نویسنده: وحید ظهرابی نژاد شیرازی چهارشنبه، 20 شهریور 1398
ساعت 20:37

نقد و بررسی بازی NBA 2K20

خانم‌ها، خوش آمدید!

3.8 از 5

چه چیزی واقعا می‌تواند بطور حتم به شما بفهماند که تابستان کم کم رو به پایان است؟ مطمئنا برای علاقه‌ مندان مشترک به ورزش و بازی‌های ویدیویی می‌تواند عرضه بازی‌های ورزش مورد علاقه‌اشان باشد. ماه سپتامبر یا همان اواسط شهریور دقیقا زمانی است که سری بازی NBA 2K بصورت معمول نسخه جدیدشان را عرضه می‌کنند، هرچند شاید پسوند جدید برای بازی‌های سالانه و ورزشی کلمه مناسبی نباشد اما یادمان نرود استدیو و شرکت 2K بخوبی توانسته بود با این معضل کنار بیاید و خودش را تافته‌ای جدا بافته معرفی کرده و کیفیت ساخته‌های خودش را عرضه هر نسخه بالاتر ببرد و مخاطبانش را از اینکه هر سال مجبورند 60 دلار بپردازند راضی نگه دارد اما مطابق معمول و عادت این داستان خوش نیز به خوبی ادامه پیدا نکرد و چند نسخه اخیر این سری بازی محبوب و پر فروش در سرازیری تکرار و مشکلات متعدد شناور شده است. مطمئنا برای طرفداران سری، عرضه نسخه قبل که با مشکلات فنی زیاد در زمان عرضه دست و پنجه نرم می‌کرد هیچگاه از یاد و خاطره‌اشان نخواهد رفت اما 2K این بار قول داده است که از مشکلات خود درس بگیرد و دوباره نسخه‌ای را عرضه کند که این سری همیشه لایق آن بوده است. با ما همراه باشید تا ببینیم آیا 2K توانسته امسال مشکلاتش را به بهترین شکل شناسایی کند و با برطرف کردن آن‌ها بازی که مخاطبانش چندین سال است در انتظار آن هستند را عرضه کند یا باز هم شاهد نسخه‌ای ناامید کننده و بدون کوچک‌ترین تغییرات خواهیم بود.

زمانی که اعلام شد نسخه امسال بازی یعنی NBA 2K20 قرار است WNBA یا همان بسکتبال حرفه‌ای زنان لیگ حرفه‌ای آمریکا را به بخش‌های دیگر بازی اضافه کنند، اکثر مخاطبان فکر کردند که 2K صرفا می‌خواهد از قافله انتقادات فعالان اجتماعی و مدافعان حقوق زنان در امان باشد و صرفا حواشی را از خود دور کند اما واقعا چنین مسائلی حداقل در بطن بازی درست نیست و به ضرس قاطع می‌توان گفت که این بخش یکی از بهترین تغییرات 2K20 نسبت به نسخه‌های قبل‌تر از خودش است.

طراحی گیم پلی این بخش کاملا با بخش مردان متفاوت است و علاوه بر اینکه 2K به بهترین حالت ممکن تمامی بازیکنان این لیگ را انیمیشن‌سازی و بقولی موشن کپچر کرده‌اند، سعی شده با اضافه شده گزارشگرهای جدید و متفاوت نسبت به بخش مردان فضایی کاملا منحصربفرد را برای این لیگ تدارک ببینند. همانطور که گفته شد گیم‌ پلی این بخش کاملا متفاوت بهینه شده است و کمتر و شاید اصلا نتوانید دانک یا آویزان شدن به سبد را ببینید و بیشتر شاهد دریبل‌ها و لی‌آپ‌ها خواهید بود، بازی کمتر فیزیکی خواهد بود و به طبع سرعت روند هر مسابقه و بازیکنان بسیار بیشتر از مسابقه مردان است. همین تفاوت‌ها باعث شده است که این بخش بتواند حرف خودش را بزند و بر خلاف فوتبال زنان در سری بازی FIFA که هیچ تفاوت و نکته منحصربفردی نسبت به فوتبال مردان ندارند، جذابیت خاص خودش را حفظ کند و حتی شما را مجبور کنند که سبک بازی متفاوتی برای این بخش نسبت به مردان در نظر بگیرید. شاید بسیار بهتر بود که در این نسخه نیز می‌توانستیم WNBA را در زیر بخش‌های MyLEAGUE یا MyGM یا Playoffs و یا حتی MyCareer نیز تجربه کنیم اما در نهایت این مورد فقط به WNBA Seasons خلاصه شده است که نمی‌تواند بصورت کامل حق مطلب را ادا کند، بالاخره یادمان نرود که با بازی سالانه طرف هستیم که به نفع سازندگان و ناشران آن نیست که تمام ایده‌ها را در یک نسخه پیاده کنند و البته مسئله زمان نیز است. لپ کلام اینکه WNBA شاید همان تغییر و بخش جدیدی باشد که سری NBA 2K در این چند سال به آن نیاز داشته است.

