نویسنده: نریمان عبدی پنج شنبه، 20 مهر 1396
ساعت 17:32

رتبه‌بندی عناوین سوپر ماریو

5 از 5

بیست عنوان برتر مجموعه سوپر ماریو

بیش از سه دهه است که از اولین حضور این لوله‌کش محبوب، ماریو، می‌گذرد و محبوبیت مجموعه بازی‌های سوپر ماریو در طول تمام این سال‌ها حقیقتی انکارناپذیر است. این بازی در ایران با عنوان قارچ خور شناخته می‌شد و بسیاری از طرفداران بازی‌های ویدیویی در ایران آن را با همین نام بر روی کنسول خانگی میکرو (NES) تجربه کرده بودند.

آخرین نسخه از این فرانچایز پرطرفدار با عنوان Super Mario Odyssey این ماه برای کنسول نینتندو سوئیچ منتشر خواهد شد. همین موضوع بهانه‌ای شد تا نگاهی به عقب بیندازیم و بازخورد منتقدین نسبت به عناوین مختلف این مجموعه را بررسی کنیم. ما با استفاده از امتیازهای کسب شده این بازی‌ها از طریق Metacritic و GameRankings تمام عناوین این مجموعه را دسته بندی کرده‌ایم. در ادامه با بازی مگ همراه باشید تا با 20 عنوان برتر آقای لوله‌کش آشنا شوید.

رتبه بیستم

Super Mario Bros.: The Lost Levels

امتیاز بازی: 77

Super Mario Bros The Lost Levels

این نسخه از بازی در سال 1986 میلادی (1365 شمسی) برای کنسول NES منتشر شد و دنباله‌ای بر عنوان اصلی Super Mario Bros بود. این بازی در کشور ژاپن عرضه شد و آن‌قدر سخت بود که تا زمان انتشار Super Mario All-Stars برای کنسول سوپر نینتندو در امریکای شمالی عرضه نشده بود. منتقد Gamespot مراحل این بازی را بسیار سخت و سادیسمی توصیف کرده است.

رتبه نوزدهم

New Super Luigi U

امتیاز: 77

New Super Luigi U

این بازی به عنوان یک محتوای قابل دانلود بازی New Super Mario Bros. U در سال 2013 میلادی برای کنسول Wii U منتشر شد. این نسخه از نظر گیم پلی مانند بازی اصلی است با این تفاوت که شما کنترل برادر ماریو، لویجی را برای نجات شاهدخت Peach بر عهده دارید. منتقد Cheat Code Central این نسخه قابل دانلود را نیز چالشی و دارای ارزش بازی و تکرار دانسته است.

رتبه هجدهم

New Super Mario Bros. 2

امتیاز: 78

New Super Mario Bros 2

این دنباله در سال 2012 برای کنسول قابل حمل 3DS منتشر شد. این بازی هر آنچه که طرفداران عنوان New Super Mario Bros عاشقش بودند را در خود داشت و علاوه بر آن مقدار بسیار بیشتری سکه در بازی وجود داشت. به گفته منتقد IGN این نسخه از بازی یک عنوان پلتفورمینگ دو بعدی بی دردسر و لذت بخش است.

رتبه هفدهم

Super Mario Land

امتیاز: 78

Super Mario Land

این بازی در سال 1989 برای کنسول دستی Game Boy منتشر شده بود. این نسخه در حقیقت همان نسخه اصلی بازی بود که این بار برای این کنسول قابل حمل نینتندو منتشر شده بود. به گفته منتقد وب‌سایت Cubed3 این بازی یک عنوان خارق‌العاده در سبک پلتفرمر بود.

رتبه شانزدهم

Super Mario Land 2: 6 Golden Coins

امتیاز: 80

Super Mario Land 2

این نسخه از بازی نیز مانند نسخه قبلی برای کنسول قابل حمل Game Boy و در سال 1992 منتشر شد. در این بازی وقایع نسخه قبلی دنبال می‌شود. همان‌طور که منتقد Nintendo Life گفته است، این دنباله توانست از قابلیت‌های کنسول Game Boy استفاده کند و شما به همراه ماریو در یک ماجراجویی طولانی‌تر شرکت خواهید کرد.

