نویسنده: محمد مراقی چهارشنبه، 19 مهر 1396
ساعت 15:52

پیش نمایش بازی South Park: The Fractured But Whole

5 از 5

یکی برای همه، همه برای هنجارشکنی | پیش نمایش بازی South Park: The Fractrued But Whole

سری انیمیشن های پارک جنوبی یا همان South Park خودمان، همواره یکی از خنده‌دار ترین و سرگرم کننده ترین سری انیمیشن های تلوزیون است که توسط دو هنرمند توانمند و خلاق به نام های تری پارکر و مت استون، خلق شده است. بدون هیچ چون و چرایی باید این دو هنرمند محبوب را به عنوان قدرتمند ترین طنز پردازان تاریخ صنعت سرگرمی به حساب آورد که تمام توانایی های خود را در 20 فصل از انیمیشن South Park به نمایش گذاشته‌اند و از طرفی نیز یکی از بهترین انیمیشن های سریالی تاریخ تلوزیون را به ارمغان آورده‌اند. یکی از ویژگی های مهم و لازمه‌ی اصلی ژانر طنز، این است که در آن سازندگان اثر به بیان اعتراضات خود در زمینه های مختلف به زبان طنز می‌پردازند. مهم ترین ویژگی انیمیشن های پارک جنوبی نیز همین است. سازندگان این انیمیشن سریالی، به بهترین شکل ممکن به بیان اعتراضات خود در قالب کودکانی پر جنب و جوش و ماجرا هایی خنده‌دار می‌پردازند و به نوعی یکی از جنجالی ترین آثار تلوزیونی را بوجود آورده‌اند. شاید بعد از نگاهی به تعداد فصل های این انیمیشن سریالی و اپیزود های درون هر فصل بیندازید، با خود به این موضوع فکر کنید که شاید انتشار بسیار زیاد اپیزود های مختلف از سریال South Park، موجب لوس و تکراری شدن آن شده است و دیگر محتوای آن چنان جذابی در آن به چشم نمی‌خورد. اما باید گفت که این فکر کاملا اشتباه است و هر چه در روند سریال به فصل های بالاتر می‌رسیم، شاهد جذاب‌تر شدن آن هستیم. یکی از تصمیمات بسیار خوبی که در رابطه با این فرنچایز تلوزیونی توسط سازندگان آن گرفته شد، این بود که قصد داشتند پارک جنوبی را وارد دنیای بازی های ویدئویی بکنند. طرفداران پر و پا قرص این انیمیشن بسیار از این تصمیم خرسند شدند و در نتیجه در سال 2014 میلادی شاهد انتشار یک بازی با اقتباس از این سریال تحت عنوان South Park: The Stick of Truth بودیم. بازی Stick of Truth به قدری در زمینه های مختلف جذاب و صد البته خنده‌دار بود که به سرعت هرچه تمام‌تر، به یکی از مورد علاقه های طرفداران سریال پارک جنوبی تبدیل شد. این بازی در ژانر نقش آفرینی با مبارزات نوبتی توسعه یافته بود و تمرکز زیادی در گشت و گذار در شهر درون بازی و برقراری تعامل با دیگر کاراکتر های این فرنچایز داشت. مهم ترین ویژگی در رابطه با بازی این بود که کاراکتر ها و ماجرا های درون بازی دقیقا برگرفته از محتوای درون سریال بودند و هنگام تجربه‌ی بازی به نوعی شاهد سریال آن بودیم که می‌توانستیم اتفاقات درون آن را به خواست خود رقم بزنیم. تمام این ها را گفتیم تا در پایان حرفمان به تازه‌ترین محصول سرگرمی تری پارکر و مت استون برسیم. دنباله‌ی بازی قبلی یعنی South Park: The Fractured But Whole. همه چیز در رابطه با این بازی امید بخش است و نوید یک بازی بسیار خوب و تجربه‌ای دل نشین و به یادماندنی را از دنیای South Park می‌دهد.

sp2 coon friends 1920 208806قهرمانان درون بازی در 12 کلاس مختلف، دارای ویژگی های متفاوتی در مبارزات هستند

