نویسنده: محمدرضا زارع‌رفیع یکشنبه، 29 تیر 1399
ساعت 12:00

فیل اسپنسر از طرفداران می خواهد تا جنگ کنسول ها را کنار بگذارند

0 از 5

در جدیدترین اخبار بازی در بازی‌مگ؛ رئیس بخش ایکس‌باکس مایکروسافت، امیدوار است تا روزی برسد که طرفداران به جای جنگل کنسول‌ها، فقط از بازی کردن لذت ببرند.

یکی از خرده‌فرهنگ‌های قدیمی و همیشگی در صنعت گیم و در میان طرفداران، موضوعی به نام جنگ کنسول‌ها است؛ جایی که طرفداران یک کنسول یا پلتفرم، به دلایل مختلف، کنسول یا پلتفرم خودشان را بهتر از رقیبان می‌دانند. این موضوع بیش از هر چیز ناشی از رقابت میان خود کنسول‌ها و یا پلتفرم‌ها نیز هست که مهم‌ترین مشخصه آن، ساخت و عرضه بازی‌هایی است که منحصرا در یک پلتفرم عرضه می‌شوند. گفتنی است که عرضه بازی‌های انحصاری، البته کار ساده‌ای نیست و کنسول‌سازان هزینه بسیار زیادی را برای تولید این بازی‌ها متقبل می‌شوند. درحال حاضر در دنیای کنسول‌ها، سه شرکت سونی، مایکروسافت و نینتندو حضور پررنگ‌تری دارند که هر کدام، جامعه طرفداران سرسخت خودشان را دارند.

پیرامون کنسول‌های بازی خانگی، هر دو شرکت سونی و مایکروسافت در تعطیلات پایانی سال 2020، کنسول‌های جدیدتر PS5 و Xbox Series X را عرضه می‌کنند. در این رابطه و درحالی که هنوز در میانه کمپین تبلیغاتی پیش از عرضه این دو کنسول هستیم، طرفداران این دو پلتفرم از همین حالا جنگ کنسول‌ها را شروع کردند و در زمینه‌های مختلف، تلاش می‌کنند تا نشان دهند که کنسول موردعلاقه آن‌ها بهتر از رقیب است. فیل اسپنسر رئیس ایکس‌باکس، اخیرا در مصاحبه‌ای گفته که از نظر او، جنگ کنسول‌ها موضوع خوبی نیست و امیدوار است تا روزی از راه برسد، که این ذهنیت در طرفداران از بین برود. لازم به ذکر است که در دوره مدیریت اسپنسر، گرچه عرضه بازی‌های انحصاری بیرون از کنسول ایکس‌باکس، و خصوصا در ویندوز و پی‌سی ترویج شده، ولی خرید چندین استودیو برای تولید عناوین فرست پارتی و سرویس‌های اختصاصی نظیر Game Pass نیز دنبال شده است. اسپنسر در رابطه با جنگ کنسول‌ها چنین گفته است:

این ایده که برای رشد پیدا کردن صنعت گیم، برخی کمپانی‌ها حتما موفق خواهند بود و دیگران محکوم به شکست هستند... به نظر من به صنعت گیم کمک نمی‌کند تا به حداکثر پتانسیل‌های خود دست پیدا کند. ما باید با این ایده جلو برویم که به گیمینگ کمک کنیم تا صنعت هم رشد پیدا کند. این خصوصا در قبال بازیسازان است که بزرگ‌ترین ریسک‌ها را متحمل می‌شوند. وقتی یک بازی بزرگ عرضه می‌شود، ما باید آن را تحسین کنیم و این مهم نیست که در پی‌سی باشد، یا پلی‌استیشن و یا نینتندو سوییچ.

ما باید روی این صنعت که واقعا به آن عشق می‌ورزیم بیشتر تمرکز و به رشد آن کمک کنیم. ما همچنین باید از این صنعت درقبال مشکلاتی که در برابر آن وجود دارد محافظت کنیم. اگر قرار است ما انرژی مصرف کنیم، بهتر است که این انرژی را صرف این موارد کنیم، و نه اینکه سخت‌افزار من بهتر از یک سخت‌افزار دیگر است. فکر نمی‌کنم که این یک گفتگوی سازنده‌ای باشد.

همان‌طور که اشاره شد، ایکس‌باکس در دوره فیل اسپنسر دیدگاه بازتری پیرامون صنعت گیم پیدا کرد و جدای از عرضه بازی‌های فرست پارتی در پلتفرم‌های دیگر [خصوصا PC]، اسپنسر همواره بازی‌های بزرگی که در پلتفرم‌های رقیب عرضه می‌شوند را نیز تحسین و به طرفداران آن پلتفرم‌ها تبریک گفته است. در هر صورت، گرچه به نظر می‌رسد که اسپنسر آرزو دارد تا این زاویه دید در میان همه طرفداران در همه پلتفرم‌ها ترویج شود، ولی وجود چند پلتفرم با عملکردهای نسبتا متفاوت، و همچنین بازی‌های متفاوت، درنهایت باعث ترویج جنگ کنسول‌ها خواهد شد و حذف شدن آن، بدون حذف شدن این مولفه‌ها کار سختی به نظر می‌رسد.

  • هیچ نظری یافت نشد
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید و یا ثبت نام کنید.