نویسنده: آریا مقدم پنج شنبه، 05 مهر 1397
ساعت 20:10

پس‌زمینه‌ای آبی و تعدادی سوال | نقد و بررسی بازی رویال کوییز (آنلاین) مطلب ویژه

تعداد بازدید: 160
5 از 5

بررسی و نقد بازی رویال کوییز ساخته‌ی بازیز

در یونان مفهومی وجود دارد به نام "لوگِروس". لوگروس هنگامی است که مغز و قلب‌تان، شما را به دو جهت متضاد می‌کشند و شما به عنوان تصمیم‌گیرنده، نمی‌توانید طرف یکی را بگیرید و دیگری را رها کنید. این حس دوگانگی را من همواره نسبت به نقد بازی‌های ساخت داخل داشته‌ام و برای همین است که نقد کردن بازی‌های داخلی همیشه برایم کمی سخت‌تر بوده. از یک طرف با تعدادی از این سازنده‌ها در ارتباط هستم و می‌دانم چقدر وقت صرف ساخت و توسعه‌ی بازی‌هایشان می‌کنند و چقدر کم نتیجه زحمات‌شان را می‌بینند، از طرف دیگر، اغلب اوقات کیفیت بازی نهایی، فارغ از همه‌ی مسائل جانبی، چیزی نیست که مخاطب بتواند به معنای واقعی کلمه از آن "لذت" ببرد، چندین ساعت پیاپی با چالش‌های بازی دست و پنجه نرم کند و از بس درگیر بازی شود که فراموش کند نهار یا شام خورده یا نه. 

بازی رویال کوییز (آنلاین)، از جدیدترین ساخته‌های شرکت بازیز است که در سبک پرسش و پاسخ طراحی شده و سعی دارد پا جای پای بزرگان این سبک بگذارد و تا حد خوبی نیز موفق شده است.

بازی ابتدا شما را دعوت می‌کند تا یک تور آموزشی در داخل بازی داشته باشید و با نکات کلیدی و مکانیزم کلی آن آشنایی پیدا کنید. گیم‌پلی رویال کوییز بر روی چند محور خاص می‌چرخد. اولی الماس است که به عنوان ارز رایج از آن استفاده می‌شود. پس از ثبت‌نام و ورود به بازی، 600 الماس دریافت می‌کنید که در واقع هدیه‌ای از شرکت سازنده و ابزاری برای شروع است. با این الماس می‌توانید کارت سوال و آواتار بخرید، یا هنگام بازی 2 الماس خرج کنید و دو گزینه از 4 گزینه‌ی یک سوال را حذف کنید.

محیطمحیط بازی و موضوعات متنوعی که می‌توانید انتخاب کنید

شما در رویال کوییز به چهار طریق می‌توانید الماس کسب کنید؛ اول اینکه با درست جواب دادن هر 100 سوال، اجازه دارید یک "تخم‌مرغ طلایی" را بشکنید! داخل هر یک از این تخم‌مرغ‌ها تعدادی کارت سوال و الماس وجود دارد و می‌توان گفت این راه اصلی شما برای کسب الماس است. راه دوم، چرخاندن گردونه‌ی شانس است. به تعداد دفعات محدود می‌توانید این گردونه را بچرخانید و اگر خوش‌شانس باشید الماس کسب کنید. راه دیگر، خرید الماس با پول است. می‌توان گفت قیمت‌های در نظر گرفته شده برای تعداد خاصی از الماس منطقی هستند. همچنین شما می‌توانید "افزاینده‌ی امتیاز" بخرید که باعث می‌شود امتیاز هر سوالی که جواب می‌دهید، با ضریب مثبت خاصی محاسبه شود. راه آخرتان هم دیدن یک سری تبلیغ در بخش فروشگاه بازی است که به ازای تماشای مدت‌زمان خاصی از تبلیغ، به شما الماس تعلق می‌گیرد. از آیتم‌های دیگر بازی کارت‌های سوال هستند. این کارت‌ها در موضوعات مختلف طراحی شده‌اند. موضوعات الحق والانصاف متنوع هستند و از موضوعات عمومی و تاریخی گرفته تا کسب و کار و مذهبی، همه در منوی انتخاب شما هستند. هر یک از این موضوعات هم تعدادی زیرشاخه دارند. برای مثال، در بخش زبان خارجی، شما دو زیرشاخه‌ی "انگلیسی لغت" و "انگلیسی عمومی" را برای انتخاب در اختیار دارید که سوال‌های هر زیرشاخه کمی با زیرشاخه‌ی دیگر متفاوت است، گرچه هر از گاهی با سوال‌های مشابه هم روبرو می‌شوید. در ابتدا بازی سوال‌های آسان را در اختیار شما قرار می‌دهد که بعضی اوقات از شدت سادگی خنده‌دار می‌شوند. بخصوص در بخش گردشگری ممکن است بازی از شما بپرسد که "از جاذبه‌های گردشگری مصر؟" و گزینه‌ای مانند "موزه‌ی باستانی مصر" را هم در گزینه‌ها قرار دهد! البته با سخت‌تر شدن سوال‌ها، مشکلاتی از این قبیل بسیار کمتر شده و بازی لذت‌بخش‌تر می‌شود. از مشکلات دیگری که من در این بخش مشاهده کردم، تکرار عینی یک سوال در یک راند بازی بود. اینکه تعدادی از سوالات، در چند نوبت متفاوت تکرار شوند قابل چشم‌پوشی است و در نمونه‌های موفق این سبک، مثل کوییز آپ هم وجود دارد، اما تکرار دوباره‌ی یک سوال در یک راند، چیزی است که باید حل شود.

