نویسنده: میلاد شجری سه شنبه، 22 آبان 1397
ساعت 08:00

استن لی در ۹۵ سالگی درگذشت

0 از 5

استن لی، اسطوره دنیای کامیک و خالق بسیاری از شخصیت‌های ابرقهرمان، امروز در ۹۵ سالگی درگذشت.

امروز در جدیدترین اخبار سینما و تلویزیون در بازی‌مگ متوجه شدیم که استن لی، اسطوره دنیای کامیک به خصوص در کامیک‌های مارول و خالق بسیاری از شخصیت‌های سوپرهیرو آن، به دنبال مجموعه‌ای از مشکلات مربوط به سلامتی در سن ۹۵ سالگی درگذشت. دختر این شخصیت محبوب یعنی «جون سلیا لی» (Joan Celia Lee) به وبسایت TMZ گفت که پدرش در اوایل صبح روز دوشنبه، ۱۲ نوامبر به مرکز درمانی Cedars-Sinai منتقل و در همان بیمارستان درگذشت.

لی در تاریخ ۱۸ دسامبر سال ۱۹۲۲ میلادی در شهر نیویورک سیتی کشور آمریکا با نام «استنلی مارتین لیبر» (Stanley Martin Lieber) به دنیا آمد. شهر نیویورک سیتی بعد‌ها به مکان اصلی بسیاری از ماجراجویی‌های سوپرهیرو‌های خلق شده توسط وی و محل تولد شخصیت‌هایی چون مرد عنکبوتی، کاپیتان آمریکا و دردویل، تبدیل شد. لی در جریان خدمت سربازی به استعداد‌های خلاقانه خود پی برد؛ جایی که در سال ۱۹۴۲ میلادی به ارتش ایالات متحده پیوست و در Signal Corps Training Film Division شروه به کار کرد. بخش‌ فیلم‌های آموزشی Signal Corps جایی است که لی به نوشتن دستورالعمل‌های آموزشی و اسکریپت برای فیلم‌های آموزشی پرداخت و حتی کارتون‌ها و پوستر‌های زیادی طراحی کرد که البته نمی‌توانست از مهارت‌های طراحی خود در کامیک‌ها استفاده کند. لی در مصاحبه سال ۲۰۱۰ میلادی با وبسایت NPR درباره این موضوع بیان کرد:

وقتی که من به زندگی غیرنظامی برگشتم، دیدم که چقدر هنرمندانی که روی آن کامیک‌ها کار می‌کردند، بااستعداد و حرفه‌ای بودند و من نمی‌خواستم که سعی به رقابت با آن‌ها کنم؛ بنابراین به همین کار نویسندگی چسبیدم.

استن لی خدمت سربازی جنگ جهانی دوم خود را در سال ۱۹۴۵ میلادی به پایان رساند و به کار قبلی خود بر روی کامیک‌ها برگشت و شروع به نوشتن داستان‌هایی در قالب ژانر‌های مختلف برای شرکت Atlas Comics پرداخت؛ شرکت Atlas Comics ناشری است که در سال ۱۹۶۱ میلادی به Marvel Comics تغییر نام داد. در همان سال، لی و همکار وی یعنی «جک کربی» (Jack Kirby) از اولین خانواده شرکت مارول یعنی «چهار شگفت انگیز» (Fantastic Four) رونمایی کردند. طی سال‌های بعدی نیز لی و کربی به همکار خود به خلق شخصیت‌های بسیاری که تعدادی از آن‌ها حدود نیم قرن بعد به ستاره‌های دنیای سینمایی مارول تبدیل شدند، ادامه دادند؛ این شخصیت‌ها شامل مرد آهنی، ثور و هالک شگفت انگیز می‌شوند.

با ظهور عصر طلایی فیلم‌های ابرقهرمانی در قرن ۲۱ام ، لی به لطف حضور‌های کوتاه و منظم در این فیلم‌ها، به سرعت تبدیل به چهره شناخته شده‌تری حتی از سوی طرفداران معمولی تبدیل شد. اولین حضور کوتاه وی به سال ۱۹۸۹ میلادی و فیلم The Trial of the Incredible Hulk بازمی‌گردد. طی سال‌های بعد از آن تا سال ۲۰۰۰ میلادی، وی در فیلم‌های ابرقهرمانی دیگری، از فیلم X-Men به کارگردانی برایان سینگر گرفته تا انیمیشن سینمایی Teen Titans GO! To The Movies، حضور یافت.

همسر استن لی یعنی جون لی در سال ۲۰۱۷ میلادی و پس از تقریبا هفتاد سال زندگی مشترک، درگذشت و آخرین سال زندگی خود لی نیز به طرز غم انگیزی با مشکلات مربوط به سلامتی (در قسمتی بیماری ذات الریه) و یک نگرانی رو به رشد عمومی از اینکه او مورد اذیت و آزار افراد نزدیک به خود قرار می‌گیرد، روبه‌رو بود. با تمام این اوصاف اما لی همچنان به طرفداران خود پرداخت و تا همین چند ماه اخیر نیز به امضا دادن در رویداد‌های مختلف مشغول بود. جون سلیا لی در بیانیه‌ای خود به وبسایت TMZ درباره مرگ پدرش بیان کرد:

پدرم همه طرفدارانش را دوست داشت. او بهترین و نجیب‌ترین مرد بود.

شخصیت‌های خلق شده و داستان‌های بیان شده توسط استن لی، نقش مهمی را در زندگی چندین نسل از طرفداران کامیک ایفا کرده است و به همین کار نیز برای چندین دهه دیگر ادامه خواهد داد. در پایان، وبسایت بازی‌مگ نیز به نوبه خود درگذشت این اسطوره دنیای کامیک را به تمامی طرفداران وی تسلیت عرض می‌کند.

  • هیچ نظری یافت نشد
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید و یا ثبت نام کنید.