نویسنده: محمدرضا حیدری یکشنبه، 14 مرداد 1397
ساعت 11:00

مقایسه‌ی Fortnite و PUBG مطلب ویژه

5 از 5

مقایسه ی Fortnite و PUBG
اگر چند سال قبل وارد دنیای بازی‌های آنلاین می‌شدید، قطعاً هیجان‌انگیزترین انتخاب‌های شما بازی‌های MOBA بودند. تعداد بسیار زیاد بازی کنان هم‌زمان این عناوین به همراه لذت واقعی عضو یک تیم بودن و ترکیب استراتژی با اکشن، از جمله مواردی بودند که این عناوین را به برترین بازی‌های آنلاین دوران خود تبدیل کرده بودند. شاید در آن زمان هم بازی‌های دیگر همچون Minecraft یا عناوین شوتر و بازی‌های ورزشی بازیکنان بسیار زیاد و مخصوص به خود را داشتند اما نمی‌توان منکر این شد که هیجان و حس رقابتی که در بازی‌های MOBA وجود داشت، توسط هیچ بازی دیگری ارائه نمی‌شد.

و در حال حاضر در سال 2018 قرار داریم. بگذارید به یک سال قبل بازگردیم و به مهم‌ترین اتفاق انقلابی بین عناوین آنلاین اشاره کنیم. در 16 سپتامبر 2017 (25 شهریور 96) یک بازی شوتر که زیرشاخه‌ی جدیدی از این سبک را ابداع کرده بود، توانست به سلطنت بی چون‌وچرا و طولانی‌مدت سبک MOBA و بزرگ‌ترین نماینده‌ی آن یعنی DOTA 2 خاتمه دهد. بازی PlayerUnknown's Battlegrounds در چنین روزی توانست با رسیدن به رقم یک‌میلیون و 348 هزار و 374 بازیکن هم‌زمان، رکورد یک‌میلیون و 291 هزار و 328 نفری بازی DOTA 2 در استیم را بشکند و تبدیل به رتبه‌ی نخست بازی‌های آنلاین تاریخ شود.
PUBGالبته این تصویر برای کسانی که تجربه‌ی PUBG را دارند کمی زیادی صلح‌آمیز است!

 حال به سال 2018 بازمی‌گردیم. PUBG در این سال، با یک رقیب جدی و بسیار خطرناک در حال رقابت است که این بار از همنوعان خود PUBG محسوب می‌شود. اتفاقاتی که پس از موفقیت بی‌نظیر DOTA رخ داده بود، حال برای پابجی هم در حال رخ دادن بودند. تعداد بسیار زیادی از عناوین، شروع به ساخته‌شدن در سبک بتل رویال کردند و از سوی دیگر بسیاری از کمپانی‌های بزرگ هم برای عناوین بزرگ خود چنین سبکی را از پیش رزرو کردند. موفقیت بازی 30 دلاری PUBG Corporation با این موارد خدشه‌دار نمی‌شد چون پایه‌های این بازی از همان ابتدا کاملاً محکم در زمین فرو رفته بود؛ ولی مشکل نگران‌کننده‌ای که برای سازنده‌ی بازی پدیدار شده بود، یک بازی رایگان بتل رویال به نام Fortnite بود.

 به‌طور خلاصه بگویم که رقابت این دو بازی تا به اینجا کاملاً تنگاتنگ بوده و با اینکه Fortnite در حال حاضر حتی به نزدیکی تعداد بازیکنان هم‌زمان PUBG نرسیده است اما اخبار شگفت‌انگیزی که درباره‌ی موفقیت‌های پی‌درپی Fortnite شنیده می‌شود، جای تردیدی را دراین‌باره باقی نمی‌گذارد که به‌زودی شاهد تبدیل‌شدن فورتنایت و پابجی به رقیبانی همچون Battlefield و Call of Duty خواهیم بود. در این میان افراد بسیاری برای انتخاب یکی از این دو بازی سردرگم هستند؛ فورتنایت یک تجربه‌ی رایگان در سبک بتل رویال است و پابجی یک شوتر کاملاً حرفه‌ای؛ در ادامه با بازی‌مگ همراه باشید تا ضمن بررسی هردو عنوان، شما عزیزان را در انتخاب بازی موردنظر خود راهنمایی کنیم.

