نویسنده: محمدرضا زارع‌رفیع پنج شنبه، 25 ارديبهشت 1399
ساعت 12:00

رئیس اپیک گیمز SSD کنسول PS5 را سریع‌تر از همه انواع موجود دانست

0 از 5

در جدیدترین اخبار بازی در بازی‌مگ؛ تیم سویینی رئیس کمپانی Epic Games، اخیرا قدرت بسیار بالا و بی‌رقیب حافظه‌های ذخیره‌ساز SSD کنسول PlayStation 5 را مورد ستایش قرار داده است.

اپیک گیمز به تازگی همراه با رونمایی از نسخه جدید موتور گرافیکی تجاری خود یعنی Unreal Engine 5، دمو قابل بازی که با این نسخه از موتور ساخته و روی PS5 اجرا شده را هم به نمایش گذاشت. این معرفی شامل توضیح توسعه‌دهندگان این موتور درباره ویژگی‌ها و قابلیت‌های فنی جدید که به خاطر توان بسیار بالای کنسول‌های بازی جدید امکان‌پذیر شدند هم بود.

پیرامون این دمو که روی PS5 اجرا شده و اجازه پردازش آنی و به‌هنگام سکانس‌های بسیار باکیفیت و واقع‌گرایانه را می‌دهد، به تازگی تیم سویینی مدیرعامل شرکت اپیک گیمز توضیح داده که آنچه سونی با قرار دادن نوع شدیدا سفارشی‌سازی شده حافظه‌های ذخیر‌ساز SSD در PS5 انجام داده، در نسل بعدی کنسول‌ها یک فاکتور بنیادین و بسیار مهم است. به گفته سویینی، درواقع همین SSD های بسیار پرسرعت که فعلا نظیر آن در هیچ بازاری پیدا نمی‌شود، باعث می‌شود تا کنسول نسل بعدی سونی تبدیل به یک موتور محرکه شود.

به نظرم اول از هر چیز، باید اشاره کنم که سونی [در PS5] از نظر بهبود راندمان گرافیکی، ارتقا بسیار بسیار گسترده‌ای در مقایسه با کنسول‌های نسل قبل داده است. با این حال می‌دانید که ما خوب طبیعتا همچنین چیزی را در هر نسل هم شاهد هستیم. در اینجا اما سونی یک کار بسیار بزرگ و ساختارشکنانه دیگری هم صورت داده که به نظرم از بسیاری جهات حتی از ارتقا گرافیکی هم بنیادین‌تر و مهم‌تر بوده است. درواقع آنچه درباره‌اش صحبت می‌کنم ارتقا دادن چندین برابری و خیره‌کننده راندمان و سرعت انتقال دیتا و پایین آوردن نرخ تاخیر در این حافظه‌های SSD سفارشی‌سازی شده است.

لازم به ذکر است که در جریان سخنرانی مارک سرنی و معرفی سخت‌افزار داخلی PS5، او به شکل مبسوط توضیح داد که آنچه سونی در زمینه SSD انجام داده یک راهکار شدیدا سفارشی‌سازی شده است که به شکل استاندارد، با سرعت ۵ گیگابایت و به شکل فشرده‌سازی شده با سرعت ۹ گیگابایت توان انتقال دیتا دارد. این سرعت واقعا خیره‌کننده است و در مقایسه با هارددیسک‌های کنونی PS4 که با سرعت ۵۰ تا ۱۰۰ مگابایت دیتا را انتقال می‌دهند، درواقع یک ارتقا حدود ۱۰۰ برابری در سرعت انتقال دیتا محسوب می‌شود. PS5 حتی اجازه استفاده از SSDهای در صف عرضه و پرسرعت‌تر را هم به عنوان یک حافظه ارتقادهنده جانبی از طریق پورت NVME می‌دهد. سویینی در ادامه گفت:

پلی‌استیشن 5 مقدار بسیار زیادی حافظه فلش را با فاصله‌ای بسیار بسیار نزدیک به پردازشگر دستگاه قرار داده است. این مقدار آن‌قدر زیاد است که عملا نحوه سنتی استفاده بازی از سیستم و استریم آن را به شکل بنیادین متحول می‌کند. برای ما هم این ویژگی برای ساخت و نمایش این دمو واقعا حیاتی بود. آنچه نمایش داده شد فقط این نبود که ما انبوهی از اجسام هندسی و حافظه موردنیاز برای پردازش آن را به نمایش گذاشته باشیم، این همچنین شامل این بود که تک تک این اجسام به موازات حرکت و تغییرات در محیط به شکل آنی پردازش می‌شدند. این قبیل جزئیات بسیار بالا و واقع‌گرایانه هرگز بدون این کار بزرگ سونی محقق نمی‌شدند.

معماری سخت‌افزاری خاص سونی برای ارائه راهکار ذخیره دیتا در SSD از همه تکنولوژی‌های موجود جلوتر است. این حتی پیشروتر از بهترین مدل‌های فعلی SSD است که امروزه می‌توان برای PC تهیه کرد. واقعا هیجان‌انگیز است که می‌بینیم کنسول‌های بازی حالا بازار پی‌سی گیمینگ را به جلو هدایت می‌کنند.

اپیک گرچه از هر گونه مقایسه سخت‌افزاری و راندمان بین PS5 و Xbox Series X سر باز زده است، با این حال اشاره کرده که ویژگی‌هایی نظیر global illumination و virtualized geometry که در دمو اخیر معرفی شد، روی همه کنسول‌های نسل بعد در دسترس هستند.

برچسب‌ها
  • هیچ نظری یافت نشد
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید و یا ثبت نام کنید.