نویسنده: قاسم ممتاز دوشنبه، 04 تیر 1397
ساعت 10:52

جیل‌ بریک PS4 و کنسول‌های 5.5X مطلب ویژه

4.09 از 5

با جیل بریک (Jailbreak) شدن سیستم عامل 5.05 کنسول PS4 تکلیف کنسول‌های آپدیت 5.5x چه خواهد بود

خبر داغ این‌ روزهای دنیای بازی‌های ویدیویی و کنسول‌های نسل هشتم و بخصوص بازار عرضه‌ی کنسول‌های بازی در ابتدای فصل تعطیلات در کشورمان، جیل بریک (کپی خور!) شدن کنسول نسل هشتمی سونی PS4 با سیستم عامل 5.05 و قبل از آن است. اتفاقی که در این افسار گسیختگی قیمت‌ها، مصرف کنندگان و صد البته فروشندگان را به تکاپو انداخته است. مصرف کنندگانی که در انتظار تجربه‌ی کنسول PS3 و دوران خوش بازی‌های ارزان قیمت به سر می‌بردند و فروشندگانی که این موقعیت را ایده‌آل بالابردن قیمت و ماهی‌گیری از آب گل آلود می‌دانند. در همین گیر و دار بعضی تصمیم‌گیری‌های کلان به بازار پر انفعال خرید و فروش دستگاه‌های بازی دامن زده و به یک‌باره کنسول‌های بازی و بخصوص PS4 در طی چند ساعت با افزایش قیمت 50 درصدی مواجه شده است! اتفاقی که موارد مشابه آن در این روزها کم به چشم نمی‌خورند.

در این شرایط، سوال اصلی که این روزها مطرح می‌شود این است:

آیا جیل بریک برای سیستم عامل‌های بالاتر از 5.05 هم عرضه خواهد شد؟

آیا باید کنسول‌های بروزرسانی شده‌ی خودمان را با کنسول‌های 5.05 تعویض کنیم و مبلغ قابل توجهی برای این تعویض بپردازیم؟

بهترین استراتژی در این شرایط چه می‌تواند باشد؟

اجازه بدهید ابتدا در رابطه با خود جیل بریک صحبت کنیم. جیل بریک که به اشتباه از آن بعنوان انتشار سیستم عامل کاستوم یا ویرایش شده یاد می‌شود، نفوذ به سیستم عامل برای اجرای کدهایی است که توسط عرضه‌ کننده‌ی رسمی یک سخت افزار (که می‌تواند کنسول بازی یا تلفن هوشمند و یا هر سخت افزاری که با سیستم عامل کار می‌کند باشد) تایید نشده است. اصطلاح Homebrew برای این قبیل کدها بکار برده می‌شود. کدهایی که در اصطلاح خودمانی بصورت خانگی نوشته می‌شوند. عموما جیل‌بریک با پیدا کردن یک اکسپلویت (حفره‌ی امنیتی) آغاز می‌شود. بعد از پیدا شدن این راه نفوذ، شخص یا گروه نفوذ کننده تلاش می‌کنند تا علاوه بر گسترش این راه نفوذ، کدهایی که مد نظر درند را بر روی سخت افزار اجرا نمایند. این کدها ممکن است اجرای یک فایل با فرمت فلش باشد یا ساخت بستری برای نصب و اجرای نرم افزارهای تایید نشده (ساین نشده) بر روی سخت افزار. اما سیستم عامل کاستوم، که در قالب هک سخت افزار از آن یاد می‌شود، جایگزینی سیستم عامل اصلی سخت افزار با سیستم عاملی است که محدودیت‌های نصب و اجرای کدهای ساین نشده بطور کامل از روی آن حذف شده است. این سیستم عامل ویرایش شده می‌تواند به کدهایی بر روی هسته‌ی برنامه نویسی سخت افزار دسترسی پیدا کرده و آن‌ها را بر اساس نیاز ویرایش کند که در حالت عادی هرگز نباید توسط مخاطب عام قابل دسترس باشند. امکان توسعه‌ی نرم‌افزارهایی که نمونه‌ی رسمی آن‌ها هرگز وجود نداشته (نرم افزار نمایش ویدیو Show Time نمونه‌ی بسیار خوب در این رابطه است که کاربران PS3 اغلب با آن آشنایی دارند. مولتی‌من یکی دیگر از این نرم افزارها در بستر PS3 است) امکان تغییر ریجن، تغییر در کارکرد، تغییر در سیستم عامل و ... مواردی هستند که بواسطه‌ی نصب سیستم عامل کاستوم (ویرایش شده) محقق می‌شود. پس اگر جیل‌بریک شروعی برای نفوذ به یک سخت افزار است، انتشار سیستم عامل ویرایش شده آخر خط خواهد بود. 