قبل از هر چیزی به معرفی پلتفرم‌هایی که هر دو بازی بر روی آن‌ها منتشرشده‌اند می‌پردازم. Fortnite بر روی تمام پلتفرم‌ها (از جمله پلتفرم‌های Android و iOS) منتشرشده و کاملاً هم رایگان است ولی PUBG در حال حاضر بر روی دو کنسول PS4 و Nintendo Switch منتشرنشده و سازندگان تا به الآن، قول انتشار این بازی را فقط بر روی PlayStation 4 داده‌اند.
گذشته از این‌ها، مهم‌ترین عامل در یک بازی آنلاین، قطعاً گیم پلی و میزان سرگرم‌کننده بودن آن است. از همین ابتدا این قول را به شما می‌دهم که هردو عنوان ارزش این را دارند که به تجربه‌ی آن‌ها بپردازید و به‌پای یک رقابت آنلاین واقعی بنشینید. حال سؤال اصلی اینجاست که کدام‌یک گیم پلی مناسب‌تری را برای شما دارند. قبل از شروع بررسی اما برای آن دسته‌ی کوچک از افرادی که همچنان با سبک بتل رویال آشنایی ندارند، باید گفته شود که بتل رویال خالص، سبکی تقریباً مشابه با free for all است که در آن بازیکنان می‌توانند به‌تنهایی، یا با ساخت اسکوادهای حداکثر چهارنفره، در میدانی متشکل از 100 بازیکن، به مبارزه و تلاش برای بقا بپردازند و در نهایت آخرین نفر یا تیمی که زنده باقی می‌ماند پیروز میدان می‌شود. مهم‌ترین ویژگی‌های این سبک را می‌توان برابری بازیکنان در ابتدای بازی (اگر عامل شانس را فاکتور بگیریم) و همچنین کوچک شدن میدان مبارزه در مدت‌زمان‌های معین (به‌طوری که در Fortnite یک منطقه‌ی طوفانی به‌آرامی مساحت بیشتری از نقشه را پوشش می‌دهد و در PUBG یک دیوار انرژی بازیکنان را به منطقه‌ی سفیدرنگ فرامی‌خواند و رد شدن طوفان و دیوار انرژی از بازیکنان تقریباً برابر با مرگ آن‌هاست) دانست.
Fortnite ps4 اگر PlayStation4 دارید، می‌توانید به تجربه‌ی کراسپلی Fortnite با رایانه‌های شخصی و گوشی‌های هوشمند بپردازید. اگرهم نینتندویی یا مایکروسافتی هستید، می‌توانید با همه‌ی پلتفرم‌ها به‌غیر از پلتفرم سونی به رقابت بپردازید.

فورتنایت شاید آغازگر راه عناوین بتل رویال نباشد اما طوری از پتانسیل‌های این سبک برای خلق یک بازی تفننی شوتر استفاده کرده که توانسته به موفقیت‌های بسیار بزرگی برسد. Fortnite در مقایسه با PUBG یک شوتر آسان‌تر و البته پیچیده‌تر به نظر می‌رسد. دلیل اینکه به Fortnite آسان می‌گوییم، این است که برخلاف PUBG که در آن زنده ماندن نیاز به هوشیاری و دقت فراوان دارد، Fortnite از همان ابتدا بازیکنان را در محیطی به دور از استرس و تنش قرار می‌دهد و همانند نتیجه‌گیری‌های اخلاقی انتهای داستان‌های کودکان، این موضوع را به بازیکنانش اعلام می‌کند که در اینجا لذت بردن هدف اصلی است و برد و باخت معنایی ندارد. واقعاً هم همین‌طور است. فورتنایت از آن دست بازی‌هایی است که در خلال بازی کردن قطعاً خنده را بر روی لب‌های بازیکنانش جاری می‌کند. هیچ‌چیز در این بازی به جد گرفته نمی‌شود و مهم‌تر از آن اینکه خبری از چالش‌های فراوان حین بازی نیست. در پابجی احتمال دارد که نیمی از هر نقشه را به دنبال اسلحه، مهمات و تجهیزات باشید و در نهایت میزان آمادگی خود را به سطح متوسط برسانید؛ ولی در Fortnite از همان ابتدا که یک صندوقچه یا جعبه‌ی مهمات را باز می‌کنید به تعدادی اسلحه، معجون و مهمات دسترسی پیدا می‌کنید که شاید پیدا کردن آن‌ها در PUBG چیزی حدود چند دقیقه به طول بیانجامد. با این حال، روش سنتی پیدا کردن آیتم ها بر روی زمین در این بازی هم وجود دارد که البته بازهم نسبت به PUBG، روشی آسانتر است.

