نویسنده: احسان ناخدا یکشنبه، 01 بهمن 1396
ساعت 19:47

بررسی نسخه بتا Metal Gear Survive

5 از 5

نگاهی بر نسخه بتا عنوان Metal Gear Survive

عرضه بتا عمومی Metal Gear Survive (به اختصار MGS) موجب شد تا با وجود این همه جو منفی‌ای که دور این عنوان شکل گرفته بود، به سراغ آن بروم. معمولا هم وقتی با یک دید منفی به سراغ یک بازی می‌روید، حتی کوچکترین ایرادها هم بزرگ جلوه می‌کنند و هر دقیقه دنبال پیدا کردن یک نکته منفی در گیم‌پلی هستید. برای من، Metal Gear Survive دقیقا همچین وضعیتی دارد و قبل از تجربه آن، منتظر فاجعه قرن یا یک چیزی شبیه آن بودم. بالاخره بعد از چندین سال نام هیدئو کوجیما روی این بازی نخوره بود و همین موضوع به ظاهر کم‌اهمیت لازم است تا MGS به یکی از منفورترین بازی‌های تمام دوران تبدیل شود. اما حالا باید بگویم که حقیقت چیز دیگری است و MGS آنطور که انتظار می‌رفت، افتضاح نیست و حرف‌هایی برای گفتن دارد! با این حال، برای نتیجه‌گیری درباره کیفیت نهایی بازی هنوز خیلی زود است و از دو مرحله نمی‌توان بازی را خوب یا بد تلقی کرد.

مثل نسخه پنجم، در ابتدا بازی باید یک آواتار برای خود بسازید که در واقع همان کارکتر شما در طول بازی است. سیستم خلق کارکتر تا حد زیادی مشابه The Phantom Pain کار شده و در اینجا فقط یکسری گزینه‌های اضافه‌تر برای شخصی‌سازی بیشتر کارکتر در دسترس قرار گرفته. پس از انجام این مرحله، مستقیم وارد منو اصلی می‌شوید (کمی عجیب طراحی شده) و بازی در این بین هیچ‌گونه آموزش خاصی درباره نحوه استفاده و روش کار بخش‌های مختلف به شما نمی‌دهد. از آن سمت HUD و منوها اینقدر شلوغ و پیچیده طراحی شده که احتمالا برای فهمیدن کارایی‌شان باید چند ساعتی صرف ور رفتن با آن‌ها کنید! بنابراین، اولین ایراد بازی بنظرم همین شلوغ بودن بیش از حد منوها و آموزش نادرست بازی در نحوه کار آن‌هاست که امیدوارم حداقل این مورد در نهایت برطرف شود.

بررسی متال گیر سوروایو (Metal Gear Survive) نسخه بتا MGS Creating Avatar

همانطور که احتمالا در اخبار خوانده‌اید، برای تجربه بازی نیاز به اتصال دائمی اینترنت دارید، بنابراین، سرورها نقش مهمی در تجربه بازی دارند و الزاما باید کیفیت خوبی داشته باشند. خوشبختانه در طول چند ساعتی که بازی را تجربه کردم، حتی یکبار هم لگ یا قطعی بین گیم‌پلی را نداشتم و خیلی راحت به تجربه بازی پرداختم. شاید تنها چیزی که کمی آزار دهنده بود، دیر پیدا کردن بازیکن باشد. برای من پیدا کردن 3 نفر بازیکن چیزی حدودا 3 تا 5 دقیقه طول می‌کشید که این مدت زمان زیاد و خسته‌کننده است. اگر تعداد بازیکن‌های بازی در زمان عرضه کم باشد، مطمئنا باید بیخیال تجربه Co-op شوید. البته لازم به ذکر است که تمامی مراحل را می‌توانید بصورت تک‌نفره به اتمام برسانید، اما در ادامه مطلب خواهم گفت که چرا تجربه بازی بصورت co-op بسیار لازم و ضروری است.

سبک بازی و ساختار مراحل Metal Gear Solid (MGS) Survive

ساختار مراحلی که در نسخه بتا قرار گرفته تقریبا آشناست و مطمئنم که همه شما تا حالا یکبار شبیه آن را تجربه کرده‌اید. در هر مرحله، شما و هم تیمی‌هایتان بازی را از یک نقطه آغاز خواهید کرد. (نقطه A) پس از آن باید به محل مشخص شده بروید و یک دستگاه مخصوص را جای گذاری کنید و آن را فعال نمایید. (نقطه B) پس از فعال کردن این دستگاه، تازه ماموریت اصلی آغاز می‌‍شود و شما وظیفه دارید تا از این دستگاه در مقابل زامبی‌ها حفاظت کنید. این مراحل دفاع کردن در سه Wave مختلف صورت می‌گیرد که هر چقدر جلوتر بروید، تعداد زامبی‌ها بیشتر شده و انواع مختلفی از آن‌ها وارد میدان جنگ می‌شوند. مثلا از Wave دوم زامبی‌های بمبر یا زره‌دار وارد می‌شوند که هم قدرت حمله بیشتری دارند و هم مبارزه با آن‌ها سخت‌تر است. وظیفه شما در این مراحل تنها این است که از این دستگاه محافظت کنید و آن را تا دقیقه آخر سالم نگه دارید. با این حال، در خلال این ماموریت، چندین Side Quest هم وجود دارد که می‌توانید بین هر راند آن‌ها را به اتمام برسانید.