در هر صورت جیل بریک شدن سیستم عامل PS4 چیز جدیدی نیست. از زمان عرضه‌ی سیستم عامل 1.86 اولین نسخه از جیل بریک کنسول هم عرضه شد تا سونی به تکاپو بیفتد و راه‌های نفوذ را ببندد. نسخه‎های مختلفی از جیل بریک برای سیستم عامل های 4.xx هم عرضه شد تا اینکه در نهایت به جیل بریک 5.05 رسید. تفاوتی که این نسخه از جیل بریک با نسخه‌های پیشین دارد، عرضه‌ی گسترده‌ی بازی‌هایی است که بر روی این سیستم عامل اجرا می‌شوند. از طرفی با بالارفتن قیمت‌ها، خبر بوجود آمدن این امکان در بازار بازی‌های ویدیویی کشورمان، به سرعت پخش شد تا داشتن کنسولی با این قابلیت، تبدیل به خواسته‌ای عمومی شود. از طرفی بواسطه‌ی بازی آنلاین و استفاده از محتوای شبکه‌ی PSN و فراگیر بودن استفاده از این فضای مجازی در بین کاربران داخلی، و همینطور استفاده از پروفایل‌های مختلف برای نصب بازی دیجیتال، باعث شده تا اغلب کاربران خانگی کنسول‌های فعلی خود را به آخرین نسخه از سیستم عامل که در حال حاضر 5.55 است بروزرسانی کرده باشند و عدم وجود راهکاری برای دانگرید PS4 به نسخه‌های پیشین سیستم عامل، باعث شده تا تاسف از دست دادن فرصت را بخورند. البته هستند گروه زیادی از مصرف کنندگان که استفاده از شبکه‌ی PSN را به جیل بریک شدن کنسول ترجیح می‌دهند. همینجا باید بطور مشخص بیان کنیم که چون جیل بریک بر روی سیستم عامل 5.05 انجام شده و آخرین سیستم عامل PS4 در حال حاضر 5.55 است و برای اتصال به شبکه‌ی PSN، باید آخرین نسخه از سیستم عامل بر روی کنسول نصب باشد، پس امکان اتصال به PSN در حالتی که کنسول جیل بریک شده در حال حاضر وجود ندارد. در هر صورت اتفاقی که این روزها شاهد آن هستیم، علاقه‌ی کاربران به فروش یا تعویض دستگاه بروزرسانی شده‌ی خود با کنسولی است که امکان جیل بریک شدن را داشته باشد. اما سوال اصلی این است:

آیا تعویض کنسول آپدیت شده با دستگاهی که امکان جیل بریک شدن را دارد کار درستی است؟ آیا جیل بریک برای سیستم عامل‌های 5.5x هم عرضه خواهد شد؟

در رابطه با درست یا نادرست بودن این کار، تصمیم با کاربر است اما تجربه‌ی من بعنوان فعال و علاقه‌مند این عرصه، این است که باید منتظر عرضه‌ی جیل بریک برای سیستم عامل‌های 5.5x هم باشیم. همانطور که «متیو - Mathieulh» هکر و فعال حوزه‌ی جیل بریک PS4 هم به پیدا کردن راه نفوذی در این سیستم عامل که هنوز توسط سونی بسته نشده اعتراف نموده اما اعلام کرده که فعلا برنامه‌ی مشخصی برای انتشار این جیل بریک در آینده‌ی نزدیک ندارد. همین موضوع باعث می‌شود تا به جیل بریک شدن سیستم عامل های 5.5x امیدوار باشیم. با این اطلاع رسانی بنظر می‌رسد بهترین راه این باشد که:

  • اگر کنسولی با سیستم عامل 5.5x دارید، دیگر بروزرسانی‌های سیستم عامل را انجام ندهید و منتظر انتشار جیل بریک بمانید.
  • اگر می‌توانید کنسول جیل بریک شده تهیه کنید اما کنسول فعلی‌تان را هم نگه دارید.
  • اگر به جیل بریک شدن کنسول علاقه دارید اما نمی‌خواهید قابلیت اتصال به PSN را هم از دست بدهید، در این دوره که اغلب کاربران تمایل به فروش کنسول خود و بدست آوردن دستگاهی جیل بریک شده را دارند، یک دستگاه آپدیت شده به سیستم عامل 5.5x تهیه کنید و آن را نگه دارید. با کنسول اصلی خودتان به PSN وصل شوید و منتظر عرضه‌ی جیل بریک برای سخت افزاری باشید که خریده اید.
  • اگر می‌تواند، کنسولی جیل بریک شده با قیمت مناسب خریداری کنید یا بدون پرداخت هزینه‌ی قابل توجهی کنسول‌تان را با مورد مشابهی که این امکان را دارد عوض کنید.
  • Registered
    آفلاین
    عضویت: مهر 1397
    نظرها: 2
    تشکر: 1
    تشکرشده: 1
    کنسول‌های بازی:

    سلام
    امکانش هست که بازی های هکی رو نگه داشت و هم بازی اصلی خرید و آنلاین بازی کرد ؟

  • Super Admin
    آفلاین
    عضویت: ارديبهشت 1391
    نظرها: 2207
    تشکر: 1015
    تشکرشده: 1195
    پروفایل psn: Sir-Ghas
    رتبه لیدربرد psn: 112
    کنسول‌های بازی:
    در پاسخ به: Sadegh1996
    سلام امکانش هست که بازی های هکی رو نگه داشت و هم بازی اصلی خرید و آنلاین بازی کرد ؟

    سلام
    نه دوست عزیز

    ‏مهمان از این نوشته تشکر کرده است.
  • Registered
    آفلاین
    عضویت: بهمن 1397
    نظرها: 2
    تشکر: 0
    تشکرشده: 0
    کنسول‌های بازی:

    اقا من الان کنسولو جیل بریک کردم بعد الان الان این بازی هایی که اومده مثه رد دد و اسپایدرمنو ... روش نصب میشه یا نه چون الان کنسول منو بقیه دوستان هک کرده 5.05 که از 6.2 خیییلی عقبه کسی نظری نداره؟

  • Super Admin
    آفلاین
    عضویت: ارديبهشت 1391
    نظرها: 2207
    تشکر: 1015
    تشکرشده: 1195
    پروفایل psn: Sir-Ghas
    رتبه لیدربرد psn: 112
    کنسول‌های بازی:
    در پاسخ به: Anonymous084
    اقا من الان کنسولو جیل بریک کردم بعد الان الان این بازی هایی که اومده مثه رد دد و اسپایدرمنو ... روش نصب میشه یا نه چون الان کنسول منو بقیه دوستان هک کرده 5.05 که از 6.2 خیییلی عقبه کسی نظری نداره؟

    سلام دوست عزیز
    یکی از بزرگترین مشکلات کنسول های جیل بریک دقیقا همین هست که بازی هایی که روی آپدیت های جدیدتر عرضه شدن رو اجرا نمی کنه. متاسفانه فعلا برای این مشکل اجرای بازی های جدید راهکاری عرضه نشده

  • Registered
    آفلاین
    عضویت: آبان 1397
    نظرها: 1
    تشکر: 0
    تشکرشده: 0
    کنسول‌های بازی:

    سلام دوستان جیلبرک 6.02 امده
    https://console-jailbreak.com/ps4-jailbreak/
    اما یه مشکل وجود داره
    http://www.filerockerz.com/kWtLs4MGmT6fP8VR
    پسورد فایل در این ادرس قرار داره که باید افر انجام بدید که پسورد رو بهتون بده که از ایران نمیشه افرشو انجام داد
    اگر کسی میتونه افر انجام بده ممنون میشم بعدش پسورد را در اختیار ما هم قرار بده