Fortnite در برابر آسان بودن، پیچیدگی را هم به‌عنوان یک عامل کلیدی در نظر گرفته است. درحالی‌که PUBG یک شوتر تقریباً صرف نظامی است، Fortnite با افزودن موارد و قابلیت‌هایی همچون ساخت‌وساز، جمع‌آوری آیتم‌های موردنیاز برای ساخت‌وساز، قابلیت تخریب پذیری بسیار بالا و وجود بخشی داستانی به غیر از بتل رویال، توانسته به عنوانی پیچیده‌تر تبدیل شود (که البته بخش  داستانی این بازی رایگان نیست). راجع به بخش ساخت‌وساز Fortnite هم در همین‌جا توضیح می‌دهم. شاید اگر از طرفداران عناوینی همچون Minecraft بوده باشید، با شنیدن نام سیستم ساخت‌وساز، انتظار قابلیت‌هایی بسیار عالی در زمینه‌ی ساخت‌وساز را داشته باشید؛ درحالی‌که باید این نکته را متذکر شوم که هرچند ساختن دیوار و موارد دیگر در Fortnite یک عامل شدیداً کلیدی و اکثراً تعیین‌کننده‌ی برد یا باخت بازیکنان است اما سازندگان ازآنجایی‌که در حال ساخت یک بازی شوتر بوده‌اند، گستردگی زیادی به این بخش نداده‌ و به چند مورد ساده ولی کلیدی بسنده کرده‌اند که با توجه به کنترل سخت بازی، یکی از چالش‌های جالب در بازی خواهد بود.
PUBG Drop Fightدر پابجی اگر زود به این جعبه‌ها برسید یعنی رسماً سند مرگ خود را امضاء کرده‌اید؛ اگر هم دیر برسید که فقط یک جعبه‌ی خالی نصیبتان خواهد شد. همین موضوع باعث می‌شود درگیری‌ها برای لوت کردن این جعبه‌ها شدیدا هیجان‌انگیز باشد.

کمی هم به پابجی می‌پردازیم. شاید در زمینه‌ی سخت بودن، PUBG نه‌تنها سخت‌ترین بازی بتل رویال، بلکه یکی از سخت‌ترین بازی‌های شوتر آنلاین این روزها باشد. در PUBG برخلاف Fortnite شما مجبورید که انتخاب‌های بسیار زیاد و مهمی را انجام دهید و استراتژی را به همراه بازی ترکیب کنید. از سوی دیگر محدودیت‌های موجود در انتخاب اسلحه و تجهیزات و همچنین نیاز بسیار زیاد به گشت‌وگذار در نقشه به علت پراکندگی بسیار زیاد موارد مختلف، باعث شده‌اند که در کنار سختی واقعی برای زنده ماندن، بازیکنان نیاز به تصمیم‌گیری‌های بسیار سریع و رفتار کردن همانند یک سرباز واقعی داشته باشند. در نهایت تمامی این موارد باعث شده‌اند که Fortnite تبدیل به یک شوتر سریع تفننی و PUBG به شوتری آهسته اما تاکتیکی تبدیل شود.

