نویسنده: مهدی افتخاری سه شنبه، 23 ارديبهشت 1399
ساعت 16:14

نقد و بررسی Modern Warfare 2 Remastered

This is for the record

4.67 از 5

مدرن وارفیر 2 بدون شک بهترین عنوان فرنچایز کال آو دیوتی است؛ شاید این جمله را هزاران بار شنیده باشید اما گفتن دوباره آن واقعا ضرری ندارد! زمانی که بازی در سال 2009 عرضه شد، دنیای شوترهای اول شخص را به کل دگرگون کرد و الان هم که 11 سال از انتشار آن می‌گذرد، واقعا نمی‌توان اثری مشابهش را پیدا کرد. یک بخش داستانی مهیج و عالی، Multiplayer کامل و اعتیاد آور و بخش دوست داشتنی Spec Ops، مدرن وارفیر 2 را به عنوانی تبدیل کردند که برای سال‌های سال بازیکنان را اسیر خود کرده بود. متاسفانه ریمستری که ماه پیش منتشر شد، فقط بخش داستانی مدرن وارفیر 2 را شامل می‌شود؛ اما همین بخش داستانی به تنهایی می‌تواند ثابت می‌کند که چرا کال آو دیوتی‌هایی که اکتیویژن در نسل هشتم عرضه کرده است، هیچ شباهتی به یک کال آو دیوتی واقعی ندارند.

از جمله دلایل اصلی محبوبیت MW 2، کارکترهای دوست داشتنی و داستان سرایی عالی بازی هستند که بعد از این همه سال هم جذابیت و تازگی خود را از دست نداده‌اند. واقعا نمی‌توان اثری را پیدا کرد که از لحاظ نویسندگی و کارگردانی به مدرن وارفیر 2 شباهت داشته باشد؛ روایت داستانی بازی ساده است و هیچ سینماتیک زیبا با گرافیک خارق العاده‌ای در آن وجود ندارد، با این حال از همان لحظه‌ای که آغاز می‌شود مخاطب را درگیر کرده و خیلی عالی او را وارد یک ماجرای نفسگیر و هیجان انگیز می‌کند. نقطه آغاز داستان، پنج سال پس از اتفاقات اولین مدرن وارفیر است؛ حال پروتاگونیست محبوب سری یعنی John ‘Soap’ MacTavish به درجه کاپیتانی ارتقا یافته و تیم خودش را مدیریت می‌کند. از طرفی دیگر، یکی از زیر دست‌های ایمران زاکائف(آنتاگونیست مدرن وارفیر 1) که ولادیمیر ماکاروف نام دارد، برای گرفتن انتقامی سخت از آمریکا دست به کاری می‌زند که منجر به شروع یک جنگ بزرگ بین دو کشور روسیه و آمریکا می‌شود. زیبایی کار اینجاست که شما این جنگ را از دید چند فرد مختلف تماشا می‌کنید؛ در برخی مراحل شما کنترل سرباز بریتانیایی Gary ‘Roach’ Sanderson(یکی از افراد تیم Soap) را به دست گرفته و برای متوقف کردن نقشه‌های ماکاروف تلاش می‌کنید و در برخی مراحل نقش یک تکاور یا رینجر آمریکایی به نام James Ramirez هستید که وظیفه دفاع از مناطق مختلف آمریکا در برابر حملات پی در پی ارتش روسیه را دارد.

