نویسنده: محمد مقصودی پنج شنبه، 17 آبان 1397
ساعت 12:42

تمام چیزهایی که در مورد سریال Lord of the Rings می‌دانیم مطلب ویژه

5 از 5

تمام چیزهایی که در مورد سریال Lord of the Rings می‌دانیم

هنگامی که Amazon در 13 نوامبر سال 2017 اعلام کرد برای خرید حق پخش تلویزیونی سریال Lord of the Rings رقیبانی چون HBO و Netflix را کنار زده است هواداران این مجموعه به چند دسته تقسیم شدند؛ دسته‌ای با شنیدن اینکه قرار است سریالی از این دنیا ساخته شود فریاد شادی سر دادند و بسیار خوش‌حال شدند، گروهی نیز با شنیدن این خبر ناراحت شده و اعتقاد داشتند با این کار سرزمین میانه دوست‌داشتنیشان لکه‌دار می‌شود.

این سریال قرار است بعد از موفقیت‌های بسیار این دنیا در دو دهه اخیر با سه‌گانه‌های Lord of the Rings و Hobbit مهمان خانه‌های بینندگان شود؛ سه‌گانه Hobbit موفق شد به خوبی جای خود را در دل طرفداران پیدا کند، سه‌گانه Lord of the Rings نیز که از آثار برتر تاریخ سینما محسوب می‌شود، این مجموعه فیلم‌ها توانستند به خوبی پیچیدگی داستان را با حالتی روان به تصویر بکشند و باعث ایجاد لحظاتی خاطره‌انگیز در ذهن طرفدران شوند. بدون شک کار سریال Lord of the Rings برای تکرار این موفقیت‌ها و نمایش دادن چنین خط داستانی پیچیده‌ای با حالتی روان بسیار سخت خواهد بود و مسئولیت بزرگی از این حیث بر دوش Amazon سنگینی می‌کند.

مراحل تولید چنین پروژه عظیمی مسلما یک شبه طی نمی‌شود، پس از اعلام آنکه قرار است چنین سریالی تولید شود چندین ماه بعد به آرامی شایعه‌هایی از آن به بیرون درز کرد؛ در ادامه با بازی‌مگ همراه باشید تا به هر آن چیزی که تاکنون در مورد این سریال منتشر شده است پی ببرید.

250 میلیون دلار فقط جهت حق ساخت سریال

250 million was just the tip of the iceberg 1537380623

وقتی در ابتدا این خبر منتشر شد که آمازون پیروز جنگ بر سر دریافت حقوق ساخت سریال ارباب حلقه‌ها شده است، بزرگ‌ترین گمانه‌زنی‌ها در مورد هزینه‌ای که این شرکت جهت خرید حق پخش پرداخته بود صورت گرفت؛ در نهایت مشخص شد آمازون برای به دست آوردن ارباب حلقه‌ها 250 میلیون دلار هزینه کرده است. چگونه آمازون موفق شد این حق را کسب کند؟ پسر جی. آر. آر. تالکین یعنی کریستوفر نسبت به آثار سینمایی که قرار بود از داستان‌های پدرش اقتباس شود بسیار سخت‌گیر بود و همگان نیز این موضوع را می‌دانستند، او به عنوان وارث اموال پدرش هرگونه توافق برای تولید فیلم و یا سریال از داستان‌های او را ممنوع کرده و دیگر حاضر به مذاکره نبود.

اما در سال 2017 کریستوفر در سن 93 سالگی از مدیریت اموال تالکین خود را بازنشتسته کرد و با کنار رفتن او عصر جدیدی از رقابت برای دریافت حقوق ساخت فیلم یا سریال از داستان‌های دنیای سرزمین میانه آغاز شد و آمازون نیز اولین شرکتی بود که توانست این حق را به دست بیاورد؛ شاید کنار رفتن کریستوفر از ریاست بنیاد تالکین برای طرفداران سرسخت این فرنچایز کمی ناراحت‌کننده باشد اما این موضوع باعث شد تا ما منتظر آثاری جدید از دنیای سرزمین میانه باشیم، یعنی چیزی که بسیاری خواهان آن بودند.