مواردی که در پاراگراف بالا گفته شد، شالوده اصلی مراحل نسخه بتا بازی هستند؛ هربار از نقطه A بر روی نقشه اسپاون می‌شوید، بعد باید به نقطه B بروید و از دستگاه محافظت کنید. خوشبختانه، همین چند ماموریت به من ثابت کرد که MGS می‌تواند یک بازی خوب و سرگرم‌کننده تلقی شود. همکاری با اعضا تیم و استفاده از استراتژی‌های مختلف برای دفاع کردن بسیار لذت‌بخش هستند و از آن سمت هم کشتن زامبی‌ها بسیار دل‌پذیر (!) است. تنها ایرادی که می‌توان حداقل به نسخه بتا گرفت، نقش بسیار کمرنگ مخفی‌کاری است. تنها گزینه خاصی که برای این قسمت در اختیار بازیکن گذاشته شده، کشتن دشمنان از پشت سر است که آن هم در هنگام دفاع کردن کاربرد چندانی ندارد؛ چرا که هر بار، زامبی‌ها با سرعت و بصورت دسته‌ای به سوی دستگاه حمله‌ور می‌شوند و عملا در این مواقع مخفی‌کاری هیچ جایی بین سبک بازی شما ندارد.

بررسی متال گیر سوروایو (Metal Gear Survive) نسخه بتا metal gear survive mission

در مقایسه با نسخه پنجم، این بار دو فاکتور مهم در گیم‌پلی نقش بسیار مهم‌تری دارند. اولین مورد سیستم کرفتینگ است که در راس تمام آیتم‌ها و اسلحه‌ها قرار می‌گیرد. تقریبا می‌توان گفت که هر چیزی را می‌توانید در بازی بسازید؛ مثل تیر اسلحه‌ها، آیتم‌های مخصوص دفاع کردن، نارنجک‌ها و ...! از آنجایی که کرفتینگ نقش مهمی در گیم‌پلی  دارد، بنابراین، خرت و پرت‌های زیادی برای جمع کردن وجود دارد. از تایر ماشین‌ها بگیرید تا چوب و پلاستیک و الکل و ... که بعضی مواقع می‌توانید آن‌ها را با شکستن یا خرد کردن وسایل محیط بدست بیاورید؛ مثلا برای جمع کردن آهن باید بشکه‌ها را با اسلحه خود خرد کنید و بعد آهن‌ها را از زمین جمع‌آوری کنید. یکی دیگر از استفاده‌های این سیستم برای مواقع دفاع کردن است. با استفاده از کرفتینگ قادر خواهید انواع سنگرها ،فنس‌ها، سایر تله‌های الکتریکی و ... را بسازید و دور هدف اصلی خود جای گذاری کنید. این وسایل با اینکه نمی‌توانند زامبی‌ها را کاملا متوقف کنند ولی تا حد خیلی زیادی سرعت آن‌ها را کاهش می‌دهند و به راحتی می‌توانید تمام آن‌ها را از پا در آورید.

اما مورد دوم مربوط به اکشن و اسلحه‌ها است. معمولا وقتی در حال تجربه یکی از نسخه‌های متال گیر هستیم همیشه سعی داریم تا بر اساس اصل مخفی‌کاری و بدون کشتن دشمنان مراحل را پیش ببریم، اما همانطور که گفته شد، در Metal Gear Survive مخفی‌کاری نقش بسیار کم‌رنگ‌تری دارد و به جای آن باید از درگیری مستقیم با دشمنان استفاده کنید. (این گفته تنها مربوط به نسخه بتا می‌شود و ممکن است اثر نهایی رویکرد متفاوتی داشته باشد)

در ابتدا بازی تنها دو نوع سلاح سرد دارید که یکی چاقو و دیگری نیزه است و مجبور هستید تا زمان بدست آوردن سلاح‌ گرم با آن‌ها زامبی‌ها را بکشید. اما رفته رفته و با تمام کردن ماموریت‌ها سلاح‌ها مختلفی مثل شاتگان، تیرکمان و هندگان بدست می‌آورید که کار را تا حد زیادی برای شما راحت‌تر می‌کنند. البته این را هم باید گفت که میزان مهمات در بازی بسیار کم است و از آنجایی که باید خودتان تیرها را بسازید، معمولا با مشکل کمبود مهمات مواجه هستید. در این مواقع دوباره سلاح‌های سرد می‌توانند به کمک شما بیایند که آن‌ها هم انواع مختلفی دارند؛ از انواع چاقو و نیزه بگیرید تا چکش و امثال آن! اما در بین تمام اسلحه‌ها موجود در بازی، کار کردن با شاتگان لذت بسیار خاصی دارد و هنگام کار کردن با آن، حسابی لذت خواهید برد.

