نویسنده: محمد مقصودی یکشنبه، 19 فروردين 1397
ساعت 11:10

15 بازیگری که بعد از فیلم‌های فوق‌العاده خود در دنیای سینما شکست خوردند مطلب ویژه

4.17 از 5

15 بازیگری که بعد از فیلم‌های فوق‌العاده خود در دنیای سینما شکست خوردند

بسیاری از بازیگران می‌کوشند که در حرفه خود به‌صورت طولانی مدت و قوی حضور داشته باشند؛ طبیعتا بازیگران تلاش می‌کنند با حضور در پروژه‌هایی که می‌دانند مورد تحسین منتقدان قرار می‌گیرد حضور مستمر داشته باشند. با این حال کلید اصلی رسیدن به چنین موفقیتی ساده به‌دست نمی‌آید، البته در حقیقت بسیاری از بازیگران با حضور مداوم در فیلم‌های بد به شهرت رسیده‌اند ولی برخی بازیگران با حضور پیوسته در فیلم‌های محشر سعی می‌کنند تا همین روند را برای پروژه‌های بعدی خود ادامه دهند.

آن‌ها برنامه‌ریزی می‌کنند در پروژه‌هایی حضور یابند که بدانند خود فیلم به اندازه خود نقش پرطرفدار و محبوب است؛ این بازیگران تمایل دارند که جوایز مختلف و همچنین حداقل یک یا دو اسکار را در طول دوران حرفه‌ای خود کسب کنند. با این حال آن‌ها همیشه نمی‌توانند در چنین فیلم‌های خوب و پرطرفداری حضور پیدا کنند.

در برخی موارد عجیب و غریب این بازیگران بعد از حضور در فیلم‌های شگفت‌انگیز به طور کامل از دنیای سینما و هالیوود ناپدید شدند؛ دلایل مختلفی برای این اتفاق عجیب وجود دارد.

گاهی اوقات این بازیگران تصمیم می‌گیرند تا وقت بیشتری را صرف یک پروژه یا رسانه دیگر کنند، بنابراین آن‌ها زمان و یا علاقه‌ کمی به حضور در فیلم‌های دیگر از خود نشان می‌دهند؛ گاهی اوقات یک نیروی بیرونی جلوی بازیگر را برای حضور در فیلم‌های بیشتر می‌گیرد، در موارد دیگر ممکن است خود بازیگر تصمیم بگیرد کاملا سینما و بازیگری کنار بگذارد.

در ادامه همراه بازی مگ باشید و 15 بازیگری که بعد از فیلم‌های فوق‌العاده خود در دنیای سینما شکست خوردند و از هالیوود ناپدید شدند را بشناسید.

1. روپرت گرینت

Rupert Grint Harry Potter

یک زمانی پیش‌بینی می‌شد که سه بازیگر اصلی مجموعه فیلم‌های هری پاتر بعد از پایان یافتن این فرنچایز به سمت چیزهایی بهتر و بزرگ‌تر حرکت خواهند کرد.

این قضیه برای بیشتر آن‌ها صدق کرد؛ اما واتسون سال گذشته در فیلم رمانتیک و موزیکال دیو و دلبر (Beauty and the Beast) حضور یافت که این اثر تبدیل به پرفروش‌ترین فیلم سال 2017 شد. دنیل ردکلیف نیز طی سالیان گذشته در پروژ‌ه‌های سینمایی گوناگونی حضور داشت و هم‌اکنون مشغول آماده شدن برای حضور در برنامه تلویزیونی Miracle Workers شبکه TBS است.

با این حال روپرت گرینت بعد از پایان مجموعه فیلم‌های هری پاتر زیاد در سینما ظاهر نشد و ما او را تنها در چند فیلم مستقل مشاهده کردیم؛ وقتی گرینت ایفای نقش رون ویزلی در هری پاتر را به پایان رساند، به نوعی تصمیم گرفت بازیگری را کنار بگذارد و بنابراین راه خود را از هالیوود کاملا جدا کرد.