  • Super Admin
    آفلاین
    عضویت: ارديبهشت 1391
    نظرها: 2207
    تشکر: 1015
    تشکرشده: 1195
    پروفایل psn: Sir-Ghas
    رتبه لیدربرد psn: 112
    کنسول‌های بازی:
    در پاسخ به: mahmood
    سلام دوستان جیلبرک 6.02 امده https://console-jailbreak.com/ps4-jailbreak/ اما یه مشکل وجود داره http://www.filerockerz.com/kWtLs4MGmT6fP8VR پسورد فایل در این ادرس قرار داره که باید افر انجام بدید که پسورد رو بهتون بده که از ایران نمیشه افرشو انجام داد اگر کسی میتونه افر انجام بده ممنون میشم بعدش پسورد را در اختیار ما هم قرار بده

    سلام
    این وبسایت ها دوست عزیز واقعی نیستن . هنوز هیچ خبری از انتشار جیل بریک بروی نسخه ای بالاتر از 5.05 نیامده . گول کلاهبرداران اینترنتی رو نخورید

    ‏مهمان و ‏مهمان از این نوشته تشکر کرده‌اند.
  • Registered
    آفلاین
    عضویت: مهر 1397
    نظرها: 1
    تشکر: 0
    تشکرشده: 0
    کنسول‌های بازی:

    سلام وقت بخیر
    میخواستم بدونم با جلبریک کردن امکان بن شودن وجود داره یا نه و اگر به اینترنت وصل بشیم مشکلی برای دستگاه پیش نمیاد
    امکانش هست بازی های کپی رو تو هارد دستگاه ریخت و استفاده کرد و اینگه کپی بازی راحت گیر میاد بدون مشکل در دسترس هست
    ممنون از سایت خوبتون

  • Super Admin
    آفلاین
    عضویت: ارديبهشت 1391
    نظرها: 2207
    تشکر: 1015
    تشکرشده: 1195
    پروفایل psn: Sir-Ghas
    رتبه لیدربرد psn: 112
    کنسول‌های بازی:
    در پاسخ به: sooooheyl
    سلام وقت بخیر میخواستم بدونم با جلبریک کردن امکان بن شودن وجود داره یا نه و اگر به اینترنت وصل بشیم مشکلی برای دستگاه پیش نمیاد امکانش هست بازی های کپی رو تو هارد دستگاه ریخت و استفاده کرد و اینگه کپی بازی راحت گیر میاد بدون مشکل در دسترس هست ممنون از سایت خوبتون

    جیل بریک دوست عزیز یک حفره ی امنیتی هست . باگی که داخل سیستم عامل کنسول وجود داره. در صورت جیل بریک کردن، قطعا ردپایی از اجرای کد های آن ساین روی سایستم عامل بجا مکی مونه اما نکته ای که هست اینه که بروزرسانی های سیستم عامل سونی، فقط لاگ های خطا رو نگهداری میکنن. یعنی عملا کشی که روی دستگاه باقی مونده هیچ مشکلی براتون ایجاد نمی کنه . به بیان ساده تر بعد از جیل بریک می تونید دوباره سیستم رو آپدیت کنید و بدون ترس از ban شده آنلاین بازی کنید . (همیشه 1 درصد احتمال رو در نظر بگیرید که همه چیز نقش بر آب بشه و سونی متوجه بشه و .. ولی فکر می کنم یک درصد ریسک ارزشش رو داشته باشه)
    بازی های کپی رو باید روی هاید دستگاه نصب کنید و دیتای اونها هم به وفور در اینترنت موجوده

  • Registered
    آفلاین
    عضویت: مهر 1397
    نظرها: 2
    تشکر: 1
    تشکرشده: 1
    کنسول‌های بازی:

    اگه دستگاه رو کپی خور کنیم و بعدا بخوایم از حالت کپی خور خارجش کنیم که بتونیم آنلاین بازی کنیم . امکانش هست ؟

    ‏Sadegh1996 از این نوشته تشکر کرده است.
  • Super Admin
    آفلاین
    عضویت: ارديبهشت 1391
    نظرها: 2207
    تشکر: 1015
    تشکرشده: 1195
    پروفایل psn: Sir-Ghas
    رتبه لیدربرد psn: 112
    کنسول‌های بازی:
    در پاسخ به: Sadegh1996
    اگه دستگاه رو کپی خور کنیم و بعدا بخوایم از حالت کپی خور خارجش کنیم که بتونیم آنلاین بازی کنیم . امکانش هست ؟