بدون شک موضوعاتی چون انتخاب بازیگران مناسب و داستان نقش بزرگی را برای موفقیت یا عدم موفقیت سریال جدید ایفا و مشخص می‌کنند که این سریال اقتباسی زیبا یا وحشتناک خواهد بود؛ در واقع گفته شده آمازون قرار است برای ساخت پنج فصل از این سریال چیزی بالغ بر یک میلیارد دلار خرج کند، چنین هزینه زیادی نوید یک سریال با کیفیت بسیار بالا را می‌دهد و نشانه بسیار خوبی است. حداقل ما از این مقدار هزینه متوجه میزان تعهد آمازون نسبت به این سریال می‌شویم.

این مجموعه باید تبدیل به گل سرسبد سریال‌ها برای آمازون شود

prime desperately needs a flagship series 1537380782

تقریبا هر پلتفرم استریم و شبکه کابلی تلویزیونی بزرگ سریال‌های پرطرفدار خاص خود را دارند که به عنوان امضای اصلی پلتفرم و شبکه آن‌ها محسوب می‌شود؛ برای مثال شبکه HBO سریال Game of Thrones، Netflix سریال‌های Stranger Things و Orange Is the New Black، Hulu سریال Handmaid's Tale و AMC نیز سریال The Walking Dead را دارد. با اینکه آمازون در سرویس استریم خود پروژه‌های اورجینال زیادی تولید می‌کند اما هیچ‌کدام نتوانسته است به اندازه سریال‌هایی که ذکر کردیم پرطرفدار شوند و از نام شرکت آمازون دفاع کنند.

به همین دلیل پس از گذشت سالیان زیاد ساخت یک برنامه بسیار بزرگ تبدیل به امری ضروری برای شرکت آمازون شده است، برنامه‌ای که با آن بتوانند مخاطبین زیادی را به سمت خود جذب کرده و آن‌ها را محو خود کنند؛ اما ساخت این سریال نبرد سنگینی را برای آمازون آغاز می‌کند، آیا پس اتمام سه‌گانه اصلی زمان کافی جهت ساخت پروژه‌ای جدید سپری شده است؟ آیا آمازون می‌تواند ثابت کند این بازگشت زود هنگام به دنیای سرزمین میانه پس ساخت سه‌گانه‌هایی چون LotR و Hobbit ایده خوبی است؟ آیا این شرکت می‌تواند ثابت کند سریال Lord of the Rings صرفا یک سریال اقتباسی پرهزینه بی‌محتوا نیست؟ البته با توجه به خرج یک میلیارد دلاری و تمرکز زیاد آمازون بر روی این سریال وقوع چنین اتفاقی بسیار بعید است.

آن‌ها شورانرهای خود را انتخاب کرده‌اند

theyve got their showrunners 1537380623

آمازون قبلا اعلام کرد که چه شخصی مسئولیت اداره سکان هدایت خط داستانی سریال و نظارت بر کار تیم نویسندگی را برعهده خواهد داشت؛ پس از اینکه شایعاتی مختلف در مورد افراد نامزد برعهده گرفتن این وظیفه به گوش طرفداران می‌رسید سرانجام آمازون نه یک بلکه دو نویسنده را مسئول این وظیفه قرار داد، این دو فرد دی جی پین و پاتریک مک‌کین هستند. آن‌ها نسبتا افراد تازه‌کاری هستند اما به دلیل فعالیت‌های زیاد و موفق در پروژ‌ه‌های مختلف، آمازون قانع شد که از این دو فرد برای برعهده گرفتن این وظیفه استفاده کند. این دو نویسنده در نوشتن فیلم‌نامه فیلم Star Trek Beyond و دنباله آن همکاری کردند و همچنین مشارکت‌هایی نیز در فیلم Godzilla vs. Kong و Jungle Cruise (فیلم جدید در دست ساخت کمپانی دیزنی) داشتند.

