جواب طرفداران راجع به این دو عنوان و داستان های تالکین را پاسخ می دهد. برای مثال با تجربه ی کامل Shadow of War در میابیم که چرا سائرون در Barad-Dur زندانی می شود. یا یافتن پاسخ سوالاتی مانند اینکه نزگول ها چه کسانی هستند و از کجا امده اند را چیدا خواهیم کرد.

ماجراهای داستانی Shadow of War به محض خروج سائرون از دول گولدور و ورودش به موردور کلید می خورند. ساعرون آنتاگونیست اصلی بازی به حساب می آید و در بازی قرار است در قالب پروتاگونیست بازی یعنی تالیون به مقابله کردن با وی بپردازیم.

یکی از ویژگی های نوآورانه ای که در نسخه ی قبلی بازی هم وجود داشت و سر و صدای زیادی به پا کرده بود، سیستم Nemesis بازی بود. این سیستم عمق زیادی به مبارزات بازی می بخشید و مواردی از قبیل انتقام، دوستی و اتحاد را در بازی معنا می بخشید. کارایی سیستم نمسیس به اینگونه است که هنگامی که با یک دشمن نامی یا یکی از ارک های فرمانده که جنگجو های حرفه ای و با سابقه هستند رو به رو می شوید و به مبارزه می پردازید؛ پس از اتمام مبارزه، هوش مصنوعی دشمن مذکور، تالیون و نتیجه ی مبارزه با وی را به خاطر می سپرد. اگر هنگام مقابله با وی از خود گذشتگی کنید و او را ببخشید، به دوست شما تبدیل می شود و ممکن است دیگر تهدید خاصی برای شما به حساب نیاید. اما درصورتی که خاطره ی بدی از رویارویی با شما داشته باشد، به یک تهدید جدی تبدیل خواهد شد و با تمام قدرتش به دنبال انتقام گیری خواهد بود.

Middle earth Shadow of War Preview P2

هیجان مبارزه با ارک های وحشی در مناظر زیبا و چشم انداز های بکر و رنگارنگ

یکی از پیشرفت های سیستم نمسیس در Shadow of War نسبت به نسخه ی قبلی اش، اضافه شدن دنبال کننده ها یا همان Followers به این سیستم است. طریقه ی کار این بخش از سیستم جدید نمسیس به گونه ای است که قادر خواهید بود ارتش خود را برای مقابله با دیگر ارتش ها و تصرف قلعه ها به کار بگیرید. به تمام این موارد و روابط بین تالیون و دیگر ارک ها در سیستم نمسیس، تعاملات بین ارک ها را هم اضافه کنید. ارک های دشمن و ارک های همراه شما نیز پس از یک بار مبارزه، نتیجه ی مبارزه را به یاد می سپارند و حوادث مختلف و غیر منتظره ای را رقم می زنند. حرف از غیر منتظره بودن بازی به میان آمد و اولین نمایش بازی از گیم پلی‌اش به خاطرم آمد. در این نمایش شاهد اتفاقات ناگهانی در میدان نبرد بودیم که به یک باره نتیجه ی نبرد را به غیر منتظره ترین شکل ممکن تغییر می‌دادند. برای مثال در ابتدا ارکی به نام Thrak را مشاهده می‌کنیم که گویا قبلا از زیر تیغ تالیون جان سالم به در برده است و هم اکنون برای انتقام گرفتن در مقابلش قد علم کرده. درست هنگامی که فاصله ی بسیار کمی با رسیدن به هدفش و کشتن تالیون دارد، توسط یکی از ارک های فرمانده در سپاه تالیون که قبلا جانش توسط تالیون نجات داده شده است، مورد هدف تیر قرار می‌گیرد و کشته می‌شود. شاید تصورش سخت باشد، اما کوچکترین اتفاقات جزئی در میادین نبرد، موجب تغییرات بسیار بزرگ در نتیجه ی نبرد های بعدی خواهند شد.

علاوه بر اینها، یکی دیگر از ویژگی های تازه اضافه شده به بازی، Nemesis Forge است. در صورتی که عنوان قبلی یعنی Shadow of Mordor را برروی سه پلتفرم پلی استیشن ۴، اکس باکس وان و کامپیوتر های شخصی به اتمام برسانید؛ هنگام شروع Shadow of War، تاثیرات سیستم نمسیس که در فایل های سیو شما وجود دارند به بازی افزوده خواهند شد و شما قادر خواهید بود تا با قوی ترین دشمنان خود در بازی قبلی، دوباره به مبارزه بپردازید و یکدیگر را باری دیگر به چالش بکشید.

middle earth shadow of war screen 03 ps4 us 03feb17

ارتش خود را آماده و مجهز کنید، به قلعه های دیگر حمله کنید و امپراطوری خود را گسترش دهید