به راستی نمی‌دانم از کدام قسمت بازی شروع به صحبت کنم. یا بهتر است بگویم نمی‌دانم از کدام قسمت بازی شروع به تعریف و تحسین کنم! تری پارکر و مت استون که هم اکنون به عنوان عضو های اصلی تیم سازندگان بازی Fractured But Whole به حساب می‌آیند، به طور کامل و اساسی در 20 فصل از مجموعه‌ی تلوزیونی پارک جنوبی و همچنین یک بازی از این سری، ثابت کرده‌اند که در خلق و توسعه‌ی یک اثر هنری مربوط به South Park، به درجه‌ی استادی رسیده‌اند و همیشه سعی در فراهم آوردن بهترین ویژگی ها را در آثار خود دارند. بازی قبلی سری یعنی Stick of Truth در استدیوی نسبتا محبوب Obsidian توسعه یافته بود. استدیویی که در دفتر سوابق خود عنوانی خوش ساخت و بسیار خوبی نظیر Fallout: New Vegas را به ثبت رسانده‌اند. اما این بار در رابطه با بازی Fractured But Whole شاهد توسعه یافتن بازی در شعبه‌ی سان فرانسیسکوی شرکت بزرگ یوبیسافت هستیم که از خیلی از لحاظ خوش یمن به نظر می‌رسد. به هرحال یوبیسافتی که وظیفه‌ی نشر بازی قبلی را نیز برعهده داشت و از خیلی از جهات دارای امکانات و قدرت بیشتر است، گزینه‌ی بهتری برای توسعه‌ی این بازی به نظر می‌رسد. مخصوصا هنگامی که دو مهر ضمانت برای موفقیت های بازی نظیر تری پارکر و مت استون نیز در پشت پرده‌ی پروسه‌ی ساخت بازی به چشم می‌خورند.
مثل همیشه، داستان جایگاه بسیار ویژه‌ای در بازی دارد و از آن مهم تر نیز روایت خنده‌دار و سرتاسر طنز آن است. حتی از نحوه‌ی انتخاب این نام برای بازی و شباهت عنوانش به لغات دیگر (!) نیز به خودی خود نمایانگر عمق زیاد بازی در زمینه‌ی محتوای طنزش است که بیشترین تمرکز سازندگان بر روی آن قرار دارد. این بار نیز مثل خیلی از دفعات دیگر در مجموعه‌ی تلوزیونی پارک جنوبی، شاهد برهه‌ای هستیم که در آن جرم و جنایت همواره در حال گسترش هرچه بیشتر در شهر است و خیابان های آن به عنوان خطرناک ترین قسمت های شهر، محلی برای جولان دادن خلافکار های خطرساز به حساب می‌آیند. مردم شهر کلرادو به یکباره زیر سایه‌ی ترس و وحشت قرار گرفته‌اند و بیش از هرچیزی محتاج یک ناجی برای این وضعیت نابسامان‌اند. در میان این هرج و مرج و خرابی به بار آوردن های خلافکاران در شهر، اریک کارتمن به عنوان یک ناجی افسانه‌ای ظهور می‌کند و گروهی از ابرقهرمانان اطراف خود را برای مقابله با این هرج و مرج دور هم جمع می‌کند.

sp2 towlie 1920 208830بدون شرح...!

