نویسنده: محمدرضا زارع‌رفیع پنج شنبه، 29 اسفند 1398
ساعت 09:00

مشخصات سخت‌افزاری Playstation 5 به صورت رسمی معرفی شد

4.2 از 5

در جدیدترین اخبار بازی در بازی‌مگ؛ مارک سرنی، اخیرا در یک رویداد لایواستریم از قبل اعلام شده مشخصات و ویژگی‌های سخت‌افزاری PS5 را شرح داده است.

مارک سرنی به عنوان معمار ارشد سخت‌افزاری پلی‌استیشن 4 و پلی‌استیشن 5، اخیرا در جریان یک رویداد لایواستریم که اصالتا برای رویداد کنسل شده GDC 2020 آماده شده بود، به شکل مشروح و با جزئیات به معرفی مشخصات و ویژگی‌های سخت‌افزاری کنسول نسل بعدی PS5 پرداخت. با توجه به این توضیحات، مهم‌ترین ویژگی‌های سخت‌افزاری پلی‌استیشن 5 در حافظه ذخیره SSD NVME شدیدا سفارشی‌سازی شده ۸۲۵ گیگابایتی، ویژگی backwards compatibility با «اکثر بازی‌های PS4»، ویژگی جدید و انحصاری صدای سه‌بعدی یا 3D Audio به شکل سخت‌افزاری و درنظر گرفتن فرکانس خروجی بسیار بالا برای واحدهای پردازشی GPU است. این کنسول نسل بعدی پلی‌استیشن که البته همچنان رونمایی نشده، دارای توان پردازش گرافیکی 10.28 ترافلاپس, 36 واحدپردازشی در فرکانس 2.23 گیگاهرتز با معماری AMD RDNA 2 سفارشی‌سازی شده، پردازشگر Zen 2 هشت هسته‌ای سفارشی‌سازی شده و حافظه رم 16 گیگابایتی GDDR6 است.

در لایواستریم اخیر، سرنی به معرفی حافظه‌های شدیدا سفارشی‌سازی شده SSD NVME کنسول پرداخت که مخصوص پلی‌استیشن 5 ساخته شده و به خاطر استفاده از چندین چیپ‌ست سفارشی برای جریان توزیع دیتا و ... می‌تواند «تا ۱۰۰ برابر» سرعت لود بالاتری نسبت به PS4 داشته باشد. سرنی همچنین گفت که این نوع حافظه‌های SSD در نحوه ذخیره و نصب دیتاهای بازی نیز تغییرات اساسی ایجاد می‌کند و حتی در زمینه نصب پچ‌ها و اپدیت‌های بعدی هر بازی نیز کاملا متفاوت عمل می‌کند. با توجه به روش متفاوت و سریع‌تر استفاده از دیتای بازی‌ها، این کنسول دارای پورت مخصوصی برای افزایش حافظه SSD نیز هست که در آینده توسط سونی معرفی خواهد شد. به علاوه امکان اتصال هارددیسک‌های HDD از طریق USB برای بازی‌های PS4 نیز وجود دارد و به این ترتیب، مشابه Xbox Series X، پلی‌استیشن 5 نیز بازی‌های نسل نهمی را تنها روی حافظه مخصوص SSD نصب می‌کند. شما در ادامه مشخصات سخت‌افزاری PS5 را مشاهده می‌کنید:

  • پردازشگر: هشت هسته‌ای Zen 2 در  3.5 گیگاهرتز (با فرکانس متغیر)
  • پردازشگر گرافیکی: 10.28 ترافلاپس, 36 واحدپردازشی در 2.23 گیگاهرتز (با فرکانس متغیر)
  • معماری پردازنده گرافیکی: RDNA 2 سفارشی‌سازی شده
  • رم/رابط: 16GB GDDR6/256-bit
  • پهنای حافظه: 448 گیگابایت بر ثانیه
  • حافظه داخلی: 825GB SSD سفارشی‌سازی شده
  • توان ورودی/خروجی: 5.5 گیگابایت بر ثانیه (به شکل خام), 8-9 گیگابایت بر ثانیه معمول (در حالت فشرده)
  • افزایش حافظه ذخیره‌ساز: پورت NVMe SSD
  • حافظه ذخیره‌ساز خارجی: پشتیبانی از HDD از طریق USB
  • درایو نوری: 4K UHD Blu-ray Drive