تخم‌مرغ طلایی

بازی دو مکانیزم برای بخش گیم‌پلی در نظر گرفته است. اولی "بازی امتیازی" و دومی بازی با یک حریف است. اگر بخواهید حریفتان را خودتان انتخاب کنید، باید 1000 تا الماس خرج کنید تا این بخش برایتان باز شود. در نوع اول، موضوع و زیرشاخه‌ی مورد نظرتان را انتخاب می‌کنید و بازی شروع می‌شود. برای پاسخ دادن به هر سوال، بازی زمان خاصی را برایتان در نظر گرفته که هرچقدر سریع‌تر جواب دهید، امتیاز بیشتری کسب می‌کنید. در نوع دوم، شما 3 موضوع از بین موضوعات داده شده را انتخاب می‌کنید و بازی به شکل تصادفی، حریفی برای شما در نظر می‌گیرد که همان 3 موضوع را انتخاب کرده است. سوال‌ها به شکل همزمان از شما پرسیده می‌شوند و پس از اینکه به سوال پاسخ دادید، می‌توانید پاسخ حریف‌تان را هم مشاهده کنید. مانند نوع اول، هرچقدر سریع‌تر به یک سوال پاسخ دهید، امتیازی که کسب می‌کنید بیشتر است. البته در این بخش همین امتیازها روی هم جمع می‌شوند و برد و باخت شما را تعیین می‌کنند، پس دقت و سرعت، هر دو در این بخش حائز اهمیت هستند. به طور کلی بازی در بخش گیم‌پلی با بهترین‌های این سبک رقابت می‌کند و چیزی از آن‌ها کم ندارد. بخصوص نوع دوم گیم‌پلی که از آن صحبت کردیم، بسیار جذاب طراحی شده و خوشبختانه این بازی آن‌قدری مخاطب دارد که در ساعات مختلف روز، همیشه حریفی برای شما پیدا شود که بخواهد با شما رقابت کند. حریف‌هایی هم که با آن‌ها روبرو می‌شوید، گاهی اوقات بسیار قَدَر هستند و به جز درستیِ پاسخ، حتماً باید سرعت عمل کافی را در پاسخ به سوالات داشته باشید که بازی را ببرید. همچنین ظاهراً مکانیزم جدیدی از گیم‌پلی نیز در آینده به بازی اضافه خواهد شد که در آن چند نفر به شکل همزمان با هم به رقابت بپردازند.

مسابقهبخش مسابقه‌ای بازی هیجان انگیز و جذاب طراحی شده است.