این وظیفه در حقیقت مسئولیت جدیدی برای این دو فرد محسوب می‌شود زیرا آن‌ها در تلویزیون تجربه خاصی ندارند، اما نباید فراموش کنیم نویسندگان سریال موفق Game of Thrones نیز هیچ‌گونه پیش‌زمینه تلویزیونی نداشتند؛ بدون شک وظیفه پین و مک‌کین به اندازه یک هیولا بزرگ است و آن‌ها باید برای انجام آن به نحو احسنت دارای روحیه‌ای آهنین باشند. دنیای سرزمین میانه دنیای بسیار پیچیده‌ای است که باید مطالعات زیادی بر روی آن از سوی این دو صورت بگیرد تا دچار اشتباهی جبران‌ناپذیر نشوند، همگان می‌دانند طرفداران ارباب حلقه‌ها تا چه حد سخت‌گیر و تیزبین هستند در نتیجه کوچک‌ترین اشتباه از اقتباس داستان تالکین موجب از بین رفتن آبروی سریال و آمازون خواهد شد.

 بازگشتی برای جهان پیتر جکسون؟

a return to peter jacksons world 1537380623

طی توافقی که بین آمازون با شرکت‌های سینمایی New Line Cinema و Warner Bros صورت گرفته است این شرکت می‌تواند علاوه بر اضافه کردن محتویات جدید و خام در این سریال از سه‌گانه حماسی پیتر جکسون نیز کمک بگیرد؛ وقتی شخصی نام The Lord of the Rings را به زبان می‌آورد طرفداران دنیای سرزمین میانه ناخواسته به یاد ویگو مورتنسن با آن شمشیر پرزرق و برقش، الیجا وود و جان‌فشانی‌اش برای مراقبت از حلقه تا کوه نابودی و ایان مک‌کلن با کلاه بلند و چوب‌دستی بلندش می‌افتند.

با توجه به دو سه‌گانه قبلی که پیتر جکسون آن‌ها تولید کرده بود کار بسیار برای آمازون از برخی لحاظ آسان‌تر شد، زیرا آثار پیتر جکسون تا حد زیادی بینندگان را با عناصر مختلف سرزمین میانه آشنا کرد و همین موضوع باعث شد آمازون دیگر دچار زحمت نشود تا در سریال خود طرفداران را با این موارد آشنا کند؛ آثار سینمایی پیتر جکسون که برگرفته از کتاب بود به خوبی توانست در دل مخاطبین جای خود را باز کند، عوامل مختلفی باعث شد چنین موفقیتی رقم بخورد که از جمله آن‌ها می‌توان به این موارد اشاره کرد: دسترسی برای استفاده از کاراکترهای مختلف کتاب در فیلم، بازیگران، چشم‌انداز و منظره‌ها، صحنه‌ها و داستان بسیار قوی؛ حال آمازون به جای بازسازی می‌تواند با توجه به این پس‌زمینه قوی و غنی محتویات جدیدی را به سریال اضافه کند و داستان را به شکل دیگری ادامه دهد.

با اینکه دنیای سرزمین میانه‌ی جکسون برای تهیه‌کنندگان در دسترس خواهد بود ولی تصمیم گرفته شد خود پیتر جکسون در این مجموعه حضور نداشته باشد؛ طی مصاحبه‌ای که در ژوئن سال 2018 با پیتر جکسون صورت گرفت این کارگردان قاطعانه حضور خود در این پروژه را انکار کرد و اعلام کرد هیچ‌گونه همکاری جهت تولید این سریال با آمازون ندارد. بعد از آنکه این کارگردان نتوانست سه‌گانه هابیت را به اندازه سه‌گانه ارباب حلقه‌ها در بین طرفداران محبوب کند اعتراف کرد که تسلط لازم را برای تولید سه‌گانه هابیت نداشت در نتیجه تعجبی ندارد که او خود را برای بازنشستگی از حضور در سرزمین جاودانه (والار) آماده کند.

یک پیش‌درآمد از آراگورن؟

an aragorn prequel you say 1537380782

موفقیت آمازون در دریافت حقوق آثار ارباب حلقه‌های تالکین و جکسون (حتی اگر لزوما شامل مطالب دیگر از اثر Silmarillion و دیگر کارها نشود) طبیعتا این اختیار را به آن‌ها می‌دهد که آن بخش از روند داستانی و کاراکترهایی که به تصویر کشیده نشدند (یا به خوبی گذشته آن‌ها برای بینندگان مشخص نشده است) در سریال جدید به آن‌ها پرداخته شود و مورد بررسی قرار بگیرند؛ در واقع آن‌ها می‌توانند به جای بازسازی داستانی که قبلا به تصویر کشیده شده است با کاراکترهای قدیمی محبوب و کاراکترهای جدید داستان تازه‌ای را به تصویر بکشند.