NBA 2K20 1

دیگر نکته قابل توجه در این نسخه MyGM است تغییرات آن تحت عنوان MyGM 2 اضافه شده است و عمق این بخش با اضافه شدن المان‌های معمول بازی‌های نقش آفرینی یعنی Skill Tree بیشتر شده است و سعی شده است که با اضافه شدن این موارد روح جدیدی به این بخش پرطرفدار برای علاقه مندان به بخش‌های افلاین دمیده شود و اینطور بنظر می‌رسد که 2K با این تغییرات مطمئنا می‌تواند دوباره توجه علاقه مندان آفلاین را به خود جلب کند.

بخش MyCareer نیز امسال توسط Lebron James و استدیو خودش یعنی SpringHill Entertainment ساخته شده است و به همین دلیل امسال شاهد ستارگان سینمایی بزرگی مانند Idris Elba و Rosario Dawson و دیگر بازیکنان مشهور NBA یعنی Anthony Davis و خود Lebron James هستیم. خب مطمئنا با خودتان می‌گویید با وجود این اسم‌ها مطمئنا بخش داستانی بازی بسیار سرگرم کننده و جالب است اما باز هم داستان عمق کافی ندارد و این بازیگران و بازیکنان مشهور نیز چیزی به داستان و تجربه شما عوض نمی‌کنند و صرفا در حد حضوری کوتاه وجود دارند که فقط وجود داشته باشند و لیست افراد واقعی در بازی را سنگین‌تر و طولانی تر کنند. دیگر مشکل این بخش این است که بسیار سینمایی و فیلم مانند است، مانند کلیپی که صرفا نظاره گر هستید و شما هیچ دخالتی در طول داستان و روندش ندارید. در طول این بخش انتخاب‌های بسیار کمی جلوی شما قرار می‌گیرند و همین انتخاب‌ها نیز تاثیرات آنچنانی در سرنوشت شخصیتتان ندارند. موارد زیادی نیز پیش می‌آید که شما می‌توانید لحظه‌های جالبی را رقم بزنید اما بجای آن سازندگان این قسمت تصمیم گرفته‌اند که با تبلیغات شما را خفه کنند، از تبلیغات برند‌های کفش گرفته تا نوشیدنی‌های انرژی زا.

گرافیک بازی هنوز هم در این ژانر با فاصله زیاد بهترین است و انیمیشن‌ها نیز هر نسخه بهتر و روان‌تر می‌شوند، اما هنوز هم باگ‌های انیمیشنی به وفور در بازی مشاهده می‌شوند و واقعا معلوم نیست که چرا 2K اراده‌ای برای انجام پاکسازی این باگ‌ها ندارد و هر سال در زمان عرضه باید آن‌ها را تحمل کنیم. استادیوم‌های بازی و نورپردازی نیز به بالاترین سطح ممکن خود رسیده است و شاید این بهترین چیزی باشد که این نسل استدیو 2K توانسته برای کنسول‌ها بهینه کند.

