نویسنده: قاسم ممتاز دوشنبه، 17 اسفند 1394
ساعت 00:29

سخنان خشن رئیس استودیوی Epic در رابطه با UWP

5 از 5

قبل از اینکه به متن اصلی خبر بپردازیم لازم است چند سطری در رابطه با UWP توضیح دهیم . اطلاعات زیر از وبسایت ویکی پدیا استخراج شده اند .
UWP چیست ؟! عبارت Universal Windows Platform که به اختصار UWP نامیده میشود یک ساختار و الگوریتم نرم افزاریست که توسط مایکروسافت طراحی شده و برای اولین بار بر روی ویندوز 10 مورد استفاده قرار گرفته است . هدف از ساخت این سیستم کمک به توسعه دهندگان برای ساخت اپلیکیشن های مترو استایل است که هم بر روی ویندوز و هم ویندوز موبایل قابل اجرا باشند . با این تعریف به این نکته ی مهم پی بردیم که هدف اصلی از ایجاد UWP کمک به توسعه دهندگان است بنحوی که در زمان ساخت یک نرم افزار و بار گذاری آن بر روی UWP ، برنامه نویس میتواند انتخاب کند که محصول تولید شده ی او بر روی چه پلتفرم هائی منتشر شود . اگر حداقل های اجرای برنامه نوشته شده در سورس برنامه وجود داشته باشد بدون نیاز به تغییر دیگری ، آن برنامه بر روی تمامی سخت افزار هائی که از سیستم عامل ویندوز 10 پشتیبانی میکنند از قبیل کامپبوتر ها، گوشی های هوشمند ، ایکس باکس وان و ... قابل اجرا خواهد بود . حتی در این سیستم پل هائی نیز تعبیه شده است که توسعه دهندگان بتوانند برنامه های طراحی شده بر روی سیستم عامل های IOS و Android را نیز با انجام برخی ویرایش ها به دنیای ویندوز 10 وارد کنند . البته پروژه ی انتقال برنامه های اندروی بخاطر برخی مشکلات در مرحله ی بتا متوقف شد اما نسخه ی IOS بخوبی به حیات خود ادامه میدهد .

و اما به متن اصلی خبر بر میگردیم . آقای Tim Sweeney که ریاست Epic Games را برعهده دارد در مقاله ای که در وبسایت Guardians منتشر نموده اند به شدت به مخالفت با UWP پرداخته است و از سایر ناشرین و کاربران نیز خواسته است تا از وی در این رابطه حمایت کنند . به نظر آقای Sweeney مایکروسافت با اینکار حق کاربران را در زمینه ی استفاده از یک نرم افزار کامل و بدون نقص را زیر پا گذاشته و حق مسلم توسعه دهندگان و ناشرین نرم افزار ها برای ارتباط مستقیم با کاربرانشان را نقض کرده است . آقای Sweeney اعلام کرده اند که با موجودیت فروشگاه مایکروسافت بر روی Windows 10 مخالفتی ندارد بلکه مشکل اصلی وی با UWP است . مایکروسافت بواسطه ی محبوبیت سیستم عامل خود از این ویژگی بهره گرفته و به سایر فروشگاه های اینترنتی مجال رقابت نمیدهد . به نظر آقای Sweeney بزرگترین مشکل UWP محدود بودن آن به مایکروسافت است . شما نمیتوانید محتوائی که در این سیستم بارگذاری شده است را از وبسایت توسعه دهنده یا ناشر آن دانلود نمائید و مجبور هستید برای دانلود آن نرم افزار یا بازی و همچنین بروز رسانی های نرم افزاری و تمام چیزهای مرتبط با آن تنها از فروشگاه مایکروسافت اقدام نمائید . اینکه کاربران مجبور باشند تنها از یک محل نرم افزار های مورد نیاز خود را دانلود نمایند ، هر چند اگر آن فروشگاه اینترنتی قویترین فروشگاه موجود در دنیای مجازی باشد باعث وابستگی کاربران به فروشگاه مورد بحث شده و عملا سایر فروشگاه های عرضه کننده ی نرم افزار را از دور خارج میکند . بنا به گفته ی آقای Sweeney تنها راه مایکروسافت استفاده از سیستمی همچون win32 API است تا کاربران بتوانند محتوای مورد نیاز خود را از هر منبعی دریافت کنند . از طرف دیگر مایکروسافت میبایست به سایر فروشگاه ها از قبیل Valve یا GOG امکان ارائه ی سیستمی مشابه UWP را داده و آنها را در زمره ی فروشگاه های درجه ی دو قرار ندهد . علاوه بر این مایکروسافت باید به توسعه دهندگان اجازه دهد بدون دخالت مایکروسافت با مشتریانشان در ارتباط باشند . به نظر Tim Sweeney اگر مایکروسافت تغییری در سیاست های خود در قبال UWP ایجاد نکند این سیستم  به احتمال زیاد ، حتما، باید در آینده از بین برود .
در همین رابطه فیل اسپنسر به سخنان آقای Tim Sweeney در تویتر خود پاسخ داده و گفته است ،
"UWP یک سیستم پویا و یک اکوسیستم زنده است که به برنامه نویسان امکان ساخت نرم افزار های مولتی پلتفرم بدون نیاز به کد نویسی های بسیار زیاد و طولانی را میدهد . سیستمی که بواسطه ی سادگی در استفاده هر روز بر مخاطبین آن افزوده می شود و مطئنا به حیات خود با قدرت ادامه خواهد داد. UWP همیشه از توسعه دهندگان سخت افزاری و نرم افزاری برای همراهی با خود استقبال خواهد کرد علاوه بر اینکه اکوسیستمی که ما طراحی نموده ایم میتواند بدون هیچ محدودیتی با سایر فروشگاه های اینترنتی در تعامل باشد. ما سیاست های آینده ی خود در رابطه با UWP را در ماه های آتی با شما به اشتراک خواهیم گذاشت .

  • هیچ نظری یافت نشد
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید و یا ثبت نام کنید.