نویسنده: سینا یکشنبه، 22 تیر 1399
ساعت 08:49

طولانی‌ترین سریال‌های تاریخ مطلب ویژه

5 از 5

دوران سریال‌های 22 قسمتی که معمولاً از شبکه‌های سراسری پخش می‌شدند، مدت‌هاست که به سر آمده و در دوران شبکه‌های کابلی و اینترنتی با سریال‌های رو به رو هستیم که تعداد قسمت‌های هر فصل و تعداد فصول مختلف آن‌ها به انگشتان یک دست هم نمی‌رسند! با این وجود تعدادی از رکوردداران قدمت پخش سریال‌های داستانی، سریال‌هایی هستند که در همین دوران توانسته‌اند به هر شکلی که شده به حیات خود ادامه دهند. 

longest shows 04

American Dad!

تمدید شده تا فصل 18

سریال انیمیشنی American Dad، آخرین حضور ساخته‌های ست مک‌فارلین در این لیست نخواهد بود. به دلیل مدیریت متفاوت تیم نویسندگان این سریال در مقایسه با ساخته‌های دیگر مک‌فارلین، اینجا با نوع شوخی‌های متفاوتی طرف هستیم و تاکید بیشتری روی شخصیت‌ها و رفتار غلوآمیز آن‌ها وجود دارد. نقش اصلی این سریال یک مأمور سازمان جاسوسی آمریکا با عقاید جناح جمهوری‌خواه است که باورهای ابلهانۀ این جناح در قالب این شخصیت، دستمایه اصلی سازندگان برای انتقاد از فرهنگ آمریکا شده است.

NCIS

18 فصل و در حال پخش

NCIS هیچ زمانی در جذب بیننده مشکلی نداشته، حتی الان که بخش اعظم ترکیب بازیگران روزهای ابتدایی خود را از دست داده است. سریالی که حیات خودش را به عنوان اثری مشتق شده از سریالی دیگر (JAG) آغاز کرد، به حدی از محبوبیت دست پیدا کرد که تعدادی نسخۀ فرعی هم از دل آن بیرون آمد. در تمام این دو دهه‌ای که NCIS در حال پخش بوده، همیشه در لیست پربیننده‌ترین سریال‌های درام رتبه‌های بالایی را به خودش اختصاص می‌داده و نوع ساختار اپیزودیک آن کمک می‌کند تا هر زمانی که به پخش خود ادامه می‌دهد، در جذب بینندگان هفتگی مشکلی نداشته باشد.  

Lassie

19 فصل

Lassie یکی از آن سریال‌های قدیمی است که هر هفته خانواده‌ها را در سراسر آمریکا پای خود نگه می‌داشت. محبوبیت این سریال به حدی بود که بعد از اتمام پخش آن چند باری تلاش شد تا به صورت سریال‌های زنده و انیمیشنی دوباره از این سگ مهربان و ماجراجویی‌هایش برای پر کردن کنداکتور کانال‌های تلویزیونی استفاده کنند اما سازندگان جدید نتوانستند مثل سری اول رگ خواب مخاطبان را پیدا کنند و نسخه‌های جدیدتر عمر کوتاهی داشتند. «لَسی» هر چند فصل یک بار ماجراهای تازه‌ای را تجربه می‌کرد و همین تغییرات چندبارۀ موفقیت‌آمیز، علت ماندگاری قابل توجه آن بود. 

longest shows 04

Law & Order

20 فصل (456 قسمت)

سری Law & Order حکم مرغ تخم طلای خالق آن یعنی دیک وُلف را دارد چرا که هر از چندی نسخه‌ای جدید از آن را می‌ساخت که برخی از این نسخه‌های فرعی هم عمر نسبتاً قابل توجهی برای خود داشتند، محبوبیت این فرمت به حدی بود که نسخه‌هایی از آن در کشورهایی غیر از آمریکا هم ساخته شد. هوشمندی اصلی دیک ولف در استفاده از دو ایدۀ سریال‌های روتین به طور همزمان بود، یعنی هم سوژه‌های سریال‌های پلیسی اینجا مورد استفاده قرار می‌گرفت و هم ایده‌های سریال‌های دادگاهی، چون در Law & Order هم تلاش‌های نیروهای پلیس برای دستگیری مجرمان به تصویر کشیده می‌شد و هم تلاش‌های تیم دادستانی برای مجازات این مجرمان.   

Gunsmoke

20 فصل (635 قسمت)

زمانی که Gunsmoke شروع به پخش کرد، کابوی‌ها کم کم در حال نزدیک شدن به پایان دورۀ حکمرانی خود در سینما بودند و گسترش استفاده از تلویزیون و فاصلۀ منازل قشر متوسط رو به بالا از مراکز شهرها که اکثر سالن‌های سینما در آن بخش متمرکز بودند، حسابی باعث کاهش مخاطبان سینما و کلافگی استودیوهای فیلمسازی شده بود و کابوی‌ها یکی از اولین قربانیان بودند. Gunsmoke از این شرایط استفاده کرد و با جذب مخاطبانی که هنوز کابوی‌ها را دوست داشتند اما حوصلۀ سینما رفتن برای دیدن آن‌ها را نداشتند، سلطنت 20 ساله‌ای را آغاز کرد که دوران طلایی تازه‌ای را برای هفت‌تیرکش‌های غرب وحشی در قابی کوچکتر، آغاز کرد.  