2. برندن فریزر

Brendan Fraser in The Mummy

زمانی برندن فریزر یکی از محبوب‌ترین و پرطرفدارترین بازیگران نقش اصلی هالیوود به لطف حضور در فیلم‌های George of the Jungle، Journey to the Center of the Earth و سه‌گانه نخست مومیایی محسوب می‌شد؛ سپس در اواسط دهه 2000 او راه برعکسی را برای حرفه خود پیمود و ناگهان کاملا از صفحه نمایش سینما محو شد.

برندن در مصاحبه اخیرش با GQ یکی از دلایل ناپدید شدن خود را توضیح داد: این موضوع به سال 2003 و برخورد او با رییس انجمن مطبوعاتی خارجی هالیوود یعنی فیلیپ برک بازمی‌گردد، شخصی که فریزر را مورد عنایت خود قرار داد و با حضور او در هالیوود مخالفت کرد.

یکی دیگر از دلایل سقوط فریزر در حرفه بازیگری این بود که او چاره‌ای جز تماشا کردن کاهش روند رو به رشد خود، به دنبال آن فیلم‌های شاهکاری که در آن‌ها به ایفای نقش پرداخت نداشت. درواقع این جدایی به نوعی برای او تحمیلی بود.

3. فریدا پینتو

150409195643 freida pinto super 169

Slumdog Millionaire یکی از شگفت‌انگیزترین فیلم‌های سال 2008 بود که با توجه به بودجه 15 میلیون دلاری خود توانست 400 میلیون دلار در باکس‌آفیس بفروشد؛ این عنوان حتی توانست در مجموع 8 جایزه اسکار که از جمله آن‌ها می‌توان به بهترین تصویربرداری اشاره کرد را کسب کند.

این فیلم به اندازه کافی قوی بود تا به عنوان نقطه پرشی مناسب برای بازیگر نقش اصلی آن یعنی دو پتل محسوب شود؛ این بازیگر به روند موفقیت‌آمیز خود ادامه داد و بخاطر حضور در فیلم Lion توانست نامزد دریافت جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل مرد شود.

بنابراین باعث شرمساری است که همکار بازیگر او در فیلم Slumdog Millionaire یعنی فریدا پینتو، نتوانست همان روند موفقیت‌آمیز پتل را در سینما طی کند؛ جدای از حضور او در فیلم ظهور سیاره میمون‌ها (Rise of the Planet of the Apes) در نقش کرولاین آرانها، پینتو تا حد زیادی از حوزه هالیوود غایب است.

با این حال او به‌خاطر حضور در فیلم‌های نه چندان بزرگی چون Desert Dancer توانست نظر منتقدین را به سمت خود جلب کند، بنابراین دور از انتظار نیست که ما او را به زودی در صفحه نمایش بزرگ سینما مشاهده کنیم.

4. اف. موری آبراهام

f murray abraham amadeus

در سال 1985 اف. موری آبراهام به‌خاطر نقش ولفگانگ آمادئوس موتسارت در فیلم آمادئوس توانست جایزه اسکار بهترین بازیگر مرد را کسب کند؛ جایزه‌ای که به نظر نوید آینده‌ای مثبت را جهت بازیگری به آبراهام می‌داد، تبدیل به هیچ‌وپوچ در حرفه او شد؛ زیرا آبراهام پس از دریافت این جایزه از هالیوود ناپدید شد.

در حقیقت پیروزی او در اسکار و آرامش او پس از دریافت این جایزه به عنوان «سندرم اف. موری آبراهام» شناخته می‌شود، یعنی نفرین اسکاری که نشان می‌دهد به جای اینکه جایزه موردنظر نقطه عطفی در آینده بازیگری آن شخص باشد، در واقع باعث ایجاد نموداری نزولی بر مبنای موفقیت این بازیگر بعد از دریافت اسکار می‌شود.