درباره‌ی موارد فرعی گیم پلی هر دو بازی موارد بسیار زیادی برای گفتن وجود دارند. برای مثال نحوه‌ی جابه‌جا شدن در نقشه‌ی بازی، در هر دو بازی کاملاً متفاوت است. در PUBG شما به انواع زیادی از وسایل نقلیه همچون ماشین‌های مختلف، موتورسیکلت‌های دونفره و حتی کشتی و قایق‌های تفریحی دسترسی دارید که این تنوع و فراوانی وسایل نقلیه در بازی به علت گستردگی نقشه‌ها و البته نیاز بیشتر به جست‌وجو در نقشه‌ی بازی در آن قرار داده شده است. در مقابل Fortnite نقشه‌ای چهار در چهار کیلومترمربع (یک‌دوم مساحت نقشه‌ی اصلی پابجی) دارد که باعث شده است نیاز بازیکنان به وجود چنین وسایلی کمتر باشد. از سوی دیگر فراوانی زیاد مهمات و تجهیزات و از همه مهم‌تر قابلیت استفاده از گلایدر و تجربه‌ی پرواز در حین بازی، خیال بازیکنان را از هر جهت راحت کرده است. با این وجود Epic Games برای عقب نماندن از رقیب خود دو وسیله‌ی نقلیه‌ی دو و چهارنفره را در بازی قرار داده است که یکی از آن‌ها یک سبد خرید چرخ‌دار است و دیگری یک ماشین گلف به نام All Train Kart است.

در کنار تمامی این‌ها، نمی‌توان از بخش اسلحه و مهمات بازی گذشت. درحالی‌که در Fortnite هر اسلحه باید از صندوق‌های مخصوص به خود و یا از روی زمین پیدا شود و قابلیتی برای ساخت اسلحه‌ی شخصی وجود ندارد، PUBG این امکان را فراهم کرده است که بازیکنان با داشتن آیتم‌ها و تجهیزات قابل‌نصب بر روی اسلحه، بتوانند قابلیت‌های نه‌چندان زیاد اما مفیدی را بر روی اسلحه‌ی خود سوار کنند. برای مثال با استفاده از flash hider می‌توانید شانس رقیبانتان برای پیدا کردن محلی که از آن شلیک می‌کنید را کمتر کنید؛ یا با استفاده از suppressor ها، با مخفی‌کاری رقیبانتان را به قتل برسانید. از سوی دیگر با استفاده از scope ها می‌توانید فواصل دورتری را هدف گلوله قرار دهید و با استفاده از خشاب‌های مختلف، سرعت و مقاومت سلاحتان در مبارزات را افزایش دهید. در مقابل در Fortnite تمامی این امکانات و اتچمنت‌ها فقط به‌صورت آماده بر روی سلاح‌هایی که با کلاس‌های Common, Uncommon, Rare, Epic, Legendary قرار دارند و امکان شخصی‌سازی اسلحه وجود ندارد. علاوه بر این موارد ممکن است محدودیت حمل آیتم‌ها در PUBG برای بسیاری، شدیداً آزاردهنده و از سوی دیگر بالانس کننده‌ی بازی باشد؛ طبق این محدودیت هر بازیکن توانایی حمل دو اسلحه‌ی اصلی، یک سلاح کمری به همراه وسیله‌ای برای مبارزات نزدیک و یک ماده‌ی منفجره را دارد و inventory شما هم طبق وزن مهمات و آیتم‌هایی که در آن قرار می‌دهید، پر می‌شود؛ هرچند که می‌توانید با پیدا کردن suit و کوله‌پشتی، آیتم‌های بیشتری را با خود حمل کنید. در مقابل، فورتنایت به علت تنوع شدیدی که در میان سلاح‌هایش وجود دارد، پنج اسلات خالی را برای بازیکنان در نظر گرفته است که می‌توانید هرچیزی را در آن‌ها قرار دهند؛ اما نکته‌ی مهم اینجاست که باید یادتان باشد که جزاز این 5 اسلات، جای دیگری را برای قرار دادن آیتم‌های خود ندارید و مجبور هستید از هر قلم، یکی را در این اسلات‌ها جای دهید؛ یا اینکه کمی صبر به خرج داده و با تجهیز کردن خود قبل از ورود به safe zone، نیازی به تغییر پیاپی آیتم‌های خود با آیتم‌های موجود بر روی زمین نداشته نباشید.
Fortnite Save The Worldبخش داستانی Fortnite واقعا ارزش 40 دلار را دارد. البته اگر نهایت لذت این بخش را می‌خواهید، باید 3 دوست دیگر هم داشته باشید که چنین مبلغی را پرداخت کرده باشند!