 تمام بینندگان مجموعه‌ی تلوزیونی پارک جنوبی و همچنین تجربه کنندگان نسخه‌ی قبلی بازی آن، کارتمن را به طور کامل می‌شناسند و با شخصیت آبزیرکاه و خرابکار آن به خوبی آشنا شده‌اند. اما اینبار همین کارتمن بد سابقه‌ی داستان، می‌خواهد با دوستانش در مقابل خلافکارانی که آسایش و امنیت را از مردم شهر کلرادو گرفته‌اند مبارزه کنند و باری دیگر آرامش را به این شهر بازگردانند. شما نیز در بازی در نقش یک تازه وارد که باید به شخصی سازی و طراحی ویژگی های ظاهری آن در ابتدای بازی بپردازید، در گروه قهرمانان بازی حضور پیدا می‌کنید و به کارتمن و دیگر هم گروهی ها در این امر خیر کمک می‌کنید.
همچنین یکی از موارد بسیار خوشحال کننده در بحث شخصیت اصلی بازی که در نسخه‌ی قبلی یعنی Stick of Truth وجود نداشت، این است که این بار در Fractured But Whole قادر خواهید بود که در نقش یک شخصیت مونث به بازی کردن بپردازید. اما این تغییر جنسیت در بازی همانند خیلی از بازی های دیگر نیست که تنها ظاهر و صدای شخصیت اصلی دچار تغییر و تحول شود. بلکه در صورت انتخاب شخصیت مونث در بازی شاهد رفتار های متفاوت از سوی اطرافیان خواهیم بود و ممکن است ماجرا های خط داستانی بازی همراه با یک شخصیت مونث، بسیار متفاوت تر از خط داستانی با یک شخصیت مذکر اتفاق بیفتند.
همواره یکی از لذت بخش ترین بخش های سرگرم کننده‌ی بازی در نسخه‌ی قبلی، قسمت مبارزات آن بود که به نوآورانه ترین شکل ممکن طراحی شده بودند و به نوعی برای اولین بار شاهد مبارزاتی این چنینی در بازی های ویدئویی بودیم. سبک مبارزات بازی در اصطلاح نوبتی به حساب می‌آید؛ اما نه آن مبارزات نوبتی که در نقش آفرینی های کلاسیک ژاپنی شاهدش هستیم و برای خیلی ها نیز حوصله سر بر به حساب می‌آید. مبارزات بازی به این صورت جریان دارند که تیم مبارزان شخصیت اصلی در یک سمت و تیم دشمنانی که با آنها قصد مبارزه دارید در سویی دیگر قرار می‌گیرند و مبارزه آغاز می‌شود. هر مبارز در یک نبرد به طور نوبتی هر یک دور، مدت زمان محدودی را فرصت اجرای ضرباتش را دارد. اجرای ضربات تاثیرگذار و مرگبار برای دشمنان توسط شما در بازی، نیازمند یک استراتژی بسیار دقیق و مدیریت خوب وقت است. باید با آزمون و خطا در چند مبارزه‌ی ساده، ترتیب ضربات مختلف با سلاح های متفاوت را برای استفاده در یک مدت زمان کوتاه و محدود، تمرین کنید تا در مبارزات سطح های بالاتر بازی با فوت وقت دچار مشکل نشوید. از طرفی دیگر از آنجایی که Fractured But Whole یک بازی نقش آفرینی به حساب می‌آید، علاوه بر شخصی سازی ظاهر، شاهد طیف گسترده‌ی برای ارتقای توانایی های شخصیت اصلی و سلاح های آن نیز هستیم. لول های مختلف مبارز ها در دو تیم به هنگام نبرد، تاثیر بسیار زیاد و مستقیمی روی نتیجه‌ی نبرد خواهد گذاشت. برای مثال هنگامی که در اوایل بازی وقتی هنوز شاهد یک تیم سطح پایین و نسبتا ضعیف هستید، نباید به سراغ دشمنان گردن کلفت و سطح بالا بروید. زیرا بدون هیچ شانسی از نبرد با آنها با یک شکست سنگین از میدان مبارزه خارج خواهید شد. از همین رو باید با یک استراتژی قوی در زمینه‌ی برنامه ریزی برای مبارزه با دشمنان به بازی کردن بپردازید تا از سر ندانم کاری های همیشگی موجود در بازی های نقش آفرینی، به مشکل بر نخورید.

71XZ021oOEL. AC SL1500 کارتمن خیره به افق پارک جنوبی، محله‌ای که در آن هر خرابکاری‌ای که فکرش را بکنید، با دوستانش کرده

