نویسنده: مهدی افتخاری یکشنبه، 20 مهر 1399
ساعت 10:24

نقد و بررسی بازی The Survivalists

جزیره میمون‌ها

0 از 5

همانطور که از اسم بازی پیداست، تنها هدف شما در Survivalists تلاش برای بقا است؛ هیچ داستان یا پیش زمینه‌ای وجود ندارد و به محض اینکه بازی آغاز می‌شود، تنها نگرانی شما باید پیدا کردن راهی برای زنده ماندن در خانه جدیدتان که یک جزیره خطرناک است، باشد! اگرچه عدم وجود یک روایت داستانی در ابتدای کار زیاد به چشم نمی‌آید، پس از دو یا سه ساعت ابتدایی بازی جای خالی آن به شدت احساس می‌شود. عنوان Survivalists در ژانر خودش یک تجربه سرگرم کننده به حساب می‌آید، اما در مقایسه با عنوانی همچون Stardew Valley که یک گیم پلی عمیق و دنیای بسیار دوست داشتنی را به پلیر ارائه می‌دهد، حرف زیادی برای گفتن ندارد.

The-Survivalists-Review-P1

در ابتدای بازی یک میان پرده کوتاه، شخصیت اصلی را نشان می‌دهد که روی یک قایق چوبی که روی دریا شناور است، بی هوش افتاده است. سپس قایق به یک جزیره رسیده و حال شخصیت اصلی -که از طریق آپشن‌های محدود قابل شخصی سازی است- باید هرچه سریعتر برای خود غذا و سر پناهی پیدا کند و از همینجاست که شما کنترل او را به دست می‌گیرید. همانند هر بازی سبک بقا و مدیریتی، در Survivalists نیز جمع آوری منابع و ساخت و ساز مهم‌ترین المان گیم پلی هستند؛ از همان ابتدای کار شما باید با انجام فعالیت‌های کوچکی مانند خورد کردن تخته سنگ‌ها، بریدن درختان، شکار حیوانات مختلف و ... منابع مورد نیاز برای زنده ماندن را تهیه کنید. برخی از این منابع برای ساختن ابزاری مانند تبر، داس یا بیل استفاده خواهد شد که این ابزار در به دست آوردن منابع بیشتر به شما کمک خواهند کرد. البته بجز ابزار کار، می‌توان با این منابع چیزهای دیگری مانند تخت خواب، دیوار دفاعی و یا حتی اجاق گاز نیز درست کرد که مسلما هر کدام فواید خود را دارند. دسته دیگری از منابع، منابع غذایی هستند که نوار گرسنگی و جان شما را کامل نگه می‌دارند.

نقشه بازی -که 50 درصد آن را آب تشکیل داده- چندین جزیره کوچک را شامل می‌شود که در صورت ساختن یک قایق چوبی، می‌توانید به تمامی آن‌ها سفر کنید. هیچ نیازی نیست که فقط یک Base در کل نقشه داشته باشید و می‌توانید در هر لوکیشنی که علاقه دارید برای خود خانه‌ای بسازید. نقشه بازی عظمت -و تنوع- زیادی ندارد، اما به لطف آرت پیکسلی زیبا و تنوع رنگ خوبی که در گرافیک بازی وجود دارد، گشت و گذار در دنیای آن واقعا لذت بخش است. علاوه بر آن، رازها و دیگر جزئیات کوچکی که در این دنیا پیدا می کنید، انگیزه بیشتری برای اکسپلوریشن ایجاد کرده و شما را برای ساعت‌ها سرگرم نگه می‌دارند. در کنار اکسپلوریشن و جمع آوری منابع و ساخت و ساز، هرزگاهی مبارزات کوچک و ساده‌ای بین شما و دشمنان مختلفی که در جزیره‌های نقشه بازی وجود دارند، شکل می‌گیرد که این مبارزات معمولا کمتر از 10 ثانیه به طول می انجامند. سیستم پیچیده‌ای برای مبارزات ساخته نشده و هر اسلحه‌ای که در دست داشته باشید (نیزه، شمشیر، چماق یا هر چیز دیگری) می‌توانید با چند کلیک موس مبارزه را به اتمام برسانید؛ البته بجز زمان‌هایی که تیر و کمان در دست دارید، چرا که هدف گیری با کمان در بازی کمی اعصاب خورد کن است.

