نویسنده: محمدرضا زارع‌رفیع دوشنبه، 12 اسفند 1398
ساعت 18:00

برخی بازی‌سازان از دلایل عدم استقبال از Google Stadia می‌گویند

0 از 5

در جدیدترین اخبار بازی در بازی‌مگ؛ به گفته برخی بازیسازان، دلیل عدم استقبال استودیوهای مستقل از گوگل استیدیا به پرداخت پایین گوگل ارتباط دارد.

پلتفرم استریم بازی Google Stadia، تقریبا سه ماه پیش رسما راه‌اندازی شد و البته تاکنون برخلاف انتظارات بسیار بالایی که در اوایل کار ایجاد کرد هرگز نتوانسته خود را به عنوان یک بازیگر مهم در صنعت گیم نشان دهد. این سرویس به عنوان شروع، یک برنامه لانچ پر از مشکل داشت و برخی ویژگی‌های وعده داده شده درنهایت در روز عرضه وجود نداشتند که تعدادی حتی تاکنون نیز در دسترس قرار نگرفتند. این سرویس درواقع هنوز برخلاف آنچه وعده داده بود امکان استریم 4K بازی‌ها را نمی‌دهد و البته مشکلات فنی نظیر داغ‌کردن بیش از حد کروم‌کست‌ها نیز در حین استفاده از سرویس گزارش شده است.

علیرغم همه این مشکلات، مشکل مهم‌تر و اصلی که استیدیا دست به گریبان بوده به فقر شدید کتابخانه عناوین و بازی‌های آن برمی‌گردد و گرچه از آن زمان تاکنون چندین بازی بزرگ و کوچک منتشر شده، ولی به دلیل عدم استقبال سازندگان از استیدیا راهی به این پلتفرم پیدا نکردند. در این رابطه، یک بازی‌ساز مستقل مهم‌ترین دلیل عدم استقبال استودیوهای ایندی از Google Stadia را به پیشنهادهای مالی بسیار پایین گوگل مرتبط می‌داند. لازم به ذکر است که درحال حاضر مجموعا تنها ۲۸ بازی در کتابخانه عناوین موجود برای استیدیا قابل خرید است که آماری به شدت پایین محسوب می‌شود. در این رابطه، گرچه عرضه بازی‌های بیشتر در آینده نظیر Cyberpunk 2077 و Baldur's Gate 3 وعده داده شده و طبق یک گزارش، تا انتهای سال ۲۰۲۰ درمجموع حدود ۱۲۰ بازی دیگر هم اضافه می‌شود، با این حال آمار فعلی و عدم استقبال بازیسازان مستقل تعجب‌برانگیز بوده است.

درحال حاضر از مجموع ۲۸ بازی موجود استیدیا، تنها چهار بازی ایندی وجود دارد که با توجه به ماهیت نوظهور این پلتفرم، انتظار می‌رفت استودیوهای مستقل تاکنون استقبال بسیار بیشتری از Stadia داشته باشند. درحال حاضر عناوین ایندی مهم نظیر Bloodstained، Shovel Knight و Dead Cells گرچه در پلتفرم‌های دیگر در دسترس قرار گرفتند ولی عدم عرضه در استیدیا می‌تواند سوال‌های زیادی را ایجاد کند. در این رابطه، اخیرا یک بازیساز مستقل گفته که گوگل مشوق‌های مناسبی دراختیار استودیوهای کوچک نمی‌گذارد و یا پیشنهادهای مالی ان‌ها آن قدر پایین است که در بحث‌ها هم مطرح نمی‌شدند. به علاوه برخی دیگر از بازیسازان مستقل نیز به عدم اطمینان از گوگل و پشتیبانی از پلتفرم جدید اشاره دارند؛ خصوصا اینکه این شرکت سابقه طولانی در معرفی سرویس‌های بزرگ و مدتی بعد تعطیل کردن آن‌ها داشته است.

با توجه به مجموع این صحبت‌ها، به نظر می‌رسد که تنوع بسیار پایین و شمار کم عناوین موجود برای Stadia، بیش از همه به پیشنهادهای تشویقی بسیار پایین گوگل و درادامه عدم اطمینان بازیسازان نسبت به حمایت طولانی مدت گوگل از این پلتفرم استریمی بازی مرتبط است. با توجه به گزارش‌های کلی که درباره پلتفرم وجود دارد، به نظر می‌رسد که گوگل عمده تمرکز خود برای ترویج استیدیا را به تشویق بازیسازان بزرگ و عرضه عناوین AAA اختصاص داده است و توجه خاصی به بازی‌ها و تیم‌های مستقل ندارد. باید دید که این استراتژی می‌تواند به موفقیت Google Stadia منتهی شود یا خیر.

برچسب‌ها
  • هیچ نظری یافت نشد
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید و یا ثبت نام کنید.