نویسنده: محمد مراقی یکشنبه، 27 خرداد 1397
ساعت 22:39

نقد و بررسی فیلم A Quiet Place مطلب ویژه

4.5 از 5

سکوتی برای شنیده شدن | نقد و بررسی فیلم A Quiet Place

فیلم A Quiet Place سومین اثر کارگردانی شده توسط جان کرازینسکی، یکی از ساکت‌ترین فیلم‌هایی است که در طول عمر خود خواهید دید. فیلمی سرتاسر هیجان که حرف‌های زیادی برای گفتن دارد اما برای بیان آن‌ها از هیچ دیالوگی بهره نمی‌برد. فیلم A Quiet Place از جمله فیلم‌های بحث‌برانگیز سال 2018 است که رویه بسیار متفاوتی را برای خود در پیش گرفته است. این فیلم ترسناک از روش‌های جدیدی برای ترساندن بیننده و ایجاد سکانس‌های پرتنش استفاده می‌کند و از طرفی هم کادر بسیار مجربی را به عنوان بازیگران اصلی‌اش به کار گرفته است. جان کرازینسکی، کارگردان فیلم و همسر واقعی‌اش یعنی امیلی بلانت، دو بازیگر اصلی فیلم A Quiet Place هستند که به همراه دو فرزند کم سن و سالشان، به عنوان تنها کاراکترهایی محسوب می‌شوند که در طول فیلم مشاهده می‌کنیم. در ادامه مطلب با ما در بازی‌مگ همراه باشید تا به بررسی فیلم A Quiet Place به کارگردانی جان کرازینسکی بپردازیم.

دنیایی که درون فیلم A Quiet Place به نمایش گذاشته شده، یکی از پرجزئیات‌ترین و جا افتاده‌ترین آخرالزمان‌های سینمایی را به تصویر می‌کشد که از هیچ موردی را برای توصیف اجزای مختلفش نگذشته است. ساکنین بازمانده از این آخرالزمان، مجبور به رعایت سکوت مطلق در محل زندگی خود هستند. زیرا نوعی موجودات وحشی برروی زمین حاکم شده‌اند که حساسیت بسیار شدیدی نسبت به امواج صوتی نشان می‌دهند و سریعا منبع صداهای مختلف را با چنگال‌های بزرگ و تیزشان نابود می‌کنند. خانواده چهار نفری‌ای که در فیلم با آن‌ها همراه می‌شویم، به طور کامل با زیر و بم این دنیای فرو رفته در سکوت آشنا شده‌اند و قلق زندگی کردن در کنار این موجودات وحشی دستشان آمده. شاید با خود فکر کنید که روزمرگی‌های یک خانواده آشنا با این محیط عجیب، جذابیت خاصی برای تماشا ندارد؛ اما اصل ماجرا از جایی آغاز می‌شود که مادر خانواده را باردار می‌بینیم. یعنی هرلحظه ممکن است سر و کله این نوزاد پیدا شود و با صدای گریه‌اش هیولاهای اطراف خانه را به درون خانه بکشاند. البته پدر خانواده برای این مورد هم فکری اساسی کرده و محفظه‌ای مخصوص کودک تعبیه کرده است که درون آن صدایی به بیرون نمی‌رود و حتی کپسول اکسیژن برای نفس کشیدن نوزاد هم دارد. به طور کلی دنیایی که در فیلم A Quiet Place مشاهده می‌کنیم، از پختگی قابل تحسینی برخوردار است و اجزای مختلفش در تعامل با یکدیگر یک آخرالزمان پرجزئیات را تشکیل داده‌اند که با توجه بسیار زیاد به قسمت‌های مختلفش هم نمی‌توان ایرادی از آن گرفت. این موضوع از همان ابتدای فیلم که فهمیدیم آدم‌ها برای تولید هرچه کم‌تر صدا کفش‌ نمی‌پوشند و از مسیرهای مشخص شده‌ای حرکت می‌کنند، به طور کامل مشخص شده بود.

a auiet placeسکوت آزاردهنده‌ای تمام سکانس‌های فیلم را فرا گرفته و کوچک‌ترین نویز صدا می‌تواند بیننده را از جا بپراند.