 واقعاً نمی‌دانم تا کجا باید درباره‌ی سلاح‌ها در این دو بازی بنویسم! قول می‌دهم که این آخرین توضیحی باشد که درباره‌ی آن‌ها می‌دهم. بحث مهمی که در هر دو بازی وجود دارد، تفاوت سلاح‌های موجود در آن‌هاست. تعداد سلاح‌های موجود در Fortnite تقریباً 2 برابر سلاح‌های قابل‌استفاده در PUBG است که البته این تعداد با احتساب سلاح‌های مشابه با قابلیت‌های متفاوت در Fortnite محاسبه می‌شود. برای مثال، اسلحه‌ای که در PUBG می‌تواند با استفاده از اتچمنت‌ها ارتقاء پیدا کند، در Fortnite به دلیل نبود امکان شخصی‌سازی اسلحه، یک سلاح جداگانه محسوب می‌شود. از سوی دیگر نمی‌توان این نکته را انکار کرد که سلاح‌های فورتنایت بسیار هیجان‌انگیز هستند. وجود اقلامی همچون راکت لانچرها و مینی گان‌ها که هریک به‌نوعی هیجان و سختی بازی را افزایش می‌دهند، گان‌پلی این عنوان را به سطحی فضایی برده است. در مقابل، PUBG ترجیح داده است که با شبیه‌سازی کردن طبیعت واقعی سلاح‌هایی که در خود موجود دارد، حس استفاده از یک سلاح واقعی را به مخاطب خود وارد کند. با اینکه نمی‌توان وجود سلاح‌های پابجی در فورتنایت را انکار کرد، این نکته‌ی مهم هم وجود دارد که PUBG به‌خوبی توانسته حس واقعی هر سلاح را در خود بگنجاند؛ کاری که شاید Fortnite جز در مورد یکی دو سلاح از عهده‌ی آن برنیامده است یا بهتر است بگوییم به خاطر کژوال بودن محیط بازی، نیازی به این کار ندیده است.

اگر –بالاخره- از بحث اسلحه خارج شویم، می‌توانیم به بررسی موارد جزئی دیگر موجود در هر دو بازی بپردازیم. مهم‌ترین نکته در این میان وجود دو حالت برای بازی در پابجی است. منظور از این دو حالت، دو حالت دوربین یعنی FPP و TPP است که هریک به ترتیب حالت‌های اول‌شخص و سوم شخص را در بازی برای بازیکنان قرار می‌دهند. هرچند با استفاده از scope متصل به اسلحه، می‌توان از زاویه‌ی اول‌شخص تیراندازی کرد اما با انتخاب حالت FPP، امکان این را دارید که در تمام لحظات بازی به‌صورت اول‌شخص به مبارزه بپردازید؛ هرچند که چنین زاویه‌ی دیدی برای این سبک چندان هم مناسب نیست و احتمال مرگ بازیکنان را بالاتر می‌برد. راجع به زاویه‌ی دید Fortnite، تنها زاویه‌ی دید موجود سوم شخص است که هیچ مشکلی در هر دو بازی به‌عنوان مشکل دوربین وجود ندارد.

احتمالاً کمی قبل‌تر متوجه شدید که پابجی چند نقشه‌ی مختلف و فورتنایت تنها یک نقشه دارد. بدون هیچ تردیدی، این نکته برای PUBG یک نقطه‌ی قوت و برای Fortnite یک نقطه‌ضعف محسوب می‌شود. در PUBG با توجه به هر نقشه، بازیکنان مجبور هستند که تاکتیک‌های خود برای مبارزه را عوض کنند و همین موضوع باعث می‌شود که علاوه بر قرار گرفتن در محیط‌های بصری متفاوت، شیوه‌های مختلفی از بازی را هم از خود به نمایش بگذارند که این بازی را به یک عنوان کاملاً تاکتیکی بدل می‌کند. درصورتی‌که Fortnite با داشتن یک نقشه‌ی ثابت، پس از گذشت مدتی ممکن است برای بازیکنان تبدیل به یک میدان نبرد تکراری شود و چنین چیزی در طولانی‌مدت تبدیل به یک مشکل بسیار بزرگ برای Epic Games خواهد شد. درباره‌ی بزرگی نقشه‌ها، به‌جز یک نقشه‌ی چهار در چهار کیلومترمربعی که برابر با نقشه‌ی اصلی فورتنایت است، بقیه‌ی نقشه‌های PUBG مساحتی دو برابر دارند.
PUBG UIرابط کاربری PUBG واقعا عالی طراحی شده است. تنها مشکل آن این است که برای برداشتن آیتم‌ها حتما باید آن را باز کنید.