The-Survivalists-Review-P2

معمولا در عناوین سبک مدیریتی، تسک‌های پلیر زمانبر و کمی خسته کننده هستند؛ در Survivalists نیز ممکن بود همینگونه باشد اما به لطف دوستان بامزه‌ای که در طول بازی پیدا می‌کنید، زحمت فعالیت‌های شما تا حد زیادی کاهش پیدا می‌کند؛ این دوستان بامزه، میمون‌هایی هستند که در نقاط مختلف جزیره در انتظار شما نشسته‌اند؛ بعد از اینکه خواسته‌های این میمون‌ها را برآورده کنید (خواسته‌شان همیشه یک ظرف میوه است)، دنبال شما راه می‌افتند و در کارهایتان به شما یاری می‌رسانند. بعد از اینکه با یک میمون دوست شدید می‌توانید خیلی راحت به او دستور دهید که تسک جمع آوری منابع یا ساخت و ساز را برای شما انجام دهد؛ البته باید قبل از آن، این تسک‌ها را به او آموزش دهید. ممکن است در ابتدای کار این سیستم همکاری میمون‌ها پیچیده به نظر برسد –که البته همینطور نیز است- اما پس از مدت کوتاهی قلق کار دستتان آمده و خانواده‌ای دوست داشتنی از میمون‌ها را درست خواهید کرد! این ویژگی که میمون‌ها می‌توانند کارهای شما را انجام دهند، کمک می‌کند تا شما درگیر تسک‌های زمانبر و تکراری که در اکثر عناوین ژانر بقا و مدیریتی وجود دارند، نشوید. مشکل گیم پلی Survivalists تسک‌های زمانبر نیست، مشکل اصلی این است که گیم پلی خیلی زود وارد یک حلقه تکرار می‌شود. کلیت گیم پلی به جمع آوری منابع، ساخت و ساز و مبارزات ساده خلاصه می‌شود؛ بجز بلوپرینت‌های جدیدی که با ساخت و ساز بیشتر برای شما آنلاک می‌شوند، هیچ فیچر دیگری به بازی اضافه نمی‌شود که ارزش زحمات شما را داشته باشد. بعد از 8 ساعت بازی کردن، بالاخره توانستم یک قصر بزرگ با خانواده‌ای از میمون‌ها درست کنم که هر کدام وظایف خود را به خوبی انجام می‌دادند؛ اما بعد از آن واقعا هیچ انگیزه‌ای برای ادامه دادن به بازی نداشتم؛ علاوه بر آن، خود چیزهایی هم که در بازی به دست آورده بودم چندان حس رضایت را در من ایجاد نمی‌کردند.

The-Survivalists-Review-P3

در کنار گیم پلی یکنواخت، کمبود یک روایت داستانی مناسب نیز در Survivalists به شدت احساس می‌شود. البته از یک بازی مستقل اصلا انتظار نمی‌رود که یک داستان فوق العاده داشته باشد، اما در مقایسه با عناوینی همچون Spiritfarer و Stardew Valley که یا روایت‌های کوچک جذابی ارائه می‌دهند و یا مدام کارکترهای دوست داشتنی به بازیکن معرفی می‌کنند، دنیای Survivalists کمی بی جان به نظر می‌رسد. برای پر کردن این دنیا می‌توانید بازی را با دوستان خود به صورت آنلاین تجربه کنید اما مدهای آنلاین بازی نیز فقط برای مدت کوتاهی می‌توانند شما را سرگرم نگه دارند؛ چرا که بخش آنلاین بازی هم چیزی به گیم پلی آن اضافه نمی‌کند.

در حال حاضر، عنوان Survivalists یک بازی ناقص به نظر می‌رسد و این امکان وجود دارد که تیم سازنده در آینده با آپدیت‌های جدید، محتوای بیشتری را به بازی اضافه کنند. با این حال، اگر به عناوین سبک بقا و مدیریتی علاقه دارید و به دنبال یک تجربه ساده و سرگرم کننده در این ژانر هستید، Survivalists می‌تواند گزینه مناسبی برای شما باشد. اگرچه نباید زیاد انتظارات خود را بالا ببرید چرا که ممکن است گیم پلی یکنواخت بازی و دنیای کوچک آن شما را نا امید کند.

«بازی The Survivalists توسط ناشر برای نقد و بررسی در اختیار بازی‌مگ گذاشته شده است»

  • استودیوی سازنده: Team17
  • پلتفرم تحت بررسی: PC
گرافیک
8.0
گیم پلی
6.0
سرگرم کنندگی
5.0
موسیقی و صداگذاری
6.5
ارزش تجربه
7.0
در حال حاضر، عنوان Survivalists یک بازی ناقص به نظر می‌رسد و این امکان وجود دارد که تیم سازنده در آینده با آپدیت‌های جدید، محتوای بیشتری را به بازی اضافه کنند. با این حال، اگر به عناوین سبک بقا و مدیریتی علاقه دارید و به دنبال یک تجربه ساده و سرگرم کننده در این ژانر هستید، Survivalists می‌تواند گزینه مناسبی برای شما باشد. اگرچه نباید زیاد انتظارات خود را بالا ببرید چرا که ممکن است گیم پلی یکنواخت بازی و دنیای کوچک آن شما را نا امید کند.
نقاط قوت
  • به لطف آرت پیکسلی زیبا، گشت و گذار در دنیای بازی بسیار لذت بخش است
  • سیستم همکاری میمون‌ها زحمت تسک‌های شما را تا حد زیادی کاهش می‌دهد
نقاط ضعف
  • گیم پلی پس از مدت کوتاهی وارد حلقه تکرار می‌شود
  • عدم وجود یک داستان مناسب یا کارکترهای دوست داشتنی باعث می‌شود دنیای بازی بی جان به نظر برسد
8.0/10

امتیاز شما

(3 رای )
6.5/10
متوسط
  • هیچ نظری یافت نشد
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید و یا ثبت نام کنید.