طراحی گرافیکی بازی قابل قبول است، اما می‌توانست بهتر از این باشد. پس‌زمینه‌ی آبی بازی پس از مدتی برایتان خسته‌ کننده می‌شود و نبود انیمیشن خاص برای اعمالی که انجام می‌دهید این حس را به شما می‌دهد که بیشتر با یک برنامه‌ی حسابداری طرف هستید تا یک بازی. حتی موقعی که بازی را می‌برید یا یک تخم‌مرغ طلایی را باز می‌کنید، انیمیشن‌ها خشک کار شده‌اند و حس رضایت را به شما انتقال نمی‌دهند. عکس‌هایی که گاهی در سوالات نمایش داده می‌شوند از کیفیت کافی برخوردار نیستند و گاهی اوقات انگار کشیده شده‌اند تا فقط در سایز معینی باشند. این موضوعات، کمی کار را غیرحرفه‌ای نشان می‌دهند و حل شدن‌شان باعث خواهد شد بازی تا حد زیادی اعتیاد‌آورتر شود. رابط کاربری رویال کوییز بسیار کاربردی و ساده طراحی شده است. هنگامی که برای اولین بار به بازی وارد می‌شوید، حس سردرگمی به‌ شما دست نخواهد داد؛ همه چیز در آن جایی قرار دارد که باید باشد. تعداد آواتارهایی که می‌توانید انتخاب کنید بسیار زیاد است و این آواتارها از تنوع خوبی هم برخوردارند. نکته‌ی نهایی که همیشه در فروش و جذب مخاطب، بخصوص در بازی‌های موبایل موثر بوده اما افراد کمی به آن اهمیت می‌دهند، طراحی یک آیکون مناسب است که بازی از پس آن به خوبی برآمده است. راحت‌تر بگویم، کاراکتری که در آیکون و صفحه‌ی لودینگ بازی آمده، به قدری می‌تواند جلب‌توجه کند که باعث شود مخاطب هنگام گشت و گذار در فروشگاه‌های اینترنتی، آن را ببیند و بخواهد بازی را امتحان کند.
هنگام ورود به هر بازی، دو چیز هستند که همان ابتدا به ذهن مخاطب جهت می‌دهند: یکی محیط گرافیکی و منوی جذاب و پویا، و دیگری موسیقی بازی. اگر رویال کوییز در زمینه‌ی اول زیاد نتوانسته قوی ظاهر شود، در عوض در قسمت موسیقی از بهترین نمونه‌هایی است که دیده‌ام. موسیقی حماسی و به قول خارجی‌ها Upbeat بازی، از همان ابتدا شما را سر حال آورده و در فضای رقابتی قرار می‌دهد. تنوع قطعات نسبت به سبک بازی کاملاً کافی است و افکت‌های صوتی طراحی‌شده برای آیتم‌ها هم خوب هستند. همچنین برای کاربران بی‌اعصاب‌تر و یا محیط‌های شلوغ‌تر (مانند کلاس درس!) قابلیت میوت کردن صداهای بازی در منو قرار داده شده است.

در سایت شرکت سازنده‌ی رویال کوییز جمله‌ای نوشته شده بود که خیلی به دلم نشست: "ما چیزهایی را برای خودمان و شما ساختیم که همیشه می‌خواستیم وجود داشته باشند." اگر طرز تفکر شرکت بازیز این است، باید بگویم راه بسیار خوبی را پیش گرفته‌اند، چراکه تا وقتی بازی با اهداف صرفاً تجاری تهیه شود، هیچ‌گاه نه به دل خواهد نشست و نه خواهد توانست خوب بفروشد. همچنین از نکات مثبتی که درباره‌ی این شرکت دیدم، باز بودن ذهن سازنده‌ها نسبت به توسعه و دریافت پیشنهاد از سوی کاربران بود. حتی در داخل رویال کوییز از کاربران خواسته شده که در این مورد با آن‌ها در ارتباط باشند. چیزی که در بازی‌های داخلی کمتر دیده می‌شود.
رویال کوییز یک بازی خوب و روان در سبک پرسش و پاسخ است که اگر علاقه‌ی وافری به آموختن در قالب بازی دارید، دانلود آن را به شما پیشنهاد می‌کنم.

    دانلود بازی رویال کوییز (آنلاین)

  • هیچ نظری یافت نشد
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید و یا ثبت نام کنید.