نویسنده: وحید ظهرابی نژاد شیرازی جمعه، 01 شهریور 1398
ساعت 23:09

نیم نگاهی به آلفای بخش چند نفره بازی COD: Modern Warfare مطلب ویژه

بررسی آلفای بخش چند نفره بازی Call Of Duty: Modern Warfare

4.63 از 5

دوازده سال از عرضه نسخه اصلی بازی Call Of Duty 4: Modern Warfare می‌گذرد، قسمتی که نقطه عطف بسیار بزرگی برای سری بازی Call Of Duty بود و آن را به قله‌های موفقیت رساند، بازی که علاوه بر قسمت داستانی و تک نفره بسیار خوب و بیادماندنی با ویژگی بزرگ و بسیار مهمی بنام بخش چند نفره آنلاین همراه بود. این بخش چند نفره به حدی پرطرفدار و محبوب بود که در شبکه Live کنسول Xbox 360 با غولی بنام Halo 3 رقابت می‌کرد، بازی که بعنوان پادشاه بازی‌های چند نفره کنسولی شناخته می‌شد. حال همانطور که در ابتدا گفتم دوازده سال از زمان عرضه بازی گذشته است و مغز متفکرهای اصلی بازی در استدیو Infinity Ward بعد از عرضه Moder Warfare 2 و جنجال‌های بعد از عرضه‌اش دیگر وجود ندارند. سری Call Of Duty نیز بعد از رفتن پدرانش دچار فراز و نشیب‌های بسیاری شده است و در طول این سال‌ها و بعد عرضه شدن نسخه‌های متعدد و متفاوت شاید بزرگترین انقلاب در این بازی به همان سال 2007 و عرضه بازی Modern Warfare بر می‌گردد. با این وجود طبق حرف‌های استدیو Infinity Ward، نسخه جدید که در واقع ریبوت همان نسخه سال 2007 هست که قرار شده دقیقا حکم بازی آن زمان را برای سری بازی کند و همان تغییر و جهشی باشد که سال‌ها این سری بازی به آن نیاز داشته است.

زمان زیادی به عرضه این نسخه که با نام Call Of Duty: Modern Warfare (دیگر خبری از عدد 4 نیست) شناخته می‌شود باقی نمانده است و طبق قرارداد‌های تبلیغاتی انحصاری که ناشر بازی یعنی Activision با شرکت Sony دارد، تنها فرصتی به دارندگان کنسول PS4 داده شده است تا آلفای بازی که در حالت 2 به 2 چند نفره است را به مدت 2 روز تست کنند و قسمت کوچکی از بازی نهایی بچشند. حال باید ببینیم که آیا بازی به مانند نسخه قدیمی و محبوب خود توانسته شوک بزرگ به سری بازی بدهد یا نه؟ آیا توانسته همان تغییرات و تحولاتی را که سری Call Of Duty به آن نیاز دارد را با خود همراه کند یا خیر.

Call of Duty Modern Warfare 2v2 Alpha 20190823141903

پس از ورود به منوی بازی شاید اولین چیزی که نظر بازیکن را به خودش جلب می‌کند موسیقی بسیار زیبا و حماسی پخش شده در پس زمینه باشد، اما بعد از آن بنظر می‌رسد تغییر بزرگی که این سری بالاخره به خود دیده است، اختصاص داده شدن سرورهای مخصوص برای بازی باشد تا بالاخره کیفیت اتصال در این سری بازی بعد از سال‌ها ارتقا پیدا کند خوشبختانه سرورها به خوبی با اینترنت ایران سازگار بودن و اگر دارای اینترنت استاندارد و مناسب باشید بعید است که در این آلفا به مشکلی برخورد کنید. همانطور که در توضیحات این دمو گفته شده بود، قرار است برای اولین بار بازیکنان بخش جدید و جالبی از قسمت چند نفره را بازی را تجربه کنند. این حالت از بازی به این صورت است که چهار بازیکن که به دو گروه دو نفره تقسیم شده‌اند در نقشه‌ای کوچک و در شش راند به مبارزه بپردازند و هر گروه که توانست زودتر به 6 راند برده شده برسد برنده نهایی این بخش خواهد بود. البته قوانینی نیز برای آن در نظر گرفته شده است، بعنوان مثال اسلحه‌های بازی بصورت شانسی هستند و باید در دو راند هر ست از اسلحه‌ها را استفاده کنید و بعد از دو راند اسلحه‌های جدید و مشابه‌ای به هر چهار بازیکن داده می‌شود. اگر بازیکنان در مدت زمان تعیین شده نتوانستند همدیگر را بکشند، بازی حالتی مانند گرفتن پرچم ( Capture The Flag) پیدا می‌کند که البته خیلی نادر است و معمولا به دلیل کوچک بودن نقشه و سریع بودن روند بازی بازیکنان مطمئنا همدیگر را پیدا کرده و نابود می‌کنند.

