نویسنده: سینا محمدی جمعه، 12 خرداد 1396
ساعت 01:05

بررسی بازی Dead Cells

3.75 از 5

روگ لایک وانیا! / بررسی بازی Dead Cells

بازی های مستقل را می‌توان جزو آثاری به شمار آورد که ضمن نداشتن هر گونه شعار تبلیغاتی، بهتر می‌توانند ایده های خود را به ثمر برسانند. عنوان Dead Cells هم از این قاعده مستثنی نیست و توانسته با به کارگیری برخی المان های سبک نقش آفرینی (و همچنین المان های موجود در دارک سولز) یک متروید وانیای خوش ساخت را به طرفداران این ژانر دوست داشتنی هدیه دهد. با بازی مگ همراه باشید.

مطمئنا بسیاری از شما با سبک روگ لایک آشنایی دارید. در این سبک قابلیت ذخیره سازی وجود ندارد و تنها با یک بار باخت به ابتدای بازی بر می‌گردید و البته با این شروع دوباره می‌بینید که طراحی مراحل تا حدی عوض شده و چینش دشمنان هم تغییراتی به خود دیده است! Dead Cells جدا از این که یک عنوان متروید وانیا است در رده عناوین روگ لایک جای می‌گیرد و البته می‌تواند جایگزین خوبی برای عناوینی مثل AM2R و Ori & The Blind Forest نیز باشد.

در ابتدا باید به این موضوع اشاره کرد که Dead Cells در مرحله دسترسی زود هنگام قرار دارد، اما با وجود این از تجربه بازی شگفت زده خواهید شد؛ حجم زیاد مراحل، وجود دشمنان متنوع و المان های نقش آفرینی جذاب، آن هم برای عنوانی که به طور کامل ساخته نشده به واقع جای تحسین دارد. اولین چیزی که در بازی خودنمایی می‌کند گیم پلی است. حرکات شخصیت اصلی بازی نرم و روان طراحی شده و چه در بخش مبارزات و چه در بخش پلتفرمینگ هیچ مشکلی پیدا نخواهید کرد.سیاهه عظیمی از آیتم ها و سلاح های مختلف در طول مراحل قرار گرفته شده که با توجه به کاربردشان تاثیر زیادی بر روی بخش مبارزات خواهند گذاشت. درست مثل سری سولز، کشتن دشمنان در صورتی امکان پذیر است که نقاط ضعف دشمنان را شناخته و سپس با تصمیمات مناسب آن ها را از بین ببرید. شاید بازی از نظر درجه سختی نسبت به دیگر عناوین متروید وانیا کمی سخت تر به نظر برسد، اما این سختی به قدری جذاب و دلنشین است که شیرینی آن را حس خواهید کرد و پس از هر بار باخت باز هم این انگیزه برای شما وجود دارد که بازی را از ابتدا شروع کنید؛ دلیل آن هم گیم پلی جذابی است که Dead Cells را به عنوانی تبدیل کرده که بعد از گذشت چندین دقیقه، بعید است مبارزات آن برای مخاطب خسته کننده شود.

dead cells review image 2

طراحی مرحله اول بازی تا حدودی لحظات نسخه ابتدایی Prince of Persia را تداعی می‌کند.

در بخش پلتفرمینگ باید طراحی سکو ها را بی نقص دانست. همانطور که گفته شد با عنوانی روگ لایک روبرو هستیم و پس از هر بار باخت شاهد این هستیم که مراحل به طور اتفاقی تولید می‌شوند. اما پس از این مرگ های پیاپی و در هر شکل که مراحل را به صورت اتفاقی مشاهده می‌کنید نمی‌توان به طراحی آن ها خرده ای گرفت. این سطح از عالی بودن طراحی مراحل به اندازه ایست که حتی لازم نیست تخمین بزنید که پس از فشردن دکمه پرش به کدام مکان منتقل خواهید شد، چرا که طراحی سکو ها به قدری مهندسی شده صورت گرفته که به راحتی می‌توانید به جابجایی در بازی بپردازید و هیچ محدودیتی در گرفتن لبه ها وجود ندارد.

dead cells review image 3

شاید طراحی چنین موانعی کمی بی رحمانه به نظر برسد اما به واسطه پلتفرمینگ انعطاف پذیر بازی بیرون آمدن از این قسمت به ساده ترین شکل ممکن صورت می‌گیرد.