رتبه پانزدهم

Super Mario Bros 2

امتیاز: 81

Super Mario Bros 2

نسخه دوم این بازی محبوب در سال 1986 برای کنسول NES منتشر شد. این بازی نسخه دوباره کارشده‌ی عنوان ژاپنی Yume Kojo: Doki Doki Panic بوده است. منتقد IGN درباره این بازی گفته است که این نسخه سرشار از سرگرمی بوده و الهام‌بخش بسیاری از بخش‌های ماریوهای نسل بعدی است.

رتبه چهاردهم

New Super Mario Bros. U

امتیاز: 84

New Super Mario Bros U

عنوان New Super Mario Bros. U اولین نسخه از این فرانچایز محبوب بود که برای کنسول نه چندان موفق Wii U در سال 2012 منتشر شد. به گفته منتقد شعبه ایتالیا وب‌سایت EuroGamer هرچند این نسخه چیز جدیدی نداشت ولی هنوز هم سرگرم‌کننده بود و یکی از بهترین تجربه‌های پلتفورمینگ را ارائه کرده است.

رتبه سیزدهم

Super Mario Bros

امتیاز: 86

Super Mario Bros

این بازی در سال 1985 برای کنسول NES یا همان میکروی خودمان منتشر شد. اکثر قشر گیمر ایرانی این بازی را انجام داده‌ و با آن خاطره دارند. این بازی پلتفرمر فقط برای یک کنسول عرضه نشده است و تا کنون برای بسیاری از کنسول‌های نینتندو منتشر شده است و می‌توان گفت یکی از ماندگارترین عنوان‌های تاریخ بازی‌های ویدیویی است. به قول منتقد وب‌سایت IGN این بازی هنوز هم به جذابی و سرگرم‌کنندگی همان دوران قدیم است.

رتبه دوازدهم

New Super Mario Bros. Wii

امتیاز: 87

New Super Mario Bros Wii

بعد از موفقیت مجموعه جدید ماریو در کنسول قابل‌حمل DS، این عنوان در سال 2009 به کنسول خانگی Wii راه پیدا کرد. همان‌طور که منتقد Nintendo Life گفته است، این بازی شامل تمام بخش‌های سرگرم‌کننده عناوین کلاسیک این مجموعه است.

رتبه یازدهم

Super Mario Maker

امتیاز: 88

Super Mario Maker

برخلاف دیگر عناوین سوپر ماریو، در این بازی به بازیکن این شانس داده می‌شود که مراحل دلخواه خودش را ساخته و آن را با دیگران به اشتراک بگذارد. این بازی در سال 2015 برای کنسول Wii U منتشر شد. همان‌طور که منتقد وب‌سایت GamesRadar درباره این بازی نوشته است، شما در این بازی هرچه که بخواهید می‌توانید بسازید و مراحل فوق‌العاده‌ای را با دیگران به اشتراک بگذارید.

رتبه دهم

New Super Mario Bros

امتیاز: 89

New Super Mario Bros

بعد از انتشار چند عنوان ماریو به صورت سه بعدی، این بازی اولین نسخه‌ای بود که دوباره به سبک پلتفرمر دوبعدی ساید اسکرولینگ بازگشت. عنوان New Super Mario Bros در سال 2006 برای کنسول قابل‌حمل DS عرضه شد و توانست لقب پرفروش‌ترین بازی این کنسول را از آن خود کند. منتقد IGN این‌چنین درباره New Super Mario Bros تعریف کرده است: «پیش از ورود New Super Mario Bros به زندگی من، عنوان Yoshi's Island برای من بهترین پلتفرمری بود که تا کنون ساخته شده است. اکنون New Super Mario Bros جای آن را گرفته است.»

رتبه نهم

Super Mario 3D Land

امتیاز: 90

Super Mario 3D Land

این نسخه از بازی در سال 2011 برای کنسول قابل‌حمل 3DS عرضه شد. این نسخه از تمام ویژگی‌های ریشه‌ای این مجموعه به عنوان یک پلتفرمر بهره‌مند است و علاوه بر آن از فن‌آوری سه‌بعدی طراحی شده برای این کنسول نیز استفاده شده است. منتقد وب‌سایت Digital Spy در نقد خود به این نکته اشاره کرده است که بازی مملو از لحظات غافلگیر کننده و خنده‌دار است.