هنوز مشکل است که بدانیم آمازون طی قرارداد خود تا چه حد می‌تواند در حقیقت به آثار دیگر تالکین غیر از سه‌گانه‌های Lord of the Rings و Hobbit دسترسی داشته باشد، آن‌ها می‌توانند بعد از حوادث فیلم Return of the King بر روی طرح‌ها و فیلم‌نامه‌های مختلفی کار کنند اما هنوز به طور دقیق برای طرفداران این موضوع مشخص نشده است؛ از آنجایی که آمازون قصد ساخت سریال را دارد باید توجه کند برای پایداری و سرگرم‌کننده بودن سریال نیاز به چاشنی‌های مختلفی دارد.

یک شایعه که بسیار بر سر زبان‌ها می‌چرخد آن است که بخش اول سریال بر روی داستان جوانی‌های آراگورن تمرکز خواهد داشت؛ این کاراکتر دوست‌داشتنی (که ویگو مورتنسن به ایفای نقش آن در فیلم پرداخته بود) پیشینه قابل توجهی دارد که در چندین صفحه از بخش پنجم مربوط به رمان Return of the King به آن اشاره شده بود. این بخش شامل نخستین برخورد او با آرون و نحوه آشنایی این دو کاراکتر با هم، نوع رابطه او با گندالف و مبارزه او با ارتش و نیروی دریایی گوندور و سپاه روهان می‌شود؛ اگر آمازون این راه را در پیش بگیرد نه تنها روند داستانی غنی و جدیدی را طی می‌کند بلکه سریال را در دستان مطمئن یکی از کاراکترهای قدیمی و دوست‌داشتنی سرزمین میانه قرار می‌دهد که  

زندگی بدون سرکیس

living without sirkis 1537380623

یکی دیگر از سوالات واضح در مورد این سریال آن است که آیا هیچکدام از بازیگرهای قدیمی در مجموعه تلویزیونی آمازون شرکت خواهند داشت یا خیر؟ مدت زمانی می‌گذرد و بسیاری از این بازیگران به شکل قابل توجهی مسن‌تر شده‌اند اما از طرف دیگر این بدان معنی نیست که ما آنقدر از سه‌گانه‌های Lord of the Rings و Hobbit دور مانده و فاصله گرفته‌ایم که آمازون از بینندگان انتظار داشته باشد تا بپذیرند تمام بازیگران باید جایگزین شوند و افراد جدیدی جای آن‌ها را بگیرند، شاید ما شاهد چنین اتفاقی نیز باشیم اما این موضوع مسلما کمی طرفداران این دنیا را دلسرد خواهد کرد.

یک فردی که می‌تواند به راحتی و بدون هیچ مشکلی بار دیگر نقش خود را از نو پس بگیرد شخصی نیست جز اندی سرکیس بازیگر ایفاکننده نقش به یاد ماندنی گالوم؛ از آنجایی که بخش اعظم نقش اندی سرکیس در قالب ضبط حرکت (mo-cap) بود و او تنها یک بار خودش بدون این تکنولوژی در ابتدای فیلم The Return of the King حضور داشت و به ایفای نقش پرداخت، انتظار می‌رفت او بهترین گزینه برای بازگشت به سرزمین میانه و سریال جدید آمازون باشد. اما این بازیگر طی مصاحبه‌ای با ScreenCrush به وضوح اعلام کرد نمی‌تواند خودش را جزوی از این پروژه تصور کند و اذعان داشت به نظر او آن‌ها باید کاملا به دنبال رویکرد جدید و تازه‌ای باشند. (در حقیقت طی سه‌گانه ارباب حلقه‌ها تمام داستان و گذشته گالوم مورد بررسی قرار گرفته بود و چیز جدیدی جهت نمایش این کاراکتر وجود ندارد)

یک شرط دامینیک مانهن

dominic monaghans one condition 1537380623

مریادوک «مری» برندی داک که دامینیک مانهن به ایفای نقش آن پرداخته بود یکی از کاراکترهای محبوب و عزیز سه‌گانه ارباب حلقه‌های جکسون محسوب می‌شود که بدون شک طرفداران دوست دارند بار دیگر او را در سریال جدید آمازون ببینند؛ هنگامی که طی مصاحبه‌ای از مانهن پرسیده شده اگر از طرف آمازون برای ایفای نقش مری با او تماس بگیرند چه خواهد گفت؟ او به جای آنکه به شکل واضحی جواب مثبت یا منفی دهد پاسخی مرموزانه به خبرنگاران داد.