جدا از طراحی سکو ها و موانع، در جای جای مراحل بازی، می‌توان وسواس تیم سازنده را در خلق مراحل نوآورانه مشاهده کرد. ویژگی جالبی که در بازی وجود دارد Teleporter هایی هستند که می‌توان بوسیله آن ها به تلپورت کردن  در هر مرحله پرداخت. به عنوان مثال در یک مرحله دو Teleporter مشاهده می‌کنید که با فاصله نسبتا زیادی از هم قرار گرفته اند و از آن جایی هم که به علت وسعت زیاد این مرحله جابجا شدن در آن و برگشتن به محیط های اولیه کمی سخت است و همچنین وجود دشمنان در این محیط می‌تواند برگشت به محیط های قبلی را به یک ریسک تبدیل کند، Teleporter ها می‌توانند شما را به Teleporter های دیگر منتقل کنند. در حالت کلی می‌توان Teleporter ها را مکانی برای انجام Fast Travel دانست که به جابجایی در مراحل بازی سرعت زیادی می‌بخشند.

در Dead Cells درهایی وجود دارند که برای باز کردن آن ها تنها دو راه دارید؛ یک راه اینست که با پرداخت مقداری سکه در را باز کنید و به آیتم با ارزش پشت آن دسترسی داشته باشید، و راه دیگر شکستن در به وسیله سلاح هاست که در این صورت هیچ سکه ای لازم نیست پرداخت کنید. اما باید این امر را بپذیرید که با شکستن این درها دچار نفرینی می‌شوید که در آن دشمنان می‌توانند شما را با یک ضربه شکست دهند و به ابتدای بازی منتقل تان کنند و برای اینکه بخواهید این نفرین باعث کشته شدن شما نشود باید تعداد مشخصی از دشمنان را از بین ببرید. در واقع باید توجه داشته باشید که آیا آیتم یا سلاحی که پشت در قرار گرفته آن قدر ارزش خواهد داشت که در صورت نداشتن سکه کافی به شکستن در بپردازید و دچار نفرین شوید یا خیر.

dead cells review image 4

در بازی با سکه های جمع آوری شده می‌توانید آیتم ها و سلاح های مختلفی خریداری کنید. در مرحله اول اگر با فروشنده محترم زیاد حرف بزنید با دیالوگ بالا روبرو خواهید شد!

dead cells review image 5

بعضی از در ها نیز در بازی وجود دارند که تا مدت زمان محدودی اجازه ورود از آن ها را دارید و در صورتی که بسته شوند هیچ راهی برای گذر از آن ها وجود نخواهد داشت. پشت این در ها امتیازات زیادی قرار گرفته و در صورتی که با یک در بسته مواجه شدید، شانس بزرگی را از دست داده اید.

با پیشروی در بازی و کشتن دشمنان آیتم هایی به نام Cell دریافت خواهید کرد که با آن ها می‌توانید قدرت سلاح ها و آیتم ها را ارتقا دهید. پس از پایان یافتن هر مرحله وارد محیطی می‌شوید که یک شخصیت مرموز در آن جا قرار گرفته و در ازای گرفتن Cell هایی که جمع کردید قدرت سلاح ها و یا آیتم های مورد نظرتان را ارتقا می‌بخشد و در صورت اینکه تمامی Cell های تان را مصرف نکنید نمی‌توانید از آن محیط بیرون بروید و وارد مرحله بعد شوید. البته باید اشاره کرد که Cell ها پس از شکست خوردن تان از بین می‌روند و بهتر است قبل از باختن از تمامی آن ها استفاده کنید.

تریلر لانچ ( زمان عرضه ) بازی Dead Cells نسخه ی Early Access

درست است که با یک عنوان روگ لایک طرف هستیم و طبیعت این سبک بدین شکل است که با یک شکست تمامی آیتم های تان را از دست می‌دهید و ملزم به شروع از نقطه صفر هستید، اما نوآوری بازی در این قسمت است که خود را نشان می‌دهد. در Dead Cells تمامی این ارتقا ها در طول بازی حفظ خواهد شد، بدین گونه که با یک بار باخت شاید تمامی سلاح ها و آیتم های تان را از دست بدهید اما ارتقایی که بر روی آن ها صورت گرفته بود در بازی حفظ خواهد شد تا مصرف کردن Cell ها بی فایده جلوه نکند.