رتبه هشتم

Super Mario Sunshine

امتیاز: 92

Super Mario Sunshine

این نسخه از بازی هم مانند نسخه نینتندو 64 آن به صورت سه‌بعدی ساخته شده بود. این بازی در سال 2002 برای کنسول GameCube منتشر شد. وقایع بازی این بار نه در پادشاهی قارچی بلکه در جزیره Delfino که ماریو برای تعطیلات به آنجا سفر کرده است رخ می‌دهد. درباره این بازی منتقد GamesRadar اعتقاد دارد که تا کنون عنوانی پلتفرمر به جذابی این بازی برای کنسول GameCube ساخته نشده است.

رتبه هفتم

Super Mario 3D World

امتیاز: 93

Super Mario 3D World

این عنوان دنباله کنسولی بر بازی Super Mario 3D Land است که برای کنسول قابل‌حمل منتشر شده بود. این بازی در سال 2013 برای کنسول خانگی Wii U منتشر شد و به خوبی عناصر کلاسیک پلتفرمینگ را با گردش در یک محیط سه‌بعدی ترکیب کرد. منتقد وب‌سایت Joystiq درباره این بازی گفته سات: «دنیای این بازی زیبا، طراحی مراحل آن بی‌عیب و نقص و سرگرمی آن مُسری است.»

رتبه ششم

Super Mario World

امتیاز: 94

Super Mario World

این بازی در سال 1990 برای کنسول سوپر نینتندو (SNES) منتشر شد. این عنوان سبک پلتفرمر را به نسل جدید کنسول‌ها وارد کرد درحالی‌که دنباله روی نسخه پیشین خود یعنی Super Mario Bros. 3 بود. به قول منتقد Gamespot این بازی بهترینِ بهترین‌ها است.

رتبه پنجم

Super Mario 64

امتیاز: 94

Super Mario 64

عنوان Super Mario 64 که در سال 1996 برای کنسول Nintendo 64 عرضه شد، اولین نسخه از این مجموعه است که در آن ماریو پا به جهانی سه‌بعدی می‌گذارد. منتقد Gamespot این بازی را به طرز عجیبی بی‌رحمانه و سخت توصیف کرده است.

رتبه چهارم

Super Mario World 2: Yoshi’s Island

امتیاز: 96

Super Mario World 2

آخرین نسخه از این مجموعه که در سال 1995 برای کنسول سوپر نینتندو منتشر شد عنوان Super Mario World 2: Yoshi’s Island است. در این بازی شما کنترل شخصیت Yoshi را بر عهده دارید که وظیفه دارد از ماریوی کودک مراقبت کند. منتقد Nintendo Life درباره این بازی سخنی عجیب گفته است: «اگر ساخته Miyamoto و Tezuka یک اثر هنری نیست، تعریف «هنر» نیاز به اصلاح دارد.»

رتبه سوم

Super Mario Galaxy 2

امتیاز: 97

Super Mario Galaxy 2

این بازی در سال 2010 برای کنسول Wii منتشر شد. در این عنوان که ادامه نسخه شماره یک این بازی است، ماریو و پادشاه Koopa به نبرد ابدی خود در فضا ادامه می‌دهند. به گفته منتقد AV Club این بازی نشان می‌دهد چطور با یک دنیای ساده می‌توان احساسات را برانگیخت.

رتبه دوم

Super Mario Galaxy

امتیاز: 97

Super Mario Galaxy

عنوان Super Mario Galaxy ستون جدیدی در این مجموعه بازی بنا نهاد و ماریو را به فضا فرستاد تا با سفر در کهکشان‌ها از پادشاهی قارچی محافظت کند. سفرهای فضایی این لوله‌کش محبوب در سال 2007 بر روی کنسول Wii شروع شد. منتقد IGN از این بازی به عنوان بهترین بازی کنسول Wii و بهترین پلتفرمری که تا کنون ساخته شده است یاد می‌کند و آن را دنباله‌ای راستین بر بازی Mario 64 می‌داند.

رتبه اول

Super Mario Bros. 3

امتیاز: 98

Super Mario Bros 3

آخرین عنوان از این مجموعه که برای کنسول NES و در سال 1988 عرضه شد، بهترین نسخه از این فرانچایز است که در این سه دهه تا کنون هیچ نسخه‌ای نتوانسته است از آن بهتر باشد. همان‌طور که نویسنده وب‌سایت IGN گفته است، این بازی هنوز هم یک ماجراجویی جذاب و دیدنی است.

برچسب‌ها
  • هیچ نظری یافت نشد
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید و یا ثبت نام کنید.