داستان MW 2 ممکن است در یک نگاه کلی یک داستان ساده از نبرد بین خیر و شر به نظر برسد و تقریبا همینطور نیز است؛ اما نحوه به تصویر کشیدن این داستان باعث می‌شود مدرن وارفیر 2 یکی از بهترین شش ساعت‌های عمرتان را برای شما رقم بزند. بر خلاف ریبوت سال 2019 که تلاش می‌کند با میان پرده‌ها و دیالوگ‌های کلیشه‌ای داستان بازی را پیش ببرد، مدرن وارفیر 2 از طریق یک پرزنتیشن ساده اما بی همتا کاری می‌کند شما به راحتی با کارکترها ارتباط برقرار کرده و مهم‌تر اینکه هر حسی که لازم است، در زمان درست به شما منتقل شود. MW 2 هر چیزی را که لازم باشد شما بدانید یا از طریق Set Pieceهای اسکریپت شده کوچک و یا از طریق دیالوگ‌های کارکترها به شما می‌فهماند. در واقع مهم‌ترین بخش پرزنتیشن بازی همین دیالوگ‌ها هستند که هیچ کدام از آن‌ها بی هدف نبوده و هر کدام یا اطلاعات مهمی در مورد دنیای بازی در اختیار شما گذاشته و یا شما را با کارکترها بیشتر آشنا می‌کنند؛ حرف‌هایی که بین پرایس و سوپ ردوبدل می‌شوند بیانگر رابطه صمیمانه آن‌هاست، صحبت‌های جنرال شپرد در میان پرده‌ها نشان دهنده تجربه زیاد اوست و دیالوگ‌های کاپیتان پرایس او را به یکی از به یادمادنی‌ترین کارکترهای دنیای بازی‌های ویدیویی تبدیل می‌کنند.

Modern-Warfare-2-Campaign-Remastered-Review-P1

از لحاظ گیم پلی، ریمستر مدرن وارفیر 2 دقیقا همان چیزی است که 11 سال پیش منتشر شد. تغییرات کوچکی اعمال شده تا گان پلی کمی متفاوت به نظر برسد، اما هسته گیم پلی بازی دستخوش تغییرات زیادی نشده است. گیم پلی بازی همان گیم پلی ساده، روان و دوست داشتنی است که کال او دیوتی به خاطرش شهرت پیدا کرد. این قضیه ممکن است برای افرادی که انتظار چیزی متفاوت را داشتند کمی نا امید کننده باشد اما خوب منطقی نیست که از اینگونه ریمستری انتظارات زیادی داشت. نکته مهم‌تر از گیم پلی و گان پلی، لول دیزاین بی نظیر MW 2 است که بعد از این همه سال هم می‌تواند الگوی خوبی برای بازی‌سازان و به خصوص تیم‌های اسلج همر، اینفینیتی وارد و تری آرک باشد. مراحل مدرن وارفیر 2 به جای اینکه چند خاکریز و تعدادی دشمن پیش روی‌تان قرار دهند و فقط از شما بخواهند همه دشمنان را با خاک یکسان کنید، شما را در موقعیت‌های متنوع قرار داده و مهم‌تر اینکه آبجکتیوهای معنی دار برای شما تعریف می‌کنند. تمامی این مراحل از تعادل مناسبی برخوردار بوده و به هیچ عنوان حوصله بازیکن را سر نمی‌برند؛ به این معنی که با پانزده دقیقه دیالوگ خسته کننده و راه رفتن بیهوده آغاز نمی‌شوند، بلکه از همان لحظه شروع توجه شما را جلب کرده و اجازه نمی‌دهند تا لحظه پایانی از سر جای خود بلند شوید. البته این به این معنی نیست که تک تک مرحله‌ها فقط اکشن بی وقفه هستند، اتفاقا تعدادی از آن‌ها با یک ریتم کند شروع می‌شوند که این ریتم متناسب با داستان کم کم سرعت گرفته و با یک اتفاق غیر منتظره به اوج خود می‌رسد؛ در واقع داستان بازی با گیم پلی آن یک رابطه همزیستی دارد و یکدیگر را تکمیل می‌کنند. هر مرحله داستانی برای گفتن دارد که این داستان به خوبی از طریق گیم پلی بیان می‌شود؛ از مرحله به یاد ماندنی No Russian که در آن باید در یک تیراندازی جمعی شهروندان عادی را قتل عام کنید گرفته، تا مرحله زیبای The Gulag که یکی از حماسی‌ترین مراحل تاریخ کال آو دیوتی به حساب می‌آید.