 تا آنجا که به مانهن مربوط بود او اذعان داشت بستگی به آن دارد داستان به چه شکل باشد و چگونه بیان شود؛ او گفت اگر داستان مربوط به زمانی شود که هابیت‌ها مسن‌تر شده و داستان سفر شگفت‌انگیز خود را به یاد می‌آورند با جان و دل این نقش را بار دیگر بازی خواهد کرد، اما در نهایت به نظر می‌رسد هدف او آن است که توجه‌ها را سریعا بار دیگر به نسخه کلاسیک پیتر جکسون جلب کند و مخاطبین را به سمت ریشه و اصل کتاب‌ها هدایت کند. این یک علاقه خالصانه نسبت به سه‌گانه ارباب حلقه‌ها است اما مسلما مسیری نیست که برنامه بخواهد در جهت آن حرکت کند؛ البته فراموش نکنیم بر خلاف سوالی که طی این مصاحبه از مانهن پرسیده شد هیچ‌گونه تماسی از جانب آمازون جهت همکاری با این بازیگر در سریال جدید گرفته نشده است.

بار دیگر گندالف

once a gandalf 1537380623

یکی از بازیگرانی که خیلی راحت بیان کرد علاقه‌مند است بار دیگر به سرزمین میانه برگردد مردی است که با خرد و توانایی جادویی خود در سه‌گانه‌های قبلی موفق شد قلب بسیاری از طرفداران را شکار کند؛ بدون شک ایان مک کلن با بازی فوق‌العاده خود در سه‌گانه‌های Lord of the Rings و Hobbit توانست به خوبی توانایی‌های خود را در نقش گندالف ثابت کند، او اکنون بسیار واضح اعلام کرد تمایل دارد بار دیگر برای برعهده گرفتن نقش قبلی خود به سریال بازگردد. طی گفتگو با گراهام نورتون در برنامه رادیو BBC او در واکنش به حضور گندالف دیگر در سریال واکنشی دفاعی از خود نشان داد و سوالی کنایه‌دار را در قبال آن مطرح کرد، او گفت: «منظورت از گندالف دیگر چیست؟»

ایان مک کلن در ادامه افزود تنها دلیل اینکه در آن بازه زمانی اون نقش گندالف را در این سریال نپذیرفته آن است که هنوز این نقش به او پیشنهاد نشده و شخصی در این مورد با او تماس نگرفته است؛ هنگامی که در مورد سنش از او پرسیده شد مک کلن با طعنه جواب داد: «گندالف بیش از 7000 سال سن دارد بنابراین من زیاد پیر نیستم.» او سپس افزود: «آیا شما پیشنهاد می‌کنید شخص دیگری این نقش را ایفا کند؟ چه شخصی می‌تواند برای این نقش مناسب باشد؟»

بدون شک طرفداران سرزمین میانه خواهان بازگشت ایان مک کلن برای ایفای این نقش هستند، حال باید منتظر باشیم و ببینیم تصمیم آمازون چه خواهد بود؟

جان ریس-دیویس از ساخته جکسون دفاع می‌کند

john rhys davies defends jacksons creation 1537380623

هیچ شکی وجود ندارد شهرت جهانی جی. آر. آر. تالکین پس از تولید سه‌گانه پیتر جکسون نزدیک به بیست سال قبل به مراتب بیشتر شد و این نویسنده با اکران این فیلم‌ها محبوبیت بیشتری نزد طرفداران پیدا کرد؛ هرچند شاید این درخشش با اکران سه‌گانه هابیت کمی دچار خدشه شد اما حمایت مردم از این سه‌گانه ثابت کرد طرفداران تالکین همیشه برای به تصویر کشیده شدن و حضور در سرزمین میانه هیجان‌زده هستند و در هر صورت از این دنیا حمایت می‌کنند. در همان زمانی که طرفداران به شکل دیوانه‌واری از شنیدن این خبر که آمازون قصد ساخت سریالی از سرزمین میانه را دارد هیجان‌زده شده بودند شنیده شد یکی از بازیگران سه‌گانه اصلی برای این سریال فراخوانده شده است.