اگر به دنبال تجربه‌ی یک بازی با گرافیکی هنری و نزدیک به انیمه هستید، Fractured But Whole انتخاب بسیار خوب و آبرو مندانه‌ای به حساب می‌آید. ویژگی های بصری بازی را می‌توان نمونه‌ای کاملا شبیه به مجموعه‌ی تلوزیونی آن دانست. به طوری که همانطور که گفته شد، هنگام تجربه‌ی بازی این حس به شما دست می‌دهد که گویا درحال تماشای یک انیمیشن تعاملی هستید که ماجراهای به نمایش در آمده در آن به انتخاب و تصمیم های شما بستگی دارند و به خواست شما اتفاقاتش رقم می‌خورند. گرافیک هنری بازی به قدری زیبا و تحسین برانگیز است که اگر در هر لحظه از بازی از هر کدام از فریم های آن اسکرین شات بگیرید، پتانسیل تبدیل به یک تصویر هنری را دارد و بسیار زیبا و خوش ساخت به نظر می‌رسد. از همین رو می‌توان حتی طراحان هنری بازی را نیز در حرفه‌ی خود استاد به حساب بیاوریم. همانطور که مطمئنا می‌دانید، استدیوی شعبه‌ی سان فرانسیسکوی یوبیسافت با همکاری تیم South Park Digital Studios به توسعه‌ی این بازی پرداخته است. همانطور که Obsidian نیز در ساخت Stick of Truth از کمک آنان بهره برده بود. South Park Digital Studios به نوعی استدیوی سازنده‌ی اصلی مجموعه‌ی تلوزیونی پارک جنوبی است اکنون نیز همراه با یوبیسافت، مشغول ساخت بازی Fractured But Whole است. انتظار می‌رود که کارکنان این استدیو در زمینه های مختلف از جمله گرافیک و طراحی ویژگی های بصری در ساخت بازی دست داشته باشند تا شاهد نزدیک ترین جلوه های بصری ممکن به مجموعه‌ی تلوزیونی آن از بازی باشیم.
از طرفی دیگر نیز شایان به ذکر است که صداگذاری تمام شخصیت های درون بازی، چه شخصیت های اصلی و چه شخصیت های فرعی و غیر مهم، توسط صداگذاران اصلی آنها در سریال به انجام رسیده‌ است و به طور کلی شاهد همان شخصیت پردازی های محبوب و بامزه‌ای هستیم که سال ها در مجموعه‌ی تلوزیونی آن تماشا کرده بودیم. آخر واقعا چه کسی می‌توانست کاراکتر های درون بازی را بدون صدای اصلی‌شان تحمل کند؟ برای مثال اریک کارتمن را با یک صدای دیگر تصور کنید!

Matt Stone Trey Parkerتری پارکر و مت استون، این زوج هنری و خلاق در کنار هم

به طور کلی می‌توان نتیجه گرفت که بازی South Park: Fractured But Whole در تمامی زمینه های مختلف که مورد نیاز مدیوم های یک بازی خوب به حساب می‌آیند، حرف های زیادی برای گفتن دارد و می‌خواهد تجربه‌ای به یاد ماندنی را برای دوست داران و طرفداران دنیای دیوانه‌وار و خنده‌دار South Park به ارمغان بیاورد. این بازی برای نخستین بار در کنفرانس یوبیسافت در همایش E3 سال 2015 معرفی شد و پیش از این شاهد تاریخ انتشار های دیگری برای آن بودیم که اکنون مدت زمان زیادی از آنها می‌گذرد. اما Fractured But Whole به طور پیاپی توسط سازندگانش و تصمیم گیرنده های اصلی آن یعنی تری پارکر و مت استون، تاخیر خورد و به صورت متوالی تاریخ انتشارش عقب می‌افتاد. تا اینکه در نهایت اعلام شد که بازی در تاریخ 17 اکتبر سال 2017 میلادی به انتشار جهانی خواهد رسید و برای دو کنسول نسل هشتمی سونی و مایکروسافت یعنی PS4 و Xbox One و همچنین کامپیوتر های شخصی در دسترس خواهد بود. اما به طور رسمی اعلام شد که خبری از پورت بازی برای کنسول Nintendo Switch نخواهد بود.
اگر تا به امروز موفق به تجربه‌ی بازی South Park: Stick of Truth که در سال 2014 به انتشار رسیده بود، نشده‌اید؛ می‌توانید با پیش خرید کردن بازی پیش رو یعنی Fractured But Whole به نوعی با یک تیر دو نشان بزنید و بازی قبلی را به صورت رایگان دریافت کنید. این ویژگی برای پیش خرید بازی به نوعی بهترین فرصت ممکن برای تجربه‌ی این دو بازی است. شما با پرداخت پول یک بازی، دو بازی نقش آفرینی با محتوای زیاد را دریافت خواهید کرد که ساعات زیادی شما را به خنده وا می‌دارد. South Park با طنز کودکانه‌ای که دارد، بعضی اوقات بی رحم و خشن است و بعضی اوقات نیز بی ادب و ناهنجار. اما هرچه که است، رک و پوست کنده حرف هایش را می‌زند و اعتراضات عمیق و تلخی را بیان می‌کند. شاید ظاهرا با یک بازی کودکانه و متناسب برای خردسالان و حتی نوجوانان طرف هستیم، اما حقیقتا می‌توان گفت که این بازی به دلیل محتوا های بزرگسالانه‌ای که درون خود گنجانده است، به نوعی بزرگسالانه‌ترین بازی سال نیز به حساب می‌آید. تنها با تجربه‌ی کم تر از نیم ساعت از ابتدای بازی، متوجه حرف بنده خواهید شد.

  • هیچ نظری یافت نشد
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید و یا ثبت نام کنید.