نویسنده: محمدرضا زارع‌رفیع شنبه، 26 خرداد 1397
ساعت 10:15

سقوط ارزش سهام سونی در ادامه جنجال‌های کراس-پلی در پلی‌استیشن 4

5 از 5

کمپانی سونی در ادامه موج انتقادات به مشکلات کراس-پلی بازی فورتنایت، با سقوط ارزش سهام مواجه شد.

در جدیدترین اخبار بازی در بازی‌مگ؛ یکی از مهم‌ترین شایعات تایید شده در رویداد E3 2018 معرفی بازی Fortnite برای نینتندو سوییچ بود، و اعلام شد که بازیکنان این عنوان بتل رویال و رایگان از همان روز معرفی قادر به تجربه بازی در پلتفرم سوییچ هستند. این گرچه خبر بزرگی برای بازیکنان بود، ولی باعث شد تا کمپانی سونی که نمایش بسیار موفقی را نیز در E3 2018 برگزار کرده بود، درنهایت ساعت‌های پایانی چندان خوبی را در E3 امسال تجربه نکند. همه چیز از جایی شروع شد که اعلام شد بازی فورتنایت در سوییچ، مثل سایر نسخه‌های این بازی در پلتفرم‌های دیگر، غیر از پلی‌استیشن ۴ از قابلیت کراس-پلی برخوردار خواهد بود. این خبر عالی به طرفداران این نوید را می‌داد که می‌توانند بازی محبوب خودشان را درست از جایی که آخرین بار رها کرده بودند، حالا در پلتفرم سوییچ ادامه دهند.

با این حال همه چیز نیز به این آسانی نبود؛ درحالی که بسیاری از بازیکنان خیلی سریع اقدام به دریافت بازی در پلتفرم سوییچ خودشان کرده و با اکانت Epic Games وارد بازی شدند تا پیشرفت‌های کسب شده در بازی خود را که از پلتفرم دیگری به دست آمده بود دنبال کنند، آن دسته بازیکنانی که از پلی‌استیشن 4 وارد این بازی در سوییچ می‌شدند چندان خوش‌شانس نبودند. زمانی که یک بازیکن در نینتندو سوییچ بخواهد از پیشرفت‌های بازی خود در PS4 استفاده کند، پیغام خطایی با این مضمون دریافت می‌کند که «باید یک اکانت جدید بسازند». به شکل طبیعی، این اتفاق باعث دلخوری و اعتراضات بسیار زیادی گردید چون دیگر به هیچ‌کدام از اندوخته‌های خود مثل اسکین‌ها و انیمیشن‌های Emote که در طول ساعت‌ها بازی یا حتی از طریق خرید درون برنامه‌ای در حساب خود جمع‌آوری کرده بودند دسترسی نداشتند.

در ادامه این اتفاق، موج گسترده‌ای از انتقادات به سمت سونی حواله شد و طرفداران و تحلیلگران حالا بیش از همیشه به سیاست‌های انحصارگرایانه سونی انتقاد وارد کردند. این انتقادات گسترده درنهایت باعث واکنش رسمی از جانب سونی شد که گرچه ویژگی کراس پلی این بازی برای نسخه‌های PC و دستگاه‌های موبایلی را تایید می‌کرد، ولی این شامل نینتندو سوییچ و ایکس‌باکس وان نمی‌شد و کم‌تر کسی را قانع کرد. اخیرا به گزارش CNBC ظاهرا این موج انتقادی به سونی فراتر از انتظارها بوده و دامنه خسارت‌ها به کاهش ارزش سهام این شرکت نیز کشیده شده است. براساس این خبر، گزارش بلوکه بودن کراس-پلی بازی فورتنایت پلی‌استیشن 4 در نسخه نینتندو سوییچ بازی، باعث سقوط ۲ درصدی ارزش سهام سونی شده است.

ps4fail 800x450

تحلیلگران معتقدند که نه تنها مشکل بلوکه بودن کراس-پلی باعث این اتفاق بوده است، بلکه واکنش رسمی سونی نیز به این موج انتقادی بسیار ضعیف بود به طوری که سونی حتی برای آینده نیز چنین امیدواری به طرفداران بازی نمی‌داد. در این زمینه سونی گفته که «... ما نیز برای Fortnite قابلیت کراس-پلی با پلتفرم‌های PC، مک و iOS و اندروید را فراهم کردیم تا دایره فرصت‌ها برای طرفداران بازی فورتنایت در PS4 بزرگ‌تر شود و آن‌ها بتوانند حتی با بازیکنان در سایر پلتفرم‌ها نیز به بازی بپردازند. در حال حاضر هیچ سیاست جدیدی در این باره وجود ندارد». به این ترتیب سونی با جمله آخر خود، هرگونه امیدواری برای تغییر در این سیاست را نیز به کلی از بازیکنان گرفت.

گفتنی است که این موج انتقادی و این کاهش ارزش سهام، تاثیری جز تجربه یک پایان تلخ برای کمپانی سونی در جریان E3 امسال نداشته است؛ رویدادی که امسال سونی بسیار موفق برگزار کرد، و نمایش‌های خیره‌کننده‌ای از بازی‌های موردانتظاری همچون The Last of Us Part 2، Death Stranding، Ghost of Tsushima و Spider-Man داشت. لازم به ذکر است که کمپانی سونی سابقه طولانی در انکار و رد کردن ویژگی کراس‌پلی در پلتفرم‌های خود داشته است و در جایی که دارندگان بازی‌هایی نظیر Minecraft یا Rocket League قادر به ذخیره و دنبال کردن پیشرفت‌های بازی خود در پلتفرم‌های نینتندو یا مایکروسافت هستند، سونی هرگز در این زمینه از سیاست‌های خود کوتاه نیامده است. باید درنهایت دید که موج انتقادات طرفداران فورتنایت و خبر کاهش ارزش سهام، می‌تواند سونی را برای گرفتن تصمیمات جدید مجبور کند یا خیر.

در خبرهای دیگری مرتبط با بازی Fortnite، این بازی با وجود مدت بسیار کوتاه و چند روزه‌ای که از انتشار نسخه نینتندو سوییچ آن می‌گذرد، موفقیت عظیم دیگری را ثبت کرده و تاکنون بیش از ۲ میلیون بار در این مدت کوتاه روی این پلتفرم دانلود شده است. عدد جدید نیز باعث شده تا تعداد بازیکنان فوتنایت روی همه پلتفرم‌ها، حالا به عدد سرسام آور «بیش از ۱۲۵ میلیون بازیکن» برسد. این بازی هم‌اکنون به شکل رایگان، برای پلتفرم‌های نینتندو سوییچ، پلی‌استیشن 4، ابکس‌باکس وان، PC و دستگاه‌های مبتنی بر iOS قابل دریافت است.

  • هیچ نظری یافت نشد
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید و یا ثبت نام کنید.