در زمینه گرافیک، نورپردازی بازی بسیار پیشرفت کرده است و جلوه چشم نواز و زیبایی به بازی داده است که تابحال در سری وجود نداشته است اما متاسفانه کیفیت بافت‌ها و زمان بارگذاری آن‌ها مشکلات بسیاری دارد و این ایرادات در کنسول‌های معمولی PS4 بیشتر نمود پیدا می‌کند، البته وضع بازی در کنسول‌های Pro نیز چندان جالب نیست و مشکلات گزارش شده در آن‌ها قابل توجه است و مشخص است که بازی تا زمان عرضه نیاز به کار بیشتری دارد اما بصورت کلی گرافیک بازی قابل قبول است اما خبری از آن پیشرفت انقلابی و چشمگیر نیست و قابل ذکرترین تغییر بازی همان نورپردازی محیطی است.

Call of Duty Modern Warfare 2v2 Alpha 20190823140533

مطمئنا بیشتر از هرچیز دیگری، طرفداران بازی و دیگر مشتاقان نسخه جدید، منتظر تغییرات گیم‌پلی و گان‌پلی بازی بوده‌اند. از همان آغاز باید گفت که گیم‌پلی واقعا دچار تغییرات بنیادی شده است‌، دویدن در بازی کندتر و حس گرفتن اسلحه‌های بازی سنگین تر و واقعی تر شده است و طراحی‌ زیبای اسلحه‌های بازی و انیمیشن‌های جدید اضافه شده کمک بسزایی در این حس بوجود آمده کرده‌اند. اسلحه‌ها زین پس دارای لگد هستند و دیگر شاهد شلیک‌های ممتد و مستقیم نیستیم، همچنین هر اسلحه تفاوت زیادی با یکدیگر دارند و به مانند قبل همه اسلحه‌های مسلسل و اتوماتیک بازی یک حالت و یک وضعیتی نیستند. دیگر تغییر مهم در اسلحه‌ها، اضافه شدن قابلیت Bullet Drop یا همان بُرد است که برای هر اسلحه متفاوت و منحصر بفرد است، تغییراتی که کمک بسزایی به حرفه‌ای‌تر شدن گیم‌پلی بازی می‌کند. اما همچنان بعضی از مشکلات نسخه‌های قبل نیز وجود دارند که بنظر نمی‌آید در نسخه نهایی دچار تغییر شوند، یکی از این مشکلات آزار دهنده حالت پرش بازیکن است که واقعا مبارزات بازی را در حالت تک به تک به نمایشی خنده دار تبدیل می‌کند.

دیگر مواردی که لازم به اشاره هستند طراحی نقشه‌های بسیار خوب حداقل در این دمو است، بازی در این نسخه دارای 3 نقشه متفاوت است که مناسب مبارزه‌های نزدیک و مخصوص سری Call Of Duty است. حال باید منتظر بمانیم و ببینیم که آیا بقیه نقشه‌ها به خوبی این سه نقشه هستند یا نه!؟

بصورت کلی این دمو برای قضاوت کلی بازی مناسب نیست و باید منتظر بتای نهایی که حدودا 3 هفته دیگر منتشر می‌شود بمانیم اما با این وجود اگر مشکلات گرافیکی بازی را جذر بگیریم و بعضا از مشکلات قدیمی گیم پلی و صداگذاری عجیب و غریب نیز چشم پوشی کنیم، بنظر می‌رسد که قرار است شاهد نسخه قابل توجه و جذابی از سری Call Of Duty باشیم، نسخه‌ای که تصمیم گرفته است کمی از گذشته خود فاصله بگیرد و با وام گرفتن قابلیت‌های از بهترین بازی‌های این ژانر یعنی Battlefield و Rainbow Six: Siege خود را در معرض ریسک قرار دهد، ریسک‌هایی که ظاهرا موفقیت آمیز بوده‌اند و رنگ و جلای جدیدی به گیم پلی بازی داده‌اند.