در این میان اما مهم‌ترین نکته برای هر بازیکنی شاید میزان مبلغی است که باید برای یک بازی بپردازد. همان‌طور که می‌دانید، فورتنایت با داشتن بخش بتل رویال رایگان، بزرگ‌ترین برگ برنده‌ی ممکن را در مقابل قیمت 30 دلاری پابجی دارد. البته باید این نکته را هم در نظر گرفت که هر دو بازی بخش‌هایی به غیر از بتل رویال دارند که بخش داستانی Save The World در فورتنایت به قیمت 40 دلار که با خرید آن می‌توانید به تمام قسمت‌های بازی دسترسی داشته باشید و همچنین گیم مودهای War و Zombies که به‌طور رایگان با خرید PUBG در اختیار شما قرار می‌گیرند، از جمله‌ی این بخش‌ها هستند. با این وجود هر از چندی گیم مودهای مختلف و موقتی به هردو بازی اضافه می‌شوند که می‌توانند هیجان‌انگیز باشند. علاوه بر تمامی این‌ها، سازندگان برای اینکه درآمد خود را به حداکثر برسانند، بتل پس‌هایی را در بازی‌های خود قرار داده‌اند که در Fortnite با همان نام Battle Pass و در پابجی Event Pass شناخته می‌شوند و سازندگان برای هردو، قیمتی 10 دلاری را برگزیده‌اند. با خرید این بتل پس‌ها می‌توانید به آیتم‌های تزیینی و همچنین چالش‌های جدید دسترسی داشته باشید که البته اگر از آن بازیکنان حریص هستید، به هیچ وجه توصیه نمی‌کنم که به سمت این بازی‌ها بروید؛ چراکه با دیدن نابرابری بسیار شدید موجود در ارائه‌ی جایزه‌ها در میان بازیکنانی که این 10 دلار اضافه را پرداخت نکرده‌اند و بازیکنان بتل پس دار، از زندگی نا امید خواهید شد!

در رابطه با گرافیک هر دو بازی، با توجه به تفاوت این دو بازی در سبک گرافیکی‌شان، نمی‌توان آن‌ها را نسبت به یکدیگر برتری داد. پابجی با انتخاب سبک گرافیک واقع‌گرایانه و همچنین گرافیک فنی بسیار عالی و قدرتمند، می‌تواند برای کسانی که به دنبال یک بازی آنلاین با گرافیکی فوق‌العاده هستند کاملاً مناسب باشد و از سوی دیگر، نیاز به قدرت سخت‌افزاری بیشتری بر روی پلتفرم اصلی خود یعنی PC داشته باشد. با این حال سازندگان Fortnite تصمیم خود را بر استفاده از سبک گرافیکی کارتونی‌تر قرار داده‌اند تا بتوانند قشر بیشتری را به خود جذب کنند. با این حال نمی‌توان گفت که فورتنایت هیچ جذابیت گرافیکی خاصی ندارد؛ بلکه با توجه به طراحی هنری خوب بازی، می‌توان چنین گرافیکی را برای یک بازی آنلاین قابل‌قبول به‌حساب آورد. درهرصورت، گرافیک در یک بازی آنلاین معنای چندانی ندارد و بیشتر بازیکنان به دنبال یک تجربه‌ی لذت‌بخش هستند و این دو بازی هم با ارائه‌ی گرافیک فنی و هنری خوب، با نمره‌ای قابل‌قبول از این بخش سربلند بیرون می‌آیند.
Fortnite Weaponsشاید در ابتدا به‌نظر برسد که با یکی از این سلاح‌ها می‌توانید تمام بازیکنان دیگر را از بین ببرید اما واقعا مدت زمان طولانی‌ای را باید صرف به‌دست آوردن مهارت در استفاده از این اسلحه کنید.