همانطور که در ابتدای مطلب به آن اشاره شد، یکی از ایرادات درون نسخه ی پیشین بازی یعنی Shadow of Mordor، عدم وجود تنوع در محیط های بزرگ بازی بود. با اینکه نقشه ی بازی  از مجموع دو محیط بسیار بزرگ تشکیل می شد؛ اما از نظر اتمسفر حاکم بر محیط تکراری می شد و از تنوع پایینی برخوردار بود. مراتع وسیع و چمنزار های تیره که بالای آن آسمانی تیره و تار به چشم می‌خورد و هر از چندگاهی هم به دلیل وجود آب و هوای داینامیک، باران می‌بارد و اتمسفر جنگ زده و محزون بازی را خیس می‌کند. اما این بار خبری از محیط های تکراری و اتمسفر یک نواخت نسخه ی قبل نیست و قرار است در محیطی بسیار بزرگ تر از بازی قبلی، به جست و جو و کاوش بپردازیم و ماجراجویی های خود را رقم بزنیم. از قله های یخی و مناطق برفی گرفته تا جنگل های وسیعی که در بازی با عنوان Lush شناخته می‌شوند. همچنین برای اولین بار شاهد شهر بسیار بزرگی خواهیم بود که انسان ها در آن زندگی می‌کنند و گویا جزئیات فراوانی هم دارد. مهم تر از همه این اینکه گسترش محیط نسبت به نسخه ی قبلی تنها شامل بزرگتر شدن نقشه نمی‌شود؛ بلکه بسیاری از ویژگی های بازی نیز دچار تغییر و تحول شده‌اند. با وسیع تر شدن محیط، شاهد حضور کلاس های مختلفی از ارک ها در بازی هستیم که هر دسته، ویژگی های منحصر به فرد خود را دارند و در مبارزه ها دارای ویژگی های خاص خود هستند. به طور کلی بزرگتر شدن محیط باعث کنجکاوی بازیباز نسبت به تصرف قلعه های مختلف در مکان های متفاوت می‌شود و لازمه ی این امر هم تشکیل یک ارتش قدرتمند و بزرگ است که برای به دست آوردن آن باید چالش های زیادی را در بازی پشت سر بگذارید. اینجاست که سیستم گسترش یافته ی نمسیس با محیط متنوع و دسته های مختلف ارک ها ادغام می‌شود و هوش استراتژیک بازیکن را در جهت تصرف سرزمین های بیشتر به چالش می‌کشد.  همین موارد هستند که به عنوان برگ برنده ی Shadow of War، این اعتماد به نفس را به سازندگانش می‌دهند که به راحتی بتوانند به سمت کسب مقام "بهترین بازی سال" قدم های محکم و استواری بردارند.

MiddleearthShadowofWar min min min

این قلعه و تمام جزئیاتی که در تصویر بالا مشاهده می‌کنید، تنها قسمت بسیار کوچکی از جهان Shadow of War است!

استدیوی Monolith اینبار تصمیم گرفته است که تمرکز ویژه ای روی محتوای آنلاین بازی داشته باشد و ظاهرا هم بخش آنلاین چند نفره ی خوب و سرگرم کننده ای را برای Shadow of War تدارک دیده است. بخش آنلاین بازی که Social Conquest نام دارد، شباهت های زیادی به بخش چند نفره ی پنجمین و آخرین نسخه از سری بازی های Metal Gear Solid دارد. به طوری که محتوای آنلاین بازی به دو بخش Friendly Conquest و Ranked Conquest تقسیم می شود. در بخش اول شاهد یک نبرد دوستانه بین قلعه و ارتش دو بازیکن خواهیم بود که در انتهای نبرد با هر نتیجه ای، سود و زیان نبرد محاسبه نمی شود. منابع و سربازانی که در اینگونه از نبرد های آنلاین از بین می روند و کشته می شوند، پس از بارگذاری مجدد پس از مبارزه به ارتش شما باز خواهند گشت و از طرفی نیز منابعی که غارت می کنید و به دست میاورید هم بی تاثیر خواهند بود و سودی برای شما نخواهند داشت.

اما بخش Ranked Conquest دقیقا نقطه ی مقابل نبرد های دوستانه است. منابع و افرادی که در اینگونه نبرد ها از دست می دهید، برای همیشه از بین خواهند رفت و به عنوان خسارت محاسبه می شوند. همچنین در مقابل، منابعی که کسب می کنید یا ارک هایی که اسیر می کنید از آن شما خواهند بود و به عنوان قنائم جنگی به حساب می آیند.

پیدا کردن قنائم سودآور و واحد پولی که با استفاده از آن لوازم مختلف مورد نیاز را خریداری کنید هم از سه راه مختلف امکان پذیر خواهد بود. دریافت صندوق های غارت، صندوق های جنگ و همچنین کسب XP به هنگام مبارزه. اگر حال و حوصله ی گشت زنی در محیط با هدف یافتن این صندوق ها را ندارید، می توانید با طلا آن ها را خریداری کنید. طلا در بازی هم از راه های مختلفی کسب می شود. شرکت در چالش های مختلف درون بازی، به پایان رساندن دسته ای از ماموریت های جانبی خاص و همچنین خرید آن با پول واقعی. از طرفی یکی دیگر از واحد های پول درون بازی Mirian نام دارد که همانند طلا، از راه های گوناگون قادر به کسب آن خواهید بود.

تمام خرید های درون برنامه ای تنها با استفاده از دو واحد پولی درون بازی یعنی طلا و Mirian صورت می گیرند. هر دوی این دو مورد هم تمام و کمال درون خود بازی قابل تهیه هستند و به هیچ وجه برای هیچ آیتمی مجبور به پرداخت پول واقعی نخواهید بود. مگر اینکه قصد تهیه ی سریع آن ها بدون انجام چالش ها و ماموریت های خاص را داشته باشید.

  • هیچ نظری یافت نشد
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید و یا ثبت نام کنید.