نویسنده: محمدرضا زارع‌رفیع یکشنبه، 23 ارديبهشت 1397
ساعت 08:00

هزینه ساخت و توسعه Shadow of the Tomb Raider بسیار بالا بوده است

5 از 5

رئیس استودیو Eidos Montreal در جریان یک مصاحبه، هزینه ساخته شدن جدیدترین Tomb Raider را ۱۳۵ میلیون دلار تخمین زده است.

بازی‌های ماجراجویی متمرکز در بخش تک‌نفره‌ای مثل God of War و Shadow of the Tomb Raider، به عنوان عناوین بزرگ AAA هزینه‌های تمام شده بالایی برای ساخت و انتشار دارند. در جدیدترین اخبار بازی در بازی‌مگ؛ اخیرا رئیس استودیو Eidos Montreal، هزینه تولید بازی Shadow of the Tomb Raider را تخمین زده است. دیوید آنفوسی، رئیس استودیو Eidos Montreal اخیرا طی مصاحبه‌ای گفته که جدیدترین بازی از سری Tomb Raider، هزینه ساختی بین ۷۵ تا ۱۰۰ میلیون دلار داشته است. همچنین این رقم بالا، تنها به بخش توسعه بازی اختصاص دارد و به گفته او، این بازی در بخش بازاریابی و تبلیغات نیز رقمی جداگانه و بالغ بر ۳۵ میلیون دلار هزینه دارد. بنابراین طبق این تخمین، جدیدترین ماجراجویی لارا کرافت، حدود ۱۳۵ میلیون دلار خرج داشته است. آنفوسی در این زمینه گفته است:

طبق تجربه من، بازی Shadow of the Tomb Raider یا هر بازی متمرکز روی بخش تک نفره AAA، هزینه‌ای بالغ بر ۷۵ تا ۱۰۰ میلیون دلار دارند. و این البته هزینه‌ها تنها برای ساخته شدن بازی است. این بازی برای تبلیغات نیز رقم ۳۵ میلیون دلار اضافی نیز هزینه نیاز دارد.

Shadow of the Tomb Raider سومین ماجراجویی لارا کرافت از زمان بازی ری‌بوت Tomb Raider 2013 است. این سری پس از بازی ری‌بوت سال 2013، در مسیری به کلی متفاوت از بازی‌های قبل قرار گرفت و حال غیر از ساخت دو دنباله، یک فیلم سینمایی نیز از آن اقتباس شده است. گرچه دو بازی اول دوره ری‌بوت توسط استودیو کریستال داینامیکس ساخته شد، ولی این استودیو مدتی است که مشغول ساخت یک بازی Avengers است. به همین دلیل، اسکوئر انیکس، وظیفه ساخت بازی توم رایدر ۲۰۱۸ را به استودیو Eidos Montréal سپرده که پیش از این، عناوینی همچون Deus Ex و سری Thief را از آن‌ها شاهد بودیم. این استودیو البته در ساخت دو بازی قبلی Tomb Raider هم با کریستال داینامیکس همکاری داشته است.

به گفته آنفوسی، بازی‌های بزرگ و پرهزینه‌ای مثل Rise of the Tomb Raider برای هر تیم و استودیویی سرشار از استرس و نگرانی هستند. با این حال، از دید او این تجربه‌ها درنهایت به عنوان سرمایه‌گذاری‌های بلند مدت برای هر استودیو محسوب می‌شوند.

هزینه‌ها برای ساخت چنین بازی‌هایی زیاد است. پس در اینجا قطعا فشارهایی وجود دارد که نمی‌توانیم نادیده بگیریم. اما ما همزمان روی پرژه‌های جانبی و کارهای کوچک‌تر نیز کار می‌کنیم. این به ما فرصت آزمودن و آماده شدن برای حفظ چیزهای دیگر و حذف برخی ریسک‌ها را هم می‌دهد.

حتی با وجود اینکه Shadow of the Tomb Raider از یک بخش چندنفره نیز برخوردار است، آنفوسی نیز هم‌نظر با کوری بارلوگ، کارگردان بازی God of War معتقد نیست که اصولا بازی‌های تک‌نفره و چندنفره رقیب همدیگر باشند. به گفته او، تقریبا هر سال در صنعت گیمینگ، یک پدیده به عنوان گرایش غالب در می‌آید. برای مثال امسال این گرایش به بازی‌های سبک بتل رویال بوده، و سازندگان فقط باید کمی صبر کنند تا بازی «کم‌تر محبوب آن‌ها در زمان فعلی»، درنهایت در زمان مناسب‌تری عرضه شود.

با در نظر گرفتن اینکه هنوز چه تعداد از استودیوهای بزرگ روی ساخت بازی‌های با کیفیت تک‌نفره کار می‌کنند، و این حقیقت که این گونه بازی‌ها تا چه حد در بازار و بخش فروش موفق ظاهر می‌شوند، به نظر نمی‌رسد که طرفداران این سبک دیگر نگران مرگ این گونه بازی‌ها باشند. این گونه بازی‌ها هر سال بخش بزرگی از گرایش بازار را به خود جلب می‌کنند و همواره روند پایداری از نظر محبوبیت دارند. به این ترتیب حتی با وجود هزینه ساخت بالا، نمی‌توان گفت که این گونه بازی‌ها در سراشیبی دوران پایانی عمرشان قرار دارند.

  • هیچ نظری یافت نشد
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید و یا ثبت نام کنید.