در انتها بیایید نگاه کوتاهی هم به جامعه‌ی بازیکنان هر دو بازی داشته باشیم. شاید در ابتدا با توجه به‌ظاهر هر دو بازی، این‌طور به نظر برسد که بازیکنان پابجی، تجربه و مهارت بیشتری دارند؛ درحالی‌که این موضوع چندان هم درست نیست و هر یک از این دو بازی، به علت سختی‌ها و چالش‌های خود بازیکنانی با مهارت‌های متفاوت دارند که هریک در برخی موارد بر دیگری برتری دارند. برای مثال مهارت‌های بقا (چه بلندمدت و چه در حین مبارزه) و همچنین مبارزات از راه دور، در میان بازیکنان PUBG حرف اول را می‌زند؛ درصورتی‌که در Fortnite، سرعت و توانایی انجام حرکات ترکیبی برای پیروزی در مبارزات مهم‌ترین عامل است. از این‌ها گذشته، از یک‌سو تعداد بازیکنان Fortnite به‌سرعت در حال افزایش و از سوی دیگر تعداد بازیکنان PUBG در وضعیتی نامعلوم است. این نکته برای هر دو بازی هم می‌تواند یک نکته‌ی مثبت باشد و هم یک نکته‌ی کاملاً مخرب. افزایش بازیکنان Fortnite اگرچه می‌تواند به محبوبیت این بازی بی افزاید اما همواره این خطر هم وجود دارد که تعداد زیاد بازیکنان برای یک بازی با پیشینه‌ای کوتاه، مشکلات زیادی را برای بازیکنان حرفه‌ای ایجاد می‌کند که البته می‌توان این مشکل را با راهکارهایی همچون افزودن یک سیستم رتبه‌بندی جدی حل کرد. از سوی دیگر کاهش بازیکنان پابجی اگرچه ممکن است این بازی را تا مرز نابودی هم پیش ببرد اما این کاهش بازیکن می‌تواند به‌عنوان یک فیلتر هم عمل کند و کمک کند که این بازی با داشتن بازیکنان حرفه‌ای‌تر، به یک بازی چالش‌برانگیزتر تبدیل شود.
PlayerUnknowns Battlegrounds weaponsبریم شکار!

در نهایت باید گفت که PUBG و Fortnite هر دو می‌توانند از بزرگ‌ترین بازی‌های آنلاین این روزها باشند. درحالی‌که مدت‌ها بود بازی آنلاین نوآورانه و هیجان‌انگیز خاصی ساخته نشده بودند و بازی‌های AAA با تکیه بر فرمول‌های قدیمی پیش می‌رفتند، PUBG و Fortnite توانستند با ایجاد موجی جدید و شدیداً قدرتمند، یکی از تحولات عظیم را که شدیداً به آن نیاز داشتیم رقم بزنند. حال اگر به دنبال یک بازی سرعتی، پیچیده و صدالبته مفرح و شاد هستید، Fortnite می‌تواند بهترین انتخاب آنلاین برای شما باشد که با داشتن بخش بتل رویال رایگان، می‌تواند برای بازیکنان کشورمان بسیار به‌صرفه باشد؛ هرچند که به علت مشکلاتی، دسترسی‌ای پی کشورمان به دانلود این بازی از طریق لانچر آن بسته‌شده است. در صورتی که قصد تجربه‌ی این بازی را دارید، حتماً برای یادگیری نکات موردنیاز برای پیروزی در این بازی، راهنمای بازی‌مگ برای بازیکنان تازه‌کار در Fortnite را مطالعه کنید. در مقابل، PUBG یک بازی کم سرعت‌تر، تاکتیکی‌تر، چالش‌برانگیز و تنش‌زاتر است که می‌تواند به‌خوبی یک شبیه‌ساز نظامیِ «بجنگ تا زنده بمانی» باشد؛ که اگر قیمت 30 دلاری این بازی را در نظر نگیریم، هیچ مشکل خاصی برای لذت بردن از این بازی در کشورمان وجود ندارد.

  • هیچ نظری یافت نشد
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید و یا ثبت نام کنید.