اصولا هرگاه می‌گوییم یک بازی مستقل است، کسی انتظار گرافیک فنی پیشرفته و جلوه های بصری شگفت انگیز را ندارد، اما بحث در مورد Dead Cells کمی متفاوت است. همانطور که گفته شد با یک اثر مستقل روبرو هستیم که نسخه کامل آن هنوز منتشر نشده و با وجود این، باید تلاش سازندگان را در خلق چنین عنوانی تحسین کرد. گرافیک پیکسل آرتی بازی بسیار زیبا است و افکت های زیبای موجود در بازی، آن را به یک اثر هنری تبدیل کرده است. نباید فراموش کرد که همین گرافیک زیبای بازی است که تجربه آن را بیش از پیش لذت بخش کرده. تضاد عجیبی که بین رنگ ها وجود دارد در کنار انیمیشن های زیبای شخصیت ها باعث شده تا ساعات زیادی را در دنیای عجیب بازی سپری کنید.

dead cells review image 6

گرافیک بازی از نظر هنری هیچ نقصی ندارد.

اگر کمی بیشتر دقت کنیم، متوجه می‌شویم که موزیک و صداگذاری مراحل در لذت بخش بودن مبارزات بازی بار بیشتری به دوش می‌کشد. Dead Cells یک عنوان پیکسل آرتی است اما شخصیت اصلی آن درست مانند عناوین پرخرج این نسل که به صورت فیزیکی منتشر می‌شوند هنگام قدم زدن بر روی هر سطح صدای متفاوتی را به گوش مخاطب می‌رساند. همچنین صداگذاری ضرباتی که با سلاح ها وارد می‌کنید بی نقص کار شده و عاملی هم که در کنار گرافیک باعث شده تا کشتن دشمنان تا این حد جذاب باشد، همین بخش است که شما را مجاب می‌کند تا بار ها بازی را از ابتدا شروع کنید.

dead cells review image 7

بعد از باخت های متعدد، دیدن این دیالوگ به امری عادی تبدیل می‌شود!

اگر عاشق عناوین متروید وانیا هستید، Dead Cells یکی از بهترین انتخاب های شما خواهد بود. البته این را به خاطر داشته باشید که بازی یک عنوان روگ لایک است و به همین دلیل ممکن است که سختی بازی در ابتدا کمی ناخوشایند جلوه کند، اما بعد از گذشت چند دقیقه معتاد گیم پلی آن خواهید شد و بعد از هر بار شکست، انگیزه کافی برای شروع مجدد بازی را خواهید داشت. Dead Cells با حجم کمی که دارد ساعت ها گیم پلی خالص و جذاب را به مخاطب هدیه می‌دهد و حتی با در نظر داشتن اینکه بازی در مرحله دسترسی زود هنگام قرار دارد، به راحتی می‌تواند بازیباز را در دنیای خاص خود غرق کند.

پینوشت: بخاطر بررسی نسخه ی Early Access بازی Dead Cells نقد و بررسی نوشته شده بجای بخش مربوط به نقد و بررسی بازی‌ها در قسمت مقالات درج شد. بعد از منتشر شدن نسخه ی کامل بازی، احتمالا در قالب مطلب دیگری به نقد و بررسی بازی خواهیم پرداخت.

