نویسنده: محمدجواد فرج الهی جمعه، 18 خرداد 1397
ساعت 17:12

چرا دوست داریم Fallout 76 یک عنوان تک ‌نفره باشد؟

5 از 5

چرا دوست داریم Fallout 76 یک عنوان تک ‌نفره باشد؟

همانطور که مستحضر هستید، طی چند روز گذشته، عنوان جدید Fallout 76 با یک تیزر کوتاه معرفی شد. طرفداران این سری با شنیدن خبر، بسیار خوشحال شدند اما دیری نپایید که خوشحالی آن‌ها به یک نگرانی تبدیل شد. بتسدا با وجود آنکه هیچ جزئیاتی از بازی را فاش نکرد و ارائه اطلاعات بیشتر را به نمایشگاه E3 موکول کرد، اما اعلام کرد که این عنوان یک جورایی آنلاین است! اینکه «یک جورایی آنلاین بودن» چه معنایی دارد و ما قرار است با چه عنوانی مواجه شویم، بسیاری را نگران کرده است. طرفداران نگران هستند که Fallout 76 هم مانند بازی The Elder Scrolls Online، یک عنوان MMO از سری Fallout باشد و به سرنوشت مشابه دچار شود. حتی شایعاتی به گوش می‌رسد که ممکن است فالوت جدید یک عنوان «بتل رویال» باشد! به هر حال ما هنوز هیچ چیزی را قطعی نمی‌دانیم و باید منتظر نمایشگاه E3 باشیم تا از جزئیات بیشتری سر در بیاوریم. اما چرا ما دوست داریم که سری فالوت هم‌چنان یک بازی تک نفره باشد؟ با بازی‌مگ همراه باشید تا دلایل این خواسته را بررسی کنیم.

Fallout onilneاین تصویر بیانگر اتفاقی است که هرگز دوست نداریم رخ بدهد!

دنیای Fallout

اولین دلیل خواسته‌ی ما، به هویت و ذات سری فالوت باز می‌گردد. فالوت از اولین نسخه خود، یک عنوان تک نفره بوده است. بازیکنان همیشه به تنهایی در دنیای پسا آخرالزمانی و غم زده فالوت گشت و گذار می‌کردند و از اتمسفر آن لذت می‌بردند. خب حالا تصور کنید که 99 نفر دیگر هم در نقشه بازی حضور دارند و شما دائما باید نگران باشید که نکند کسی الآن با اسنایپر هدتان را بزند یا نکند در فلان خانه یک کسی کمپ کرده و قصد جان‌تان را دارد! نکند کسی شما بکشد و کل اسلحه‌های‌تان را بدزد! و هزاران از این نکندهای دیگر که می‌تواند حسابی کلافه‌تان کند! دنیای فالوت همیشه بر اساس گشت و گذار و اکتشاف آن هم به صورت تنها پایه ریزی شده و هر کسی که در این دنیای سرشار از سکوت و زیبایی خلوت و آرامش شما را به هم بزند، لایق مرگ است!

اما ما قصد نداریم که یک طرفه به این موضوع نگاه کنیم. اگر کمی منصفانه ماجرا را بررسی کنیم، می‌توان به نیمه‌ی پر لیوان هم نگاه کرد. بسیاری از ماموریت های فالوت را می‌توانید در حالت COOP با دوستان‌تان تکمیل کنید و کلی شوخی های بامزه با همدیگر داشته باشید. به صورت تیمی به دل دشمنان بزنید و برای Loot کردن منابع، به سر و کله یکدیگر بزنید! این یک بخش ماجراست و کسانی وجود دارند که دوست دارند فالوت را به این شکل تجربه کنند.

Fallout 4سکوت و تنهایی، ویژگی بارز دنیای ویران‌شده سری فالوت است.

