نویسنده: محمدرضا زارع‌رفیع دوشنبه، 04 فروردين 1399
ساعت 15:00

بازیسازان از برتری‌های PS5 درمقابل Xbox Series X گفته‌اند

5 از 5

در جدیدترین اخبار بازی در بازی‌مگ؛ جیسون شرایر، اخیرا به صحبت‌های بازیسازان در وجود برخی برتری‌های PS5 نسبت به Xbox Series X اشاره کرده است.

سونی و مایکروسافت، کنسول‌های نسل بعدی پلی‌استیشن و ایکس‌باکس را در تعطیلات پایانی سال ۲۰۲۰ عرضه می‌کنند و هر دو شرکت، رسما مشخصات فنی پلی‌استیشن 5 و ایکس‌باکس سری ایکس را منتشر کرده‌اند. انتشار این اطلاعات، زمینه ایجاد مقایسه‌های مختلف بین دو سیستم را ایجاد کرده که در مهم‌ترین مقایسه، Xbox Series X به خاطر توان پردازش گرافیکی ۱۲ ترافلاپسی در مقایسه با ۱۰٫۲ ترافلاپسی PlayStation 5 مورد ستایش قرار گرفته است.

با توجه به صحبت‌های اخیر جیسون شرایر، خبرنگار مشهور صنعت گیم در وبسایت کوتاکو، او اشاره کرده که در میان بازیسازانی که با آن‌ها تماس داشته، نظرات آن‌ها متفاوت با برداشت‌های عمومی از مقایسه این دو سیستم بوده است. او که این صحبت‌ها را در جدیدترین اپیزود پادکست Splitscreen کوتاکو مطرح کرده، اشاره کرده که بازیسازان متعددی در صحبت با او درواقع به بهتر بودن کنسول PS5 در برابر Xbox Series X و برتری‌هایی که در بخش‌های مختلف دارد گفته‌اند. شما در ادامه این بخش از صحبت‌های شرایر را مطالعه می‌کنید.

درحال حاضر عموم مردم روی مشخصات سخت‌افزاری و جدول مقایسه توجه دارند و اینکه پلی‌استیشن 5 حدود ۱۰٫۲ ترافلاپس و ایکس‌باکس سری ایکس حدود ۱۲ ترافلاپس قدرت گرافیکی دارد. و این مثل این است که، وای خدای من، ایکس‌باکس قدرتمندتر از پلی‌استیشن است. با این حال در این میان، بازیسازانی که با آن‌ها در طول چند ماه و سال گذشته ارتباط داشتم، یعنی کسانی که واقعا با هر دو این سیستم‌ها کار کرده‌اند، همگی و به شکل یکزبان معتقد هستند که PlayStation کنسول بهتری است. همه بازیسازانی که با آن‌ها صحبت کردم معتقد بودند که این دستگاه، یکی از بهترین سیستم‌های سخت‌افزاری بوده که تا به حال دیده بودند. درواقع سیستم بعدی پلی‌استیشن، چیزهای زیادی در خودش دارد که کاملا انقلابی هستند و از ابزارها، ویژگی‌ها، APIها و موراد اینچنینی بهتری برخوردار است که از درک من خارج بود.

شرایر در بخش دیگری از صحبت‌هایش، اشاره کرد که این موضوع که پلی‌استیشن 5 ضعیف‌تر از رقیب خود دیده شود عمدتا به استراتژی انتشار اطلاعاتی مرتبط است که توسط سونی نجام شد.

اجماع کلی این است که هر دو کنسول، شدیدا قدرتمند هستند و هر دو در بسیاری موارد مشابهت‌هایی دارند. این دو کنسول همچنین در برخی موارد تفاوت‌هایی دارند که اتفاقا جالب‌توجه هستند. این دو دستگاه، حقیقتا از نظر تکنولوژی واقعا چشمگیر هستند، با این حال روشی که سونی برای نمایش و بازاریابی این تفاوت‌ها به کار گرفت، به شکلی پیش رفته که حالا عموم بازیکنان ایکس‌باکس را کنسول قدرتمندتری نسبت به پلی‌استیشن می‌بینند. و به نظر من این یک نقص مرگبار از جانب سونی در نسل بعدی کنسول‌ها محسوب می‌شود. این استراتژی بد، ممکن است که باعث فراموش شدن پایین‌تر بودن قیمت PS5 یا لاین‌آپ بسیار عالی عناوین روز عرضه آن شود. یا شاید هم هیچ کدام از این موارد در نوامبر اصلا مطرح نباشد، یا اصلا در نوامبر عرضه نشوند. در هر صورت، این درواقع از دست دادن فرصت برای سونی بود که در طول همه این سال‌ها دست به اتخاذ تصمیمات هوشمندانه‌ای برای کنسول بعدی خودش زده بود.

آنچه که من شخصا از جانب بازیسازان که واقعا با هر دو سیستم کار کردند می‌شنوم، این است که با وجود عدد بیشتر ترافلاپس، ایکس‌باکس آنچنان قدرت بیشتری نسبت به پلی‌استیشن ندارد. پیرامون ترافلاپس، این عدد ممکن است معیار مفیدی برای مقایسه در برخی بخش‌ها باشد، ولی درنهایت این مقدار، یک عدد برای حداکثر سرعتی است که کارت گرافیک می‌تواند دراختیار بگذارد و در این میان، فاکتورهای بسیار زیاد و جانبی نیز هست. کارهایی هست که از نظر تئوری تصمیم دارید از سیستم بگیرید و کارهایی که عملا می‌توانید انجام دهید. برای مثال توانی که با توجه به عدد ترافلاپس GPU مشخص شده و توانی که شما عملا از آن استخراج می‌کنید. اما اگر یک بازیساز به هر دلیل نتواند به شکل عملی به همه قدرت اعلام شده دسترسی داشته باشد، آن وقت دیگر اهمیتی ندارد. همچنین در اینجا متغیرهای بسیار زیاد دیگری نیز هستند که می‌توانند دخیل باشند.

پیرامون قدرت اعلام شده و قدرتی که واقعا بازیسازان قادر به دریافت از سیستم هستند، مایکروسافت اخیرا گفته بود که از ۱۶ گیگابایت حافظه رم ایکس‌باکس سری ایکس، ۱۳٫۵ گیگابایت به بازی اختصاص و بقیه به نگه‌داری و رابط کاربری کنسول اختصاص دارد. لازم به ذکر است که این روش در کنسول فعلی ایکس‌باکس وان و حافظه رم ۸ گیگابایتی این کنسول نیز اعمال شده بود. سونی اما تاکنون و در همه کنسول‌های خود از روش متفاوتی استفاده و برای نگه‌داری و رابط کاربری کنسول‌های خود، از چیپ‌های سخت‌افزاری جداگانه نسبت به مشخصات سخت‌افزاری اعلام شده برای کنسول استفاده کرده است. به این ترتیب که همه ۸ گیگابایت حافظه رم و جزئیات دیگر سخت‌افزاری کنسول PS4 به اجرای بازی‌ها اختصاص پیدا می‌کنند و برای نگه‌داری و اجرای رابط کاربری کنسول، چیپ‌های جداگانه درنظر گرفته شده است. در هر صورت باید منتظر ماند و دید که دو کنسول بعدی سونی و مایکروسافت چه عملکردی را از خود نشان خواهند داد.

PlayStation 5 و Xbox Series X در تعطیلات پایانی سال ۲۰۲۰ عرضه می‌شوند.

برچسب‌ها
  • هیچ نظری یافت نشد
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید و یا ثبت نام کنید.