به نظر دلیل اصلی ناپدید شدن آبراهام در سینما بخاطر وسواس زیاد از حد و یا انتخاب اشتباه او نسبت به برعهده گرفتن نقش‌هایش است؛ در سالیان اخیر آبراهام بیشتر وقت خود را برای بازی نقش دار ادال در سریال میهن (Homeland) اختصاص داد.

5. گای پیرس

Guy Pearce as Peter Weyland in Prometheus

به دنبال موفقیت عنوان ممنتو (Memento) و بازی قوی گای پیرس در آن فیلم، به نظر می‌رسید که این بازیگر جایگاهی ویژه در هالیوود برای خود کسب کرده است و هیچ راهی برای متوقف کردن او وجود نخواهد داشت؛ شرایط وقتی برای پیرس نامناسب گشت که او در سال 2011 با حضور در فیلم Lockout نتوانست انتظارات را برآورده کند، این فیلم یک شکست تجاری بزرگ محسوب می‌شد زیرا با توجه به بودجه 20 میلیون دلاری خود فقط توانست 32 میلیون دلار در باکس آفیس فروش کند.

پیرس سعی کرد به لطف حضور در عناوین پرومته (Prometheus) وIron Man 3 سریعا خود را پیدا کند، با این حال ما آخرین بار برای فیلم بیگانه: کاوننت (Alien: Covenant) او را در سینما مشاهده کردیم.

نمی‌توان دلیل مشخصی را برای حضور کم‌رنگ او در سینما مطرح کرد، شاید او تصمیم گرفت بعد از شکست فیلم گرفتاری هالیوود را ترک کند.

6. ویگو مورتنسن

Viggo Mortensen as Aragorn in Two Towers

ویگو مورتنسن علاوه بر اینکه به عنوان یکی از بهترین بازیگران نسل خود شناخته می‌شود، زمانی نیز به عنوان یکی از محبوب‌ترین بازیگران هالیوود همواره توسط طرفداران مورد ستایش قرار می‌گرفت.

او در سه‌گانه ارباب حلقه‌های پیتر جکسون نقش آراگورن را دارا بود، که به خاطر حضور در این فرنچایز نیز نقدهای مثبت زیادی از سوی مخاطبین و منتقدان دریافت کرد. این بازیگر روند موفقیت‌آمیز خود را با فیلم‌های سابقه خشونت (A History in Violence) و قول‌های شرقی (Eastern Promises) نیز ادامه داد؛ مورتنسن حتی به خاطر نقش نیکلای در فیلم قول‌های شرقی نامزد دریافت جایزه اسکار بهترین بازیگر مرد شد.

سومین همکاری او با دیوید کرانبرگ نامزدی جایزه گلدن گلوب را نیز برای او به ارمغان آورد؛ مورتنسن ناگهان از صنعت هالیوود ناپدید شد و ما فقط در چند فیلم مستقل کوچک او را مشاهده کردیم.

او در سال 2016 در فیلم کاپیتان خارق‌العاده (Captain Fantastic) به ایفای نقش پرداخت، بنابراین امکان بازگشت دوباره مورتنسن به صفحه‌نمایش بزرگ سینما زیاد است.

7. روبرتو بنینی

roberto benigni

روبرتو بنینی یکی از برندگان بزرگ مراسم اسکار سال 1998 بود؛ او به عنوان بازیگر و کارگردان فیلم زندگی زیباست (Life is Beautiful) توانست جایزه بهترین بازیگر مرد و بهترین فیلم غیر انگلیسی‌زبان را کسب کند. به نظر هالیوود ستاره بین‌المللی بعدی خود را پیدا کرده بود اما ناگهان همه‌چیز تغییر کرد و بنینی نتوانست تبدیل به آن ستاره شود؛ فیلم بزرگ بعدی بنینی، پینوکیو بود که در سال 2002 منتشر شد اما این اثر یک فاجعه و شکست تمام عیار چه در بخش تجاری و چه در بخش جذب مخاطب بود، این عنوان نقدهای شدیدا بدی را از سوی منتقدین دریافت کرد.

