نویسنده: محمدرضا زارع‌رفیع سه شنبه، 23 بهمن 1397
ساعت 09:00

سونی دلایل ترک E3 2019 و روش‌های جایگزین را شرح می‌دهد

صحبت‌های جدید سونی درباره E3 2019، برنامه‌های جایگزین و خرید تیم‌های جدید

5 از 5

در جدیدترین اخبار بازی در بازی‌مگ؛ شان لایدن (Shawn Layden) رئیس استودیوهای جهانی سونی، به تازگی مصاحبه مفصلی با CNET انجام داده که در آن، به مباحث مختلفی از جمله دلایل تصمیم جنجالی این شرکت، و خبر عدم حضور در E3 2019 پرداخته است. لایدن در این زمینه، ضمن توضیح دلایل کنسل کردن حضور در E3، به روش‌های جایگزین مد نظر سونی هم اشاره کرده است.

لایدن در این مصاحبه، ابتدا به وضعیت خوبی که این رویداد در دهه 90، هم برای خرده‌فروشان و هم برای خبرنگاران ایجاد می‌کرد پرداخت و این نکته که حالا، وضعیت به کلی فرق کرده است. او در این زمینه گفت که سونی قرار است یک رویداد اختصاصی جدید برگزار کند.

ما حالا یک رویداد جدید برای ماه فوریه (ماه کنونی میلادی) به نام «Destination PlayStation» داریم، که در آن از همه خرده‌فروشان و همکاران و بازی‌سازان third-party دعوت به حضور می‌کنیم، تا برنامه ما برای ادامه سال را بشنوند. به این ترتیب آن‌ها بحث‌های مرتبط با خرید را در ماه فوریه انجام می‌دهند. ژوئن (ماه برگزاری E3) در حال حاضر، برای داشتن بحث با خرده‌فروشان درباره تعطیلات کریسمس خیلی دیر است.

بنابراین می‌بینید که در این بازه خرده‌فروشی از رونق می‌افتد. و از طرف دیگر این رویداد برای خبرنگاران هم گرچه مهم است، ولی حالا و با توجه به این حقیقت که خبررسانی ۲۴ ساعته در ۷ روز هفته را از طریق اینترنت داریم، رویداد تاثیرش را در این زمینه هم از دست داده است. پس این نمایشگاه تجاری، درحال حاضر به یک نمایشگاه تجاری بدون فعالیت تبدیل شده است. دنیا تغییر کرده ولی E3 مطابق با این تغییرات خود را منطبق نکرده است. از طرفی تصمیم داخلی ما هم این است که روی بازی‌های کم‌تر، ولی بزرگ‌تر و در بازه زمانی طولانی‌تر کار کنیم. برای همین ما حالا به نقطه‌ای رسیدیم که ژوئن ۲۰۱۹، زمان خوبی برای ما نیست تا چیز جدیدی بگوییم. و این حس نیز وجود دارد که وقتی گفته می‌شود سونی در رویدادی حضور خواهد داشت، و مردم نیز خودشان را با سرعت برسانند، آن‌ها انتظارات زیادی هم خواهند داشت...

در بخش دیگری از صحبت‌ها، لایدن گفت که ساختار E3 بهتر است تغیراتی داشته باشد و به حالت طرفدار-محورتر و مشابه Comic-Con تبدیل شود:

ما در حال حاضر مشغول گفتگوهایی هستیم و اینکه چطور، رویداد E3 را به محلی متناسب با زمان حال تبدیل کنیم. بتوان E3 را به یک فستیوال گیمینگ که محوریت آن درباره طرفداران و برای بازیکنان باشد تبدیل کرد. جایی که در آنجا جمع نشویم تا فقط بمب بترکانیم؟ نمی‌تواند فقط تبدیل به یک رویداد برای تجلیل از گیمینگ شود تا با برگزاری پنل‌هایی، بازیسازان را برای تعامل با بازیکنان به آنجا آورد؟

لایدن در ادامه، به موضوع تمرکز استودیوهای سونی روی بازی‌های کم‌تر ولی بزرگ تر پرداخت:

من فکر می‌کنم که ما در طول سه تا چهار سال گذشته واقعا کارهای زیادی انجام دادیم تا در جایگاهی که امروز هستیم قرار بگیریم. یعنی برنامه‌ای که ما در آن به نقطه‌ای رسیدیم که حالا بازی‌های کم‌تر اما بزرگ‌تری نسبت به سال‌های قبل خواهیم داشت که در این راه، ما زمان بیشتر، انرژی بیشتر و طبیعتا پول بیشتری هم خرج می‌کنیم. پس ما در هر حوزه‌ای که تمایل داریم پیشرفت می‌کنیم و هم از نظر تجاری و هم از نظر بازخوردها، نتایج مثبتی دریافت می‌کنیم.

لایدن پس از این، به احتمال خرید استودیوهای بازی‌سازی بیشتر هم توسط سونی اشاره کرده است:

باید ببینیم که قصد داریم چه چیزی را به مجموعه خودمان کنیم. من در گذشته به تعدادی از گزینه‌ها و فرصت‌هایی که برایمان پیش آمد نگاه کردم، فرصتی برای گزینش آن‌هایی که با فرهنگ کاری و کلیت ساختار ما هماهنگی داشته باشد. ما همیشه به دنبال فرصت‌هایی از این دست هستیم. اگر بتوانیم همکار، یا تیم یا یک بازی پیدا کنیم که حس کنیم به شکل مشخصی، می‌تواند برای مجموعه ما معنی‌دار و جذاب باشد، ما احتمال وارد کردن آن به مجموعه را در نظر می‌گیریم. ما همیشه احتمال چنین تجربه‌ای را ممکن می‌دانیم.

در ادامه از لایدن درباره احتمال ورود سونی به ترند و ژانر فوق محبوب این روزهای صنعت، یعنی «بتل رویال» نیز سوال شد:

من نمی‌خواهم درگیر چیزهایی مثل «من هم باید» شوم. تصور می‌کنم که دنیا درحال حاضر هر نوع بتل رویالی که احتیاج داشته را در خودش دارد.

سونی چند ماه پیش، رسما خبر از عدم حضورش در E3 2019 را داد که عمدتا با واکنش‌های منفی مواجه شد. آن‌ها البته وعده داده بودند که به دنبال راه‌هایی موثرتر و بهتر به عنوان جایگزین هستند. پس از این خبر، نینتندو و مایکروسافت در خبرهایی جداگانه، اعلام کردند که آن‌ها بدون توجه به این تصمیم سونی، همچنان در رویداد E3 شرکت خواهند کرد. در ارتباط با عدم حضور سونی در E3، تئوری‌های دیگری هم وجود دارد که عمدتا، این تصمیم را به آماده‌سازی و تمرکز بیشتر شرکت در ساخت و معرفی PlayStation 5 مرتبط می‌داند. در هر صورت، سونی طبق وعده جدید به زودی میزبان یک رویداد با محوریت شرکای تجاری خود، با نام Destination PlayStation نیز هست و باید دید که چه خبرهایی در آینده و از این رویداد منتشر می‌شود.

برچسب‌ها
  • هیچ نظری یافت نشد
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید و یا ثبت نام کنید.