    سلام بر شما
    بله با بروز رسانی سیستم عامل می تونید کپی خور رو حذف کنید

    ‏مهمان و ‏مهمان و ‏مهمان از این نوشته تشکر کرده‌اند.
  • Registered
    آفلاین
    عضویت: مهر 1397
    نظرها: 1
    تشکر: 0
    تشکرشده: 0
    کنسول‌های بازی:

    سلام خسه نباشید از کجا میتونم آخرین اخبار در مورد هک ورژن 5.55 رو دریافت کنم ؟ شما اطلاعی دارین که میتد یا نه ؟

  • Super Admin
    آفلاین
    عضویت: ارديبهشت 1391
    نظرها: 2207
    تشکر: 1015
    تشکرشده: 1195
    پروفایل psn: Sir-Ghas
    رتبه لیدربرد psn: 112
    کنسول‌های بازی:
    در پاسخ به: benzema
    سلام خسه نباشید از کجا میتونم آخرین اخبار در مورد هک ورژن 5.55 رو دریافت کنم ؟ شما اطلاعی دارین که میتد یا نه ؟

    اخبار مربوطه رو داخل سایت پوشش می‌دیم
    هنوز بطور کامل مشخص نیست که عرضه میشه یا نه

  • Registered
    آفلاین
    عضویت: آبان 1395
    نظرها: 18
    تشکر: 3
    تشکرشده: 3
    کنسول‌های بازی:

    ضمن تبریک ۱۷ ساله شدنتون امیدوارم روز به روز در زمینه علم و دانش کامپیوتر و تجارت موفق تر بشید چند تا سوال داشتم خدمتتون
    ۱. آیا کپی خور پی اس ۴ برای ورژن ۵.۳۵ اومده یا نه
    ۲. راهی است تا بشود دستگاه پی اس ۴ را ورژن اون را پایین آورد یا downgrade کرد
    ۳. ممکن است کپی خور نسخه۵.۰ آن روی ۵.۳۵ اجرا بشود

  • Super Admin
    آفلاین
    عضویت: ارديبهشت 1391
    نظرها: 2207
    تشکر: 1015
    تشکرشده: 1195
    پروفایل psn: Sir-Ghas
    رتبه لیدربرد psn: 112
    کنسول‌های بازی:
    در پاسخ به: yasharthebest
    ضمن تبریک ۱۷ ساله شدنتون امیدوارم روز به روز در زمینه علم و دانش کامپیوتر و تجارت موفق تر بشید چند تا سوال داشتم خدمتتون ۱. آیا کپی خور پی اس ۴ برای ورژن ۵.۳۵ اومده یا نه ۲. راهی است تا بشود دستگاه پی اس ۴ را ورژن اون را پایین آورد یا downgrade کرد ۳. ممکن است کپی خور نسخه۵.۰ آن روی ۵.۳۵ اجرا بشود

    سلام بر شما
    سپاسگزارم
    1 - هنوز نه متاسفانه
    2 - متاسفانه فعلا خیر
    3 - نه ولی احتمال عرضه ی جیل بریک 5.55 تا چند ماه آینده وجود داره

    ‏مهمان از این نوشته تشکر کرده است.
  • Registered
    آفلاین
    عضویت: آبان 1395
    نظرها: 18
    تشکر: 3
    تشکرشده: 3
    کنسول‌های بازی:

    :ha:خب اگه بخوایم dlc یک بازی رو بریزیم یا یک بازیو رو بخوایم آنلاین بازی کنیم نمیتونیم یعنی نمیشه که محتوای دانلودی رو از psn دانلود کرد بعد برای بازی های قسمتی مث batman telltale برای دانلود قسمت ها باید آن بود یعنی این امکان هم وجود ندارد که آن بشویم و اگر جیلبریک کردیم و آن شدیم آیا مشکلی در عملکرد کنسول ایجاد می شود

بارگذاری بیشتر ...
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید و یا ثبت نام کنید.