نویسنده: آرمین صیامی زاده شنبه، 12 خرداد 1397
ساعت 18:48

هیدکی کامیا: بازی‌ها هنر هستند

5 از 5

به نظر این بازیساز کهنه‌کار، بازی‌های رایانه‌ای کالایی نیستند که تولید انبوه شوند

آقای هیدکی کامیا یکی از بازیسازان معروف و تأثیرگذار در صنعت بازیست که به خاطر عناوینی چون Resident Evil، Devil May Cry، Viewtiful Joe، Okami و Bayonetta در سراسر دنیا شناخته شده است. چهارسال از عرضه‌ی نسخه‌ی دوم بایونتا می‌گذرد و آخرین بازی ایشان، Scalebound که یک اکشن نقش‌آفرینی Open-world برای Xbox One بود بعد از کشمکش‌های فراوان با مایکروسافت، کنسل شد.

نسخه‌ی سوم بایونتا انحصاراً برای نینتندو سوئیچ در حال توسعه است و احتمالاً آقای کامیا نیز به شکلی در آن دخیل است، جزئیات بیشتر در این مورد را طی مراسم E3 امسال خواهیم فهمید. در همین حال آقای کامیا طی کنفرانس Reboot Develop در کرواسی با سایت GamesIndustry مصاحبه‌ای داشت و نظر خود را در مورد بازی به عنوان هنر تکرار کرد:

احساس من این است که بازی‌...چیزی نیست که بشود آن را تولید انبوده کرد. آن‌ها هنر هستند، بخشی از شخصیت سازنده‌یشان هستند. این طور نیست که اجزاء و طرح کار را داشته باشید و مانند خودرو آن را سرهم ببندید. من نمی‌خواهم بازی‌ها این طور باشند. می‌خواهم بازی‌ها درباره‌ی فردیت هر شخص باشند تا بازیکنان بتوانند خلاقیت کارگردان آن را حس کنند.

این نگاهیست که من نسبت به بازی‌ها دارم، این روشیست که دوست دارم آن‌‌ها ساخته شوند. طبیعتاً این روش هزینه‌ی خودش را هم دارد، این خطر را دارد که باید مدام کار کنید. اگر چیزی که قبلاً انجام نشده را امتحان کنید ممکن است به ضرر خودتان تمام شود. هروقت کاری را به یک نفر می‌سپارید احتمال دارد آن را اشتباه انجام بدهد. اتفاقات مختلفی ممکن است رخ‌دهد، و اگر نتوانید درست نقش کارگردان را ایفا کنید، اگر نتوانید نوآوری کنید بالاخره شکست خواهید خورد.

بدون شک آقای کامیا صاحب سبک مخصوص خود هست و امضای او پای بازی‌هایش دیده می‌شود. نظر شما چیست؟ آیا از روش او برای بازیسازان دیگر نیز حمایت می‌کنید؟

برچسب‌ها
  • هیچ نظری یافت نشد
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید و یا ثبت نام کنید.