اما با وجود Campaign استثنایی مدرن وارفیر 2، 20 دلار برای آن قیمت نسبتا زیادی است. همانطور که گفته شد، نسخه اصلی مدرن وارفیر 2 دو بخش اساسی و مهم را با خود به همراه داشت که تجربه بازیکنان را کامل می‌کردند. بجز بخش داستانی مدرن وارفیر 2، بخش Spec Ops که شامل تعدادی مرحله Co-op و تک نفره بود و بخش چند نفره اعتیاد آور بازی، دیگر دلایلی بودند که بازیکنان برای سال‌های زیادی دست از سر این عنوان بر نداشتند. در نسخه ریمستر، بجز بخش داستانی (که فقط 6 ساعت به طول می‌انجامد) هیچ بخش دیگری وجود ندارد و این مسلما مشکل نسبتا بزرگی به حساب می‌آید.

Modern-Warfare-2-Campaign-Remastered-Review-P2

طبیعتا مهم‌ترین چیزی که از یک نسخه ریمستر انتظار می‌رود، داشتن جلوه‌های بصری پیشرفته‌تر است. همانند ریمستر اولین مدرن وارفیر، اینجا هم نورپردازی و کیفیت بافت‌های مدل‌های بازی پیشرفت بسیار خوبی داشته‌اند؛ تعدادی افکت تصویری مانند Bloom، Motion Blur و Depth of Field پیشرفته‌تر نیز اضافه شده که مبارزات را زیباتر از همیشه می‌کنند و خوشبختانه نسخه کنسولی بازی با نرخ 60 فریم بر ثانیه اجرا می‌شود. اما در کنار این جلوه‌های بصری خوب، مشکلات فنی بازی قرار دارند که اکثرا به موتور به کار گرفته شده برای ساخت آن بر می‌گردند. لودینگ‌های طولانی برخی مراحل، افت فریم‌های گاه و بی گاه و عدم بارگذاری درست بعضی تکسچرها از نمونه مشکلاتی هستند که در نسخه PC بازی با آن‌ها مواجه خواهید شد.

نمی‌توان در مورد مدرن وارفیر 2 صحبت کرد و از موسیقی‌های فوق العاده آن حرفی نزد. موسیقی‌های مدرن وارفیر 2(که ساخته Lorne Balfe و Hans Zimmer هستند) با شما صحبت می‌کنند! به این معنی که به راحتی می‌توانند حسی که در یک لحظه باید داشته باشید را به شما انتقال دهند. چه حسی که باید هنگام محاصره شدن توسط دشمنان در منطقه فاولا برزیل داشته باشید، چه حسی که باید در یک نبرد حماسی در کنار یادبود واشنگتن داشته باشید. ترک‌های بازی حماسی، احساس برانگیز و گوش نواز هستند و تک تک آن‌ها کاری می‌کنند تا به بهترین شکل ممکن در دنیا و حوادث بازی غرق شوید.

اما مشکل اینجاست که شاید در طول تجربه این ریمستر، بعضی از ترک‌ها اصلا شنیده نشوند. تیم سازنده دقیقا همان بلایی را که سر صداگذاری ریبوت 2019 در آورده، سر ریمستر مدرن وارفیر 2 هم در آورده است. نمی‌دانم چرا اما میزان صدای موسیقی‌های برخی مراحل به شدت کاهش یافته و از طرفی دیگر صدای افکت‌های صوتی مانند صدای اسلحه‌ها، دیالوگ‌ها و یا Battle Chatter(صحبت‌هایی که به صورت تصادفی در حین مبارزات بین یاران شما ردوبدل می‌شوند) آنقدر افزایش یافته‌اند که شاید در بعضی مراحل اصلا متوجه هیچ موسیقی نشوید. شاید دلیل این کار این بوده که دیالوگ‌هایی که در نسخه اصلی میزان صدای کمی داشته‌اند اینجا به راحتی شنیده شوند یا اینکه تیم سازنده قصد داشته به هر قیمتی که شده شما را متوجه افکت‌های صوتی پیشرفته بازی کند. مشکل بزرگ‌تر این است که نمی‌توان میزان صداهای مختلف را در تنظیمات بازی کم و زیاد کرد و همه آن‌ها فقط از طریق گزینه Master Volume تنظیم می‌شوند.

