نویسنده: محمدرضا زارع‌رفیع چهارشنبه، 28 فروردين 1398
ساعت 09:00

به گفته سرنی قیمت PS5 برای بازیکنان مورد قبول خواهد بود

سونی امکان عرضه پلی‌استیشن بعدی را با قیمتی مناسب و جذاب برای مشتری دارد

5 از 5

در جدیدترین اخبار بازی در بازی‌مگ؛ مارک سرنی روز گذشته اولین جزئیات رسمی از کنسول نسل نهمی سونی را در گفتگویی با Wired به اشتراک گذاشت که در جریان این بحث، او اطلاعاتی از قدرت سخت‌افزاری، برخی ویژگی‌های جدید کنسول و البته اشاراتی به قابلیت‌های نرم‌افزاری آن داشت. در این گفتگوی منتشر شده وایرد، گرچه اشاره‌ای به قیمت کنسول نشده بود ولی ظاهرا این موضوع نیز در جریان بحث مورد اشاره قرار گرفته است.

پیرامون کنسول جدید پلی‌استیشن، ما می‌دانیم که سونی از سخت‌افزاری به مراتب قوی‌تر (در برخی تحلیل‌ها تا ۱۹ برابر قدرتمندتر از PS4) در پلی‌استیشن نسل نهمی استفاده می‌کند. غیر از پردازشگرهای پیشرفته ۷ نانومتری، سونی از تکنولوژی‌های دیگری نظیر پشتیبانی از صدای ۳ بعدی و همچنین هارددیسک‌های سفارشی SSD نیز استفاده می‌کند. همه این موارد باعث شده تا بسیاری اعتقاد داشته باشند که کنسول بعدی سونی یک پلتفرم گیمینگی «گران‌قیمت» باشد. در این زمینه، پیتر رابین از وایرد که روز گذشته مصاحبه او و سرنی منتشر شده بود، اخیرا در یک پست توییتری گفته که موضوع برچسب قیمتی کنسول بعدی سونی را هم پیش کشیده بود ولی در مطلب منتشر شده قرار نگرفت.

براساس پست توییتری رابین، سرنی درباره قیمت کنسول جدید گفته که «با وجود ویژگی‌های پیشرفته موجود در کنسول، قیمت تمام شده آن برای بازیکنان جذاب و مورد قبول خواهد بود». او در این زمینه به قیمت دقیقی اشاره نکرده، ولی به عنوان مقایسه می‌توان به قیمت‌های روز عرضه کنسول‌های قبلی سونی نگاه انداخت. PlayStation 4 و در ادامه مدل میان‌نسلی Pro در روز عرضه خودشان، قیمتی ۳۹۹ دلاری داشتند و قبل از آن کنسول PlayStation 3، با قیمت ۴۹۹ دلاری (همراه با مدل گران‌‌قیمت‌تر ۵۹۹ دلاری) عرضه شده بود. قبل از آن PlayStation 2 نیز در زمان عرضه، قیمتی ۲۹۹ دلاری داشت. پیتر رابین از وایرد در پست توییتری خود چنین گفته است:

من: همیشه در گذشته ما یک بازه قیمتی کلی در زمان عرضه کنسول‌ها داشته‌ایم. آیا کنسول نسل بعدی در داخل آن بازه‌ها قرار می‌گیرد؟

سرنی: معتقدم ما می‌توانیم این کنسول را با قیمتی پیشنهادشده از جانب خرده‌فروشان عرضه کنیم، به شکلی که حتی با وجود این قابلیت‌های پیشرفته، قیمت تمام شده آن برای بازیکنان جذاب و قابل قبول باشد.

من: به نظر به این معنی است که قیمت تمام‌شده کمی زیادتر باشد، ولی آیا سونی از آنچه کسب می‌کند ضرر نمی‌کند؟

سرنی: من فعلا بیش از این نمی‌توانم چیزی بگویم.

همان‌طور که اشاره شد موضوع «قابلیت‌های پیشرفته» کنسول نسل بعدی سونی، ابدا بزرگ‌نمایی نیست و  با در نظر گرفتن مصاحبه اخیر، این کنسول از معماری ساخت مبتنی بر AMD و CPU و GPU بسیار قدرتمندی استفاده می‌کند. جدای از آن، هارددیسک‌های سفارشی SSD نیز در این کنسول به کار رفته که این قطعات به تنهایی، در بازار قیمتی بعضا مشابه کنسول PS4 Pro دارند. سرنی با وجود چنین ویژگی‌هایی، گفته که کنسول جدید قیمتی موردقبول خواهد داشت که احتمالا، این جمله توصیفی برای یک بازه قیمتی بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ دلار است. با در نظر گرفتن اعتراف قبلی سونی از اشتباهات PS3 و قیمت بالای 599 دلاری آن، کمی دور از ذهن است که این شرکت با تعیین هزینه بالاتر از ۵۰۰ دلار برای کنسول بعدی، مجددا اشتباه گذشته را مرتکب شود.

در هر صورت رونمایی از کنسول، مشخص شدن تاریخ عرضه و قیمت نهایی مواردی هستند که در آینده توسط سونی فاش خواهد شد و در این مقطع، تنها امکان گمانه‌زنی وجود دارد. البته با در نظر گرفتن عدم حضور سونی در E3 2019، مشخص نیست که این شرکت دقیقا چه زمانی را برای انتشار این اطلاعات در نظر بگیرد.

برچسب‌ها
  • هیچ نظری یافت نشد
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید و یا ثبت نام کنید.