نویسنده: محمدرضا زارع‌رفیع یکشنبه، 16 دی 1397
ساعت 15:00

نینتندو در آینده ممکن است دیگر کنسول خانگی نسازد

5 از 5

به تازگی رئیس شرکت نیتندو، احتمال داده که ممکن است نینتندو روزی به شکل کامل از تجارت کنسول‌های خانگی خارج شود.

در جدیدترین اخبار بازی در بازی‌مگ؛ نینتندو بعد از شکست کوتاهی که با Wii U متحمل شد، شرایط خود را با کنسول هیبریدی (خانگی/قابل حمل) Switch به کلی تغییر داد. کنسول سوییچ گرچه همین حالا و بعد از فقط دو سال از زمان عرضه موفق به عبور از مرز فروش پلتفرم قبلی شده، و لاین‌آپ عناوین و بازی‌های آن نیز هر سال بهتر و با کیفیت‌تر می‌شود، اما کمپانی نینتندو همچنان برنامه‌ریزی آینده‌نگرانه‌ای دارد. براساس یک گزارش تازه، به نظر می‌رسید که عمق این آینده‌نگری ممکن است حتی به یک تغییر و تحول بنیادین در سیستم ۳۰ ساله این کمپانی در عرضه سخت‌افزاری کنسول‌ها منتهی شود.

در این رابطه، به تازگی رئیس نینتندو یعنی Shuntaro Furukawa مصاحبه‌ای با رونامه اقتصادی ژاپنی Nikkei انجام داده و ادعا کرده که ممکن است یک روز نینتندو، به تولید همه محصولات سخت‌افزاری از نوع کنسول‌های خانگی خاتمه بدهد. فورکاوا گرچه در این مصاحبه اشاره نکرده که این اتفاق ممکن است در چه زمانی صورت بگیرد، او اما به این موضوع پرداخته که اگر در بحث‌های تجاری این تصمیم سودمند باشد، نینتندو می‌تواند خودش را به شکل کامل از تولیدات سخت‌افزاری خارج کند. او در این ارتباط گفت:

اکنون بیش از ۳۰ سال است که ما ساخت کنسول‌های بازی را شروع کردیم. تاریخچه نینتندو اما به خیلی قبل‌تر برمی‌گردد و در آن میان، گرچه آن‌ها در طول فعالیت‌شان همیشه با موانع و مشکلات مختلفی هم دست به گریبان بودند، ولی به تنها چیزی که همیشه به آن فکر می‌شده، این بود که در ادامه باید چه چیزی ساخت. در یک برنامه طولانی مدت، ممکن است تمرکز ما هم در این کار از تجارت کنسول‌های خانگی به جای دیگری منتقل شود. انعطاف‌پذیری به همان اندازه خلاقیت از اهمیت برخوردار است.

درخصوص این صحبت‌ها، البته به طور کلی این اولین باری نیست که به موضوع پایان یافتن نزدیک عصر کنسول‌های خانگی اشاره می‌شود. در این زمینه، مدیرعامل کمپانی یوبی‌سافت یعنی ایو گیلموت (Yves Guillmont) هم در دوره برگزاری E3 2018، به این موضوع اشاره داشت که تصور می‌کند نسل بعدی کنسول‌های بازی، به آخرین نسل از این پلتفرم‌های خانگی تبدیل شود؛ چون تکنولوژی و زیرساخت‌ها تا انتهای آن نسل به جایی می‌رسد که همگان، خواهند توانست از طریق «استریم بازی کردن»، به تجربه بازی‌های بزرگ AAA روی هر نمایشگری بپردازند.

در همین رابطه، یکی از خبرهای بزرگ سال گذشته پیرامون ورود کمپانی گوگل به بحث استریم بازی‌ها بود و آن‌ها از طریق Project Stream خود، امکان تجربه استریمی بازی Assassin’s Creed Odyssey را تنها از طریق مرورگر کروم می‌دادند. در همین محدوده، مایکروسافت نیز کوتاه‌مدتی بعد از گوگل رسما از پروژه استریمی xCloud خود رونمایی کرد که این گزارش، خود به چندین گمانه‌زنی از جمله ساخت احتمالی کنسول‌های مخصوص استریمی برای ایکس‌باکس منتهی شده است.

در هر صورت، می‌توان تصور کرد که نینتندو نیز در این زمینه مثل همیشه هم عنصر خلاقیت و هم آینده‌نگری را در نظر می‌گیرد، و در صورتی که روزی شیوه بازی کردن کنسولی فعلی غیرمرسوم شود و روش‌های بهتری مثل استریمینگ جایگزین شوند، این شرکت نیز مسیرها برای این تحول بزرگ را باز نگه می‌دارد.

برچسب‌ها
  • هیچ نظری یافت نشد
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید و یا ثبت نام کنید.