تجربه تلخ The Elder Scrolls Online

بیایید قبول کنیم که بازی TESO در هنگام عرضه، اصلا عنوان خوبی نبود! حتی در حد و اندازه سری الدر هم نتوانست ظاهر شود و همه را ناامید کرد. سری الدر هم مانند فالوت، در ابتدا یک عنوان کاملا تک نفره با داستان غنی و دنیای پر از جزئیات بود. ولی نسخه‌ی آنلاین این سری، اصلا چیزی نبود که طرفداران انتظار داشته باشند. نه اینکه آنلاین بودن بازی، ذاتا بد باشد بلکه سازندگان آن اصلا نتوانستند از پتانسیل حالت آنلاین استفاده کنند و ویژگی‌های همکاری چندنفره مناسبی را در آن قرار دهند. داستان بازی و مبارزات آن تغییرات قابل توجهی نسبت به نسخه اصلی داشت و در هر صورت افت محسوب می‌‎شد.

این ناپختگی بتسدا در ساخت یک بازی آنلاین، باعث شد تا TESO برای ما به یک خاطره تلخ تبدیل شود و تجربه‌ای شد که دیگر از هر تغییری استقبال نکنیم! حالا این خاطره تلخ از بازی TESO، کاری کرده تا طرفداران دوباره نگران شوند که نکند این موضوع بازهم تکرار شود و همان بلا بر سر سری فالوت هم بیاید؟ این بخش را هیچ‌جوره نمی‌توان از نگاه مثبت دید، چراکه بتسدا اصلا تجربه خوبی در ساخت بازی آنلاین نداشته و ندارد. اصلا ما هویت این استودیو را با عناوین تک نفره فوق‌العاده‌اش می‌شناسیم. پس کاملا حق داریم با توجه به شناخت قبلی که از این استودیو داریم، نگران وضعیت بازی Fallout 76 باشیم.

The Elder Scrolls Online

مشکلات تکنیکی

اگر عناوین بتسدا به خصوص سری الدر و فالوت را بازی کرده باشید، به خوبی متوجه می‌شوید که این بازی‌ها از لحاظ گرافیکی سرشار از مشکلات فنی و باگ هستند. باگ‌هایی که گاها خنده‌دار و گاها عذاب آور بودند و حتی در بعضی موارد ادامه‌ی بازی را غیرممکن می‌کردند! خب این مشکلات در بخش تک نفره بازی‌ها بود و ما به هر شکلی آن‌ها را تحمل می‌کردیم. اما اگر همین وضعیت در بخش آنلاین هم تکرار شود، تکلیف چیست؟ اگر در اواسط مبارزه با دشمن، به یک باره باگی ایجاد شده و موجب شکست ما از حریف شود، چقدر باعث عصبانیت و رنجش خاطر می‌شود؟ چقدر بازی ناعدالانه خواهد شد؟

علاوه بر مشکلات فنی گرافیک، در سیستم گیم‌پلی و مبارزات فالوت یک سری ویژگی خاص وجود دارد که فقط برای بخش تک نفره مناسب هستند . مثلا همین قابلیت V.A.T.S که جزو اصول اصلی گیم‌پلی این سری محسوب می‌شود، چگونه قرار است در بخش آنلاین پیاده‌سازی شود؟ اصلا این‌کار انجام نشدنی است و احتمالا در صورت آنلاین شدن بازی، سازندگان آن را حذف کنند و این یعنی شروع تغییرات بزرگ در گیم‌پلی فالوت و نتیجه همان TES خودمان می‌شود!