هسته اصلی گیم پلی نیز همچنان بی نقص و با این وجود بدون تغییر و ابتکاری است، هرچند در این نسخه بنظر می‌رسد که دفاع کردن کمی سخت‌تر شده است و شما صرفا با گرفتن دکمه دفاع نمی‌توانید بازیکن‌های مهاجم حریف را قفل کنید.

اما می‌رسیم به بخشی که چند سالی است بازی را برای مخاطبانش زهر و عملا بازی را فلج و غیر قابل تحمل کرده است و آن‌هم چیزی نیست جز پرداخت‌های درون برنامه‌ای یا همان Microtransaction. بازی برای هرچیزی در بخش‌های آنلاین مانند MyTeam و MyCareer از شما پول می‌خواهد و علاوه بر اینکه وسایل‌ها و مینی‌گیم‌هایی در بازی وجود دارد که عملا ماننز قمارخانه‌های مجازی است، روند و پیشرفت شما نیز صرفا و صرفا ملزم به پرداخت پول و یا به اصطلاح همان Pay To Win بودن است که بعد از مدتی حال شما را بهم می‌زند.

nba 2k20 2

در نهایت اینکه NBA 2K20 هنوز هم در بطن اصلی خود و گیم پلی و صداگذاری و گرافیک در ژانر خودش بی رقیب و یکه تاز است و امکان ندارد بازی ورزشی را بتوانید مثال بزنید که در این سه بخش اصلی بتواند حتی نزدیک سری 2K بشود اما متاسفانه تجربه‌های دیگر بازی که قرار بوده است این سه عنصر را کنار همدیگر قرار دهد و بهترین خروجی را از آن‌ها بگیرد در بدترین مشکلات و ایرادات خودشان هستند و پرداخت‌های درون برنامه‌ای بازی پرچمدار این بیماری است، با این وجود دو بخش اضافه شده بازی که شامل WNBA و MyGM 2 می‌شود مرهم برای دردی هستند که مخاطبان این سری در چند سال اخیر گریبانگیرشان شده است.

  • استودیوی سازنده: Visual Concepts
  • زمان مورد نیاز برای اتمام بازی: 20 الی بی نهایت(با توجه به خودتان)
  • پلتفرم تحت بررسی: PS4
گرافیک
9.0
گیم پلی
9.0
سرگرم کنندگی
4.0
موسیقی و صداگذاری
8.0
ارزش تجربه
5.0
NBA 2K20 هنوز هم در بطن اصلی خود و گیم پلی و صداگذاری و گرافیک در ژانر خودش بی رقیب و یکه تاز است و امکان ندارد بازی ورزشی را بتوانید مثال بزنید که در این سه بخش اصلی بتواند حتی نزدیک سری 2K بشود اما متاسفانه تجربه‌های دیگر بازی که قرار بوده است این سه عنصر را کنار همدیگر قرار دهد و بهترین خروجی را از آن‌ها بگیرد در بدترین مشکلات و ایرادات خودشان هستند و پرداخت‌های درون برنامه‌ای بازی پرچمدار این بیماری است، با این وجود دو بخش اضافه شده جدید بازی که شامل WNBA و MyGM 2 می‌شود مرهم برای دردی هستند که مخاطبان این سری در چند سال اخیر گریبانگیرشان شده است.
نقاط قوت
  • گرافیک و انیمیشن‌های بازی همچنان بی رقیب
  • بخش‌های جدید اضافه شده مانند WNBA و MyGM 2
  • حفظ هسته اصلی گیم پلی
نقاط ضعف
  • پرداخت‌های درون برنامه‌در بدترین و افتضاح‌ترین حالت ممکن، نمره بخش کنترل نیز در مقاله برای همین مورد است
  • بخش داستانی بازی همچنان نیز ضعیف و بی عمق است
  • باگ‌های مسخره و خنده دار انیمیشن‌های بازیکنان
7.3/10

امتیاز شما

(37 رای )
7.0/10
خوب
  • هیچ نظری یافت نشد
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید و یا ثبت نام کنید.