برچسب‌ها
  • Registered
    آفلاین
    عضویت: اسفند 1395
    نظرها: 17
    تشکر: 13
    تشکرشده: 9
    کنسول‌های بازی:

    با سلام چرا هیچ کلیپ دیگه ای ساخته نمیشه از راهنمای بازیها

  • Super Admin
    آفلاین
    عضویت: ارديبهشت 1391
    نظرها: 2207
    تشکر: 1015
    تشکرشده: 1195
    پروفایل psn: Sir-Ghas
    رتبه لیدربرد psn: 112
    کنسول‌های بازی:
    در پاسخ به: dmirzaei8
    با سلام چرا هیچ کلیپ دیگه ای ساخته نمیشه از راهنمای بازیها

    سلام بر شما. همزمان شدن خرداد ماه با ماه رمضان باعث شده روند تولید محتوای سایت یک مقدار کند بشه اما جای نگرانی نیست. قطعا امید بخدا کلیپ های بیشتری ساخته می شه. ممنون از شما دوست عزیز که از ما حمایت می کنید

  • Registered
    آفلاین
    عضویت: بهمن 1395
    نظرها: 46
    تشکر: 25
    تشکرشده: 67
    کنسول‌های بازی:

    خیلی ممنون سینا جان بابت بررسیت .درست چیزی که از یه review انتظار داریم رو ادا کردی.
    برای من به شخصه ژانر مترویدوانیا به اندازه ی دیگر سبک ها برام محبوبه و حتی میتونم بگم اهمیت ویژه ای داره.از گذشتن تو محیط ها و ارتقا ها و دنیای هنری بازهای این سبک شدیدا لذت میبرم.
    وقتی برای اولین بار گیم پلی این عنوانو دیدم یه مورد عجییبی نظرم رو جلب کرد اونم این بود که چطور یه بازی میتونه در چهارچوب خودش اینقدر تو ارایه نکات و المان های ساده ای که تعریف میکنه موفق باشه .مثلا گرافیک بازی پیکسل آرته ولی اومده یه جوری این کنتراست و ترکیب رنگارو درست به کار برده که لذت میبری از تک به تک فریم بازی یا مثلا ما میدونیم که این بازی روگ لایکه و باید توش بمیری ولی سازندگان یه طوری گیمپلی رو طراحی کردن که به قول خودت سینا جان هیچ باختت به خاطر مشکلات گیم پلی نیست و در عوض اومده از خلاقیت تو المان های نقش آفرینی بازی برای شروع مجدد اون استفاده کرده.جا داره یه تبریک به سازنده های این بازی بگم که استفاده از صداگذاری عالی بازی برای ضربات به دشمنا با تک به تک سلاحا و جادو های بازی هیچ وقت آدمو از شنیدنش خسته نمیکنه.

    آخرین بار در تاریخ حدود 6 سال قبل توسط btb cutting ویرایش شد
    ‏سینا محمدی و ‏dmirzaei8 از این نوشته تشکر کرده‌اند.
  • Registered
    آفلاین
    عضویت: دی 1395
    نظرها: 104
    تشکر: 91
    تشکرشده: 78
    در پاسخ به: btb cutting
    خیلی ممنون سینا جان بابت بررسیت .درست چیزی که از یه review انتظار داریم رو ادا کردی. برای من به شخصه ژانر مترویدوانیا به اندازه ی دیگر سبک ها برام محبوبه و حتی میتونم بگم اهمیت ویژه ای داره.از گذشتن تو محیط ها و ارتقا ها و دنیای هنری بازهای این سبک شدیدا لذت میبرم. وقتی برای اولین بار گیم پلی این عنوانو دیدم یه مورد عجییبی نظرم رو جلب کرد اونم این بود که چطور یه بازی میتونه در چهارچوب خودش اینقدر تو ارایه نکات و المان های ساده ای که تعریف میکنه موفق باشه .مثلا گرافیک بازی پیکسل آرته ولی اومده یه جوری این کنتراست و ترکیب رنگارو درست به کار برده که لذت میبری از تک به تک فریم بازی یا مثلا ما میدونیم که این بازی روگ لایکه و باید توش بمیری ولی سازندگان یه طوری گیمپلی رو طراحی کردن که به قول خودت سینا جان هیچ باختت به خاطر مشکلات گیم پلی نیست و در عوض اومده از خلاقیت تو المان های نقش آفرینی بازی برای شروع مجدد اون استفاده کرده.جا داره یه تبریک به سازنده های این بازی بگم که استفاده از صداگذاری عالی بازی برای ضربات به دشمنا با تک به تک سلاحا و جادو های بازی هیچ وقت آدمو از شنیدنش خسته نمیکنه.

    سلام
    ممنون از نظرتون:li-bl:

لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید و یا ثبت نام کنید.