mark cerny

یکی از اولین اقدامات طرفداران با توجه به مشخص شدن ویژگی‌های سخت‌افزاری PS5، مقایسه آن‌ها با مشخصات سخت‌افزاری Xbox Series X است که چند روز پیش فاش شدند. در این زمینه، اولین عددی که جلب توجه می‌کند توان پردازشی 12 ترافلاپس, 52 واحد پردازشی در فرکانس 1.825 گیگاهرتز Xbox Series X در مقابل 10.28 ترافلاپس, 36 واحدپردازشی در فرکانس 2.23 گیگاهرتز PS5 است که البته هر دو از معماری سخت‌افزاری جدید AMD RDNA 2 استفاده می‌کنند. پیرامون مقدار ترافلاپس کارت گرافیک، سرنی گفت که مقدار ترافلاپس، تنها ملاک برای سنجش قدرت و کارکرد بهتر کارت گرافیک نیست:

مقدار عددی ترافلاپس نمی‌تواند تنها ملاک برای کارکرد کارت گرافیک باشد و این عدد، تنها یکی از بخش‌های GPU است. اجزا و سخت‌افزارهای زیادی وجود دارند که آن واحدها، همگی برای کارکرد سریع‌تر و بهتر نیازمند فرکانس GPU بالاتر هستند... در دو حالت 36 واحد پردازشی با فرکانس 1 گیگاهرتز و 48 واحد پردازشی با 0.75 گیگاهرتز، توان نهایی 4.6 ترافلاپس خواهد بود که اولی بازدهی نهایی بیشتری دارد.

در این زمینه، Digital Foundry نیز گفته که سرنی و تیم معماری سخت‌افزاری PS5، ترجیح دادند توان و کارکرد بهتر دستگاه را با داشتن نرخ بالای فرکانس GPU کسب کنند. برای این کار یک GPU کوچک می‌تواند چابک‌تر و سریع‌تر باشد، تا کارکردی را ارائه دهد که بیش از بازدهی عدد ترافلاپس باشد؛ چون ترافلاپس ملاک دقیقی برای سنجش عملکرد همه اجزای یک GPU نیست. با در نظر گرفتن این موارد، می‌توان گفت که راهکار سونی برای سفارشی‌سازی RDNA 2 در PS5 این بوده که کارت گرافیکی کاملا بهینه‌سازی شده و ارتقایافته طراحی کند که فراتر از میزان عددی ترافلاپس بازدهی داشته باشد.

یکی از مهم‌ترین بخش‌های لایواستریم اخیر مارک سرنی، توضیحات او درباره حافظه‌های SSD به شدت سفارشی‌سازی شده PS5 است که در ساخت خود از چیپ‌های متعدد جانبی برای بالا بردن هرچه بیشتر بازدهی و سرعت آن استفاده شده است. این بازدهی نه فقط در سرعت بارگزاری بازی‌ها و سرعت رندر تصاویر بسیار بالاتر، بلکه گزینه‌های مختلفی برای نوع ذخیره‌سازی دیتا، نصب بازی، دریافت آپدیت و ... نیز در اختیار بازیسازان می گذارد که باعث می‌شود میزان حافظه 825 گیگابایتی آن، «برای بازیکنان عادی PS5 کاملا مناسب باشد.»

پیرامون تکنولوژی انحصاری 3D audio، سرنی توضیح داد که با کمک این فن‌آوری می‌توان به همه صداهای خروجی کنسول فارغ از نوع اسپیکر (تلویزیون، هدفون و ...) عنصر «ابعاد» را اضافه کرد. به این ترتیب که می‌توان دقیقا این حس را از صدای خروجی منتقل کرد که از کدام جهت در داخل بازی ایجاد شده است.پیرامون کنترلر، سرنی مجددا به ویژگی جدید haptic feedback به جای موتور ویبره معمول اشاره کرد که حس کاملا متفاوتی را منتقل می‌کند. به علاوه ویژگی adaptive triggers به دکمه‌های trigger کنترلر اجازه می‌دهد تا توسط بازیساز قابل برنامه‌ریزی باشند.

کنسول پلی‌استیشن 5 قرار است طبق برنامه در تعطیلات پایان سال ۲۰۲۰ وارد بازار شود.

برچسب‌ها
  • هیچ نظری یافت نشد
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید و یا ثبت نام کنید.