  • Registered
    آفلاین
    عضویت: ارديبهشت 1399
    نظرها: 13
    تشکر: 6
    تشکرشده: 9
    کنسول‌های بازی:

    سلام من خره مدرن وارفارم اولین گالافیم گه بازی گردم مدرن وارفار2بودوبعدمدرن وارفار4وبعدمدرم وارفا3وبعدگوست وبعدبلگ اپس وبعدww2وبعدجدیده




    :q|

  • Super Admin
    آفلاین
    عضویت: ارديبهشت 1391
    نظرها: 2207
    تشکر: 1015
    تشکرشده: 1195
    پروفایل psn: Sir-Ghas
    رتبه لیدربرد psn: 112
    کنسول‌های بازی:

    سپاس از شما بابت مطلب خوبتون. شخصا با بعضی تغییرها موافق نیستم . با بیش از اندازه واقع گرایانه شدن بازی و تبدیل اون به بتلفیلدی در قالب کال اف دیوتی و فراموش کردن گان پلی سریع و جذاب کال اف دیوتی مخالفم و امیدوارم هر تغییری که در این شماره شاهد اون هستیم، به عناصر اصلی و هسته‌ی تعریف کننده ی کال اف دیوتی آسیبی نرسونن.

    ‏Projacker و ‏Red-V از این نوشته تشکر کرده‌اند.
  • Author
    آفلاین
    عضویت: مرداد 1398
    نظرها: 3
    تشکر: 18
    تشکرشده: 2
    کنسول‌های بازی:
    در پاسخ به: SirGhas
    سپاس از شما بابت مطلب خوبتون. شخصا با بعضی تغییرها موافق نیستم . با بیش از اندازه واقع گرایانه شدن بازی و تبدیل اون به بتلفیلدی در قالب کال اف دیوتی و فراموش کردن گان پلی سریع و جذاب کال اف دیوتی مخالفم و امیدوارم هر تغییری که در این شماره شاهد اون هستیم، به عناصر اصلی و هسته‌ی تعریف کننده ی کال اف دیوتی آسیبی نرسونن.

    بصورت کلی با جنس نظرتون موافقم و هر بازی باید حس و عملکرد خودش رو داشته باشه و COD هم اون گیم پلی سرعتیش امضاش بوده بخصوص تو بخش چند نفره اما این تقصیر خود ناشر و استدیو بود که فرمول موفق و عالیشون رو به ورطه تکرار و ملال اور رسوندن بخاطر تعدد نسخه های انتشاری و سالانه کردن سری، بخاطر همین بنظرم این نسخه جدید نیازمند این تغییرات و تحولات بود

    ‏SirGhas از این نوشته تشکر کرده است.
  • Registered
    آفلاین
    عضویت: آبان 1393
    نظرها: 84
    تشکر: 71
    تشکرشده: 96
    کنسول‌های بازی:

    ممنون به خاطر مطلب مفیدتون. امیدوارم همونقدر که روی بخش چند نفره وقت گذاشتن، روی بخش داستانی هم کار کرده باشن.

    ‏مهمان و ‏SirGhas و ‏Red-V از این نوشته تشکر کرده‌اند.
  • Author
    آفلاین
    عضویت: مرداد 1398
    نظرها: 3
    تشکر: 18
    تشکرشده: 2
    کنسول‌های بازی:
    در پاسخ به: Projacker
    ممنون به خاطر مطلب مفیدتون. امیدوارم همونقدر که روی بخش چند نفره وقت گذاشتن، روی بخش داستانی هم کار کرده باشن.

    دقیقا، الان تقریبا میشه گفت بخش چند نفره موفقیت امیز میشه اما بزرگترین نگرانی رو همون بخش داستانی و تکنفره هست که یکی از بزرگترین مشخصه‌های سری COD هست

    ‏Projacker از این نوشته تشکر کرده است.
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید و یا ثبت نام کنید.