طی یک مصاحبه تلفنی با جان ریس-دیویس (بازیگر ایفاکننده نقش گیملی پسر گلوین در سه‌گانه Lord of the Rings) دونکان بولز از برنامه Den of Geek نظر دیویس را در مورد سریال جدید جویا شد؛ پاسخ فراتر از حد انتظار بسیاری از مخاطبین بود، دیویس پس از یک آه معنی‌دار اعلام کرد نمی‌داند به جز انگیزه‌های مالی دیگر چه هدفی وجود دارد که تصمیم گرفته شده این سریال تولید شود، او سپس افزود فکر می‌کند ساخت این سریال یک رسوایی بزرگ محسوب می‌شود و با تولید آن «تالکین بیچاره در قبر خود می‌لرزد.» آمازون در مورد این نظر عکس‌العملی نشان نداد اما این شرکت باید توجه داشته باشد این صحبت یک هشدار بالقوه برای آن‌ها محسوب می‌شود و بسیاری از طرفداران ارباب حلقه‌ها به اندازه دیویس سخت‌گیر هستند، در نتیجه آمازون باید در طراحی داستان و باقی فاکتورهای مهم نهایت دقت را به خرج دهد.

این یک ریسک بزرگ است، اما مردم آن را تماشا خواهند کرد

its a major risk but people will watch 1537380782

در آخر ما بازمی‌گردیم به سوالی که از همان ابتدا کل پروژه سریال ارباب حلقه‌های آمازون را فرا گرفته بود: آیا این در حقیقت ایده خوبی است؟ بسیاری با توجه به محدودیت زمانی موجود جهت خلق طرح‌های جدید از بخشی از داستان که حتی تالکین نیز خود را در رابطه با آن دچار زحمت نکرده و به جزئیات آن نپرداخته است ایده تولید این سریال را خوب نمی‌دانند.

اما حقیقت آن است که همه این سریال را تماشا می‌کنند زیرا همه می‌خواهند بدانند این اثر در واقع به چه صورتی ظاهر خواهد شد؛ اما آیا این سریال تبدیل به یکی دیگر از شاهکارهای به یادماندنی تالکین می‌شود که ارزش تماشای چندباره را دارد؟ یا این تنها یک اثر اقتباسی بی‌روح صرفا با انگیزه‌های مالی خواهد بود که طرفداران را برای تماشای آن هیجان‌زده کند؟ در هر صورت اکنون بسیار زود است که بخواهیم در این مورد نظر دهیم، تنها مجبوریم صبر کنیم و ببینیم عملکرد این سریال به چه شکل خواهد بود.

  • Registered
    آفلاین
    عضویت: خرداد 1399
    نظرها: 1
    تشکر: 0
    تشکرشده: 0
    کنسول‌های بازی:

    با تشکر از مقاله ای که نوشتین.سه گانه ارباب حلقه ها و هابیت به خوبی داستان رو بیان کرده و اگر قراره سریالی با این نام ساخته بشه باید داستان متفاوتی نسبت به اون سه گانه ها داشته باشه تا بتونه محبوبیت داشته باشه.و اگر داستانش مثل همون سه گانه ها باشه جالب نمیشه

  • Registered
    آفلاین
    عضویت: آبان 1393
    نظرها: 84
    تشکر: 71
    تشکرشده: 96
    کنسول‌های بازی:

    خیلی ممنون از نویسنده گرامی بخاطر این مطلب عالی. دنیای ارباب حلقه‌ها واقعا یکی از بهترین دنیاهایی هستش که تا حالا خلق شده، حتی از Game of Thrones هم بهتره! امیدوارم این سریال تبدیل به یک چیز فوق العاده بشه و بلایی که سر The Walking Dead اومد سر این نیاد:blink:

    آخرین بار در تاریخ حدود 5 سال قبل توسط Projacker ویرایش شد
    ‏مهمان و ‏مهمان و ‏مقصودی از این نوشته تشکر کرده‌اند.
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید و یا ثبت نام کنید.