در جدیدترین اخبار بازی در بازیمگ؛ «مارک سرنی» (Mark Cerny) به عنوان سرپرست تیم سازندهی کنسول PS4 و همچنین جانشین آن در نسل جدید، یعنی کنسول PS5، در صحبت با Wired جزئیاتی را در مورد کنسول نسل جدید شرکت سونی ارائه کرد.
با آنکه هیچ اسمی از سوی آقای سرنی برای کنسول نسل جدید شرکت سونی اعلام نشد، اما احتمالاً این دستگاه «پلیاستیشن 5» (PlayStation 5) نام خواهد داشت؛ معماری این PS5 مبتنی بر PS4 خواهد بود و این موضوع بدین معنی است که شاهد پشتیبانی از قابلیت «پشتیبانی از نسل قبل» (Backwards Compatible) از سوی PS5 خواهیم بود. یکی از نکات قابل توجهی که از سوی سرنی اعلام شد، این بود که این دستگاه بصورت کامل از حالت دیجیتالی پشتیبانی نکرده و امکان استفاده از دیسکهای فیزیکی نیز از طریق آن ممکن خواهد بود.
براساس جزئیاتی که از سوی Wired به اشتراک گذاشته شدهاند، قابلیت اجرای بازیهای مختلفی از طریق PS4 و PS5 امکانپذیر خواهد بود.
در مورد سخت افزار، کنسول PS5 از یک چیپ تولید شده از سوی AMD استفاده میکند که مبتنی بر پردازندهی نسل سوم Ryzen خواهد بود؛ این پردازنده از هشت هسته با معماری 7 نانومتری Zen 2 بهرهمند است. PS5 امکان پشتیبانی از کیفیت 8K را برای بازیکنان فراهم میکند اما رزولوشن دریافتی بستگی به تلویزیون شما خواهد داشت. در ارتباط با گرافیک، کنسول نسل جدید شرکت سونی از یک پردازندهی گرافیکی سفارشی برپایهی معماری AMD Navi استفاده میکند؛ چیپ گرافیکی این کنسول قابلیت پشتیبانی از Ray Tracing را دارد که امروزه شاهد گسترش استفاده از آن در میان فیلمها و بازیهای ویدیویی هستیم، سرنی در این رابطه اعلام کرد:
اگر میخواهید بررسیهایی را صورت دهید که آیا بازیکنان قابلیت شنیدن صدایی را از یک منبع مشخص دارند یا آنکه دشمنان قابلیت شنیدن صدای پای بازیکنان را دارند، قابلیت Ray Tracing بسیار مفید خواهد بود.
صدا، یکی از پیشرفتهای مهم کنسول PS5 است که آقای سرنی، اهمیت زیادی برای آن قائل بوده و جزئیات بیشتری را در ارتباط با آن به اشتراک گذاشته است؛ چیپ AMD موجود در این کنسول، امکان پشتیبانی از صدای سه بعدی را فراهم کرده و در نتیجه، بازیکنان تجربهی بهتری را از یک بازی خواهند داشت، بطور طبیعی، تولید صدای سه بعدی ما را به یاد PlayStation VR میاندازد اما آقای سرنی جزئیاتی را در مورد احتمال عرضهی نسخهی جدیدی از هدست واقعیت مجازی سونی ارائه نکرد؛ در هر صورت پشتیبانی PS5 از واقعیت مجازی توسط سرنی تایید شد.
از دیگر پیشرفتهای کنسول نسل بعدی پلیاستیشن، میتوان به هارد درایو آن اشاره کرد؛ به گفتهی سرنی، سازندگان مختلفی از شرکت سونی خواستار استفاده از درایوهای Solid-State شدهاند که در نقطهی مقابل نسخههای کُندتر موجود در کنسولهای فعلی قرار دارند؛ درایوهای مد نظر، در لپتاپهایی که امروزه تولید میشوند بسیار مورد استفاده قرار میگیرند و شرکت سونی تصمیم گرفته است که از آنها در کنسول نسل بعددی خود نیز استفاده کند؛ جهت مقایسهی تغییرات SSD، آقای سرنی اعلام کرد که آنها به بررسی زمان لود شدن مراحل مختلف بازی Spider-Man استودیوی «اینسومنیاک گیمز» (Insomniac Games) از طریق کنسول PS4 Pro و کنسول PS5 پرداختهاند و نتایج نشان میدادند که مدت زمان مورد نیاز جهت لود یک مرحله برروی PS4 Pro حدود 15 ثانیه بوده اما این موضوع در مورد PS5 به 0.8 ثانیه کاهش یافته است؛ آقای سرنی افزود که تغییرات اعمال شده، برروی محیط بازی نیز تاثیر گذاشته و از طریق سخت افزار جدید آنها، شاهد سرعت بیشتر پرشهای اسپایدرمن در محیط بازی بودهاند، بنابراین SSD کنسول PS5 نسبت به PS4، حدود 19 برابر سریعتر خواهد بود.
جزئیات زیادی در مورد سرویسهایی که از طریق PS5 ارائه خواهند شد به اشتراک گذاشته نشد. در حال حاضر مشخص نیست که در چه زمانی شاهد ارائهی جزئیات کامل PS5 خواهیم بود؛ بطور مرسوم، شرکت سونی در نمایشگاه E3 اقدام به معرفی کنسول جدید خود مینمود اما آنها در نمایشگاه E3 امسال حضور نخواهند داشت، بنابراین امکان رونمایی از کنسول جدید آنها، احتمالاً در رویدادی نظیر PlayStation Experience ممکن خواهد بود.
با آنکه شرکت سونی هنوز جزئیات زیادی را در مورد برنامههای آیندهی خود به اشتراک نگذاشته، اما شرکت مایکروسافت شروع به هایپ کردن رویداد E3 خود نموده! «فیل اسپنسر» (Phil Spencer) به عنوان رئیس Xbox پیش از این اعلام کرده بود که نمایشگاه E3 امسال، یکی از بزرگترین رویدادهای آنها خواهد بود؛ همچنین شرکت مایکروسافت تایید کرده که در حال ساخت کنسول Xbox نسل جدید خود است که انتظار میرود در نمایشگاه E3 امسال معرفی شود. اخیراً نیز شاهد فاش شدن نسخهی All-Digital کنسول Xbox One S بودیم که فاقد درایور بوده و جهت استفاده از آن، بازیکنان باید اقدام به دانلود و استریم بازیهای خود نمایند.
نظرات (6)