بعد از چند نقش کوچک، روبرتو بنینی برای برعهده گرفتن نقش‌های بهتر به مدت یک دهه از صنعت سینما فاصله گرفت؛ او سرانجام در سال 2012 در فیلم کمدی رمانتیک تقدیم به رم با عشق (To Rome With Love) به کارگردانی وودی آلن حضور یافت. بعد از آن ما دیگر روبرتو بنینی را در صنعت سینما ندیده‌ایم و به نظر او بازنشسته شده است.

8. مرسدس روئل

mercedes ruehl fisher king

در سال 1992 مرسدس روئل بازیگر نسبتا ناشناخته‌ای بود که توانست با حضور در فیلم شاه ماهی‌گیر (The Fisher King) در کنار بازیگرانی چون رابین ویلیامز و جف بریجز توانایی خود را ثابت کند؛ او به خاطر نقش خود در این فیلم توانست جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش زن را در آن سال کسب کند.

به طور عجیبی کسب جایزه اسکار نتوانست باعث افزایش موفقیت او در هالیوود شود؛ تنها پروژه بزرگ هالیوودی دیگر که او بعد از دریافت جایزه اسکار در آن حاضر شد، فیلم آخرین قهرمان ژانر اکشن (Last Action Hero) بود؛ روئل در این فیلم با آرنولد شوارتزنگر هم‌بازی بود.

روئل همیشه یک بازیگر تئاتر بود؛ او بعد از برنده شدن جایزه اسکار به ندرت در فیلم‌های سینمایی ظاهر می‌شد. این بازیگر هنوز به فعالیت خود در صحنه تئاتر ادامه می‌دهد و همیشه حضور پررنگی در تئاتر Broadway دارد؛ از جمله مهم‌ترین اجراهای اخیر او می‌توان به «Torch Song Trilogy» و «Woman Before a Glass» اشاره کرد که تحسین بسیاری را برانگیخته است.

9. آدرین برودی

Adrien Brody as Luca in Peaky Blinders Season 4

آدرین برودی با حضور خود در فیلم پیانیست (The Pianist) توانست خیلی زود در قلب میلیون‌ها طرفدار سینما جایگاهی ویژه کسب کند. او با هنرنمایی خود در این اثر توانست به جوان‌ترین بازیگری تبدیل شود که موفق به کسب جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش اول مرد شده است؛ برودی هنگام دریافت این جایزه 29 سال سن داشت.

بعد از آن، برودی برای رسیدن به موفقیت در هالیوود دچار کشمکش‌ها و مشکلات زیادی شد؛ نقش‌های بعدی او در فیلم‌هایی بود که یا دچار شکست تجاری می‌شدند (Splice، The Jacket، Hollywoodland و Cadillac Records) و یا مورد حمله منتقدین قرار می‌گرفتند. (غارتگران و روستا)

آدرین برودی اکنون در سنی قرار دارد که باید در بسیاری از پروژ‌های بزرگ و مطرح هالیوودی حضور پررنگ داشته باشد، اما متاسفانه این اتفاق برای او رخ نداده است؛ با توجه به حضور او در سریال Peaky Blinders ممکن است ما بار دیگر شاهد بازگشت درخشش او در صنعت سینما باشیم، اما بعید است که چنین اتفاقی رخ بدهد.

10. مونیک

Monique in Precious

مونیک بعد از گذراندن بخش عمده‌ای از فعالیت خود به عنوان کمدین و بازیگر تلویزیونی، با حضور در فیلم گران‌بها (Precious) در نقش مادر فحاش کاراکتر اصلی عملکرد فوق‌العاده‌ای از خود نشان داد.

او با حضور درخشان خود در فیلم گران‌بها دهان منتقدانش را دوخت و همچنین توانست جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل زن را برای این نقش کسب کند؛ البته مونیک بعد از دریافت این جایزه در حرفه بازیگری خود روند رو به رشدی نداشت و به مدت پنج سال کاملا از دنیای بازیگری ناپدید شده بود.