بررسی متال گیر سوروایو (Metal Gear Survive) نسخه بتا MGS Mission Clear

Metal Gear Survive در واقع آن فاجعه‌ای که فکر می‌کنید، نیست. از نظر من، MGS یک اثر متوسط رو به بالا تلقی می‌شود که اگر آن را با دید یک نسخه جدید از سری متال گیر ببینیم، از آن لذت نخواهیم برد. البته همانطور که گفتم هنوز برای تصمیم‌گیری درباره کیفیت نهایی اثر خیلی زود است و با دوتا مرحله نمی‌توان پرونده آن را بست. با این حال با توجه به تجربه‌ای که من داشتم، MGS عنوان بسیار خوبی است، ولی یک متال گیر نیست.

  • Super Admin
    آفلاین
    عضویت: ارديبهشت 1391
    نظرها: 2207
    تشکر: 1015
    تشکرشده: 1195
    پروفایل psn: Sir-Ghas
    رتبه لیدربرد psn: 112
    کنسول‌های بازی:

    مطلب به موقع و بسیار خوبی بود. شاید تاثیر پذیری سری متال گیر از بخش زامبی بازی Call of duty بعیدترین چیزی بود که در زمان بودن هیدئو کوجیما میشد به اون فکر کرد اما الان میبینیم که اتفاق افتاده. خط آخر نوشته :

    از نظر من، MGS یک اثر متوسط رو به بالا تلقی می‌شود که اگر آن را با دید یک نسخه جدید از سری متال گیر ببینیم، از آن لذت نخواهیم برد

    خیلی نکته ی مهمی بود. ای کاش کونامی هم این اثر رو یک عنوان جدید و نه نسخه ای از متال گیر معرفی می کرد. اگر این اتفاق می افتاد، علاوه بر کاهش چشمگیر فضای منفی پیرامون این بازی، به تجربه ای که دوستداران سری متال گیر داشتن و ارادتی که احیانا به این سری دارن خدشه ای وارد نمی شد.

  • Registered
    آفلاین
    عضویت: مرداد 1396
    نظرها: 89
    تشکر: 27
    تشکرشده: 35
    کنسول‌های بازی:
    در پاسخ به: SirGhas
    مطلب به موقع و بسیار خوبی بود. شاید تاثیر پذیری سری متال گیر از بخش زامبی بازی Call of duty بعیدترین چیزی بود که در زمان بودن هیدئو کوجیما میشد به اون فکر کرد اما الان میبینیم که اتفاق افتاده. خط آخر نوشته : [quote]از نظر من، MGS یک اثر متوسط رو به بالا تلقی می‌شود که اگر آن را با دید یک نسخه جدید از سری متال گیر ببینیم، از آن لذت نخواهیم برد[/quote] خیلی نکته ی مهمی بود. ای کاش کونامی هم این اثر رو یک عنوان جدید و نه نسخه ای از متال گیر معرفی می کرد. اگر این اتفاق می افتاد، علاوه بر کاهش چشمگیر فضای منفی پیرامون این بازی، به تجربه ای که دوستداران سری متال گیر داشتن و ارادتی که احیانا به این سری دارن خدشه ای وارد نمی شد.

    اگر فرض بگیریم که اسم بازی یه چیز دیگه بود، بازم یه عده میومدن میگفتن گیم‌پلی بازی رو از MGS کپی کردن. :tear:
    کلا وقتی بازیو تجربه میکنید متوجه ردپای بازی‌های قبلی میشید ولی وجود چیزایی مثل زامبی‌های کریستالی و اکشن و ... هیچ ربطی به یونیورس MGS ندارن و بخاطر همینه که میگم نباید با دید نسخه جدید متال گیر بهش نگاه کرد. :bsmile:

    ‏SirGhas از این نوشته تشکر کرده است.
  • Registered
    آفلاین
    عضویت: شهریور 1396
    نظرها: 25
    تشکر: 7
    تشکرشده: 34
    کنسول‌های بازی:

    بنظرم metal gear survive یه بازی خیلی خاصیه و هرکی نمیتونه اونرو تحمل کنه(من به شخصه جذابیتی تو گیم پلی و داستان او نمی بینم.این نظر رو در مورد تموم نسخه هاش دارم)

    ‏SirGhas از این نوشته تشکر کرده است.
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید و یا ثبت نام کنید.