 Family Guy

تمدید شده تا فصل 21 

ست مک‌فارلین دو سریال بین رکورد داران تاریخ دارد اما این مسئله می‌توانست تبدیل به صفر شود چرا که Family Guy به عنوان اولین ساختۀ او، در پایان فصل سوم کنسل شده بود! موفقیت تجاری در بازار شبکۀ نمایش خانگی و جذب بیننده در بازپخش از شبکه‌های محلی، مدیران فاکس را بر آن داشت تا فرصتی دوباره به مک‌فارلین بدهند و نتیجۀ این فرصت مجدد، تبدیل شدن این کمدین به یکی از برند‌های موفق در زمینۀ انیمیشن‌های کمدی بود. فمیلی گای که در همۀ این سال‌ها مورد هجمۀ منتقدین بوده و برخی معتقدند که هیچ زمانی نتوانسته در حد رقبایش اثرگذاری اجتماعی قابل توجهی داشته باشد اما با حفظ طرفداران پر و پا قرص خود، احتمالاً در سال‌های آینده به راحتی رتبه‌های بالاتری را در این لیست به دست خواهد آورد. 

longest shows 04

Law & Order: Special Victims Unit

تمدید شده تا فصل 24

باز هم یک قسمت دیگر از فرنچایز موفق دیک وُلف، عنوانی فرعی که حتی از پدر خود هم در قدمت پیشی گرفت و در حال حاضر مقام طولانی‌ترین سریال درام آمریکایی را در اختیار دارد. کارآگاه‌های واحد ویژه قربانیان، نسبت به سریال اولیه پرونده‌های ترسناکتری را مورد بررسی قرار می‌دهند چرا که عمدۀ قربانیانی که در SVU ماجراهای آن‌ها را دنبال می‌کنیم، افراد آسیب‌پذیر و قربانیان تعرض هستند. مشهورترین بازیگر این اثر یعنی کریستوفر ملونی حدود ده سال پیش از سریال جدا شد و پیش‌بینی می‌شد که بدون نقش اصلی، SVU هم یواش یواش کرکره‌ها را پایین بکشد اما این سریال با قدرت هر چه بیشتر به حیات خودش ادامه می‌دهد و ملونی هم به زودی در قالب نسخۀ فرعی جدیدی به این فرنچایز باز خواهد گشت. 

South Park

تمدید شده تا فصل 26 

قدمت ماجراهای بچه‌های شهر South Park به دهۀ سوم خودش رسیده و به نظر می‌رسد که تا زمانی که سازندگان اشتیاقی به ادامه دادن آن داشته باشند، شبکۀ Adult Swim هم به ساخت آن ادامه خواهد داد. لحن تند و پر از کنایۀ سازنده‌های سریال در انتقاد و تمسخر مسائل روز به حدی بوده که باور اینکه تا الان در اثر شکایت یکی از افراد مورد تمسخر، ساخت سریال متوقف نشده خیلی سخت است. اهالی شهر South Park با وجود رفتارهای بد و معمولاً غیرمنتظره‌ای که دارند، دوست داشتنی هستند و بعد از گذشت 23 سال، هنوز هم وقتی پخش سریال جریان دارد بی‌صبرانه منتظر پخش قسمت بعدی سریال هستیم.  

The Simpsons

32 فصل و در حال پخش

عمر طولانی ماجراهای خانوادۀ سیمپسون باعث شده تا حرف ناگفتۀ زیادی در مورد آن باقی نمانده باشد. مهمترین و جذاب‌ترین بخش این سریال در این سال‌ها احتمالاً وجه پیشگویانۀ قسمت‌های قدیمی آن است که حتی حالت ترسناکی به خودش گرفته است. دست به دست شدن مالکیت این سریال از فاکس به دیزنی و تلاش جدی دیزنی برای بدست آوردن بخش اعظمی از بازار نتفلیکس احتمالاً باعث قدمت هر چه بیشتر این سریال و حفظ رکورد طولانی‌ترین سریال داستانی آمریکا توسط آن خواهد شد.  

longest shows 04

Doctor Who

38 فصل و در حال پخش

بیش از 50 سال پیش، ایدۀ ساخت Doctor Who از جانب مدیریت کانال BBC چراغ سبز گرفت و تأثیر بزرگی در آیندۀ ژانر علمی-تخیلی در تلویزیون گذاشت. ماجراهای آدم فضاییِ انسان‌نما اما به شدت عجیب و غریبی که توسط وسیله‌ای به نام Tardis که شبیه یک باجۀ تلفن معمولی است در زمان و مکان سفر می‌کند با گذشت این همه سال، به لطف مدیریت صحیح تازگی خودش را حفظ کرده است و از Star Trek تا Buffy the Vampire Slayer می‌توان اثری از ردپای آن را پیدا کرد. ابزار خاص روایی این سریال یعنی تغییر ظاهری و رفتاری شخصیت دکتر با هر بار مُردن، کمک کرده تا هر بار تیم هنری جدید با استفاده از این سریال، حرف‌های تازه‌ و خاص خود را برای مخاطبان داشته باشند.

برچسب‌ها
  • هیچ نظری یافت نشد
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید و یا ثبت نام کنید.