بر طبق شایعات مونیک به دلیل اینکه کار کردن با او سخت است از هالیوود کنار گذاشته شد؛ این بازیگر به صورت عمومی اعلام کرد که چهره‌های برجسته‌ای چون اپرا وینفری، لی دنیلز و تایلر پری در دور نگه داشتن او از هالیوود نقش داشتند.

اکنون بعد از عدم توافق مالی با نت‌فلیکس برای یک کمدی مخصوص، مونیک کمپینی را راه‌اندازی کرده که در آن این شبکه را تا زمان ارائه حقوقی برابر به بازیگرانش تحریم می‌کند.

11. سورج شارما

Suraj Sharma in Life of Pi

اولین تجربه بازیگری سورج شارما با فیلم زندگی پی (Life of Pi) آغاز شد؛ این فیلم توانست جایزه اسکار بهترین کارگردانی را کسب کند و همچنین برای دریافت جایزه اسکار بهترین تصویربرداری نامزد شده بود. عملکرد شارما در این فیلم تحسین و ستایش بسیاری را برای این بازیگر جوان به ارمغان آورد و او حتی توانست چند جایزه معتبر به خاطر ایفای این نقش کسب کند.

با این حال به رغم این واقعیت که فیلم زندگی پی در میان بینندگان موفق بود، اما نتوانست باعث پیشرفتی شگرف در آینده بازیگری سورج شارما شود؛ او در سال 2014 در فیلم «Million Dollar Arm» با جان هم هم‌بازی شد اما این فیلم به محض اکرانش خیلی زود فراموش و محو شد.

بر خلاف بازی و عملکرد فوق‌العاده شارما در فیلم‌هایش، به نظر هالیوود نقش‌های کافی به بازیگرانی چون او پیشنهاد نمی‌کند و شغل شارما تحت تاثیر این موضوع قرار گرفته است.

12. سوفی اوکوندو

hotel rwanda 61087 1280x800 e1458791710641

سوفی اوکوندو عملکرد بسیار خوبی در فیلم Hotel Rwanda از خود نشان داد و این درخشش باعث کسب نامزدی جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل زن برای او شد؛ بعد از آن اوکوندو حضور پررنگی در تلویزیون و تئاتر Broadway داشت.

او بخاطر نقش‌های خود در فیلم‌های «Tsunami: The Aftermath»، «Mrs. Mandela» و «Criminal Justice» توانست نامزد دریافت جایزه گلدن گلوب و بفتا شود؛ اولین اجرای اوکوندو در تئاتر Broadway برای نمایش A Raisin in the Sun (مویزی در آفتاب) بود که نقش روت یانگر را در آن نمایش ایفا می‌کرد. او حتی توانست به خاطر نقش روت یانگر جایزه تونی بهترین بازیگر نقش دوم زن را بدست بیاورد.

اوکوندو بعد از نامزد شدن برای جایزه اسکار غیبت بزرگی در هالیوود و سینما داشت و آخرین حضور او در صفحه‌نمایش بزرگ سینما مربوط به فیلم پس از زمین (After Earth) با بازی و تهیه‌کنندگی ویل اسمیت است.

شاید تعهد شدید او به دنیای تئاتر و تلویزیون حضور نداشتن او را در جهان سینما توجیه کند، اگرچه او قرار است در سال 2018 برای فیلم پسر جهنمی (Hellboy) به سینما بازگردد؛ اوکوندو در این فیلم نقش خانم هاتون را ایفا خواهد کرد.

13. استیون درف

Stephen Dorff as Deacon Frost in Blade

اولین حضور بزرگ استیون درف در هالیوود با فیلم تیغه (Blade) بود که او در آن نقش یک شرور خون‌آشام به نام فراست را ایفا می‌کرد؛ درف در یک اقدام جالب همیشه تعادل را برای حضور در فیلم‌های مستقل و تولیدات بزرگ هالیوودی رعایت می‌کرد، اما از یک نقطه‌ای به بعد او از هر دو رسانه فیلم‌سازی ناپدید شد.