Modern-Warfare-2-Campaign-Remastered-Review-P3

مدرن وارفیر 2 یک کال آو دیوتی واقعی است و ریمستر آن به ما یاد آوری می‌کند که چرا این فرنچایز زمانی بخش مهمی از دنیای بازی‌های ویدیویی را تشکیل می‌داد. نویسندگی عالی، گان پلی ساده و روان، لول دیزاین فوق العاده، موسیقی‌های بی نظیر، همه و همه ویژگی‌هایی هستند که مدرن وارفیر 2 را به یک شاهکار به تمام معنا تبدیل می‌کردند و خوشبختانه نسخه ریمستر، این ویژگی‌ها را به طور کامل از یاد نبرده است. اگرچه برای کسانی که انتظار یک عنوان کاملا نسل هشتمی را دارند، این ریمستر کمی نا امید کننده خواهد بود؛ علاوه بر آن، عدم وجود بخش Spec Ops و Multiplayer، یک تجربه بسیار طولانی را به یک تجربه 6 ساعته تبدیل می‌کند و این قضیه ممکن است برای همه مخاطبین خوشایند نباشد. با این حال، تجربه Modern Warfare 2 Campaign Remastered چه برای دوست داران این فرنچایز، چه برای کسانی که با آن آشنایی ندارند، واجب است؛ چرا که مدرن وارفیر 2 بعد از این همه سال هم یک شاهکار واقعی به حساب می‌آید.

  • استودیوی سازنده: Infinity Ward-Beenox
  • زمان مورد نیاز برای اتمام بازی: 6 ساعت
  • پلتفرم تحت بررسی: Xbox One-PC
گرافیک
8.0
گیم پلی
8.0
سرگرم کنندگی
8.0
موسیقی و صداگذاری
9.0
ارزش تجربه
7.0
مدرن وارفیر 2 یک کال آو دیوتی واقعی است و ریمستر آن به ما یاد آوری می‌کند که چرا این فرنچایز زمانی بخش مهمی از دنیای بازی‌های ویدیویی را تشکیل می‌داد. نویسندگی عالی، گان پلی ساده و روان، لول دیزاین فوق العاده، موسیقی‌های بی نظیر، همه و همه ویژگی‌هایی هستند که مدرن وارفیر 2 را به یک شاهکار به تمام معنا تبدیل می‌کردند و خوشبختانه نسخه ریمستر، این ویژگی‌ها را به طور کامل از یاد نبرده است. اگرچه برای کسانی که انتظار یک عنوان کاملا نسل هشتمی را دارند، این ریمستر کمی نا امید کننده خواهد بود؛ علاوه بر آن، عدم وجود بخش Spec Ops و Multiplayer، یک تجربه بسیار طولانی را به یک تجربه 6 ساعته تبدیل می‌کند و این قضیه ممکن است برای همه مخاطبین خوشایند نباشد. با این حال، تجربه Modern Warfare 2 Campaign Remastered چه برای دوست داران این فرنچایز، چه برای کسانی که با آن آشنایی ندارند، واجب است؛ چرا که مدرن وارفیر 2 بعد از این همه سال هم یک شاهکار واقعی به حساب می‌آید.
نقاط قوت
  • نویسندگی و کارگردانی بی نظیر که بدون هیچ سینماتیک خارق العاده‌ای شما را به خوبی درگیر ماجرای بازی می‌کند
  • لول دیزاین عالی که به یادماندنی‌ترین مراحل تاریخ کال آو دیوتی را به وجود آورده است
  • موسیقی‌های حماسی و زیبا که به بهترین شکل ممکن حس لازم را به مخاطب انتقال می‌دهند
نقاط ضعف
  • Spec Ops و Multiplayer که بخش مهمی از تجربه بازیکنان را در سال 2009 تشکیل می‌دادند از نسخه ریمستر حذف شده‌اند
  • مشکلات تکنیکی متعدد هرزگاهی لذت تجربه یک عنوان بی نظیر را از بین می‌برند
8.4/10

امتیاز شما

(18 رای )
8.0/10
خیلی خوب
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید و یا ثبت نام کنید.