همانطور که گفتیم، فیلم A Quiet Place را سکوت کرکننده‌ای فرا گرفته که در آن بلندترین اصوات مربوط به حرکت باد در لابه‌لای علفزارها و جیرجیرک‌ها می‌شوند. کاراکترهای مختلف با استفاده از زبان اشاره با یکدیگر صحبت می‌کنند و به طور کلی در مواقع بسیار معدود و کمی از بیان دیالوگ‌ها برای حرف‌ زدن استفاده می‌کنند. این کاراکترها که به هیچ وجه نباید از خود صدایی تولید کنند، باید برای ابراز احساساتشان از بازی با حالات چهره استفاده کنند و از قضا، بازیگران موجود در فیلم هم در این مورد استادند. جان کرازینسکی و امیلی بلانت، یکی از بهترین عملکردهای سینمایی خود را در این فیلم به نمایش می‌گذارند. سکانس‌های مربوط به تولد نوزاد و کشمکش‌های این مادر برای زنده نگه داشتن فرزندش، از جمله سکانس‌های خارق‌العاده‌ و نفسگیری هستند که باز هم در سکوت مطلق، هیجان تمام عیاری را به بیننده تزریق می‌کنند که مشابهش را در کم‌تر فیلم ترسناکی مشاهده کرده‌ایم. میلیسنت سیموندز و نوآ جوپ هم دو بازیگر خردسال فیلم A Quiet Place هستند که هنرنمایی بی‌نقص و تاثیرگذارشان دست کمی از بازی بدون نقص جان کرازینسکی و امیلی بلانت ندارد. سکانس‌هایی که در آن‌ها این دو کودک کم سن و سال در گیر و دار زنده ماندن و بازگشت به خانه به سر می‌برند، با اختلاف کمی پس از سکانس‌های تولد نوزاد، جذاب‌ترین لحظات فیلم A Quiet Place را تشکیل می‌دهند.

quiet placeسکانس پایانی فیلم خبر از دنباله احتمالی آن می‌دهد. شدیدا منتظر قطعی شدن آن هستیم.

فیلم A Quiet Place از جمله جالب‌ترین آثار سینمایی چند وقت اخیر در ژانر ترسناک به حساب می‌آید که شدیدا به تمام طرفداران این ژانر پیشنهاد می‌شود. فیلم با استفاده از سکانس‌های پرتنش و سکوت همه‌گیری که هیجان این سکانس‌ها را دوچندان کرده است، آدرنالین زیادی را به بیننده تزریق می‌کند. همین هم از جمله اصلی‌ترین اهدافی است که یک فیلم ترسناک باید در به انجام رساندن آن موفق ظاهر شود. پایان‌بندی فیلم A Quiet Place تا حد زیادی با اتفاقاتی که پیش‌بینی می‌کردم تفاوت داشت و تماشا کردنش پس از آنهمه مکافات منزجر کننده‌ای که در طول فیلم مشاهده کردیم، لذت خاصی دارد. اینطور که به نظر می‌رسد در آینده شاهد تولید دنباله‌ای برای فیلم A Quiet Place خواهیم بود که ادامه دست و پنجه نرم کردن‌های این خانواده سختی‌ دیده را با محیط ساکت و درحال مرگ اطرافش به تصویر خواهد کشید. فیلم A Quiet Place ایده بسیار نابی را برای ترساندن بینندگانش استفاده کرده و امیدواریم در پروژه‌های آینده‌اش، روش‌های تازه‌تری برای بهره بردن از این ایده را در پیش بگیرد و به سمت تکراری شدن حرکت نکند. هرچند که دنباله چنین فیلم منحصربه‌فرد و متفاوتی، قطعا متفاوت‌تر از اولین شماره‌اش خواهد بود. امیدوارم!

  • Registered
    آفلاین
    عضویت: اسفند 1396
    نظرها: 38
    تشکر: 19
    تشکرشده: 40
    کنسول‌های بازی:

    منم تا قبل از مطالعه ی این نقد و بررسی فیلم a quiet place رو نمی شناختم و این در حالیه که امیلی بلانت یکی از بازیگرای محبوب من هست :cold: با توجه به نقد و تریلر و البته امتیازات قابل توجهی که این فیلم گرفته فکر میکنم ارزش دیدن رو داشته باشه

    ‏m.maraghi از این نوشته تشکر کرده است.
  • Registered
    آفلاین
    عضویت: ارديبهشت 1397
    نظرها: 55
    تشکر: 16
    تشکرشده: 66
    کنسول‌های بازی:

    سلام، این طور که از ظواهر امر بر می آید باید فیلم جالب و منحصر به فردی باشد... بابت نقد و معرفی این فیلم خاص ممنون :blink:

    ‏m.maraghi و ‏Sirvana و ‏دانته از این نوشته تشکر کرده‌اند.
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید و یا ثبت نام کنید.