به نظر می‌رسید درف بعد از عملکرد فوق‌العاده خود در فیلم یک جایی (Somewhere) به کارگردانی سوفیا کوپولا در سال 2010 به دوران اوج خود نزدیک شود اما این اتفاق رخ نداد؛ او حتی به خاطر حضور در این فیلم نقدهای مثبت زیادی از سوی منتقدین دریافت کرد.

آخرین فیلم بزرگی که درف در آن حضور داشت آیسمن (The Iceman) بود؛ او در این فیلم با مایکل شنون (ایفاگر نقش ریچارد کوکلینسکی) هم‌بازی شده بود. فیلم آیسمن به‌سرعت مورد توجه مخاطبین قرار گرفت اما عملکرد ضعیف آن در باکس آفیس باعث شد که درف نتواند بازگشت باشکوهی به صنعت سینما داشته باشد.

14. دیوید تیولیس

David Thewlis in Inspector Calls

در سال 1993 دیوید تیولیس نمایش فوق‌العاده‌ای در فیلم برهنه (Naked) به کارگردانی مایک لی از خود نشان داد، او حتی به خاطر این نقش توانست جایزه بهترین بازیگر نقش اول مرد را در جشنواره معتبر فیلم کن را نصیب خود کند.

بسیاری پیش‌بینی کرده بودند که او خیلی زود در هالیوود رشد خواهد کرد اما اولین سفر او در هالیوود با فیلم جزیره دکتر مورو (The Island of Dr. Moreau) تبدیل به یک فاجعه عظیم شد؛ سپس تیولیس تصمیم گرفت برای ادامه حرفه بازیگری خود، هالیوود را به مقصد بریتانیا ترک کند.

او سپس برای ایفای نقش ریموس لوپین در مجموعه فیلم‌های هری پاتر به هالیوود بازگشت؛ نمایش‌های خیره‌کننده او در مجموعه فیلم‌های هری پاتر به نظر توانست به‌خوبی توجه مخاطبین آمریکایی را جذب کند و این به نوعی حکمی مستند برای بازگشت دوباره او به هالیوود محسوب می‌شد؛ اما آن بازگشت بسیار کوتاه بود.

طی سالیان اخیر او نقش آرس را در فیلم زن شگفت‌انگیز (Wonder Woman) در دنیای سینمایی دی سی بازی کرد، بنابراین امکان بازگشت تیولیس هم‌چنان بر روی میز قرار دارد.

15. پیتر استروم

Charlie Peter Ostrum Willy Wonka and the Chocolate Factory e1472971550519

هنگامی که او نقش چارلی را در فیلم Willy Wonka & the Chocolate Factory, بازی کرد، به نظر حرفه پیتر استروم برای زندگی‌اش مشخص شده بود؛ او نه تنها در یکی از بزرگترین فیلم‌های دهه 1970 حضور داشت، بلکه نقدهای مثبت زیادی برای عملکردش در این فیلم کسب کرد که برای یک بازیگر خردسال این موضوع نادر است.

استروم فورا تبدیل به یک ستاره هالیوودی شد اما به هر دلیلی او هرگز در شهرت و ثروت هالیوود غرق نشد؛ در حقیقت استروم هیچ‌وقت این را نمی‌خواست.

Willy Wonka & the Chocolate Factory نه تنها اولین فیلم استروم است، بلکه آخرین فیلمی محسوب می‌شود که او تا به امروز در آن حضور داشته است؛ هنگامی که فیلم‌برداری این پروژه به اتمام رسید، استروم متوجه شد که تمایل ندارد بازیگر شود.

او به جای بازیگری به حرفه دام‌پزشکی روی آورد؛ استروم در سال 1984 دکتری دامپزشکی خود را به دست آورد و اکنون یک دام‌پزشک است. او همچنین ازدواج کرده است و دو فرزند دارد.

برچسب‌ها
  • هیچ نظری یافت نشد
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید و یا ثبت نام کنید.