fallout 4 bug doorنمونه‌ای از باگ‌های زیبای فالوت 4

وضعیت بازی‌های نسل هشتم

نسل هشتم کنسول‌ها هم‌زمان شد با تغییرات بزرگ در بازی‌های تک نفره و چند نفره. بازی‌های بزرگ تک نفره تعدادشان کمتر شد و جای خود را به عناوین چندنفره داده‌اند. کار تا جایی پیشرفت که اولین بازی‌های تمام آنلاین بدون بخش تک نفره برروی کنسول‌ها ظاهر شدند. این روند مهاجرت کاری کرد که سازندگان حتی بازی‌های بزرگی که بخش تک نفره داشتند، آن را حذف کرده و فقط به ساخت بازی چند نفره بپردازند. (مانند Call of Duty) امروزه به ندرت می‌توان یک بازی تک نفره با داستان خوب پیدا کرد. هر جا را که ببینید، عناوین چند نفره فرا گرفته‌اند. البته منطقی است که سازندگان با وجود سود و منفعت بیشتر بازی‌های چند نفره، به این بخش روی بیاورند ولی خب بالاخره یک عده هم مانند ما وجود دارد که دلشان بازی تک نفره بخواهد. تکلیف ما چیست؟ اصلا چرا باید بازی که قبلا تک نفره بوده را چند نفره کرد؟ چرا می‌خواهند همین تعداد کم بازی تک نفره را هم از ما بگیرند؟! اگر بتسدا می‌خواهد یک بازی چند نفره بسازد، چرا یک IP جدید را پایه‌گذاری نمی‌کند؟

در ضمن ما به هیچ وجه مراسم پارسال E3 را فراموش نکردیم. در آن سال شرکت بتسدا یک کمپین تحت عنوان حمایت از بازی‌های تک نفره راه اندازی کرد و پرچم‌دار ساخت عناوین تک نفره شد. هرچند در آن سال هم عناوین تک نفره خوب زیادی مثل Wolfenstein عرضه کرد و مردم هم به طبع از این حرکت بتسدا استقبال کردند. امیدواریم که بتسدا هم آن ماجراها را فراموش نکرده باشد و زیر قول خود نزند. چراکه فالوت یکی از بزرگ‌ترین بازی‌های تک نفره است و تبدیل آن به یک عنوان چندنفره به نوعی بد قولی محسوب می‌شود. امید می‌رود که برنامه‌ها و سیاست کاری بتسدا تغییر نکند و این شرکت به پشتیبانی خود از عناوین تک نفره ادامه دهد.

bethesda saveplayer1هشتگ فراموش نشدنی بتسدا در E3 2017

در انتها بازهم لازم به تاکید می‌دانم که ما هنوز هیچ چیزی از Fallout 76 نمی‌دانیم و قطعا باید تا برگزاری نمایشگاه 2018 E3 صبر کنیم تا جزئیاتی بیشتری از بازی بشنویم. از شما خواننده گرامی هم بابت مطالعه‌ی مقاله تشکر می‌کنیم و نظر شما را در این رابطه جویا می‌شویم.

برچسب‌ها
  • Registered
    آفلاین
    عضویت: مرداد 1393
    نظرها: 15
    تشکر: 5
    تشکرشده: 18
    پروفایل psn: MousDayous
    رتبه لیدربرد psn: 42
    کنسول‌های بازی:

    Elder scrolls: online.بهترین MMO بعد از world of warcraft بود. واسه نقد و تجربه ی این سبک بازی ها نیاز به صبر و تحمل بیشتری هست. Questهای بازی حاصل کار 19سال نویسندگیه. شاید برای ما خوشایند نباشه، برای من هم نبود. باید به این نکته توجه کرد که ساخت یک سری از بازی ها فقط برای تجربه کردن و ساخت راه برای رسیدن به ایندس. من خودم عاشق fallout ام و دوست ندارم حتی coop باشه، ولی با توجه به اطلاعات لیک شده، مثل این قضیه که wasteland شلوغ تره و گروه هایی مثل نظامی ها و پزشک ها تو دنیای بازی وجود دارن، این ندا رو می ده که شاید دنیای این fallout مثل قبلی ها سکوت و ارامش دارک قبلی رو نداره. اما واقعا امیدوارم که این استدلالم اشتباه باشه.

    ‏JaFa_th از این نوشته تشکر کرده است.
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید و یا ثبت نام کنید.